Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura proposa una aproximació als instruments musicals, a la seva classificació, a les seves característiques i a la seva història.
Objectius:
- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb l’organologia.
- Conèixer els principals sistemes de classificació dels instruments musicals.
- Reconèixer els trets bàsics de les diferents famílies d’instruments.
- Situar les diferents famílies d’instruments en el seu context sociocultural i històric.
I- L’organologia i la classificació dels instruments musicals:
1. Concepte d’instrument musical.
2. Concepte i abast de l’organologia.
3. Concepte i finalitat de les classificacions d’instruments musicals.
4. Metodologies i sistemes de classificació.
5. Classificacions d’instruments musicals a Occident. La classificació Hornbostel-Sachs.
6. Classificacions no occidentals d’instruments musicals.
II- Els instruments musicals: característiques, entorn sociocultural i desenvolupament històric. Aproximació a l'estudi de l'organologia a través d'exemples de diferents èpoques (de l'Edat Mitjana al segle XXI):
1. Cordòfons
1.1. Tipus arpa
1.2. Tipus cítara
1.3. Tipus llaüt
1.4. Tipus lira
2. Aeròfons
2.1. Instruments de bisell
2.2. Instruments de llengüeta
2.3. Instruments de vibració labial
3. Membranòfons
4. Idiòfons
5. Electròfons
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 24 | 0,96 | 6, 5, 4, 9, 11 |
Col·loquis a classe | 9 | 0,36 | 1, 3, 6, 5, 4, 9, 10, 11 |
Conferències (en funció de la disponibilitat econòmica del Departament) | 3 | 0,12 | 6, 5, 4, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis en grup a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 6, 5, 4, 7, 9, 8, 10, 11 |
Exercicis individuals a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 6, 5, 4, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 3, 6, 5, 4, 9, 11 |
Lectura de llibres | 28 | 1,12 | 1, 3, 6, 5, 4, 9, 2, 11 |
Les classes de l’assignatura alternaran exposicions / explicacions de la professora amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup. També es realitzaran col·loquis i/o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l'assignatura i, si la coordinació d'horaris ho permet, es podran programar visites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe (com a mínim el 80% de les classes presencials) | 5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 6, 5, 4, 9 |
Examen parcial 1 | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 6, 5, 4, 7, 9, 2, 11 |
Examen parcial 2 | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 5, 4, 7, 9, 2, 11 |
Exercicis pràctics | 10% de la qualificació final | 21 | 0,84 | 1, 3, 6, 5, 4, 7, 9, 2, 11 |
Participació a classe | 5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 3, 6, 5, 4, 9, 8, 10, 11 |
- Examen parcial 1 (sistemes de classificació en organologia). Pes global en la qualificació final: 40%.
- Examen parcial 2 (instruments musicals d'Occident) Pes global en la qualificació final: 40%.
- Exercicis pràctics (format i temàtica per determinar) Pes global en la qualificació final: 10%.
- Participació a classe (intervencions orals en debats i exercicis de format reduït. Pes global en la qualificació final:5%.
- Assistència a classe -només es tindrà en compte si l'assistència és igual o superior al 80%- Pes global en la qualificació final: 5%.
Les dates de les activitats avaluatives es fixaran a principi de curs.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, els alumnes que tinguin una nota mitjana inferior al 5 (sobre 10), podran realitzar un examen que aglutinarà continguts de l'assignatura, i tindrà un pes màxim equivalent al 90% de la qualificació final.
No avaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació Única
Els estudiants que hi optin hauran de realitzar les activitats següents en la data que s'informarà al Campus Virtual:
1.Avaluació sobre sistemes de classificació (45%).
2.Avaluació sobre instruments d'Occident (45%).
3.Exercici pràctic (10%).
Bibliografia (la bibliografia específica de cada tema serà tramesa al llarg del curs)
A- Classificació dels instruments musicals:
HORNBOSTEL, Erich M. von - SACHS Curt, "Classification of Musical Instruments" The Galpin Society Journal XIV (1961), p. 3-29 [Recurs en línia:
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1631066__Sgalpin%20society%20journal__Orightresult__U__X8;jsessionid=9CF67CE79C61430A6C58028929305339?lang=cat&suite=def] (traducció catalana de M. Antònia Juan: Butlletí de la Societat Catalana de Musicologia III (1995), p. 97-117). Vegeu l'actualització d'aquesta classificació (2011/2017) a: http://www.mimo-international.com/documents/hornbostel%20sachs.pdf i la traducció castellana de Javier Serrano Godoy a: https://www.dropbox.com/s/4fsqp2s1iwrrale/Serrano%20Godoy%2C%20Javier.%20Clasificaci%C3%B3n%20de%20los%20instrumentos%20musicales.%20CIMCIM-MIMO%202011_%202017.pdf
KARTOMI, Margaret J., On Concepts and Classifications of Musical Instruments (Chicago & London: University of Chicago Press, 1990).
B1- Fonts:
AGRICOLA, Martin, Musica instrumentalis deudsch (Wittenberg, 1528-29; 1545)[Hettreck, W. E. (trad. i ed.) The Musica instrumentalis deudsch of Martin Agricola (Cambridge: Cambridge University Press, 1994)].
BAINES, Anthony C., "Fifteenth-century Instruments in Tinctoris's De Inventione et Usu Musicae" The Galpin Society Journal III (1950), p. 19-26.
MERSENNE, Marin, Harmonie Universelle (Paris, 1636-37 /R. R. E. Chapman, La Haia: Martinus Nijhoff, 1957 / Facsímil, Paris: Centre National de la Recherche Scientifique, 1975).
PAGE, Christopher, “Fourteenth-century Instruments and Tunings: a Treatise by Jean Vaillant? (Berkeley Ms. 744)” The Galpin Society Journal XXXIII (1980), p. 17-35.
PEDRELL, Felip, Emporio científico e histórico de organografía musical antigua española (Barcelona: Imp. Juan Gili, 1901).
PRAETORIUS, Michael, Syntagma Musicum II: De Organographia (Wolfenbüttel, 1618 / R. D. Z. Crookes; Oxford: Clarendon Press, 1986).
ROUSSIER, Pierre-Joseph (ed), Textes sur les instruments de musique au XVIIIe siècle (Genève: Minkoff, 1972).
VIRDUNG, Sebastian, Musica Getutscht (Bâle, 1551 /R. Cambridge: Cambridge University Press, 1993).
B2- Obres generals sobre organologia, acústica i instruments musicals:
BALLESTER, Jordi, Els instruments musicals a la Corona d’Aragó (1350-1500): Els cordòfons (Sant Cugat del Vallès: Amelia Romero, 2000).
BENADE, Arthur H., Fundamentals of Musical Acoustics (New York: Dover, 1976 /R. 1990).
BORDAS, Cristina - VÁZQUEZ, Elena (eds.), Colecciones de instrumentos musicales. Recomendaciones para su gestión (Madrid: Centro de Documentación de las Artes Escénicas y de la Música. INAEM, 2019) https://www.musicadanza.es/ficheros/documentos/colecciones-de-instrumentos
CALVO-MANZANO, Antonio, Acústica físico-musical (Madrid: Real Musical, 1991).
CAMPBELL, Murray, Musical instruments: history, technology and performance of instruments of Western music (Oxford: Oxford University Press, 2004).
DONINGTON, Robert, La música y sus instrumentos (Madrid: Alianza, 1982 /R.1986). [DONINGTON, R., Los instumentos de música (Madrid: Alianza, 1962)].
DURKIN, Rachael, The viola d’amore. Its history and development (Milton Park: Routledge, 2022).
FALCÓ, Anaís, Instruments de música tradicionals ( Figueres: Brau, 2022).
FERNÁNDEZ DE LA GÁNDARA, Gonzalo ‑ LORENTE, Miguel, Acústica musical (Madrid: ICCMU, 1996).
HOPKIN, Bart & TEWARI, Sudhu, Sound Inventions. Selected Articles from Experimental Musical Instruments (Waltham, Massachusetts: Focal Press, 2021).
MONTAGU, Jeremy, Origins and development of musical instruments (Lanham: The Scarecrow press, 2007).
REMNANT, Mary, Historia de los instrumentos musicales (Barcelona: De. Robinbook - MaNonTroppo, 2002).
RÉVEILLAC, Jean-Michel, Electronic Music Machines: The New Musical Instruments (London:Iste, 2019).
RICE, Albert R. The Baroque Clarinet And Chalumeau. (Oxford: Oxford University Press, 2020).
SACHS, Curt, The History of Musical Instruments (New York: Norton, 1940 / R. Mineola :Dover Publications, 2006) [versió castellana: Historia universal de los instrumentos musicales (Buenos Aires: Centurión, 1947)].
SÈVE, Bernard, El instrumento musical, un estudio filosófico. (Madrid: Acantilado, 2018).
TRANCHEFORT, François-René, Los instrumentos musicales en el mundo (Madrid: Alianza, 1985 / R. 1994).
C- Diccionaris i catàlegs:
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London, 1980 / R. 2001) i The New Grove Dictionary of Musical Instruments (London, 1985). Versió online: https://www-oxfordmusiconline-com.are.uab.cat/
ANDRÉS, Ramón, Diccionario de instrumentos musicales. De Píndaro a J.S. Bach (Barcelona: Bibliograf, 1995).
BAINES, Anthony C. (ed.), The Oxford Companion to Musical Instruments (Oxford: Oxford University Press, 1995).
BORDAS, Cristina, Instrumentos musicales en colecciones españolas (Madrid: Ministerio de Educación y Cultura – Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 1999).
MAERSCH, Klaus - ROHDE, Ulrich - SEIFFERT, Otto - SINGER, Ute, Atlas de los instrumentos musicales (Madrid: Alianza, 1994).
D- Revistes:
The Galpin Society Journal
Musique - Images – Instruments
Journal of the American Musical Instrument Society
Enllaços web (museus i associacions):
CATICAT - Catàleg d'instruments de Catalunya: Caticat Catàleg d’instruments de Catalunya | Caticat
MIMO – Musical Instruments Museums Online: https://mimo-international.com/MIMO/default.aspx?_lg=ca-ES
Museu de la Música de Barcelona: www.museumusica.bcn.es
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |