Logo UAB

Músiques urbanes i populars

Codi: 100632 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500240 Musicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Publio Pablo Delgado Fernandez De Heredia
Correu electrònic:
publiopablo.delgado@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 És recomenable tenir coneixements bàsics de vocabulari tècnic musical (harmonia, teoria musical, etc)


Objectius

  • Identificar els principals processos que conformen les dinàmiques de les músiques populars i urbanes
  • Obtenir una visió de conjunt crítica sobre la història i historiografia de la música popular
  • Relacionar les músiques populars urbanes amb llurs contextos socials, històrics i cultural
  • Aplicar a la recerca les principals eines teòriques i analítiques desenvolupades recentment en l’àmbit interdisciplinar dels Estudis de música popular (Popular Music Studies)
  • Elaborar petites recerques crítiques sobre gèneres, grups, intèrprets, compositors i/o pràctiques de la música popular urbana dels segles XX i XXI
  • Desenvolupar un pensament crític sobre la Musicologia i els Estudis de Música Popular que contribueixin, a llarg termin, a millorar el camp d’estudis

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Identificar i contrastar les diferents vies de recepció i consum musicals en la societat i en la cultura de cada època.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer i apreciar les manifestacions musicals de les cultures no occidentals, tradicionals i de l'àmbit popular i urbà.
  • Relacionar les creacions musicals amb els seus diferents contextos, discriminant les funcions socials de la música, el seu paper i el del músic en la societat i en relació amb les altres manifestacions artístiques.
  • Utilitzar les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Aplicar i transmetre els coneixements adquirits a les demandes socials relacionades amb les músiques populars.
  3. Avaluar el consum musical en la societat contemporània.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Determinar els principals conceptes tècnics i històrics relacionats amb les músiques populars i urbanes.
  6. Discriminar els principals estils i les tècniques bàsiques de les músiques populars i urbanes, i saber posar-los en relació amb la praxi musical.
  7. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
  8. Identificar i reunir críticament la bibliografia bàsica que ha conformat el camp d'estudi.
  9. Identificar la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, educatius i de gènere, i la teoria antropològica que hi fa referència.
  10. Identificar les connexions entre la creació musical actual i les circumstàncies sociopolítiques i culturals en què té lloc.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  12. Realitzar un ús ètic de la informació, sobretot quan té caràcter personal.
  13. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  14. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Els estudis de música popular -també anomenada “urbana”, “de masses”, “popular no-tradicional”, etc.- són un camp relativament nou en l'àmbit de la musicologia i en el conjunt de les ciències socials. Les recerques en músiques populars iniciades a la fi dels anys seixanta als espais acadèmics anglosaxons han derivat amb el temps en una multiplicitat de corrents teòrics tan dispersos com enriquidors, resultat de la varietat de perspectives teòriques i epistemològiques que han anat sorgint.

Abordada des d'una perspectiva interdisciplinària que no es limita a l'observació cronològica de les grans fites de la història de la música, l'estudi de la música popular constitueix un àmbit privilegiat per a l'anàlisi no sols de les estructures sonores o de la seva estètica, sinó de les cultures musicals enteses com a propostes complexes que conformen una part fonamental de la realitat social i cultural en la qual vivim.

En aquest curs obrim les oïdes i ens movem a salts entre diversos gèneres i situacions musicals per a explorar la seva (i nostra) relació amb les indústries culturals, els mitjans i les pràctiques socials.

Els temes bàsics que estructuren el curs són els següents:

- Tin Pan Alley, Broadway
										
											
										
											3- La cançó a Europa els primers anys de l'era discogràfica (França, Espanya, Alemanya, Anglaterra...)
										
											
										
											4- El cinema sonor: Cançons i músiques a les pel·lícules
										
											
										
											5- Crooners
										
											
										
											6- Postguerra a Usa: del Rhythm & Blues al Rock & roll
										
											
										
											7- Cantautors al món: art i compromís polític(o no)
										
											
										
											8- Brasil: Villa-Lobos, Samba, Bossa-Nova
										
											
										
											9- Burt Bacharach i la Motown: la música negra als anys 60. Stevie Wonder
										
											
										
											9- L'era dels grups: 60's i 70's. The Beatles. 
										
											
										
											10- Anys 80 i 90: l'era del CD, del Videoclip, de Whitney Houston i Michael Jackson 
										
											
										
											10- Musices Urbanes contemporànies
										
											
										
											11- Com escriure una cançó: Estructura i forma a la cançó moderna
										
											
										
											12- Producció Musical: Què és i què va ser un productor. Història de l'enregistrament.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials i d'avaluació 41 1,64 2, 5, 6, 3, 10, 9
Tipus: Supervisades      
Activitats en grup a l'aula 0 0 2, 7, 5, 10
Tutories individuals i de grup 5 0,2 2, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi, lectura i preparació de materials del curs 98 3,92 7, 5, 3, 10

L’assignatura té format de seminari i la metodologia d’aprenentatge implica activament l’estudiant. Els continguts del curs s’adquiriran principalment mitjançant la lectura i la discusió dels textos seleccionats, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. Es treballarà a partir de casos d’estudi concrets i pràctics, dels quals se’n derivaran els aspectes teòrics i els conceptes clau de l’assignatura. La discussió en grups es podrà fer presencialment a l'aula o pels canals d'impartició online establerts per la UAB.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final Teòric 50% 2 0,08 1, 14, 7, 4, 5, 6, 10, 11, 9, 12
Treball de Crítica Musical 25% 2 0,08 2, 5, 6, 3, 10, 9
Treball escrit d'anàlisi musical 25% 2 0,08 2, 13, 5, 8, 10, 9

L'assignatura està pensada amb sessions participatives on l'assistència continuada a classe és recomanable. Tot i això, l'assistència no és obligatòria i, per tant, en l'avaluació no es penalitzaran les absències. Sí que es valorarà molt positivament la participació activa i continuada a les sessions de classe del curs. 
										
											
										
											L'avaluació individual es farà principalment a partir de tres ítems:

1) Una prova escrita a final del semestre, en què l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits. La prova tindrà un pes d'un 50% sobre l'avaluació global.
2) Un treball escrit de caràcter crític sobre un autor, un disc, un concert o un text (25%).
3) Un treball escrit d'anàlisi sobre un enregistrament musical amb preguntes o qüestions relacionades amb el material del curs (25%).

La realització de tots dos treballs és un requisit imprescindible per aprovar l'assignatura. L'assignatura ofereix la possibilitat de reavaluació, però es considera una mesura excepcional, atès que l'objectiu és una avaluació continuada de l'activitat al llarg de tot el semestre. Per presentar-se a la reavaluació haurà d'haver realitzat la prova escrita i lliuratalmenys un dels dos treballs que formen part de les activitats davaluació. Per considerar-la qualificació "no avaluable" (anterior "no presentar"), l'estudiant haurà d'haver abandonat el seguiment de l'assignatura sense haver realitzat la prova d'avaluació escrita o no haver lliurat cap dels dos treballs escrits La revisió de les qualificacions finals es realitzarà en dates anunciades amb antelació i sempre en el termini màxim de dues setmanes, comptadors des del lliurament de les qualificacions als estudiants. AVALUACIÓ ÚNICA Un examen final únic, escrit i teòric que abasti tot el material de lassignatura, més el lliurament dels dos treballs escrits. El lliurament dels treballs i la realització de l'examen i les presentacions orals es duran a terme en una única data indicada al programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Bibliografia

  • Garcia Peinazo, Diego. 2017. Rock andaluz: significación musical, identidades e ideología en la España del tardofranquismo y la transición. Madrid: SEDEM
  • Gillet, Charlie. 2008. Historia del rock and roll: El sonido de la ciudad (2 vol.). Barcelona: Ma Non Troppo
  • Iglesias, Iván. 2017. La modernidad elusiva: jazz, baile y política en la Guerra Civil española y el franquismo (1936-1968). Madrid: CSIC
  • Longhurst, Brian. 1996. Popular Music and Society. Cambridge: Polity Press
  • Martínez, Sílvia and Fouce, Hector. 2013. Made in Spain. Studies in Popular Music. New York: Routledge
  • Middleton, Richard. 1990. Studying Popular Music. Buckingham: Open University Press
  • Mora, Kiko y Viñuela, Eduardo. 2013. Rock around Spain. Historia, industria, escenas y medios de comunicación. Lleida: Universitat de Lleida
  • Shuker, Roy. 2005. Diccionario del rock y la música popular. Barcelona: Ma Non Troppo [trad. de Understanding Popular Music, 1994]
  • Southern, Eileen. 2001. Historia de la música negra norteamericana. Madrid: Akal
  • Tirro, Frank. 2001 [1993]. Historia del Jazz clásico / Historia del jazz moderno. Barcelona: Ma NonTroppo
  • Fabri, Franco 2008. Around The Clock. UTET LIBRERIA. Torino

AUDIOVISUALS RECOMANATS 

  • Friedgen, Bud (director). 2004. Historia del rock and roll: El sonido de la ciudad (5 DVD). Warner Bros. Entertainment
  • Burns, Ken (director). 2000. Jazz: A Film (10 DVD). PBS Home Video. [Versió en castellà: Jazz. La Historia. Divisa Home Video, 2004]. Fragments on line a: http://www.pbs.org/kenburns/jazz/home/
  • Walk on By: The Story of Popular Song (2001) BBC Series

 


Programari

Cap programari espcífic previst


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt