Logo UAB

Gestió del patrimoni artístic

Codi: 100557 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500239 Història de l'Art OT 3
2500239 Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Sánchez Marquez
Correu electrònic:
carlos.sanchez.marquez@uab.cat

Equip docent

A Determinar Pds

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 


Objectius

Assignatura pensada per donar coneixements i eines a l'alumnat vers la gestió del patrimoni cultural en general i l’artístic en particular.

Objectius formatius de l’assignatura:

  1. Categoritzar i conèixer les funcions que desenvolupen cadascun dels professionals que intervenen en la gestió del patrimoni artístic.
  2. Facilitar elements que portin a la reflexió sobre els models de gestió del patrimoni artístic en el context social actual.
  3. Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l’activitat professional, dins l’àmbit de la gestió del patrimoni artístic: comissaris, tècnics, gestors i mediadors.
  4. Introduir nocions bàsiques de publicitat i comunicació.
  5. Introduir conceptes bàsics de turisme, recursos i productes.
  6. Conèixer la normativa que s’aplica a la gestió del patrimoni.
  7. Conèixer el marc jurídic dels drets de la propietat intel·lectual en el marc de la gestió del patrimoni.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmicsrelatius a la gestió del patrimoni artístic.
  8. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa
  9. Comentar oralmentuna imatge artística utilitzant la terminologia adequada
  10. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
  11. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic
  12. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
  13. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
  14. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
  15. Dissenyar un programa museogràfic.
  16. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
  17. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
  18. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
  19. Exposar els conceptes propis de la història de l'art.
  20. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
  21. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  22. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
  23. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
  24. Redactar informes d 'expertització artística.
  25. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
  26. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.
  27. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).

 


Competències

    Història de l'Art
  • Demostrar que es tenen coneixements bàsics de museologia i museografia, així com de la problemàtica actual sobre la conservació i la restauració del patrimoni artístic
  • Dissenyar, produir i difondre projectes de gestió del patrimoni artístic.
  • Organitzar el comissariat d'exposicions de caràcter permanent i de caràcter temporal.
  • Organitzar projectes educatius en diferents nivells de l'ensenyament de la història de l'art, aplicant els coneixements instrumentals relatius a la disciplina.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
  8. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa
  9. Comentar oralment una imatge artística utilitzant la terminologia adequada
  10. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
  11. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic
  12. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
  13. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
  14. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
  15. Dissenyar un programa museogràfic.
  16. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
  17. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
  18. Exposar els conceptes propis de la història de l'art.
  19. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  20. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
  21. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
  22. Redactar informes d 'expertització artística.
  23. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
  24. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).

Continguts

BLOC I

Introducció. Definició de conceptes. Reflexions sobre la gestió del patrimoni artístic en l’actual context social del segle XXI. Una nova mirada social i crítica en la gestió del Patrimoni.

BLOC II

Gestió del patrimoni historicoartístic. Instruments de protecció dels Béns Culturals: inventaris i catàlegs. Competències legals de les diferents administracions públiques (normativa i procés administratiu). Polítiques i models de gestió del patrimoni cultural. Perfils professionals en la gestió del patrimoni artístic. Creació de producte, comunicació, màrqueting i publicitat. Explotació de drets i mercats.

BLOC III

La gestió de projectes al patrimoni artístic.Disseny, execució i avaluació.

BLOC IV

Models de finançament. Subvencions. Micromecenatge. Contractes-programa.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lliçons magistrals, tutories i estudi 40 1,6 1, 3, 7, 8, 11, 10, 12, 15, 16, 20, 21, 24
Treball autònom dels alumnes 35 1,4 3, 7, 10, 13, 14, 16, 22, 20, 21
Tipus: Supervisades      
Comentari d'articles i textos 15 0,6 10, 12, 20, 24
Tipus: Autònomes      
Treball de curs 60 2,4 8, 12, 22, 23

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 0 0 1, 5, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 10, 12, 15, 14, 16, 23, 19, 20, 21, 17, 24
Lliurament de comentaris d'articles i textos 20% 0 0 1, 5, 2, 3, 4, 7, 6, 8, 9, 11, 10, 12, 15, 13, 14, 16, 22, 23, 19, 18, 20, 21, 17, 24
Treball de curs 30% 0 0 5, 2, 4, 12, 15, 19, 18, 20, 21

Recuperació

Per participar a la recuperació l'alumnat haurà d'haver estat previament avaluat d'un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 part de la qualificació total. Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball, no pot aprovar l'assignatura. 

Per participar al procés de recuperació el professor pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5. 

Definició del no avaluable

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" quan no hagi entregat més del 30% de les activitats d'avaluació. 

L'assignatura no preveu el sistema d'avaluació única. 

Plagi 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Ballart, J., i Tresserras, J (2010): Gestión del Patrimonio Cultural. Ariel. Barcelona

Bonet, Lluís, González-Piñeiro, Manel (2021), La innovación en la

gestión de la cultura. Reflexiones y experiències, Publicacions de la Universitat de Barcelona.

Campillo Garrigos, R., (1998) La gestión y el gestor del patrimonio cultural. Murica, KR.

Devos, Franky (2006). Jóvenes pero alcanzables: Técnicas de márketing para acercar la cultura a los jóvenes. Editorial: Fundación Autor - Sociedad General de Autores y Editores.

Diversos autors (2011). El patrimonio cultural como símbolo: Actas Simposio Internacional. Fund. Del Patrimonio Histórico, Fundación Del Patrimonio Histórico de Castilla y León.

Diversos autors (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión y coordinación. Ministerio de Cultura. Edita: Secretaria General Técnica. Subdirección General de Publicaciones , Información y Documentación.

Ignacio Henares Cuéllar, I. (ed.) (2010) La protección del patrimonio histórico en la España democrática. Granada, Fundación Cajamadrid y UGR.

Martos Molina, Marta (2016), Herramientas para la gestión turística del patrimonio cultural,  Ed. Trea, 2016.

Marzo, Jorge Luis (2013). L'era de la degradació de l'art. Poder i política cultural a Catalunya. Editorial El Tangram.

Palomares Sánchez, Bárvara (2011). " Patrimonio cultural en España: Historia de un modelo de gestión y nuevos modelos de negocio". Portal Iberoamericano de Gestión Cultural.

Prats, Ll. (2004) El patrimonio como construcción social. En Antropología y patrimonio. Barcelona, Ariel.

Querol, Mª A. (2010), Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Madrid: Akal

Roselló Cerezuela, D. (2007). Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona. Editorial Ariel. Colección Patrimonio.

 

 

 

 


Programari

Està contemplat a l'apartat continguts


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt