Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit previ. Es recomana refrescr la compresió de le equacions i ssetmes d' equacions de primer grau (3er de ESO) i la representació gràfica de funcions lineals (4rt d'ESO).
No hay requisitos previos. Se recomienda refrescar la comprensión de las equaciones y sistemas de ecuaciones de primer grado (3º de ESO) y representación gráfica de funciones lineales (4º de ESO).
L'assignatura proporciona els instruments bàsics de l'anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre la realitat socio-econòmica d'una societat. Dins aquest marc, les i els alumnes aprendran a utilitzar els conceptes fonamentals i eines gràfiques que proporciona l'anàlisi econòmica actual per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia. Es farà referència també a aquells conceptes que son imprescindibles per seguir les assignatures de segon: Economia del treball i Polítiques sociolaborals.
Els objectius formatius de l'assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:
1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de microeconomia i macroeconomia
2. Conèixer institucions econòmiques fonamentals
3. Poder fer una anàlisi raonada, autònoma i crítica de la realitat econòmica actual
4. Demostrar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita i oral, tan de manera individual com en grup
El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Tema 1. L'economia: qüestions bàsiques.
Preguntes i instruments de l'anàlisi econòmica. Mercat i Estat: les economies mixtes. El fluxe circular de la renda. Conceptes fonamentals: funció de producció, frontera de possibilitats de producció; cost d'oportunitat. El creixement econòmic. L'intercanvi i guanys de l'intercanvi; avantatge absolut i avantatge comparatiu.
Tema 2. Els mercats: oferta i demanda.
Tipus de mercats. Demanda i oferta individuals i col·lectives en mercats competitius. Equilibri del mercat competitiu. Desplaçaments de la demanda i de l'oferta. Canvis d'equilibri. Elasticitat de l’oferta i de la demanda. Conseqüències.
Tema 3. Mercat, eficiència i benestar.
Mercat i benestar: Excedent del consumidor i excedent del productor. Eficiència del mercat competitiu. Polítiques Públiques: efectes de preus mínims, preus màxims, impostos indirectes.
Tema 4. L'oferta: L'empresa i els costos.
Tecnologia i funció de producció; productivitat mitjana i marginal. Cost comptable i cost econòmic. Funció de costos de l'empresa: costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; costos a curt i a llarg termini. Variacions dels costos.
Tema 5. Els mercats perfectament competitius.
Definició de competència perfecta. Els beneficis. Decisions de producció i contractació: la maximització de beneficis i la corba d'oferta de l'empresa en un mercat competitiu. Variacions dels costos i dels beneficis. Naixement, creixement i tancament de l'empresa.
Tema 6: Mercats no competitius, fallades del mercat i polítiques públiques.
La competència imperfecta: monopoli, oligopoli i cartels. Efectes delmonopoli sobre el benestar: la pèrdua d'eficiència. Les polítiques públiques sobre monopolis i oligopolis.
Tema 7. Més fallades del mercat i intervenció pública
Externalitats negatives i externalitats positives. Il·lustracions: Canvi climàtic i Epidèmies. Polítiques públiques: impostos ambientals; permisos d'emissions; subvencions. Béns públics.
Tema 8. Equitat, desigualtat i pobresa. Redistribució de la renda.
La renda personal. Mesura de la desigualtat de distribució de la renda; la corba de Lorenz. Pobresa absoluta i pobresa relativa: definició i mesura. El mercat de treball: demanda, oferta i salaris. Gènere, discriminació, educació. Monopsoni. Mecanismes de Redistribució: impost sobre la renda; impost de successions, despesa pública.
Tema 9. Els agregats econòmics.
El PIB: valor afegit, renda nacional, despesa agregada. Components del PIB. PIB real i PIB nominal. Els índex de preus i la mesura del cost de la vida. L'atur: tipus i mesura. La inflació: definició i mesura. Dèficit i Deute Públic. El diner.
Tema 10. Els cicles econòmics i l'economia a llarg termini.
Cicles econòmics: el llarg i el curt termini. Creixement a llarg termini. Polítiques de creixement. Demanda agregada i oferta agregada. El curt termini: Política fiscal i política monetària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluacions | 5 | 0,2 | 1, 5, 2, 6, 8 |
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 7, 2, 4, 3 |
Seminairs: Problemes i discusió a l'aula | 22,5 | 0,9 | 1, 5, 7, 2, 6, 3, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 0 | 0 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual del manual i materials de classe, resolució de problemes, consulta de webs | 100 | 4 | 1, 5, 2, 6, 3, 8 |
Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual.
El procés d’aprenentatge es basa en les següents activitats:
Sessions magistrals: en aquestes sessions el professorat exposa a l'alumnat els conceptes i gràfiques instruments analítics fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. Es combinen amb preguntes i discussió. L'assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes, instruments i la seva aplicació.
Sessions seminaris / pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament entre l'alumnat, o alumnat i professorat, d'entre les que destaquen el plantejament i resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l'alumnat.
Activitats supervisades: Tutories
Activitats d'avaluació: Es realitzaran un conjunt de 4 o 5 activitats avaluables, de les que dues seran proves escrites, a la meitat i a la fi del semestre.
Activitats recomanades: El professorat pot recomanar l'assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l'assignatura.
Activitats autònomes: L'alumne ha de complementar i reforçar les activitats dirigides amb l'estudi individual dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d'exercicis pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i resolució de casos pràctics | 30% | 0 | 0 | 1, 5, 7, 2, 6, 4, 3, 8 |
Prova escrita final del curs | 35% | 0 | 0 | 5, 2, 6, 3, 8 |
Proves escrites a realitzar en les dates especificades | 35% | 0 | 0 | 5, 2, 6, 3, 8 |
L'avaluació serà continuada al llarg del curs i te l l'objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d'assoliment de les competències i orientar el procés formatiu. Es basarà en diferents tipus d'activitats dissenyades a tal efecte, i que consistiran en
a) exercicis de pràctiques: 30% (inclou dues proves avaluables com a mínim)
b) examen parcial: 35%
c) examen final semestre: 35%
El professorat indicarà, a l'inici del curs, les dates de les proves i activitats d'avaluació.
Per aprovar l'assignatura es requereix una nota mitjana ponderada igual o superior a 5 i que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3.5.
Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podran presentar els alumnes que hagin obtingut una nota ponderada de les proves d'avaluació contínua igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'estudiant serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació contínua (superior o igual a 3 i inferior a 5).
Els no-presentats: Els estudiants que iniciïn el procés d'avaluació continuada tindran una nota final d'aprovat o suspès de l'assignatura, en cap cas de no presentat. L'excepció és que només s'hagi presentat a un dels exercicis escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.
Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar elsarguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Opció Avaluació Única: L’alumne/a pot sol·licitar l’avaluació única. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Per sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat ha de presentar una sol·licitud motivada a la Facultat durant el termini fixat per aquesta. L' avaluació única inclourà un mínim de tres activitats avaluables. Les dates de les proves es corresponen amb les dels exàmens finals i re-avaluació fixades per la Facultat.
Bibliografia Obligatòria
La Economía, Projecte CORE, e-book gratuït, disponible a core-econ.org (versió original en anglès disponible a la mateixa web)
Altra Bibliografia Recomanada
Paul Krugman / Robin Wells (2022), FUNDAMENTOS DE ECONOMIA , 4ª ed. correspondiente a la 5ª ed. Original, Editorial Reverté, ISBN: 978-84-291-2809-3
versió electrònica gratuita (accés UAB): https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/105547
Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List, "Economia", Antoni Bosch ed., 2017.
Mankiw, Gregory N.": Principios de economia, 6ª ed. o més recents, Ediciones Paraninfo, 2012.
Francisco Mochón: Economia. Teoria y política. McGraw-Hill España. Versió electrònica (accés UAB): https://elibro.net/es/ereader/uab/50180
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto (gratuit, en castellà): https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Enllaços a d'altres recursos:
1) Dones Premis Nobel d'Economia: 2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom / 2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo /
Altres dones científiques premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates; i, en general: https://www.nobelprize.org/prizes/lists/all-prizes-in-economic-sciences/
2) Fonts de dades:
INE: https://www.ine.es;OCDE: www.oecd.org; Banco de España: www.bde.es; Our World in Data: https://ourworldindata.org/
L'assignatura no exigeix un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |