Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap prerequisit
L'objectiu principal de l'assignatura és el de proporcionar algunes claus bàsiques per interpretar l'art espanyol del segle XVIII i les seves connexions amb un procés històric especialment conflictiu i dinàmic, que s'inicia amb la guerra de successió a la corona d'Espanya i acaba amb la crisi de l'antic règim i la guerra d'independència. De la mateixa manera, s'estudiaran les manifestacions artístiques dins d'un context cultural en el qual les formes de pensament tradicionals, hereves de l'esperit contrarreformista i d'un "Siglo de Oro" que llanguia, hauran de confrontar-se amb el pesament crític de la il·lustració. Sense desatendre altres realitats regionals, el programa prioritzarà l'art, especialment la pintura, que es desenvolupa a la cort, i en particular s'estudiarà l'obra de Francisco de Goya, la personalitat més puixant entre els artistes espanyols, també per la dimensió genuïnament intel·lectual de la seva obra. A partir d'aquest programa, es preten fomentar l'autonomia intel·lectual de l'alumne, i particularment la seva actitud crítica davant de les fonts bibliogràfiques.
L'assignatura consta de dues parts: en la primera s'ofereix un panorama global sobre l'art i l'arquitectura espanyols del segle XVIII, mentre que la segona part està íntegrament dedicada a Francisco de Goya. Si per motius imponderables s'allargués massa la primera part, s'eliminaran o se sintetitzaran alguns dels punts d'aquesta part per dedicar vàries sessions a Goya. El treball individual també serà sobre Goya.
Primera part : La pintura a Espanya en el segle XVIII
Segona part: Francisco deGoya
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 14, 7, 9, 12, 10, 11, 4, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 40 | 1,6 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 14, 9, 10, 11, 4, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Plantejament i elaboració d'un treball | 70 | 2,8 | 8, 3, 1, 2, 6, 14, 12, 10, 11, 4, 13 |
Classes presencials a l'aula
Desenvolupament del temari per part del professor
Eventuals seminaris al voltant dels temes i materials proposats pel docent (en funció del nombre de matriculats)
Turories, orientació metodològica i bibliogràfica, activitats supervisades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30 % | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 5, 14, 10, 4, 13 |
Examen 2 | 30% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 5, 14, 9, 12, 10, 11, 4, 13 |
Presentació d'un treball escrit individual | 40% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 14, 7, 9, 12, 10, 11, 4, 13 |
Primera prova escrita (examen parcial) 30%
Segona prova escrita (examen parcial) 30%
Treball individual 40%. Es facilitarà el plantejament del treball a l'inici del curs
Per aprovar l'assignatura caldrà que la suma de les qualificacions de les tres evidències sigui com a mínim un 5 (sobre 10). Si s'ha suspès una evidència caldrà presentar-se a la recuperació.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Altres detalls sobre el format de les evidències es comunicaran a l'inici o al llarg del curs amb suficient antel·lació.
Avaluació única:
L'avaluació única constarà de les mateixes tres evidències previstes a l'avaluació continuada, amb els mateixos percentatges. La data de l'examen (primera i sregona proves escrites) i lliurament del treball individual serà a final de curs.
Recuperació
Es contempla la recuperació tant per al treball com per a la prova escrita en avaluació continuada com única
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
A) Pintura del s. XVIII a Espanya :
Aterido, Ángel, El final del Siglo de Oro. La pintura en Madrid en el cambio dinástico, 1685-1726, Madrid, 2015
Bottineau, Yves, El arte cortesano en la España de Felipe V (1700-1746), Madrid, 1986
Kasl, Ronda ; Stratton, Suzanne L. (eds.), Painting in Spain in the Age of Enlightenment. Goya and his Contemporaries, catàleg de l’exposició, Indianapolis-New York, 1997
Morales y Marín, José Luís, Pintura en España, 1750-1808, Madrid, 1994
Pérez Sánchez, Alfonso E. ; Pita Andrade, José Manuel ; Bottineau, Yves, El arte europeo en la corte de España durante el siglo XVIII, catàleg de l’exposició, Paris-Madrid, 1979
Perez Sánchez, Alfonso E., Pintura barroca en España 1600-1750, Madrid, 1992
Perez Sánchez, Alfonso E. (ed.), Luca Giordano y España, cat. exposició, Madrid, Palacio Real, 2002
Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso, El siglo XVIII entre tradición y Academia, Madrid, 1992
Sánchez Cantón, F. J., Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco Goya [Ars Hispaniae, XVII], Madrid, 1965
B) Francisco de Goya :
Arnaiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid, 1987
Gassier, Pierre ; Wilson, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco Goya, Paris, 1978 [primera ed. : Fribourg, 1970]
Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, New Haven and London, 1977
Helman, Edith, Trasmundo de Goya, Madrid, 1963, 1983
Klingender, F. D., Goya and the Democratic Tradition, London, 1948, 1968
Light, Fred, Goya : The Origins of the Modern Temper in Art, New York, 1979
Mena, Manuela B. (ed.), Goya en tiempos de guerra, catàleg de l’exposició, Madrid, 2008
Muller, Priscilla E., Goya’s ‘Black’ Paintings. Truth and Reason in Light and Liberty, New York, 1984
Todorov, Tzvetan, Goya . A la sombra de las Luces, Barcelona, 2011 [ed. original : Goya à l’ombre des Lumières, ]
Tomlinson, Janis A., Francisco de Goya, los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, 1993 [ed. original : Francisco Goya: The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge, 1989]
Tomlinson, Janis A., Goya en el crepúsculo del siglo de las luces, Madrid, 1993 [ed. original : Goya in the Twilicht of the Enlightenment, New Haven and London, 1992]
Tomlinson, Janis A., Goya. Retrato de un artista, Madrid, 2022 [ed. original: Goya: A Portrait of the Artist, 2020]
Wilson-Bareau, Juliet ; Mena, Manuela B. (eds.), Goya : el capricho y la invención. Cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas, catàleg de l’exposició, Madrid, 1993
No n'hi ha
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |