Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia de l'empresa

Codi: 100505 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Gutierrez Arnaiz
Correu electrònic:
oscar.gutierrez@uab.cat

Equip docent

Núria Bach Martínez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Seria convenient tenir coneixements bàsics d'economia i ES IMPRESCINDIBLE una certa base matemàtica que inclou: resoldre equacions polinòmiques i derivar funcions senzilles.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

 


Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, primer semestre, per tant els alumnes tenen el primer contacte amb la Universitat.

La procedència dels alumnes es molt diversa, per això els seus coneixements son molt variats, ja que no tots tenen els mateixos. Òbviament l’objectiu no ha de ser molt ambiciós, es tracta de que tinguin uns coneixements molt elementals del que es una empresa, el seu paper en l’entorn econòmic i social, les diferents formes de gestionar-la, les diferents formes d’anàlisi del seu finançament i de les seves inversions.

També es tracta de que tinguin uns coneixements suficients per poder fer l’assignatura de Organització d’Empreses que s’imparteix al segon semestre del 2on. curs.

En resum els objectius de l’assignatura son els següents:

  • Entendre el paper fonamental de l’empresa en el sistema econòmic i financer
  • Donar d’una manera molt bàsica les diferents formes per gestionar-la
  • Tenir uns coneixements bàsics de les eines i mètodes per analitzar se finançament i inversions

Aportar les bases per poder afrontar l’assignatura d’Organització d’Empreses.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els fonaments de les diferents tècniques de gestió per àrees funcionals.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  4. Identificar el balanç i el compte de resultats.
  5. Identificar les diferents formes organitzatives de l'empresa.
  6. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  7. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  8. Preparar, redactar i formalitzar els documents bàsics per a la gestió empresarial.
  9. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  10. Resoldre els problemes derivats de la realitat econòmica de les empreses.
  11. Resoldre els problemes empresarials més comuns.
  12. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip.

Continguts

 

PART 1. L’EMPRESA, NATURALESA I ORGANITZACIÓ

  1. Introducció
  2. Formes d’empresa
  3. L’organització en l’empresa

PART 2. L’ACTIVITAT FINANCERA DE L’EMPRESA

  1. Elements de matemàtica financera
  2. La funció financera de l’empresa
  3. La inversió en l’empresa
  4. El finançament de l’empresa

 PART 3. L’ACTIVITAT PRODUCTIVA DE L’EMPRESA

  1. La funció de producció
  2. Els costos en l’empresa
  3. Producció i productivitat.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluacions 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Discussió d'exercicis i casos pràctics 25 1 3, 4, 9, 10, 11, 14
Exposició de teoria 25 1 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Resolució de casos i tutories 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, resolució de casos i preparació de les avaluacions 56 2,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials.

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Com ja s’ha exposat en l’apartat 4. es una assignatura de primer curs, per tant els estudiants tenen el seu primer contacte amb la Universitat i, en molts casos, pot ser una mica difícil encaixar les possibles diferencies de metodologia docent en que es poden trobar.

Amb els objectius que es pretenen assolir, la metodologia docent i les activitats a seguir es distribuiran de la següent manera:

  • Classes magistrals i virtuals, l’estudiant ha de assolir els conceptes fonamentals de matèria, en aquest cas, son fonamentals per poder fer les pràctiques, que ha mes han de complementar amb l’estudi personal fora de les aules consultant la bibliografia bàsica que se’ls facilita i els accessos a les web que, en el cas se’ls indiqui. Aquestes classes son unidireccionals en el sentit de transmissió de coneixements i mètodes del professor a l’alumne.
  • Classes pràctiques, els estudiants realitzaran uns casos pràctics a l’aula que serviran de base per fer-ne d’altres fora de l’aula. Aquestes classes son mes interactives (professor – alumne). El professor donarà suport i aclarirà els dubtes que puguin sorgir en la seva resolució.
  • Avaluació. Al final del curs. Els estudiants que no superin l'assignatura tenen l'opció d'anar a re-avaluació.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Examen 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Participació i proves orals 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

 

Avaluació continuada:

La nota final es basarà en les següents activitats:

- Assistència (10%).

- Participació, realització d'exercicis, i proves orals (40%);

- Examen final (50%).

L'assistència a classe és obligatòria. Una assistència a classe inferior al 80% impossibilita superar l'assignatura.

No hi ha nota mínima per examinar-se en re-avaluació.

 

Avaluació única:

Les tres activitats corresponents a l'avaluació única són:

- Una llista d'exercicis

- Un resum de l'assignatura

- Un examen final. La nota mínima d'aquest examen és del 45%.

No hi ha nota mínima per examinar-se en re-avaluació.S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada

 

 L’alumnat serà "avaluable" sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable

 


Bibliografia

 

BIBLIOGRAFIA BÀSICA 

NO HI HA BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA.

El professorat facilitarà la part teòrica dels apunts.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

Vicente Salas-Fumás. El siglo de la empresa. Fundación BBVA. 2007.


Programari

No és imprescindible saber cap programa informàtic. Utilitzarem excel (bàsic), que aprendrem durant el curs.
Potser també fem servir zoom.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda