Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió estratègica de recursos humans

Codi: 100522 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Martinez Lizama
Correu electrònic:
carlos.martinez.lizama@uab.cat

Equip docent

Jaume Bombardo Codina

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura requereix un coneixement general de l'economia i l'organització de l'empresa, coneixements que l'alumne haurà obtingut en assignatures anteriors en el pla d'estudis de la titulació.

“La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible”

Jaume Bombardó


Objectius

Els recursos humans són un element fonamental de les organitzacions. Això és encara més important per les economies del nostre entorn més proper, orientades cada cop més als serveis. Per altra part, moltes organitzacions presents als nostre entorn són o tenen relacions internacionals, cosa que implica la necessitat d'estudiar la gestió de persones en una situació econòmica i cultural molt més complexa que la es podria trobar fa uns anys.

L'assignatura pretén oferir una visió dels recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics per permetre una comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea de les empreses.

Els objectius de l'assignatura són, per tant:

Entendre el concepte de gestió estratègica dels recursos humans; comprendre els mecanismes de informació i comunicació en l'empresa; analitzar i assimilar qüestions a tenir en compte a l'hora de definir la provisió dels recursos humans. Definir la política de formació i desenvolupament; entendre els objectius i els instruments per avaluar l'acompliment i la compensació; compaginar tots els elements previs per tal de dissenyar les carreres professionals i els possibles processos de redimensió de l'organització. Finalment l'alumnat haurà de poder fer una definició de l'estratègia de recursos humans i aplicació de polítiques per a diferents tipus d'organitzacions, en diferents circumstàncies, per tal d'incrementar la generació de valor.

 

Competències

  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els instruments administratius i organitzatius.
  2. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Conèixer els indicadors per a la gestió dels recursos humans.
  5. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  6. Demostrar que es coneixen les formes organitzatives, l'organització i els mètodes de treball.
  7. Demostrar que es coneixen les tasques de direcció i de gestió per competències i habilitats directives. Aplicar-les en supòsits fàctics.
  8. Dissenyar noves formes organitzatives.
  9. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  10. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  11. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  12. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  13. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  14. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  15. Relacionar l'estratègia empresarial i les polítiques de recursos humans.
  16. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  17. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  18. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  19. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  20. Treballar de manera autònoma.
  21. Treballar en equip.

Continguts

1. Gestió estratègica de recursos humans en las organizaciones

2. Planificació i provisió dels recursos humanos

3. Contractació i socialització

4. Formació i desenvolupament

5. Avaluació i compensació

6. Indicadors per a la gestió de recursos humans

7. Tendències actuals en la gestió de persones

8. Relació entre l'estratègia empresarial i les polítiques de recursos humans


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Articles, exercicis i casos 22,5 0,9 1, 4, 12, 15
Classes magistrals 22,5 0,9 1, 4, 6, 7, 8, 12, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi individual i grupal 100 4 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

1. Classes teòriques

L'objectiu de les classes teòriques és oferir una visió de la gestió dels recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics i s'aprofundeixi en la comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea de les empreses.

2. Presentació i discussió d'exercicis i casos pràctics

La finalitat és desenvolupar les habilitats necessàries per aplicar els conceptes adquirits en situacions concretes.

3. Revisió d'articles de divulgació econòmica i de gestió empresarial

L'objectiu és desenvolupar les habilitats de reflexió i anàlisi sobre els aspectes actuals més importants en la gestió dels recursos humans.

En començar el curs hiu haurà un cronograma al campus virtual.

La docència prevista de l’assignatura serà presencial.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 1, 4, 6, 7, 8, 12, 15
Exercicis, casos, articles 20% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Treball de curs 30% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21

L'avaluació continuada consisteix en:

Examen final: 50%

Exercicis, casos i presentació d'articles: 20%

Treball final de curs en grup: 30%

 "Aquesta assignatura preveu el sistema d'avaluació única en un examen final que consisteix

60% --- Preguntes Llargues

40% --- Preguntes Curtes

“L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”.

 

Si la nota de curs de l'alumnat és 5 o superior, es considera superadal'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. Per accedir a la re-avaluació l'alumnat han d’obtenir una nota mínima promig de totes les activitats d'avaluació igual o superior a 3,5 sobre 10 i inferiora 5. Per participar a la re-avaluació l’alumnat ha d'haver-se avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'alumnat haurà de repetir l'assignatura en el següent curs.

"La reavaluació del sistema d'avaluació única , s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada"


Bibliografia

Recomanada:

GÓMEZ-MEJÍA, L.R.; BALKIN D.B.; CARDY, R.L.: "Gestión de Recursos Humanos". Prentice Hall. 5ª ed.

BARON, J. & KREPS, D. Strategic Human Resources. John Wiley & Sons. 1999.


Programari

.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt