Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Músiques, identitat i gènere

Codi: 100634 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500240 Musicologia OT 3
2500240 Musicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Silvia Victoria Martinez Garcia
Correu electrònic:
silvia.martinez.garcia@uab.cat

Equip docent

Paula Aguilera Martínez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap. 

*Nota: les lectures del curs inclouen textos que requereixen coneixements d’anglès equivalents al FCE (B2)


Objectius

- Identificar els processos que fonamenten les relacions entre les categories sòcio-culturals de gènere i les dinàmiques musicals, en el context contemporani occidental

- Obtenir una visió de conjunt crítica sobre les principals teories feministes i de gènere

- Relacionar la variabilitat transcultural del sistemes simbòlics i polítics amb les pràctiques musicals

- Aplicar a la recerca les principals eines teòriques i analítiques desenvolupades recentment en l’àmbit de la Musicologia feminista, la Teoria queer i els diversos corrents de pensament feministes del s.XX i XXI

- Elaborar petites recerques històriques o etnogràfiques amb perspectiva de gènere

- Desenvolupar un pensament crític sobre la Musicologia i els Estudis de Gènere aplicats a la música que contribueixin, a llarg termini, a millorar el camp d’estudis


Competències

    Musicologia
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Conèixer i comprendre l'evolució històrica de la música i les seves característiques tècniques, estilístiques, estètiques i interpretatives des d'una perspectiva diacrònica.
  • Identificar i contrastar les diferents vies de recepció i consum musicals en la societat i en la cultura de cada època.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Considerar la matèria de manera integral i identificar el context en el qual s'inscriuen els processos estudiats i la relació que tenen amb els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament sociohistòric.
  4. Definir els conceptes al·ludits en relació amb la problemàtica específica de la distinció de gènere com a generadora de construcció de les relacions socials.
  5. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  6. Identificar la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, educatius i de gènere, i la teoria antropològica que hi fa referència.
  7. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  8. Identificar les teories sobre l'espècie humana en la seva relació amb la producció de la societat i la cultura.
  9. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  10. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  11. Utilitzar els conceptes i els plantejaments teòrics principals relacionats amb les qüestions d'identitat desenvolupada des de l'activitat musical i en relació amb el conjunt de disciplines humanístiques i de ciències socials.
  12. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

T.1. Bases culturals del gènere i pràctiques musicals

Materials complementaris:

  • Citron, Marcia J. Gender and the Musical Canon. Urbana: University of Illinois Press, 1993
  • Green, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Morata, 2001
  • McClary, Susan. Feminine Endings. Music, Gender and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press, 1991

T.2. Gènere i imatges de masculinitat

Materials complementaris:

  • Dossiers feministes. Vol. 6 “Masculinitats. Mites, de/construccions i mascarades”. Castelló, 2001
  • Biddle, Ian and Gibson, Kirsten. Masculinity and Western Music Practice. Ashgate, 2012
  • Walser, Robert. Running with the Devil... Hanover: Wesleyan University Press, 1993 (cap. 4)

T.3. Les dones i la historiografia de la música

Materials complementaris:

  • Adkins Chiti, Patricia. Las mujeres en la música. Madrid: Alianza, 1995
  • Leppert, R. y McClary, S. (eds.): Music and Society. The Politics of Composition, Performance and Reception, Cambridge University Press, 1987
  • Lorenzo, Josemi. “La historia de las mujeres y la historia de la música: ausencias, presencias y cuestiones teórico-metodológicas”. In: Marisa Manchado. Música y mujeres.Género y poder. Madrid: Ed. Horas y HORAS, pp.19-38

T.4. Estudis queer, performance i música

Materials complementaris:

  • Brett, Philip et al. (eds). Queering the Pitch. The new gay and lesbian musicology. New York: Routledge, 1994
  • Córdoba, D; Sáez, J; Vidarte, P. Teoría Queer. Barcelona: Egales, 2005
  • Hawkins, Stan. 2016. Queerness in Pop Music Aesthetics, Gender Norms, and Temporality. Routledge. 
  • Russell, Legacy. Glitch Feminism. A Manifesto. Verso.
  • Taylor, Jodie. Playing it Queer. Popular Music, Identity and Queer World-making. Bern: Peter Lang, 2012

T.5. Perspectiva de gènere en la música popular urbana

Materials complementaris:                 

  • García García, Lidia. 2022. ¡Ay, campaneras! Canciones para seguir adelante. Plan B
  • Liska, Mercedes. 2023. Mi culo es mío: políticas de género y significaciones recientes de las eróticas de baile, del meneaíto al twerking. Gourmet Editorial
  • Monty Peiró, Monty. 2023.El diablo vino a mí: Género, drogas y rock and roll. Saigón Editorial. 2023.
  • Sánchez Olmos, Candela et al. (eds.). 2023. Rebel Girls! Desigualdad de género, discursos y activismo en la industria musical. Barcelona: Gedisa, 2023

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials i d'avaluació 35 1,4 3, 4, 6, 11
Tipus: Supervisades      
Preparació i presentació oral d'una recerca 12 0,48 5, 4, 9, 11
Seminari de lectures 12 0,48 4, 6, 11
Tutories individuals i de grup 8 0,32 5, 3, 4, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi, lectura i preparació de materials de curs 50 2 5, 3, 4, 6, 11

Seminari de lectures

L’assignatura té format de seminari i la metodologia d’aprenentatge implica activament l’estudiant. Els continguts del curs s’adquiriran principalment mitjançant la lectura i la discusió dels textos seleccionats, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. El seguiment actiu de l’assignatura implica el compromís personal de preparar les lectures i participar activament en la seva discussió a l’aula.

Com a complement als textos, es treballarà també a partir de casos d’estudi concrets i pràctics, dels quals se’n derivaran els aspectes teòrics i els conceptes clau del temari.

Preparació i presentació oral de casos

La primera sessió de cada tema, els estudiants pacten amb les professores els casos relacionats amb els continguts del curs, sobre els que hauran d'aprofundir en una petita recerca autònoma. El treball de recerca es realitza en parelles per tal de facilitar el debat, l'intercanvi d'opinions i d'estratègies de treballs entre els i les alumnes.

Una vegada finalitzada la recerca i, amb un calendari prèviament pactat, s'exposa davant de tot el grup de classe, presentant-ne els principals resultats. Les professores supervisaran la recerca i la presentació a classe i ajudaran a moderar el debat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats a l'aula o al Campus Virtual 30% 8 0,32 1, 5, 2, 12, 3, 4, 7, 8, 6, 9, 11
Participació activa a classe 10% 0 0 2, 12, 3, 7, 11
Preparació i presentació de casos 30% 15 0,6 1, 5, 2, 12, 3, 4, 7, 6, 9, 11
Treball final 30% 10 0,4 5, 9, 10

Les dates d'entrega i de les activitats d'avaluació estaran indicades en el programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual (Moodle). En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions. 

L'assistència a classe es recomana per a un correcte seguiment dels continguts i les reflexions plantejades a l'assignatura, tot i que no serà en cap cas obligatòria. La no assistència no es penalitzarà a l'avaluació. Sí es tindrà en compte favorablement una assistència continuada i activa a les sessions de classe.

Les activitats avaluatives del Campus Virtual en la modalitat Qüestionaris son de realització obligada.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

L'avaluació de l'assignatura està pensada de manera continuada, tenint en compte el rendiment de l'estudiant al llarg de tot el quadrimestre, per tant la reavaluació es considera una mesura excepcional i cal pactar-la amb la professora prèviament. Per a poder presentar-se a la prova de reavaluació cal haver aprovat, al menys, una de les proves parcials escrites amb una nota de 5,5. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La revisió de les qualificacions finals es realitzarà directament amb la profesora, en dates anunciades amb antelació.

Per tenir dret a presentar-se a la prova de recuperació a final del semestre és requisit indispensable haver obtingut una nota mínima de 5,5 en la meitat dels qüestionaris i en la presentació de, com a minim, un cas d'estudi.

 

 AVALUACIÓ ÚNICA

  • Un treball individual reflexiu de lectures i els continguts de l'assignatura (40% de la nota global de l'assignatura)
  • Presentació oral i discussió amb les reflexions sobre lectures obligatòries (20% de la nota)
  • Examen test (40% de la nota global)

L'entrega del treball, la realització de l'examen i les presentacions orals es duran a terme en una única data indicada en el programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual 


Bibliografia

* NOTA: Consulteu bibliografia detallada per temes a l'apartat "CONTINGUTS"

 

BIBIOGRAFIA BÀSICA 

Brett, Philip et al. (eds). 1994. Queering the Pitch. The new gay and lesbian musicology. New York: Routledge

Citron, Marcia J. 1993. Gender and the Musical Canon. Urbana: University of Illinois Press.

Green, Lucy. 2001. Música, género y educación. Madrid: Morata

Hawkins, Stan. 2017. The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, New York: Routledge

Manchado, Marisa (ed.). 1998. Música y mujeres. Género y poder. Madrid: Ed. Horas y HORAS

McClary, Susan. 1991. Feminine Endings. Music, Gender and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press.

Monty Peiró, Monty. 2023. El diablo vino a mí: Género, drogas y rock and roll. Saigón Editorial. 

Ramos, Pilar. 2003. Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Nareca

Russell, Legacy. 2020. Glitch Feminism. A Manifesto. Verso.

Sánchez Olmos, Candela et al. (eds.). 2023. Rebel Girls! Desigualdad de género, discursos y activismo en la industria musical. Barcelona: Gedisa.

Taylor, Jodie. 2012. Playing it Queer. Popular Music, Identity and Queer World-making. Bern: Peter Lang

Viñuela, Laura.2004. La perspectiva de género y la música popular. Madrid: KRK

 


Programari

No està previst cap programari específic en aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt