Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es necessita cap requisit previ.
Comprensió dels canvis que han afectat a la producció visucal des del finals de la dècada dels setanta fins l’actualitat. L’alumnat rastrejarà el desenvolupament dels nous valors, procediments i comportaments amb els que s’ha elaborat, identificat, jutjat i desenvolupat el fet artístic a les darreres dècades posant un èmfasi especial en les cruïlles a les que s’ha vist sotmès el sistema de representació dominant.
La crisi del projecte de la Modernitat i el fracàs de les utopies
Context històric-artístic des de finals de la IIGM fins a la dècada dels 80
Un nou marc epistemològic: la Postmodernitat. Posicionaments i debats teòrics
1. Primera cruïlla: el retorn de la pintura i la seva conflictivitat
2. Segona cruïlla: cultura visual i mecanismes de gestió i producció de les imatges
2.1. Matar i rematar a l’autor: teòrics i artistes de la imatge apropiada. De la mostra Pictures a la postfotografia.
2.2. La pervivència de la societat de l’espectacle: el simulacre com a forma de vida. Del Learning from las Vegas a l’estètica Big Brother.
2.3. La Cara B del simulacre: art i abjecció. Què és el que ens fa convulsionar i despertar?
3. Tercera cruïlla: Noves subjectivitats i pràctiques micropolítiques vinculades al gènere
3.1. Performativitat del gènere. Pràctiques drag-king i ciberfeministes
3.2. Dol i militància. Visualitat i esclat de la sida/VIH
3.3. Les arrels i l’esclat del imaginaris trans* i intersex*
4. Quarta cruïlla: noves subjectivitats i pràctiques micropolítiques vinculades a la decolonialitat
4.1 Art i globalització. De la defensa del multiculturalisme a les crítiques postcolonials i decolonials
4.2. Crítica institucional: atacs a la institució museu des de la perspectiva feminista i decolonial
5. Quinta cruïlla: història de les relacions entre art, biologia i tecnologia
5.1. Antropocè, Capitalocè i Chtulucè: vincles entre el pensament tentacular de Donna J. Haraway i la pràctica artística.
5.2. Noves perspectives i imaginaris interespècie
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASSES TEÒRIQUES | 77,75 | 3,11 | 7, 3, 1, 2, 14, 8, 9, 10, 4, 13 |
DEBATS | 13,5 | 0,54 | 7, 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 7,5 | 0,3 | 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
TREBALLS ESCRITS INDIVIDUALS | 9,25 | 0,37 | 7, 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 13 |
- Classes teòriques amb suport visual.
- Anàlisi de textos i films.
- Debats sobre les lectures.
- Tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 40 % | 2 | 0,08 | 7, 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 13 |
Pràctiques d'aula: anàlisi d'exposicions, documents i/o films | 25 % | 15 | 0,6 | 7, 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 11, 13 |
Treball escrit grupal | 35% | 25 | 1 | 7, 5, 3, 1, 2, 6, 14, 8, 9, 10, 4, 12, 11, 13, 15 |
1. AVALUACIÓ CONTINUADA
a. Prova dels continguts del temari (40%)
b. Un treball grupal sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)
c. Pràctiques d'aula: anàlisis d'exposicions, documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)
Observacions:
Les dates de les activitats avaluatives s'especificaran el primer dia de classe.
La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.
NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació
REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada
PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
2. AVALUACIÓ ÚNICA
a. Examen dels continguts del temari (40%)
b. Un treball sobre un aspecte de la cultura de masses relacionat amb l'art contemporani, sota la supervisió de l'equip docent a elecció de l'estudiant (35%)
c. Anàlisis de documents i/o pel.lícules proposats per l'equip docent (25%)
Observacions:
A diferència de l'avaluació continuada, l'avaluació única suposa una única data d'avaluació.
La data per al lliurament de totes les tasques avaluatives s'especificarà el primer dia de classe.
Els estudiants podran acollir-se a l'Avaluació Única a través d'un formulari que presentaran a Gestió Acadèmica entre el 12 de febrer i el 23 de febrer.
La superació de l'examen i de tots els treballs són necessaris per aprovar l'assignatura. No s'acceptaran lliuraments fora dels terminis pactats. La nota mínima per fer mitjana és de 4 en cada prova, sempre que la nota final sigui de 5.
NO AVALUABLE: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat el 100% de les activitats d’avaluació en la data de lliurament fixada.
REVISIÓ: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
RECUPERACIÓ: aquells/es estudiants que no superin alguna de les proves amb una qualificació inferior a 4 o no lliurin al seu degut temps el treball hauran de recuperar la part no aprovada o no presentada
PLAGI: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bibliografia obligatòria:
- Frederic Jameson, “La lógica cultural del capitalismo tardío” a Teoria de la postmodernidad, 1989
- Jean Baudrillard, “La precesión de los simulacros” a Brian WALLIS, Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación, 2001
- Paul Preciado, “La era farmacopornográfica” a Testo Yonqui, 2008
- De Mignolo, Walter, “La colonialidad: la cara oculta de la modernidad” a VV.AA, Modernologías. Barcelona: MACBA, 2009.
- López del Rincón, Daniel, “The End. Tácticas contrapocalípticas en las prácticas del bioarte” a VV.AA, Art i natura. Un segle de bioformisme. Barcelona: Caixaforum, 2024.
Un nou marc epistemològic: la Postmodernitat
AA. VV. De la revuelta a la posmodernidad (1962-1982). Madrid: MNCARS, 2011.
AA. VV. Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas. Madrid: 1996.
CONNOR, Steven. Cultura posmoderna. Introducción a las teorías de la contemporaneidad. Madrid: Akal, 2002.
FOSTER, Hal (ed.), La posmodernidad, Barcelona: Kairós, 1999.
GUASCH, Anna Maria, El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural, Alianza-Forma, Madrid, 2000.
STEINER, George, “En una poscultura” en STEINER, George. En el Castillo de Barba Azul: aproximación a un nuevo concepto de cultura. Barcelona: Gedisa, 1991.
WALLIS, Brian (ed.), Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación, Akal/Arte Contemporáneo, Madrid, 2001.
VV.AA. Modernologies. Barcelona: MACBA, 2009.
Cultura visual i mecanismes de gestió i producció de les imatges
BAUDRILLARD, Jean. “La precesión de los simulacros” a Brian WALLIS, Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal, 2001
BOIS, Y-A, BUCHLOH, B., FOSTER, H., KRAUSS, R., Arte desde 1900. Modernidad, Antimodernidad, Posmodernidad. Madrid: Akal, 2006.
FOSTER, Hal, El retorno de lo real. Madrid: Akal/Arte Contemporáneo, 2001.
KAUFFMAN. L.S. Malas y perversos. Fantasías en la cultura y el arte contemporáneos. Madrid: Ediciones Cátedra, 2000
KRISTEVA, Julia. Poderes de la perversión. Buenos Aires: Siglo XXI editores, s.a, 2004.
PERAN, Martí. After landscape, ciutats copiades. Barcelona: Ajuntament de Barcelona : Universitat de Barcelona, Publicacions i Edicions, 2015.
Noves subjectivitats i pràctiques micropolítiques vinculades al gènere
BUTLER, Judit. El género en disputa. Paidós. Barcelona, 2007.
EGAÑA, Lucía. Trincheras de carne. Una visión localizada de las prácticas postpornográficas en Barcelona. Tesis doctoral. Barcelona, 2016.
GÓMEZ, Mer. La rebelión de las hienas: relatos corporales de personas intersex. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2022.
HALBERSTAM, Jack. Trans*. Una guía rápida y peculiar de la variabilidad de genero. Barcelona: Egales, 2018.
HALBERSTAM, Jack. Masculinidad femenina. Barcelona: Egales, 2008.
HARAWAY, Donna. Ciencia,cyborgs ymujeres: la reinvención de la naturaleza.València: Universitat de València, 1995.
PRECIADO, PAUL B. Testo yonqui. Pozuelo de Alarcón: Espasa Calpe, 2008. [Capítol “La era farmacopornográfica”]
VV.AA. Kiss kiss bang bang: 45 años de arte y feminismo. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2007.
VV.AA. La batalla de los géneros. Santiago de Compostela : Xunta de Galicia, Consellería de Cultura y Deporte: Centro Galego de Arte Contemporánea, 2007.
Noves subjectivitats i pràctiques micropolítiques vinculades a la decolonialitat
CRAVEN, D., Art and revolution in Latin America, 1910-1990. Yale UniversityPress, 2006
EGAÑA, Lucía. Una cartografía extraña: producciones narrativas entre la migración y el arte. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados, 2021.
GÓMEZ, Pedro Pablo i de MIGNOLO, Walter. Estéticas decoloniales, 2012.
GUASCH, Anna Maria. El arte en la era de lo global. Madrid: Alianza, 2016.
SPIVAK, Gayatri ¿Pueden hablar los subalternos?. Barcelona: MACBA, 2009
VVAA, Versiones del Sur, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2000-2001.
VV.AA. Principio Potosí : ¿cómo podemos cantar el canto Señor en tierra ajena?. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010
Relacions entre art, biologia i tecnologia
BRAIDOTTI, Rosi. Lo posthumano. España: Gedisa, 2015.
DESPRET, Vinciane. “Responding bodies & partial affinities in human-animal worlds” a Theory, Culture & Society, 30(7-8), 2013, 51-76.
HARAWAY, Donna. Seguir con el problema. Bilbao: Consonni, 2019.
HARAWAY, Donna y SEGARRA, Marta. El mundo que necestiamos. Donna Haraway dialoga con Marta Segarra. Barcelona: Icaria, 2020.
LÓPEZ DEL RINCÓN, Daniel. Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología. Madrid: Akal, 2015.
PTQK, Maria. Ciencia fricción. Vida entre especies compañeras. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2021.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |