Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura té caràcter auxiliar en relació als estudis artístics i pretén proporcionar una base de coneixements terminològics i procedimentals sobre les diverses tècniques, a la vegada que constatar-ne l'evolució històrica. Es posarà particular èmfasi en l'aprenentatge del vocabulari necessari per a entendre la pràctica artística de cada època, i per acostar-s'hi des d'un punt de vista acadèmic i historiogràfic.
El seu estudi en el primer curs de la titulació suposarà una primera presa de contacte amb el vocabulari artístic específic, imprescindible per al domini de la matèria. L’alumne adquirirà els coneixements teòrics i pràctics necessaris de les diferents tècniques artístiques utilitzades al llarg de la història per tal de comprendre millor com aquestes condicionen i actuen en el resultat final de l’obra d’art.
S'especificaran en detall els cinc blocs de continguts el primer dia de classe.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 10, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Sortides de camp | 14 | 0,56 | 4, 5, 6, 8, 9 |
Treball de curs | 20 | 0,8 | 4, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 60 | 2,4 | |
Lectures específiques | 16 | 0,64 | 2, 7, 8 |
L’assignatura es fonamenta en la classe magistral, que anirà acompanyada de les següents activitats formatives. Es duran a terme també sortides de camp a museus, exposicions i tallers per tal d'aprofundir en els coneixements tècnics sobre la història de l’art.
Classes teòriques
Exposició dels continguts teòrics fonamentals de la matèria per part del professor mitjançant materials audiovisuals (power point i visualització de vídeos), i amb referències a la bibliografia.
Pràctiques de camp (PCAM)
Es duran a terme 5 sortides de camp obligatòries a museus i institucions vinculades amb la producció artística i la conservació del patrimoni durant el mesos de novembre i desembre. L'horari de les sortides de camp serà de 10 a 14 h.
Tutories de seguiment del treball individual
Té per objecte veure l’evolució de l’alumne, orientar possibles interessos, i també respondre qualsevol dubte o necessitat respecte el treball individual.
Activitats complementàries
Recomanem l’assistència, sempre que sigui possible, a altres exposicions i conferències relacionades amb l’assignatura i recomanades pel professorat.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de les lectures de curs | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 8 |
Examen parcial 1 | 30% | 0 | 0 | 3, 4, 1, 5, 7, 6, 8, 10 |
Examen parcial 2 | 30% | 0 | 0 | 3, 4, 1, 5, 7, 6, 8, 10 |
Recuperació | Variable | 0 | 0 | 3, 4, 1, 5, 7, 6, 8, 10 |
Treball de les PCAM | 25% | 0 | 0 | 2, 9 |
L'avaluació continuada consisteix en quatre apartats:
Prova parcial 1: 30% de la qualificació final.
Prova parcial 2: 30% de la qualificació final.
Un treball de les sortides de camp que equival al 25%.
Dues lectures obligatòries que s’avaluaran en un examen 15% (s'especificaran les dues lectures obligatòries el primer dia de classe).
Qui no hagi fet els exàmens, ni entregat la memòria, no pot aprovar l'assignatura.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Només tenen dret a la recuperació - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - els estudiants suspesos que s'hagin presentat a totes quatre evidències: dos exàmens parcials, treball i lectures del curs. Perquè els dos exàmens facin mitjana amb la resta de notes, cal aprovar una de les dues proves amb una nota igual o superior a 5 i obtenir com a mínim un 4 a l’altra. A la recuperació, l’alumne només s’haurà d’examinar de la part suspesa. Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
Definició del no avaluable
L'estudiant rebrà la qualificació ‘No avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
ALEGRE CARVAJAL, Esther, TUSELL GARCÍA, Genoveva y LÓPEZ DÍAZ, Jesús, Técnicas y medios artísticos, Madrid, 2011.
ANGOSO, Diana et al., Las técnicas artísticas, Akal y Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid, 2005, 4 vols.
BORRAS, Gonzalo y FATAS, Guillermo, Diccionario de términos de arte y elementos de arqueologia, heráldica y numismàtica, Zaragoza, 1980.
CALVO MANUEL, Ana Maria., Conservación y restauración: Materiales, técnicas y procedimientos: De la A a la Z., Barcelona, 1997.
COLE, Emily, La gramática de la arquitectura, Madrid, 2013. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010726603406709
FERNANDEZ ARENAS, José, Barcelona, 1996.
OCAMPO, Estela, Diccionario de términos artísticos y arqueológicos, Barcelona, 1992. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001871339706709
FUGA, Antonella., Técnicas y materiales del arte,Madrid, 2004.
FULLANA, Miquel, Diccionari de l’Art i dels Oficis de la Construcció, Mallorca, 1974.
KROUSTALLIS, Stephanos, Diccionario de materias y técnicas (Vol. I. Materias). Tesauro para la descripción y catalogación de bienes culturales, Madrid, Ministerio de Cultura. 2008.
MALTESE, Corado. (coor.), Las técnicas artísticas, Madrid, 1985.
https://bibcercador.uab.cat/discovery/fulldisplay?docid=alma991004228939706709&context=L&vid=34CSUC_UAB:VU1&lang=ca&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=any,contains,t%C3%A9cnicas%20art%C3%ADsticas&mode=basic
MAYER, Ralph, Materiales y técnicas del arte, Madrid, 1993 (2ª ed.).
ORTEGA ANDRADE, Francisco, Historia de la construcción, Las Palmasde Gran Canaria, 1993. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991003596969706709
PEVSNER, Nikolaus, Breve historia de la arquitectura europea, Madrid, 1994. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991001265379706709
PLAZA ESCUDERO, Lorenzo., et al., Diccionario visual de términos arquitectónicos, Madrid, 2015. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991005965999706709
RIVERA BLANCO, José Javier et al., Manual de técnicas artísticas. Madrid, 1997.
WARE, Dora; BEATTY, Betty, Diccionario manual ilustrado de arquitectura, Barcelona, 2012 https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/45534
WILKES, Angela, Historia de la pintura: cómo se hizo arte, Madrid, 2020. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010726586806709
Si calgués un programari específic s'indicaria oportunament.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |