Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 3 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l’estudiant ha demostrat, mitjançant l’obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificacióde suspens (0). Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura, si així ho creu necessari.
“Teoria i història de la representació teatral” és l’assignatura que desenvolupa la matèria del mateix nom, que forma part dels 12 crèdits optatius amb els quals l’alumnat completa el curs de tercer del Grau de Llengua i Literatura espanyola. L'assignatura també s'ofereix d'optativa en altres recorreguts.
Objectius:
-Familiaritzar l’alumne amb els conceptes propis de l’escenificació. Introducció a l’anàlisi de la representació teatral.
-Donar a conèixer determinats aspectes relacionats amb l’aparició i l’evolució de la representació teatral en el context de la cultura occidental.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà al campus Virtual, on l'alumne podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els materials docents i qualsevol altra informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
APROXIMACIÓ CRÍTICA A LA REPRESENTACIÓ TEATRAL
-Representació i dramatúrgia.
-Lectura i escenificació.
-La teatralitat: una “polifonia informacional”.
-Les funcions del dramaturg.
-Virtuts i limitacions d’una semiologia del teatre. Noves tendències.
-L’anàlisi de la representació: vies d’aproximació.
-Postdramatisme i crisi de la representació.
-Noves tendències. Gènere i representació.
ESPAI I TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ.
-Tipologia bàsica.
-Espai dramàtic i espai escènic. El model espacial.
-Model espacial i model actancial.
-Punt focal i punt de vista.
-Concreció, abstracció, estilització, metàfora i metonímia.
-L’objecte escenogràfic.
-La il·luminació.
-El so.
-El vestuari i el maquillatge.
-El temps representat i el temps de la representació.
-Seqüenciació i temporalitat.
-El ritme de l'escenificació.
INTERPRETACIÖ I DIRECCIÖ.
-Estatut de la paraula en la representació.
-El treball de l’actor. Interpretació, veu, gestualitat i moviment.
-La formació del intèrpret.
-El director. Aproximació a una teoria de l’escenificació.
-La recepció. El joc de l’espectador.
DISCURS I REPRESENTACIÓ.
-Les acotacions.
-El monòleg.
-El diàleg.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i seminaris | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
estudi i preparació | 75 | 3 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumnat es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l’explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos i de representacions teatrals.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literària i de la representació. També l'assitència a algunes representacions.
Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’assistència a representacions teatrals com a l’estudi personal i la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d’Avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaigs | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Assistència | 15% | 0 | 0 | |
Crítica | 20% | 0 | 0 | |
Participación en clase | 15% | 0 | 0 |
-El professor desenvoluparà els continguts de la següent manera (amb variacions en funció del calendari de l’assignatura):
a) 1a part de la classe. Desenvolupament de temari.
b) 2a part de la classe. Anàlisi de les obres triades (a la representació de les quals s’assistirà): 1) sessions d’anàlisi del text (segons esquema explicat prèviament a classe) i 2) sessions de comentari de la representació.
En funció d’això, les activitats docents d'avaluació seran les segünets:
-Ponderació dels “assaigs” (crítiques) derivats de cadascuna de les obres triades. (Percentatge en la qualificació final: 50%)
-Crítica d’una representació escollida lliurement. (20%)
-Assistència (a classe i a les representacions). (15%)
-Participació. (15%)
Les dues primeres activitats són recuperables. La persona que no presenti els treballs, no assisteixi a les representacions i/o no participi regularment en el treball de seminari serà considerada “No avaluable”. La revisió dels treballs es durà a terme a mesura que es vagin presentant. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, ús indegut d'IA...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única: Es durà a terme en un únic dia a final del curs (s'anunciarà la data a començament de curs). S'hauran de lliurar els comentaris de les obres vistes (70%) i es durà a terme un examen sobre els contingut impartits (30%). S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
-La bibliografia específica de cada tema es donarà a classe, es publicarà al programa de l'assignatura i al bloc de treball.
-Aquí s'apunta tan sols la bibliografia general de referència (es lliurarà durant el curs bibliografia específica per temes, que evidentment inclou la perspectiva de gènere):
Blogger (de Google)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |