Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n’hi ha. És recomanable, però, tenir nocions de llengües estrangeres per a poder consultar la bibliografia especialitzada.
Contextualització:
L’assignatura, de formació bàsica, s’inclou dins de la matèria “Art” (30 crèdits ECTS) i en ella s'estudia el concepte de mite i els seus tipus fonamentals apareguts tant en algunes cultures no europees, com en l'antiguitat clàssica grega i romana. Igualment, es posarà el focus en l'origen i desenvolupament dels programes iconogràfics del cristianisme i la representació de tots ells. La matèria proposa l’anàlisi, a través d'aquests repertoris simbòlics, dels elements bàsics que formen part de la producció artística a través del coneixement dels diferents llenguatges pagans i cristians i la seva plasmació en les arts.
Els continguts de l’assignatura s’han plantejat al voltant de dos punts bàsics:
I. Reconèixer la importància que la iconografia té com a disciplina instrumental de la història de l’art per tal de fer una adequada lectura de les imatges.
II. Entendre que la iconografia esdevé l’eina complementària per a poder assimilar les fórmules d’expressió i el significat de les obres d’art estudiades a les altres assignatures.
Objectius:
- Capacitar l’estudiant per a reconèixer els cicles iconogràfics més habituals de l’art.
- Aplicar els continguts teòrics de l’assignatura a la pràctica de l’anàlisi de la imatge.
- Conèixer els recursos bibliogràfics propis de la disciplina.
- Dominar els principals repertoris iconogràfics.
- Plantejar la diversitat i la problemàtica de les imatges en les diferents cultures.
- Domini d’una terminologia històrico-artística adequada.
1) Introducció. Qüestions de mètode i conceptes generals.
2) La semiòtica de les imatges. Aplicació a l'anàlisi de la iconografia de cultures no-europees.
3) La tradició clàssica i el seu reflex en l'art: Divinitats i herois.
4) La imatge cristiana: d'Orient a Occident.
5) La iconografia cristiana: Antic i Nou Testament. Temes hagiogràfics.
6) El poder de la imatge i la iconografia del poder.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques a l'aula | 45 | 1,8 | 2, 4, 5, 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació metodològica i blibliogràfica | 5 | 0,2 | 2, 4, 1, 3, 6, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 80 | 3,2 | 2, 4, 1, 3, 6, 10 |
Lectures | 12 | 0,48 | 2, 4, 1, 3, 6, 8, 10 |
Sessions teòriques i pràctiques. Eventuals conferències. Orientació metodològica i bibliogràfica. Activitats supervisades.
Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura” |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1 | 40 % | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 5, 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13 |
Evidència 2 | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 5, 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Evidència 3 | 20% | 5 | 0,2 | 2, 4, 5, 1, 3, 6, 9, 10, 11, 12 |
Avaluació continuada
Examen 1 (4 punts, 40 % de la qualificació final).
Examen 2 (4 punts, 40 % de la qualificació final).
Treball consistent en una reflexió (2 punts, 20 % de la qualificació final).
Avaluació única: L'avaluació única consisteix en 2 proves:
Procediment de recuperació de l’avaluació única:
Plagi:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
|
Fonts:
ARNAU, Juan (ed.), Upanisad. Correspondencias ocultas, Alianza, Madrid, 2021.
ARNAU, Juan (ed.), Bhagavadgita, Alianza, Madrid, 2020.
ASSOCIACIÓ BÍBLICA DE CATALUNYA, La Bíblia, Barcelona, Claret, 1997.
CALVO MARTÍNEZ, José Luis (ed.), Los cuatro evangelios, Trotta, Madrid, 2022.
CREPON (ed.), Los evangelios apócrifos. Crónica del Nuevo Testamento. Edaf, Madrid, 2019.
HESÍODE, Teogonia, La Magrana, Barcelona, 1999.
HOMER, Odissea, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2011.
HOMER, Ilíada, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2019.
OVIDI, Metamorfosis, La Casa dels Clàssics, Barcelona, 2019.
Bibliografia bàsica:
AGHION, Irène – BARBILLON, Claire – LISSARRAGUE, François, Guía iconográfica de los héroes y dioses de la Antigüedad, Alianza, Madrid, 1997 (ed. original francesa: 1994).
BALLÓ, Jordi, La llavor inmortal: els arguments universals en el cinema, Empúries, Barcelona, 1995.
BURKE, Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Crítica, Barcelona, 2001.
CALABRESE, Omar. Como Se Lee Una Obra De Arte, Madrid, 3a. ed., Ediciones Cátedra, 1999.
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 148, Istmo, Madrid, 1998 (hi ha reimpressions posteriors; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid - , 2008, havent-se reimprès l'any 2012).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía clásica. Guía para estudiantes, Colección Fundamentos, núm. 161, Istmo, Madrid, 2000 (reimprès amb posterioritat; també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2013).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía de los santos, Colección Fundamentos, núm. 214, Istmo, Madrid, 2003 (també ha estat editat per Akal, Tres Cantos - Madrid -, 2008, havent-se reimprès l'any 2011).
CASTIÑEIRAS GONZÁLEZ, Manuel Antonio, Introducción al Método Iconográfico, Tórculo, Santiago de Compostel.la, 1997 (2a. ed.; també està editat per Ariel, Barcelona, 1998).
DUCHET-SUCHAUX, Gaston – PASTOUREAU, Michel, Guía iconográfica de la Biblia y los santos, Alianza, Madrid, 1996 (traduït de l’ed. francesa del 1994; ed. original: 1990).
ESTEBAN LLORENTE, Juan Francisco, Tratado de iconografía, Colección Fundamentos, núm. 110, Istmo, Madrid, 1990
FRANCO LLOPIS, Borja - MOLINA MARTÍN, Álvaro - VIGARA ZAFRA, José A., Imágenes de la tradición clásica y cristiana. Una aproximación desde la iconografía, Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid, 2018.
GOMBRICH, Ernest Hans, Los Usos de las imágenes: estudios sobre la funciónsocial del arte y la comunicación visual, Debate, Barcelona,2003 (ed. original anglesa: 1999).
GRABAR, André, Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Alianza Forma, núm. 49, Alianza, Madrid, 1985 (ed. original francesa: 1979).
GRANDA, Cristina, Guía para identificar los santos de la iconografía cristiana (1ª edición), Cátedra, Madrid, 2018.
GRIMAL, Pierre, Diccionario de mitología griega y romana, Paidós, Barcelona, 1981 (ed. revisada per l’autor; ed. original francesa: 1951; publicat en català l’any 2008).
Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, 8 volums dobles, Artemis Verlag, Zuric-Munic, 1981-1997.
PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre iconología, Alianza Universidad, núm. 12, Madrid, 1972 (ed.original anglesa: 1962).
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar los personajes de la mitología clásica, Cátedra, Madrid, 2016.
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar los santos de la iconografía cristiana, Cátedra, Madrid, 2018.
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo de la (coord.), Guía para identificar las escenas y personajes de la Biblia, Cátedra, Madrid, 2021.
RÉAU, Louis, Iconographie de l'art chrétien, sis volums, Presses Universitaires de France, París, 1955-1959 (traduït al castellà per Ediciones del Serbal, Barcelona, 1996-2000; dels volums 2-6 se n’ha publicat, en castellà, una 2a. ed.: 1999-2002).
VVAA, The Oxford guide to classical mythology in the arts : 1300-1990s, Oxford University Press, Nova York, Oxford, 1993.
VVAA, Lexicon iconographicum mythologiae classicae, Artemis, Zürich, 1981-1999.
VORÁGINE, Santiago de la, La leyenda dorada, Alianza Forma, núms. 29 i 30, Alianza, Madrid, 1982.
WILKINSON, Richard Henry, Cómo leer el arte egipcio: guía de jeroglíficos del antiguo Egipto, Crítica, Barcelona, 2004.
Altresrecursos:
Theoi Project.
Theoi Greek mythology --> https://www.theoi.com
Universidad Complutense.
Base de Datos Digital de Iconografía Medieval --> https://www.ucm.es/bdiconografiamedieval/iconografia-online
Warburg Institute.
W.I. Iconographic Database --> https://iconographic.warburg.sas.ac.uk/vpc/VPC_search/main_page.php.
---
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |