Logo UAB

Funció i competències directives

Codi: 100523 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ricardo Crespo Baquero
Correu electrònic:
ricardo.crespo@uab.cat

Equip docent

Elisabet del Valle Alvaro
(Extern) Ricard Crespo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els alumnes d'aquesta assignatura optativa hauran de conèixer prèviament continguts relacionats amb l'organització d'empreses que hauran vist anteriorment en el pla d'estudis.


Objectius

L'assignatura preten oferir una visió avançada i actualitzada de les principals funcions i competències directives contemporáneas especialment en els següents àmbits:

Funció directiva, ética i RSC; direcció per objectius, gestió per competèncias i avaluació del rendiment; funció i iniciativa emprenedora; gestió de projectes i de la innovació.

 


Competències

  • Aplicar les diferents tècniques d'avaluació en una auditoria sociolaboral.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  2. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  3. Conèixer el sistema d'informació comptable i social en l'empresa.
  4. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  5. Demostrar que es coneixen les formes organitzatives, l'organització i els mètodes de treball.
  6. Demostrar que es coneixen les tasques de direcció i de gestió per competències i habilitats directives. Aplicar-les en supòsits fàctics.
  7. Entendre el procés estratègic i el govern corporatiu.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Implantar l'estratègia empresarial en contextos fàctics diversos.
  10. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  11. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  12. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  13. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  14. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  15. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  16. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  17. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  18. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  19. Treballar de manera autònoma.
  20. Treballar en equip.

Continguts

  1. Introducció a la funció directiva

1.1.   Tasques de direcció.

1.2.   L'eficàcia de la funció directiva: noves orientacions.

1.3.   Competèncias i habilitats directives.

1.4.   Ètica i RSC.

 

  1. Direcció per objectius, gestió per competències i avaluació del rendiment

2.1.   Direcció per objectius.

2.2.   Gestió per competències.

2.3.   Avaluació del rendiment.

2.4.   Control estratègic i intern de l'empresa. Quadre de comandament integral.

 

  1. Funció i iniciativa emprenedora

3.1.   Procés de creació d'una empresa.

3.2.   Identificació i avaluació d'una oportunitat empresarial. Model de negoci.

3.3.   Pla d'empresa.

 

  1. Gestió de projectes

4.1.   Gestió de projectes i gestió per projectes.

4.2.   Fases d'un projecte.

4.3.   Planificació i organització d'un projecte.

4.4.   La direcció i el control del projecte.

 

  1. Gestió de projectes d'innovació

5.1.   Gestió estratègica de la innovació i de la tecnologia.

5.2.   Inteligència competitiva i vigilància tecnològica.

5.3.   El procés d'innovació i la seva gestió.

5.4.   Venture management: Els projectes innovadors en les empreses (intrapreneurship o corporate entrepreneurship)

 

El cronograma setmanal d'activitats del curs figurarà al campus virtual abans del començament de les sessions corresponents.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 22,5 0,9 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19
Classes teòriques 22,5 0,9 3, 5, 6, 7, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 2,5 0,1 3, 5, 6, 7, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Preparació i estudi dels continguts teòrics i pràctics 90 3,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19

Per a assolir els objectius de l’assignatura, s'utilitzarà la següent metodologia docent:
1. Classes magistrals: En aquestes sessions el professor/s desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.
2. Sessions de treball centrades en exercicis i/o discussió de casos pràctics: S’utilitzarà la metodologia del cas, principalment en grups de treball, per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.
3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballen a l’assignatura.
4. Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els professors de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 3, 5, 6, 7, 9, 12
Seguiment del curs 15% 7,5 0,3 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Treball complementari 35% 2 0,08 3, 5, 6, 7, 9, 12

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels casos pràctics i activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Tots aquests aspectes resultaran en una nota que representarà el 15% de la nota final del curs.

2. Treball complementari. Al llarg del curs es realitzarà un treball sobre un tema que es plantejarà a inici de curs. La nota del treball representarà el 35% de la nota final del curs.
3. Examen final. S’avaluarà a l’alumne en base als continguts globals de l'assignatura i la nota de l'examen representarà el 50% de la nota final del curs. Per a aplicar els percentatge del 15%, 35% i 50% mencionats més amunt, serà necessari treure una nota igual o superior a 4 en aquesta prova final. Si no és el cas, l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a la recuperació.

Per a aquells estudiants que en l'avaluació continuada del curs hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 4 i inferior a 5 hi haurà una recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat de la mateixa. La nota de la recuperació només tindrà dues possibles opcions: Apte o No-apte. Si l'estudiant obté una nota d'Apte es considera que ha superat l'assignatura amb una nota numèrica màxima igual a 5. Si l'alumne obté una qualificació de No-apte, no supera l'assignatura i la nota final serà igual a la nota obtinguda abans de la recuperació. 


Un alumne només pot obtenir un "No Presentat" a l'assignatura sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Presentat".


Bibliografia

RECOMENADA

KERZNER H.D. et al. Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling. John Wiley & Sons .10ª edición.

RIALP, A. (2003): Fundamentos teóricos de la Organización de Empresas: Un enfoque interdisciplinar. Madrid: Pirámide.

ROBBINS, S.P. (2004): Comportamiento organizacional: conceptos, controversias y aplicaciones. (10ª ed.). México. Prentice-Hall Hispanoamericana.

OBLIGATÒRIA

VECIANA, J. M.ª (1999): La función directiva. Bellaterra (Barcelona): Servicio de Publicaciones de la UAB.

VECIANA, J.Mª. (2005): La creación de empresas. Un enfoque gerencial, Colección Estudios Económicos. Servicio de Estudios de La Caixa.


Programari

No es requereixen coneixements específics de cap programari concret, excepte coneixements bàsics d'excel, word i powerpoint.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda