Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha, de prerequisits, més enllà dels habituals de les assignatures de tercer de grau.
L'objectiu de l'assignatura és aprofundir en l'art català actual.
Per a aconseguir-ho, se seguirà un enfocament dual. En primer lloc, s'analitzaran les principals característiques comunes dels artistes actuals, rastrejant les seves influències, orígens discursius i relacions amb altres artistes dins de moviments com Dau al Set i el conceptual català. D'altra banda, s'estudiarà com s'ha construït un panorama institucional de l'art a Catalunya, tenint en compte la gènesi de museus, institucions artístiques, centres d'art i exposicions.
L'objectiu final és que els estudiants es familiaritzin amb la producció artística local i adquireixin la capacitat de reconèixer-la i situar-la en el context més ampli de l'art contemporani global.
L'assignatura seguirà un procés inductiu a partir de les recerques dels alumnes. Aquestes se centressin en l'estudi de l'art contemporaneo actual i les institucions artístiques catalanes. A partir d'aquesta recerca en present es deduiran els temes i el recorregut històric que ha marcat a l'art contemporani català:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 40 | 1,6 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 13, 7, 9, 10, 11, 4, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'un treball i comentaris d'obres i textos d'Art Català | 40 | 1,6 | 3, 1, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació individual dels treballs | 70 | 2,8 |
L'assignatura es desenvoluparà principalment en forma de seminari i l'anàlisi de casos d'estudi que permetin realitzar profudizaciones històriques. Per a això estarà atenta a les exposicions actuals en el territori i les possibilitats que ofereixin per a ser contextualitzades en el marc de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació activa en els debats i recerques dutes a terme en classe | 20% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 13, 10, 11, 4, 12 |
Presentació d'una recerca individual | 25%% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 13, 9, 10, 11, 4, 12 |
Proposta pràctica elaborada des dels processos de recerca en classe | 30% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 5, 6, 13, 7, 9, 10, 11, 4, 12 |
Treball de recerca en grup | 25%% | 0 | 0 | 8, 3, 1, 2, 6, 13, 7, 9, 10, 11, 4, 12 |
És imprescindible l'assistència i la col·laboració en les dinàmiques de la classe (debats, presentacions i possibles visites).
L'avaluació tindrà en compte aquesta participació i la presentació de diversos treballs: un, en grup, de recerca d'una institució, grup, revista o iniciativa concreta; un altre individual que impliqui la recerca sobre un agent (artista, crític, comissari, revista...) del context; i un treball final que haurà d'incorporar una part de realització/presentació pràctica real.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
Elaboració de tres treballs de recerca que impliquin la posada en relació de pràctiques actuals de l'art amb la seva genealogia:
1. A partir de l'anàlisi d'una institució artística, grup, revista o iniciativa. 30%
2. A partir de l'anàlisi sobre un agent (artista crític, comissari, revista...) 30%
3. A partir d'una exposició en curs en format crítica d'art o article publicable. 40%
Recuperació
Per participar al procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificació mitjana final de 4 i s'ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
ALBARRÁN DIEGO, Juan. Del fotoconceptualismo al fototableau. Fotografía, performance y escenificación en España (1970-2000). Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2012.
ALBARRÁN DIEGO, Juan. Disputas sobre lo contemporaneo: arte español entre el antifranquismo y la postmodernidad. Madrid: Exit. Producciones de Arte y Pensamiento, S.L., 2019.
ARAMBURU, Nekane (ed.). Historia y situación actual de los colectivos de artistas y espacios independientes en el Estado español (1980-2010). Vitoria: Archivos colectivos, 2011.
ARMENGOL, David. Art Emergent: La collita i el viatge. Univers. Barcelona, 2022.
Art es just un mot. Idees i actituds. Entorn de l'art conceptual a Catalunya, 1964-1980. (Catálogo de la exposición en el Centre d’Art Santa Mònica del15 de enero al 1 de marzo de 1992). Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1992.
BORJA-VILLEL, Manuel. Campos magnéticos. Escritos de arte y política. Madrid: Los libros de Arcadia, 2020
BREA, José Luis (ed.). El punto ciego. Arte español de los 90. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1999.
BREA, José Luis (com.) Anys 90. Distància zero. (Catálogo de la exposición en el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona del 22 de junio al 14 de agosto de 1994). Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. 1994
BREA, José Luis. El cristal se venga. Textos, artículos e iluminaciones de José Luis Brea. Barcelona: RM Verlag, 2014
BREA, José Luis. Las Auras Frías: El Culto a La Obra De Arte En La Era Postaurática. Barcelona: Anagrama, 1991.
CLOT, Manel (com.). Inter-Zona: Arts Visuals I Creació Contemporània a Barcelona. (Catálogo de la exposiciónen la Virreina de Barcelona del 13 de abril del 2000 al 18 de junio del 2000). Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura, 2000.
CREUS, Maia; FERRE, Rosa (com.). Visions de futur 2000. Utopies/distopies: Visions després del mur. Certamen temàtic d’art contemporani que reuneix exposicions i altres activitats a 31 centres d’art a catalunya. (Catálogo de las exposciones en diversos espacios de Catalunya durante el 2000). Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura. Barcelona, 2000.
DAL POZZO, Nataly. La Polémica Tàpies y el Conceptualismo catalán 1973-1985. Tesis Doctoral, Universitat de Vic, 2017.
DOCTOR RONCERO, Rafael (ed.). Arte español contemporáneo, 1992-2013. Madrid: La Fábrica, 2013.
FERRÉ, Rosa; MARTÍNEZ, Chus (com.). Vostestaquí Instruccions D'ús. (Catálogo de la exposición en el Palau de la Virreina de Barcelona del 22 de junio al 2 de septiembre de 2001). Barcelona: Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, 2001
MANEN, Martí. Salir de la exposición (si es que alguna vez habíamos entrado). Bilbao, Consoni, 2012.
MARCHAN FIZ, Simón. Del arte objetual al arte de concepto. Barcelona: Akal, 1986
PARCERISAS, Pilar. Conceptualismo(s). Poéticos, políticos y periféricos. En torno al arte conceptual en España, 1964-1980. Barcelona: Akal, 2007
OLIVARES, Rosa (ed.). 100 artistas españoles. Madrid: Exit, 2008.
RUIZ DOBLAS, Isabel (ed.). Centre d'Art Santa Mònica: Generalitat de Catalunya : 1988-1998 : 10 anys 100 exposicions. Barcxelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Direcció General de Promoció Cultural. Arts Plàstiques, 1988
VIDAL OLIVERAS, Jaume. Galerisme a Barcelona (1877-2012). Descobrir, defensar, difondre l’art. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2012.
A*DESK, Instituto Internacional e Independiente de Crítica y Arte Contemporáneo. a-desk.org
ADN Galería https://www.adngaleria.com/
Arts Santa Mònica https://artssantamonica.gencat.cat/ca/
CaixaFórum https://caixaforum.es/
Can Felipa http://www.cccanfelipa.cat/arts-visuals/
Carles Congost http://carlescongost.blogspot.com/
Daniel García Andujar https://danielandujar.org/
David Armengol https://davidarmengol.com/
David Bestué https://www.davidbestue.net/
Domenec http://www.domenec.net/es/
Fabra i Coats. Fàbrica de creació de Barcelona https://www.barcelona.cat/fabraicoats/
Francesc Ruíz http://francescruiz.com/
Frederic Montornés https://montornes.net
Fundació Joan Miró https://www.fmirobcn.org
Galeria Àngels Barcelona http://www.angelsbarcelona.com/
Galeria Estrany-de la Mota http://www.estranydelamota.com/
Galeria Toni Tàpies https://www.tonitapies.com/
Ignasi Aballí http://www.ignasiaballi.net
Institut Ramon Llull https://www.llull.cat/
Joan Morey http://joanmorey.com/
Jordi Colomer http://www.jordicolomer.com
Jorge Luís Marzo https://www.soymenos.net/
La Capella https://lacapella.barcelona/ca
La Muga Caula https://www.lamugacaula.cat/es/
La Virreina. Centre de la Imatge https://ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/ca
Lluis Bisbe http://www.luisbisbe.com/
Mabel Palacín https://mabelpalacin.com/
MACBA https://www.macba.cat
Manel Margalef https://manelmargalef.com
Marc Vives http://marcvives.eu/
Martí Peran https://www.martiperan.net/
Mireia C. Saladrigues http://www.mireiasaladrigues.com/
Momu y NoEs http://momuandnoes.com/
Montse Badía http://www.montsebadia.net/spip/
Núria Güell https://www.nuriaguell.com/
ON MEDIATION Platform on curatorship and research https://onmediationplatform.com/
Sala d’Art Jove http://www.saladartjove.cat/
Sant Andreu Contemporani https://santandreucontemporani.org/ca/
Tere Recarens http://tere.cat/(20.07.20)
No aplicable.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |