Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OB | 3 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 3 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
1. La recepció del realisme i del naturalisme a Espanya.
3. De la Revolució del 68 a la Setmana Tràgica
3. Desenvolupament la novel.la del realisme-naturalisme a Espanya.
4. La recepció del modernisme a Espanya.
5. La poesia i el teatre entre 1895 i 1900.
Lectures obligatòries
Leopoldo Alas, Clarín, La Regenta, ed. de Rafael Rodríguez Marín, Castalia (Castalia Didáctica, 62), Barcelona; ed. de Sergio Beser, rev. i anotació de Rebeca Martín, Crítica (Biblioteca Clásica, 10), Barcelona; ed. de Juan Oleza, Cátedra (Letras Hispánicas), Madrid; ed. de Gonzalo Sobejano, Castalia, Madrid.
AA.VV., Antología de la poesía modernista española a cura dels professors de l'assignatura.
Ramón del Valle-Inclán, Romance de lobos. Comedias bárbaras III, ed. de Ricardo Doménech, Espasa Calpe (Austral, 344), Madrid, 2006.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques que es combinen amb la discussió de tot tipus de texts. | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades dedicades a corregir i comentar problemes de nivells diferents d'análisi literari | 10,5 | 0,42 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i realització de treballs, comenteris analítics i presentacions | 75 | 3 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 9 |
Comentari de text o treballs. | 20 % | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Primera prova escrita | 35 % | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Segona prova escrita | 35 % | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Avaluació continuada
Per a optar a l'aprovat és obligatori haver completat totes les lectures del curs.
L'avaluació de l'assignatura se sustentarà en les següents activitats (s'indica entre claudàtors el pes específic de cadascuna d'elles en la nota final):
1) Un comentari de text o el desenvolupament d'un tema relacionat amb la matèria del curs. La professora facilitarà el primer dia de classe el contingut d'aquesta prova, que es realitzarà en una sessió dedicada a aquesta activitat. [20%].
2) Una prova escrita sobre la matèria impartida durant la primera meitat de l'assignatura [35%], que abastarà els temes relatius al realisme i les seves lectures corresponents.
3) Una segona prova escrita sobre la matèria impartida durant la segona meitat de l'assignatura [35%], que abastarà els temes relatius al modernisme i les seves lectures corresponents.
4) Assistència i participació activa en classe [10%]. Per a la seva valoració han d'apreciar-se els resultats d'aprenentatge manifestats a l'aula a partir d'algunes activitats plantejades per la professora.
Quant a l'expressió escrita, el/la estudiant haurà de redactar un discurs correctament estructurat, amb paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, repeticions innecessàries, anglicismes, catalanismes, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de Suspens.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, en cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. La persona matriculada en l'assignatura haurà d'explicitar convenientment,segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0), sense possibilitat de recuperació. En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació (plagi, ús no reconegut de la IA…), aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista prèviament convinguda amb el professor, que informarà l'alumnat (Moodle) de la data de revisió de les qualificacions.
Els estudiants que, una vegada feta la mitjana ponderada de les diverses proves, no obtinguin una nota igual o superior a 4,9, podran presentar-se a la recuperació, sempre que compleixin els següents requisits:
a) Haver realitzat les tres primeres activitats d'avaluació (dues proves sobre temari i lectures [35% + 35%] i el comentari de text o desenvolupament del tema facilitat per la professora [20%]).
b) Haver obtingut, com a mínim, un 3,5 de mitjana en l'avaluació contínua del curs.
c) Haver aprovat almenys una de les dues proves sobre temari i lectures obligatòries [35%]. Si la nota mitjana final està entre un 3,5 i un 4,8, però ha suspès les dues proves sobre temari i lectures [35% + 35%], no podrà presentar-se a la recuperació.
d) No es podrà recuperar en capcircumstància totel curs.
El resultat de la prova de recuperació substituirà a la nota de la prova suspesa per a calcular la qualificació final de l'assignatura.
Es considerarà “No avaluable” quan no es realitzi cap o només una de les activitats o proves. L'elaboració de dues activitats suposa la voluntat de ser avaluat en l'assignatura.
Avaluació única
Per a optar a l'aprovat és obligatori haver completat totes les lectures del curs.
1) Un comentari de text o el desenvolupament d'un tema relacionat amb la matèria del curs. La professora facilitarà el primer dia de classe el contingut d'aquesta prova, que es realitzarà en una sessió dedicada a aquesta activitat. [30%].
2) Una prova escrita sobre la matèria impartida durant la primera meitat de l'assignatura [35%], que abastarà els temes relatius al Realisme i les seves lectures corresponents.
3) Una segona prova escrita sobre la matèria impartida durant la segona meitat de l'assignatura [35%], que abastarà els temes relatius al Modernisme i les seves lectures corresponents.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
Per a la resta de les consideracions sobre la correcció en l'expressió escrita, el plagi, la revisió de les proves, la recuperació i la qualificació de “No avaluable” s'aplicaran les normes de l'avaluació continuada.
Es tracta d'una bibliografia seleccionada sobre els temes objecte d'estudi. La bibliografia específica dels autors i temes estudiats es facilitarà al llarg del curs.
ALONSO, Cecilio, Historia de la literatura española. 5: Hacia una literatura nacional. 1800-1900, Crítica, Barcelona, 2010.
ANDREU MIRALLES, Xavier, El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional, Taurus, Madrid, 2016.
ALLEGRA, Giovanni, El reino interior. Premisas y semblanzas del Modernismo en España, Encuentro, Madrid, 1986.
ARBONA, Guadalupe y Paloma Falconi (eds.), Vasijas de barro. La figura del sacerdote en la literatura contemporánea, Madrid, Encuentro, 2014.
BESER, Sergio, Leopoldo Alas, crítico literario, Madrid, Gredos, 1968.
____, «Verba manent». Estudios y ensayos literarios, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo, 2010.
BLOM, Philipp, Años de vértigo. Cultura y cambio en Occidente, 1900-1914, Anagrama, Barcelona, 2010.
COLETES BLANCO, Agustín, coord., Clarín, visto en su centenario (1901-2001): seis estudios críticos sobre Leopoldo Alas y su obra, Oviedo, Real Instituto de Estudios Asturianos, 2002.
DÍAZ LAGE, Santiago, Escritores y lectores de un día todos. Literaturas periódicas en la España del siglo XIX, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2020.
DORCA, Toni, Volverás a la región. El cronotopo idílico en la novela española del siglo XIX, Madrid, Iberoamericana, 2004.
DURAND, Frank, ed., “La Regenta” y Leopoldo Alas, Madrid, Taurus, 1988.
FRAU, Juan, Poética del folletín. La fórmula del relato inacabable, Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, 2018.
GARCÍA SARRIÁ,Francisco, Clarín o la herejía amorosa, Madrid, Gredos, 1975.
HUERTA CALVO, Javier, ed., Historia del teatro español, Madrid, Gredos, 2003, vol. 2.
JAGOE, Catherine, Alda BLANCO y Cristina ENRÍQUEZ DE SALAMANCA, La mujer en los discursos de género, Barcelona, Icaria, 1998.
LABANYI, Jo, Género y modernización en la novela realista española, Madrid, Ediciones Cátedra-Universitat de València-Instituto de la Mujer, 2011.
LAVAUD, Jean-Marie, El teatro en prosa de Valle-Inclán (1899-1914), Barcelona, PPU, 1992.
LISSORGUES, Yvan, ed., Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, 1988.
____, Leopoldo Alas, Clarín en sus palabras (1852-1901). Biografía, Oviedo, Ediciones Nobel, 2007.
LITVAK, Lily, ed., El Modernismo, Madrid, Taurus (El escritor y la crítica), 19812ª.
LÓPEZ, Ignacio Javier, La novela ideológica (1875-1880). La literatura de ideas en la España de la Restauración, Madrid, Ediciones de la Torre, 2014.
MAINER, José-Carlos, La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid, Cátedra, 19812ª.
___, ed., Modernismo y 98, tomo 6 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1979.
___, Modernismo y 98. Primer suplemento, tomo 6/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1994.
___, Historia de la literatura española. Modernidad y Nacionalismo (1900-1939), Barcelona, Crítica, 2010.
___, La escritura desatada. El mundo de las novelas, ed. muy ampliada, Palencia, Menoscuarto, 2012.
MARTÍNEZ CACHERO, JoséMaría, ed., Leopoldo Alas «Clarín», Madrid, Taurus (El escritor y la crítica), 1978.
MARTINÓN, Miguel, Era obra de su tiempo. Texto y contexto de «La Regenta», Madrid, Verbum, 2016.
MARTYKÁNOVA, Darina y Marie WALIN, coord., Ser hombre. Las masculinidades en la España del siglo XIX, Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, 2023.
NAUPERT, Cristina, La tematología comparatista entre teoría y práctica: la novela de adulterio en la segunda mitad del siglo XIX, Madrid, Arco/Libros, 2001.
OLIVA, César, Teatro español del siglo XX, Madrid, Síntesis, 2002.
ROMERO TOBAR, Leonardo, coord., Siglo XIX (II), Tomo 9 de la Historia de la literatura española dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe, 1996.
RUBIO CREMADES, Enrique, Panorama crítico de la novela realista-naturalista española, Madrid, Castalia, 2001.
SÁNCHEZ, Raquel, Señoras fuera de casa. Mujeres del XIX: la conquista del espacio público, Madrid, Catarata, 2019.
RUIZ RAMÓN, Francisco, Historia del teatro español, Madrid, Alianza, 1971, 2 vols,
SIEBENMANN, G., Los estilos poéticos en España desde 1900, Madrid, Gredos, 1973.
SÁNCHEZ LLAMA, Íñigo, Galería de escritoras isabelinas. La prensa periódica entre 1833 y 1895, Madrid, Ediciones Cátedra-Instituto de la Mujer, Madrid, 2000.
SOBEJANO, Gonzalo, Clarín en su obra ejemplar, Madrid, Castalia, 1985.
SOTELO VÁZQUEZ, Adolfo, El naturalismo en España: Crítica y novela, Salamanca, Almar, 2002.
TORRES NEBRERA, Gregorio, Las «Comedias Bárbaras» de Valle-Inclán. Guía de lectura, Madrid, Ediciones de la Torre, 2002.
ZAVALA, Iris M., ed., Romanticismo y Realismo, tomo 5 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1982.
___, Romanticismo y Realismo. Primer suplemento, tomo 5/1 de Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 1994.
Websites
.- «Realismo y Naturalismo» (Aula de Letras)[http://www.auladeletras.net/material/real.pdf]
.- Mercedes Laguna González, «El Naturalismo en la novela española», Lindaraja [http://www.filosofiayliteratura.org/Lindaraja/literatura.htm]
.- Biblioteca Miralles (Biblioteca de la Literatura Española del Siglo XIX) [https://www.cervantesvirtual.com/portales/biblioteca_miralles//]
.- Leopoldo Alas (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/Clarin/]
.- Emilia Pardo Bazán(Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/pardo_bazan/index.shtml]
.- José María de Pereda (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/pereda/]
.- Juan Valera (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/valera/]
.- Proyecto Filosofía en Español(contiene una buena biblioteca de textos del fin de siglo). [http://www.filosofia.org/]
.- Ángel Ganivet (1865-1898) (blog dedicado al escritor granadino). [http://www.angelganivet.blogspot.com/]
.- Rubén Darío, El Modernismo y otros textos críticos (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01371963766703757432257/index.htm]
.- Fin de siglo: poesía modernista [http://www.spanisharts.com/books/literature/modernismo.htm]
.- Fundación Zenobia-Juan Ramón Jiménez [http://www.fundacion-jrj.es/]
.- Juan Ramón Jiménez (Centro Virtual Cervantes). [http://cvc.cervantes.es/literatura/escritores/jrj/default.htm]
.- Juan Ramón Jiménez (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes) [http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/juanramonjimenez/]
.- «Pío Baroja, todavía» (Guipuzkoakultura.net) [http://piobaroja.gipuzkoakultura.net/index-es.php]
No és necessari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |