Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a la matrícula d'aquesta assignatura.
Els continguts de l'assignatura es distribuixen en catorze estudis de cas:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de caire teòric-pràctic | 43,5 | 1,74 | 1, 4, 8, 10, 7, 6, 11, 2, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de la ressenya d'un assaig musicològic | 35 | 1,4 | 1, 4, 15, 10, 2, 5 |
Tutories individuals i tutoria grupal | 4,5 | 0,18 | 3, 15, 8, 10, 13, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 62,5 | 2,5 | 1, 4, 3, 15, 8, 10, 7, 6, 11, 2, 13, 5, 14 |
- Les sessions de caire teòric-pràctic serviran com a introducció estètica general dels continguts de cada tema i es complementaran amb el comentari analític de una selecció de textos i/o audicions representatius.
- A l'inici de cada tema es facilitarà (via Aula Moodle) una breu antologia de textos, el treball sobre els quals constituirà la tasca autònoma principal de l'estudiant, a fi de ser comentats en les sessions de cada unitat temàtica.
- L'Aula Moodle de l'assignatura és l'espai de referència de les seves activitats i actuarà com a repositori únic dels seus materials docents, comunicacions i lliuraments; tota consulta relativa a l'assignatura haurà de transmetre's pel mail associat a aquesta Aula Moodle i, per tant, no s'atendran mails sobre l'assignatura enviats mitjançant l'adreça electrònica general del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova final | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 15, 8, 7, 6, 11, 2 |
Prova parcial (comentari de text) | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 3, 15, 8, 7, 6, 11, 2, 13, 14 |
Recensió d'un article o assaig de contingut estètic | 40% | 1,5 | 0,06 | 9, 10, 12, 5, 14 |
- Prova parcial (comentari de text) [data prevista: 9 d'abril de 2025].
- Prova final [data prevista: 2 de juny de 2025].
- Ressenya d'article: la proposta de textos es facilitarà a l'estudiant a mitjans març de 2025. Es determinarà al llarg de l'activitat docent de l'assignatura la data concreta del lliurament (segona quinzena de juny de 2025) d'aquest ítem d'avaluació, així com l'enfocament, extensió, format i via de lliurament adients.
- La superació dels tres ítems d'avaluació és independent i obligatòria per completar el recorregut de l'assignatura; els percentatges que s'hi adjudiquen són indivisibles. No es contemplarà la possibilitat de superar l'assignatura sense el lliurament i avaluació positiva d'aquests tres ítems i en cap cas es realitzaran mitjanes de qualificacions amb una nota parcial suspensa.
- La possibilitat de recuperació es limita a un percentatge màxim del 30%, és a dir, a un dels dos exàmens parcials establerts, prèvia consulta amb el professor responsable i en la data establerta a l'efecte per la Facultat. La qualificació màxima assolible en el procés de reavaluació d'aquest ítem és de 6.
- El procediment, data i hora de revisió de les qualificacions dels ítems d'avaluació es comunicarà al moment de la seva publicació, via Aula Moodle de l'assignatura.
- Es considerarà "no avaluable" l'estudiant que no lliuri elements d'avaluació per sobre del 30% de la qualificació final, d'entre els establerts en aquest apartat; en qualsevol altre cas, l'estudiant haurà començat el procés d'avaluació i, per tant, rebrà la qualificació numèrica que li pertoqui sobrelabase dels ítems lliurats.
OBSERVACIONS RELLEVANTS
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ ÚNICA [data prevista: 3 de juny de 2025]: 1) Prova test de comprensió conceptual i factual [30%]; 2) Prova escrita de contextualització històrica i estètica [30%]; 3) Ressenya crítica d'un article o assaig musicològic [40%]. S’hi aplicarà el mateix format d'evidències per a la recuperació, en la data fixada per Facultat.
N. B. No s'hi inclouen fonts primàries, la referència de les quals es donarà, si escau, al llarg de les sessions presencials i com a part de l'antologia de textos facilitada a l'alumnat a l'inici de cada unitat temàtica.
ALCARAZ, M.ª José i PÉREZ CARREÑO, Francisca (eds.). Significado, emoción y valor. Ensayos sobre filosofía de la música. Madrid: Antonio Machado Libros, 2010.
ARES YEBRA, Javier. La Poética musical de Igor Stravinski. Sant Cugat del Vallès: Arpegio, 2021.
BLACKBURN, Bonnie J. i LOWINSKY, Edward E. (ed.). A Correspondance of Renaissance Musicians. Oxford: Clarendon Press, 1991.
BOWIE, Andrew. Music, Philosophy and Modernity. Cambridge et al.: Cambridge University Press, 2007.
BOWMAN, Wayne D. Philosophical Perspectives on Music. Oxford: Oxford University Press, 1998.
CALLE, Román de la (ed.). Arte, gusto y estética en la Encyclopédie. València: Publicacions de la Universitat de València, 2009.
CASTELLI, Patricia. La estética del Renacimiento. Madrid: Visor, 2011.
CLAUDON, Francis. La musique des romantiques. Paris: Presses Universitaires de France, 1992.
COOK, Nicholas i EVERIST, Mark (ed.). Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 1998.
CRUZ CRUZ, Juan (ed.) La realidad musical. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 1998.
DAHLHAUS, Carl. Estética de la música. Berlin: Reinchenberger, 1996.
DAHLHAUS, Carl. La idea de la música absoluta. Barcelona: Idea Books, 1999.
DARBON, Nicolas. Musica Multiplex. Dialogique du simple et du complexe en musique contemporaine. Paris: L’Harmattan, 2007.
DEFEZ, Antoni. Música i sentit. El cas Wittgenstein. València: Universitat de València / PUV, 2008.
DIDIER, Béatrice. La musique des Lumières. Paris: Presses Universitaires de France, 1985.
DUFFY, Cian i HOWELL, Peter (eds.). Cultures of the Sublime. Selected Writings, 1750-1830. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2011.
DURAND-SENDRAIL, Béatrice. La musique de Diderot. Paris: Kimé, 1994.
ECO, Umberto (ed.). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen, 2004.
FAXEDAS, Maria Lluïsa. Del simbolismo a la abstracción. La unidad de las artes en los orígenes del arte moderno. Gijón: Ediciones Trea, 2018.
FERRER, Anacleto (ed.). Grimm, Diderot, Rousseau y D’Alembert. La Querella de los Bufones. València: Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat, 2008.
FOSTER, Hal (ed.). La postmodernidad. Barcelona: Kairós, 2002 (5ª ed.).
FUBINI, Enrico. La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial, 1988.
FUBINI, Enrico. Música y lenguaje en la estética contemporánea. Madrid: Alianza Editorial, 1994.
FUBINI, Enrico. El siglo XX: entre música y filosofía. València: Universitat de València / PUV, 2014.
GARCÍA LABORDA, José M.ª (ed.). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas (una antología de textos comentados). Sevilla: Editorial Doble J, 22010.
GARCÍA REVILLA, Enrique. La estética musical de Héctor Berlioz a través de sus escritos. València: Universitat de València / PUV, 2013.
GAVILÁN, Enrique. Entre lahistoria y el mito. El tiempo de Wagner. Madrid: Akal, 2013.
GAVILÁN, Enrique. Otrahistoria del tiempo. La música y laredención del pasado. Madrid: Akal, 2009.
GLOAG, Kenneth. Postmodernism in Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
GONZÁLEZ SERRANO, Carlos Javier. Arte y música en Schopenhauer. El camino hacia la experiencia estética. Madrid: Locus Solus Ediciones, 2016.
GOZZA, Paolo (ed.). La Musica nella rivoluzione scientifica del Seicento. Bologna: Il Mulino, 1989.
GRATZER, Wolfgang et al. (eds.). The Routledge Handbook of Music and Migration. Theories and Methodologies. Abingdon / New York: Routledge, 2024.
HIBBERD, Sarah i STANYON, Miranda (eds.). Music and the Sonorous Sublime in European Culture, 1680-1880. Cambridge et al.: Cambridge University Press, 2020.
JACQUEMIER, Myriam. La métaphore musicale de l’harmonie du monde à la Renaissance. Paris: Beauchesne Éditeurs, 2020.
LONGINO. Sobre lo sublime, ed. Haris Papoulias. Madrid: Alianza Editorial, 2022.
KRAUSS, Rosalynd. La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
LIPOVETSKY, Gilles i SERROY, Jean. La pantalla global. Barcelona: Anagrama, 2009.
LISCIANI-PETRINI, Enrica. Tierra en blanco. Música y pensamiento a inicios del siglo XX. Madrid: Akal Ediciones, 1999.
MAGEE, Bryan. Wagner y la filosofía. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2011.
MANIATES, Maria Rika. Mannerism in Italian Music and Culture, 1530-1630. Manchester: Manchester University Press, 1979.
MARTIN, Marie-Pauline i SAVETTIERI, Chiara (eds.). La musique face au système des arts ou les vicisitudes de l’imitation au siècle des Lumières. Paris: Vrin, 2013.
MATAMORO, Blas. Nietzsche y la música. Madrid: Fórcola Ediciones, 2015,
"Música y pensamiento" [dossiers Scherzo, 332 (setembre de 2017) i 339 (abril de 2018)].
Musique et Humanisme à la Renaissance. Paris: Presses de l'École Normale Supérieure, Centre V. L. Saulnier, Univ. Paris-Sorbonne, 1993.
NATTIEZ, Jean-Jacques. Le combat de Chronos et d’Orphée. Mesnil-sur-l’Estrée: Christian Bourgeois, 1993.
NEUBAUER, John. La emancipación de la música instrumental. Madrid: Visor, 1992.
PADDISON, Max. Adorno’s Aesthetics of Music. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
PALISCA, Claude V. Humanism in Italian Renaissance Musical Thought. New Haven: Yale University Press, 1985.
PALISCA, Claude V. Studies in the history of Italian Music and Music Theory. Oxford: Clarendon Press, 1994.
PARDO, José Luis. Esto no es música. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2007.
PÉREZ MASEDA, Eduardo. El Wagner de las ideologías. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.
PERLOFF, Marjorie. El momento futurista. Valencia: Pretextos, 2010.
POLO PUJADAS, Magda. L'estètica de la música. Barcelona: UOC, 2007.
POLO PUJADAS, Magda. La música de los sentimientos. Filosofía de la música de la Ilustración. Murcia: Éditum, 2010.
POLO PUJADAS, Magda. Filosofía de la música del futuro. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2017.
PONS, Jordi. El camino hacia la forma. Goethe, Webern, Balthasar. Barcelona: Acantilado, 2015.
POUSSEUR, Henri. Música, semántica, sociedad. Madrid: AlianzaEditorial, 1987.
“Les querelles musicales dans les écrits esthétiques et littéraires après 1750”, Revue Musicorum, 17 (2016).
RASULA, Jed. Dadá. El cambio radical del siglo XX. Barcelona: Anagrama, 2016.
ROWELL, Lewis. Introducción a la filosofía de la música. Barcelona: Gedisa, 1987.
RUIZ DE SAMANIEGO, Alberto. La inflexión posmoderna: los márgenes de la modernidad. Madrid: Akal, 2004.
SABATIER, François. Miroirs de lamusique. La musique et ses correspondances avec la littérature et les beaux-arts. Paris: Arthème Fayard, 1998.
SÁNCHEZ DE ANDRÉS, Leticia i PRESAS, Adela (eds.). Música, ciencia y pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX. Madrid: Servicio de Publicaciones de la UAM, 2013.
SÁNCHEZ MECA, Diego. El itinerario intelectual de Nietzsche. Madrid: Tecnos, 2018.
SANTIAGO GUERVÓS, Luis de. Arte y poder. Aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Trotta, 2004.
SCRUTON, Roger. The Aesthetics of Music. Oxford: Clarendon Press, 1997.
SPOTTS, Frederic. Hitler y el poder de la estética. Madrid: Fundación Scherzo, 2011.
STANYON, Miranda i HIBBERD, Sarah (eds.). Music and the Sonorous Sublime in European Culture, 1680-1880. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.
STRUNK, Oliver. Source Readings in Music History. London: Faber & Faber, 21981.
TRÍAS, Eugenio. El canto de las sirenas. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2007.
TRÍAS, Eugenio. La imaginación sonora. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2010.
VARWIG, Bettina. Music in the Flesh. An Early Modern Musical Physiology. Chicago: The University of Chicago Press, 2023.
WYMEERSCH, Brigitte van. Descartes et l’évolution de l’esthétique musicale. Sprimont: Mardaga, 1999.
ZIOLWOSKI, Theodore. Stages of European Romanticism. Cultural Synchronicity across the Arts, 1798-1848. Rochester, NY: Candem House, 2018.
https://www.wikisofia.cat/wiki/Pàgina_principal
https://earlymusictheory.org
International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (1971-) [https://www.jstor.org/journal/intereviaestsoci]
No escau.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |