Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es necessiten requisits previs
- Aprendre el vocabulari bàsic del llenguatge cinematogràfic
- Conèixer les principals escoles cinematogràfiques de la història del cinema
- Conèixer els principals enfocaments teórics i metodològics de la historiografia del cinema
I. Cinema primitiu
1. Context històric
2. Dispositius precinematogràfics
3. El cinema como a ciència, espectacle i indústria
4. Gèneres cinematogràfics: alta cultura i espectacles populars
5. El llenguatge del cinema primitiu
II. Cinema clàssic
1. El Hollywood de l'Edat d'Or
2. El cinema com a indústria: Star System i Studio System
3. La gramàtica del cinema clàssic
4. Els gèneres i els seus codis
III. Cinema d'avantguarda, underground i experimental
1. Avantguardes cinematogràfiques: impressionisme, expressionisme, Kammerspielfilm, Nova Objetivitat, cinema-muntatge i cinema-ull
2. Cinema artístic: experimental i underground
3. El cinema com a art: el llenguatge del cinema i la seva especificitat
4. Teories formatives, psicològiques i psicoanalítiques
IV. Realismes europeus
1. Realisme poètic francès i neorealisme italià
2. Teories fenomenològiques
V. Modernidat cinematogràfica
1. Nous cinemes europeus: Nouvelle Vague, Cinema Nouvo, Free Cinema, Neue Deutscher Film...
2. Alternatives americanes: New Hollywood i cinema independent
3. Cinema d'autor vs. indústria
VI. Cinematografies perifèriques
1. Ibeoramèrica, Asia i Àfrica
2. Teories feministes i postcolonials
VII. Panoràmica del cinema contemporàneo
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASES TEÓRICAS Y PRÁCTICAS | 24 | 0,96 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS | 58 | 2,32 | 6, 7, 10, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI DELS CONTINGUNTS | 25 | 1 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 9, 11 |
LECTURES I TREBALL PERSONAL | 25 | 1 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 11 |
- Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor
- Visionat i cine-fòrum de films
- Lectures, treball i estudi personal
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXAMEN DELS CONTINGUTS I | 35% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 10, 9, 11 |
EXAMEN DELS CONTINGUTS II | 35% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 10, 9, 11 |
PRESENTACIÓ ORAL: ANÀLISI DEL FILM | 20% | 1 | 0,04 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 10, 9, 11 |
VISIONAT I COMENTARI DE FILMS | 10% | 14 | 0,56 | 4, 5, 2, 3, 6, 1, 7, 8, 10, 9, 11 |
- Examen dels continguts teòrics I (35%)
- Examen dels continguts teòrics II (35%)
- Presentació oral sobre un/a director/a contemporani/a (20%)
- Visionat i comentari de pel·lícules (10%)
- Avaluació única: treball sobre un/a director/a contemporani/a (20%), examen dels continguts I i II (70%), visionat de films (10%)
- Revisió: en el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Recuperació: per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. L'activitat de visionat i comentari de films i la presentació oral sobre el/la cineasta no seran recuperables.
- No evaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Història del cinema
- Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin, El cine clásico de Hollywood, Paidos, Barcelona, 1997
- Burch, Noël, El tragaluz del infinito, Cátedra, Madrid, 1995
- Elena, Alberto, Los cines periféricos: África, Oriente Medio, India, Paidos, Barcelona, 1999
- Quintana, Àngel, Fábulas de lo visible, El Acantilado, Barcelona, 2003
- Quintana, Àngel, Después del cine. Imagen y realidad en la era diglital, El Acantilado, Barcelona, 2011
- Sánchez-Biosca, Vicente, Cine y vanguardias artísticas, Paidos, Barcelona, 2004
- Torreiro, Casimiro; Riambau, Esteve; Monterde, José Enrique, Los “Nuevos Cines” europeos (1955-1970), Lerna, Barcelona, 1987
Anàlisi del film i lenguatge cinematogràfic
- Aumont, Jacques; Marie, Michel, Análisis del film, Paidos, Barcelona, 1993
- Bordwell, David; Thompson, Kristin, El arte cinematográfico, Paidos, Barcelona, 2002
- Magny, Joël, Vocabularios del cine, Paidos, Barcelona, 2005
Teories del cinema
- Arheim, Rudolf, El cine como arte, Paidos, Barcelona, 1996
- Aumont, Jacques, Las teorías de los cineastas, Paidos, Barcelona, 2004
- Bazin, André, ¿Qué es el cine?, RIALP, Madrid, 2004
- Deleuze, Gilles, La imagen-tiempo, Paidos, Barcelona, 1986
- Deleuze, Gilles, La imagen-movimiento, Paidos, Barcelona, 1984
- Kracauer, Siegfried, Teoría del cine, Paidos, Barcelona, 1999
- Metz, Christian, El significante imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mitry, Jean, Estética y psicología del cine, Siglo XXI, Madrid, 2002
- Morin, Edgar, El cine o el hombre imaginario, Paidos, Barcelona, 2001
- Mulvey, Laura, Placer visual y cine narrativo, Universidad de Valencia, Valencia, 1988
- Sorlin, Pierre, Sociología del cine, Fondo de Cultura Económica, México, 1992
- Stam, Robert, Teorías del cine, Paidos, Barcelona, 2001
- Moodle
- Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |