Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 |
2500240 Musicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
*Nota: les lectures del curs inclouen textos que requereixen coneixements d’anglès equivalents al FCE (B2)
- Identificar els processos que fonamenten les relacions entre les categories sòcio-culturals de gènere i les dinàmiques musicals, en el context contemporani occidental
- Obtenir una visió de conjunt crítica sobre les principals teories feministes i de gènere
- Relacionar la variabilitat transcultural del sistemes simbòlics i polítics amb les pràctiques musicals
- Aplicar a la recerca les principals eines teòriques i analítiques desenvolupades recentment en l’àmbit de la Musicologia feminista, la Teoria queer i els diversos corrents de pensament feministes del s.XX i XXI
- Elaborar petites recerques històriques o etnogràfiques amb perspectiva de gènere
- Desenvolupar un pensament crític sobre la Musicologia i els Estudis de Gènere aplicats a la música que contribueixin, a llarg termini, a millorar el camp d’estudis
T.1. Bases culturals del gènere i pràctiques musicals
Materials complementaris:
T.2. Gènere i imatges de masculinitat
Materials complementaris:
T.3. Les dones i la historiografia de la música
Materials complementaris:
T.4. Estudis queer, performance i música
Materials complementaris:
T.5. Perspectiva de gènere en la música popular urbana
Materials complementaris:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials i d'avaluació | 35 | 1,4 | 3, 4, 6, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació i presentació oral d'una recerca | 12 | 0,48 | 5, 4, 9, 11 |
Seminari de lectures | 12 | 0,48 | 4, 6, 11 |
Tutories individuals i de grup | 8 | 0,32 | 5, 3, 4, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura i preparació de materials de curs | 50 | 2 | 5, 3, 4, 6, 11 |
Seminari de lectures
L’assignatura té format de seminari i la metodologia d’aprenentatge implica activament l’estudiant. Els continguts del curs s’adquiriran principalment mitjançant la lectura i la discusió dels textos seleccionats, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. El seguiment actiu de l’assignatura implica el compromís personal de preparar les lectures i participar activament en la seva discussió a l’aula.
Com a complement als textos, es treballarà també a partir de casos d’estudi concrets i pràctics, dels quals se’n derivaran els aspectes teòrics i els conceptes clau del temari.
Preparació i presentació oral de casos
La primera sessió de cada tema, els estudiants pacten amb les professores els casos relacionats amb els continguts del curs, sobre els que hauran d'aprofundir en una petita recerca autònoma. El treball de recerca es realitza en parelles per tal de facilitar el debat, l'intercanvi d'opinions i d'estratègies de treballs entre els i les alumnes.
Una vegada finalitzada la recerca i, amb un calendari prèviament pactat, s'exposa davant de tot el grup de classe, presentant-ne els principals resultats. Les professores supervisaran la recerca i la presentació a classe i ajudaran a moderar el debat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a l'aula o al Campus Virtual | 30% | 8 | 0,32 | 1, 5, 2, 12, 3, 4, 7, 8, 6, 9, 11 |
Participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 2, 12, 3, 7, 11 |
Preparació i presentació de casos | 30% | 15 | 0,6 | 1, 5, 2, 12, 3, 4, 7, 6, 9, 11 |
Treball final | 30% | 10 | 0,4 | 5, 9, 10 |
Les dates d'entrega i de les activitats d'avaluació estaran indicades en el programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual (Moodle). En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L'assistència a classe es recomana per a un correcte seguiment dels continguts i les reflexions plantejades a l'assignatura, tot i que no serà en cap cas obligatòria. La no assistència no es penalitzarà a l'avaluació. Sí es tindrà en compte favorablement una assistència continuada i activa a les sessions de classe.
Les activitats avaluatives del Campus Virtual en la modalitat Qüestionaris son de realització obligada.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
L'avaluació de l'assignatura està pensada de manera continuada, tenint en compte el rendiment de l'estudiant al llarg de tot el quadrimestre, per tant la reavaluació es considera una mesura excepcional i cal pactar-la amb la professora prèviament. Per a poder presentar-se a la prova de reavaluació cal haver aprovat, al menys, una de les proves parcials escrites amb una nota de 5,5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
La revisió de les qualificacions finals es realitzarà directament amb la profesora, en dates anunciades amb antelació.
Per tenir dret a presentar-se a la prova de recuperació a final del semestre és requisit indispensable haver obtingut una nota mínima de 5,5 en la meitat dels qüestionaris i en la presentació de, com a minim, un cas d'estudi.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'entrega del treball, la realització de l'examen i les presentacions orals es duran a terme en una única data indicada en el programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual
* NOTA: Consulteu bibliografia detallada per temes a l'apartat "CONTINGUTS"
BIBIOGRAFIA BÀSICA
Brett, Philip et al. (eds). 1994. Queering the Pitch. The new gay and lesbian musicology. New York: Routledge
Citron, Marcia J. 1993. Gender and the Musical Canon. Urbana: University of Illinois Press.
Green, Lucy. 2001. Música, género y educación. Madrid: Morata
Hawkins, Stan. 2017. The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, New York: Routledge
Manchado, Marisa (ed.). 1998. Música y mujeres. Género y poder. Madrid: Ed. Horas y HORAS
McClary, Susan. 1991. Feminine Endings. Music, Gender and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press.
Monty Peiró, Monty. 2023. El diablo vino a mí: Género, drogas y rock and roll. Saigón Editorial.
Ramos, Pilar. 2003. Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Nareca
Russell, Legacy. 2020. Glitch Feminism. A Manifesto. Verso.
Sánchez Olmos, Candela et al. (eds.). 2023. Rebel Girls! Desigualdad de género, discursos y activismo en la industria musical. Barcelona: Gedisa.
Taylor, Jodie. 2012. Playing it Queer. Popular Music, Identity and Queer World-making. Bern: Peter Lang
Viñuela, Laura.2004. La perspectiva de género y la música popular. Madrid: KRK
No està previst cap programari específic en aquesta assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |