Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomenable tenir coneixements bàsics de vocabulari tècnic musical (harmonia, teoria musical, etc)
Els estudis de música popular -també anomenada “urbana”, “de masses”, “popular no-tradicional”, etc.- són un camp relativament nou en l'àmbit de la musicologia i en el conjunt de les ciències socials. Les recerques en músiques populars iniciades a la fi dels anys seixanta als espais acadèmics anglosaxons han derivat amb el temps en una multiplicitat de corrents teòrics tan dispersos com enriquidors, resultat de la varietat de perspectives teòriques i epistemològiques que han anat sorgint.
Abordada des d'una perspectiva interdisciplinària que no es limita a l'observació cronològica de les grans fites de la història de la música, l'estudi de la música popular constitueix un àmbit privilegiat per a l'anàlisi no sols de les estructures sonores o de la seva estètica, sinó de les cultures musicals enteses com a propostes complexes que conformen una part fonamental de la realitat social i cultural en la qual vivim.
En aquest curs obrim les oïdes i ens movem a salts entre diversos gèneres i situacions musicals per a explorar la seva (i nostra) relació amb les indústries culturals, els mitjans i les pràctiques socials.
Els temes bàsics que estructuren el curs són els següents:
- Tin Pan Alley, Broadway
3- La cançó a Europa els primers anys de l'era discogràfica (França, Espanya, Alemanya, Anglaterra...)
4- El cinema sonor: Cançons i músiques a les pel·lícules
5- Crooners
6- Postguerra a Usa: del Rhythm & Blues al Rock & roll
7- Cantautors al món: art i compromís polític(o no)
8- Brasil: Villa-Lobos, Samba, Bossa-Nova
9- Burt Bacharach i la Motown: la música negra als anys 60. Stevie Wonder
9- L'era dels grups: 60's i 70's. The Beatles.
10- Anys 80 i 90: l'era del CD, del Videoclip, de Whitney Houston i Michael Jackson
10- Musices Urbanes contemporànies
11- Com escriure una cançó: Estructura i forma a la cançó moderna
12- Producció Musical: Què és i què va ser un productor. Història de l'enregistrament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials i d'avaluació | 41 | 1,64 | 2, 5, 6, 3, 10, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats en grup a l'aula | 0 | 0 | 2, 7, 5, 10 |
Tutories individuals i de grup | 5 | 0,2 | 2, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura i preparació de materials del curs | 98 | 3,92 | 7, 5, 3, 10 |
L’assignatura té format de seminari i la metodologia d’aprenentatge implica activament l’estudiant. Els continguts del curs s’adquiriran principalment mitjançant la lectura i la discusió dels textos seleccionats, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. Es treballarà a partir de casos d’estudi concrets i pràctics, dels quals se’n derivaran els aspectes teòrics i els conceptes clau de l’assignatura. La discussió en grups es podrà fer presencialment a l'aula o pels canals d'impartició online establerts per la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final Teòric | 50% | 2 | 0,08 | 1, 14, 7, 4, 5, 6, 10, 11, 9, 12 |
Treball de Crítica Musical | 25% | 2 | 0,08 | 2, 5, 6, 3, 10, 9 |
Treball escrit d'anàlisi musical | 25% | 2 | 0,08 | 2, 13, 5, 8, 10, 9 |
L'assignatura està pensada amb sessions participatives on l'assistència continuada a classe és recomanable. Tot i això, l'assistència no és obligatòria i, per tant, en l'avaluació no es penalitzaran les absències. Sí que es valorarà molt positivament la participació activa i continuada a les sessions de classe del curs.
L'avaluació individual es farà principalment a partir de tres ítems:
1) Una prova escrita a final del semestre, en què l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits. La prova tindrà un pes d'un 50% sobre l'avaluació global.
2) Un treball escrit de caràcter crític sobre un autor, un disc, un concert o un text (25%).
3) Un treball escrit d'anàlisi sobre un enregistrament musical amb preguntes o qüestions relacionades amb el material del curs (25%).
La realització de tots dos treballs és un requisit imprescindible per aprovar l'assignatura.
L'assignatura ofereix la possibilitat de reavaluació, però es considera una mesura excepcional, atès que l'objectiu és una avaluació continuada de l'activitat al llarg de tot el semestre. Per presentar-se a la reavaluació haurà d'haver realitzat la prova escrita i lliuratalmenys un dels dos treballs que formen part de les activitats davaluació. Per considerar-la qualificació "no avaluable" (anterior "no presentar"), l'estudiant haurà d'haver abandonat el seguiment de l'assignatura sense haver realitzat la prova d'avaluació escrita o no haver lliurat cap dels dos treballs escrits
La revisió de les qualificacions finals es realitzarà en dates anunciades amb antelació i sempre en el termini màxim de dues setmanes, comptadors des del lliurament de les qualificacions als estudiants.
AVALUACIÓ ÚNICA
Un examen final únic, escrit i teòric que abasti tot el material de lassignatura, més el lliurament dels dos treballs escrits.
El lliurament dels treballs i la realització de l'examen i les presentacions orals es duran a terme en una única data indicada al programa de l'assignatura, accessible des del campus virtual.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AUDIOVISUALS RECOMANATS
Cap programari espcífic previst
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |