Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que ofereixen una formació bàsica en relació a les qüestions que es tracten a “Règim jurídic de l’estrangeria i la mobilitat transnacional”.
L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió del conjunt d’institucions jurídiques que entren en joc quan les persones treballadores es mobilitzen per prestar serveis traspassant les fronteres dels estats nacionals, per tal que l’alumnat sigui capaç de resoldre els principals problemes jurídics que plantegen aquestes hipòtesis.
PRIMERA PART
Tema 1: Resolució de conflictes en supòsits laborals internacionals.
1. Contracte individual de treball: Reglament Brussel·les I..
2. Contracte individual de treball: LOPJ.
3. Conflictes col·lectius.
Tema 2: Llei aplicable a les relacions laborals internacionals.
1. Contracte individual de treball.
2. Conflictes col·lectius.
3. Normes imperatives i relació de treball.
Tema 3:
El desplaçament de treballadors en el marc de prestacions transnacionals de serveis
1. El desplaçament de treballadors comunitaris o assimilats
2. El desplaçament de treballadors extracomunitaris per empreses extracomunitàries
3. El desplaçament de treballadors extracomunitaris per empreses comunitàries
Tema 4: Principis generals del dret d’estrangeria.
1. Nacionalitat i dret d’estrangeria.
2. L’adquisició de la nacionalitat espanyola.
3. Fonts del dret d’estrangeria: costum internacional, convenis internacionals, dret de la Unió Europea, dret intern espanyol.
SEGONA PART
Tema 5. L’accés al mercat de treball espanyol
1. Plantejament general: la posició de l’ordenament jurídic espanyol davant la immigració
2. Supòsits: immigració comunitària i immigració extracomunitària
3. El principi de lliure circulació de treballadors i les seves implicacions
Tema 6: Les autoritzacions de treball
1. Tipus d’autoritzacions de treball: supòsits i requisits
2. El procediment ordinari de sol·licitud i obtenció d’autoritzacions de treball
3. La renovació de les autoritzacions de treball: requisits i procediment
4. L’obtenció d’autoritzacions de treball a través de la gestió col·lectiva de contractacions en origen (antic contingent)
5. L’estatut laboral dels treballadors estrangers amb autorització de treball
Tema 7: El règim jurídic dels estrangers en situació irregular
1. Plantejament i problemàtica
2. Les vies per passar a una situació regular
2.1. Les regularitzacions extraordinàries
2.2. L’autorització de residència temporal per arrelament
3. Els drets laborals dels estrangers en situació irregular
4. Els drets de Seguretat Social dels estrangers en situació irregular
Tema 8:
Reagrupament familiar.
1. Família i dret d’estrangeria: principis, el dret a la vida familiar i els treballadors.
2. Reagrupament familiar i dret d’estrangeria.
3. Reagrupament familiar i dret de familia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 18 | 0,72 | 9, 12, 5, 6, 7, 3, 13, 8, 10, 14, 15 |
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 9, 5, 6, 7, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions. | 0 | 0 | 1 |
Elaboració de documents jurídics | 10 | 0,4 | 12, 5, 7, 13 |
Elaboració de resums i estudis | 15 | 0,6 | 5, 7, 3, 14 |
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (normativa, bibliografia, jurisprudència, resolucions administratives, etc.) | 20 | 0,8 | 12, 5, 7, 3, 13, 8, 14, 15 |
Resolució de casos pràctics | 15 | 0,6 | 9, 12, 5, 7, 13, 10, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 42 | 1,68 | 9, 5, 6, 7, 3, 10, 14 |
El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s’exposen a continuació:
1. ACTIVITATS DIRIGIDES
Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.
1.1. Classes teòriques
Consisteixen en l’exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral degudament actualitzada.
1.2. Classes pràctiques
Es dediquen a l’execució d’activitats pràctiques de format divers (identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, resolució de casos pràctics, resolució de qüestionaris test, etc.).
Les activitats pràctiques s’estructuraran en dos grans blocs temàtics, que corresponen a les dues parts del temari de l’assignatura. Al final de cadascun dels blocs, en la data que es comunicarà a començaments del semestre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual, es durà a terme una activitat pràctica d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc del bloc.
Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions.
2. ACTIVITATS SUPERVISADES
Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professor, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.
En el marc d’aquesta assignatura la majoria d’activitats supervisades derivaran de les activitats pràctiques, que en molts casos requeriran la realització fora de l’aula d’un seguit de tasques de format divers que posteriorment són objecte de supervisió i verificacióatravés del treball d’aula proposat en el marc de les classes pràctiques.
3. ACTIVITATS AUTÒNOMES
Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques d'avaluació | 10 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 11, 9, 12, 5, 7, 3, 13, 8, 4, 15 |
Examen pràctic | 50 % | 1,5 | 0,06 | 9, 12, 5, 7, 13 |
Examen teòric | 50 % | 1,5 | 0,06 | 9, 5, 6, 7, 10, 14 |
L’avaluació de l’assignatura es desglossa en dues parts: la part teòrica (50 % del total de la nota) i la part pràctica (50 % del total de la nota, comptant amb les activitats pràctiques d'avaluació).
1. SISTEMA D'AVALUACIÓ ORDINARI
L'alumnat que hagi realitzat les dues activitats pràctiques d’avaluació i hagi obtingut en cadascuna d’elles una nota superior a 3 punts sobre 10 podrà realitzar l’examen teòric ordinari.
L’examen teòric ordinari tindrà una durada d’una hora i mitja i inclourà quatre preguntes, dues corresponents a la primera part del temari i dues més corresponents a la segona.
Per l'alumnat que realitzi l’examen teòric ordinari la nota final de l’assignatura serà la corresponent a la mitjana pondera de la part teòrica (50 %) i la part pràctica (50 %). La nota assignada per aquesta darrera part serà la mitjana aritmètica de les dues notes obtingues a les activitats pràctiques d’avaluació de cadascuna de les dues parts de l’assignatura. L’assignatura es considerarà aprovada si la nota final supera els 5 punts sobre 10.
2. AVALUACIÓ ÚNICA (només per a l’alumnat que ha sol·licitat i li ha estat concedida)
· Contingut: test (20% nota), quatre preguntes de desenvolupament (40% nota), resolució d’un cas pràctic amb materials de consulta (40% de la nota)
· Durada de la prova: 2h i 30m
· Qualificació: cadascuna de les parts es qualificarà de 0 a 10. A la puntuació obtinguda a cada part se li aplicaran els percentatges indicats i s’obtindrà la nota final de 0 a 10. Per tal d’aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima total de 5 sobre 10 i que tant a la part corresponent a les preguntes de desenvolupament com a la resolució del cas pràctic s’hagi obtingut una nota mínima de 4’5 punts a cadascuna. Si no es compleix aquest requisit, la nota que constarà a l’acta serà la mitjana obtinguda, amb un màxim de 4’4 punts.
REAVALUACIÓ
· Només tindrà dret a reavaluació l’alumnat que s’hagi presentat a l’Avaluació Única i hagi obtingut una nota total igual o superior a 3’5 punts sobre 10 o bé aquell alumnat que no hagi superat amb mínim de 5 (sigui quina sigui la nota) en l'Avaluació contínua.
· No es conservarà la nota de cap de les parts de l’examen d’avaluació en cas d’estar aprovada
· Contingut, criteris, qualificació: els mateixos que s’apliquen a la prova suspesa.
3. DATES DELS EXÀMENS
Seran les que determini la Facultat de Dret i es publicaran a través de la seva pàgina web, concretament a l’apartat “Informació acadèmica”.
Temes 1 i 2: J.C. Font Segura, Albert i altres, "Lliçons de dret internacional privat". Atelier Libros Jurídicos. Barcelona 2023.
Fernández Rozas/S.A. Sánchez Lorenzo, Derecho internacional privado, Cizur Menor, Civitas/Thomson Reuters (darrera edició)
Temes 3 i 4: E. Fernández Masiá (dir.), Nacionalidad y Extranjería, València, Tirant lo Blanch (darrera edició)
Capítols 21, 22 i 23: C. Gete-Alonso (dir.), Tratado de Derecho de la persona (carrera edició).
Temes 5 a 8: "Extranjeros", Practicum Social 2015, BIB 2015/148, base de dades “Tirant on line” (accessible des la xarxa interna de la UAB) i
Rubio de Medina, M.D." Residencia temporal y permisos de trabajo de las personas extranjeras", Bosch, 2013
Departamento de Documentación de Iberley, VVAA: "La RESIDENCIA en territorio español : análisis de los procesos para obtener las distintas autorizaciones de estancia y residencia en territorio español", 2ª Edició 2024.
No consta
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |