Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No té cap requisit previ obligatori, però es recomanable haver cursat satisfactòriament l'assignatura d'Introducció a l’Economia.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L’assignatura d’Economia del Treball es cursa a segon curs quan l'alumnat ja ha realitzat un curs d’Introducció a l'Economia que permet conèixer els trets fonamentals de funcionament del sistema econòmic.
Aquesta assignatura es centra en estudiar i analitzar el funcionament del mercat laboral i la seva relació amb les institucions i les activitats socials, que influeixen en la vida laboral.
L’assignatura té com a objectiu principal proveir de coneixements analítics per estudiar el món laboral, entendre la seva complexitat i el caràcter social de les relacions laborals. Així, el contigut teòric està orientat al coneixement dels elements dinàmics que operen en el mercat laboral, la seva relació amb els models d’organització empresarial i la seva interrelació amb les institucions socials que interaccionen amb la vida econòmica.
Un segon objectiu és el de desenvolupar les eines cognitives per analitzar realitats laborals concretes i entendre les seves dinàmiques. Això suposa tant la formació en matèria de fonts informatives sobre aspectes econòmics del treball com la capacitat d’interpretar realitats concretes, ja sigui a nivell de sectors econòmics específics com de mercats laborals concrets.
Per tant, els objectius específics de l’assignatura són:
L’objectiu del curs és estudiar des d'una perspectiva econòmica els mercats laborals i els diferents aspectes de les relacions laborals. El curs es planifica de forma que es puguin evidenciar els principals debats teòrics presents en l’anàlisi de l’activitat laboral i amb influència sobre la configuració de les polítiques econòmiques. Els temes que es desenvolupen són els següents: 1. ECONOMIA, TREBALL I FORÇA DE TREBALL Producció, reproducció i treball. Necessitats i tecnologia. Excedent i subsistència. Cooperació, divisió del treball i control. Formes socials del treball. La societat del treball assalariat. La creació del mercat laboral. El contracte laboral. Conflictes i institucions. 2. LES DADES DEL MERCAT LABORAL Estadístiques i estudis de camp. Activitat, inactivitat, ocupació i atur. Valors absoluts i taxes. Ocupació i subocupació. Atur registrat i atur estadístic. L'estructura de l'ocupació. Dades d'ocupació i atur a Catalunya i a Espanya. 3. EL MERCAT DE TREBALL L'economia de mercat i l’anàlisi neoclàssic. El mercat de treball: oferta i demanda de treball. Treball i força de treball. Més enllà del mercat: espais no mercantils, conflicte i processos polítics. 4. LA TEORIA CONVENCIONAL DE L'OFERTA DE TREBALL La teoria convencional de l'oferta de treball. Algunes crítiques a la teoria convencional. 5. LA FORMACIÓ I REPRODUCCIÓ DE LA FORÇA DE TREBALL Els factors demogràfics.La família i el treball reproductiu. Treball reproductiu i gènere. El treball femení en el mercat laboral. L'educació i la formació laboral. Teories sobre el paper de l'educació. El paper de les migracions i les migracions internacionals. 6. LA DEMANDA DE FORÇA DE TREBALL La demanda de força de treball com demanda derivada. Salaris i costos laborals. Els costos laborals unitaris. Problemes en l'estimació de la productivitat. La demanda neoclàssica de força de treball a curt i llarg termini. La relació entre salaris i productivitat: algunes teories alternatives. Salaris i demanda de productes. 7. EL PROBLEMA DE L’ATUR Desequilibris en el mercat laboral. Atur i vacants. Tipologies d'atur. Teories sobre l'atur: visió neoclàssica i visió keynesiana. L’exèrcit de reserva. Les polítiques d’ocupació. 8. SINDICATS El paper econòmic dels sindicats. Formes de pressió i límits de l'acció sindical. Tipus de sindicats. Sindicats i negociació col·lectiva. La crisi dels sindicats.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EXPOSICIÓ DEL PROFESSORAT I PRÀCTIQUES DIRIGIDES | 27,5 | 1,1 | 2, 3, 30, 6, 12, 14, 1, 16, 19, 18, 20, 11, 21, 22, 24, 23, 26, 15, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
TREBALL PER PRÀCTIQUES | 17,5 | 0,7 | 2, 3, 30, 17, 25, 1, 16, 18, 20, 11, 21, 22, 24, 4, 26, 10, 15, 9, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA | 20 | 0,8 | 2, 17, 25, 18, 11, 22, 24, 4, 27, 10, 15, 8, 9 |
ESTUDI PERSONAL | 70 | 2,8 | 3, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 19, 18, 20, 11, 21, 24, 23, 15, 7, 8, 28 |
PREPARACIÓ EXÀMENS | 10 | 0,4 | 17, 25, 21, 28 |
METODOLOGIA DOCENT
El centre del procés d’aprenentatge és el treball i l'estudi de l'alumnat, essent la missió del professorat ajudar en aquesta tasca, subministrant informació i mostrant les diferents fonts. D’acord amb això, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en dos grans grups:
Classes magistrals: l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats.
Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l'alumnat. Aquestes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.
Classes pràctiques: l'alumnat analitza juntament amb el professorat documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes magistrals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DUES PROVES ESCRITES | 70% (35% cadascuna) | 3,5 | 0,14 | 2, 3, 5, 17, 13, 25, 16, 18, 20, 11, 21, 22, 23, 4, 26, 27, 10, 15, 8, 9, 28 |
PRÀCTIQUES | 30% | 1,5 | 0,06 | 30, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 20, 11, 24, 4, 26, 7, 9, 29 |
AVALUACIÓ
L’avaluació es realitza al llarg del curs. S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
L’avaluació es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les dues proves escrites (35% cadascuna) i del conjunt de les activitats proposades (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cadascuna de les proves escrites. Superar l'assignatura suposa obtenir una nota promig igual o superior a 5,0.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
RE-AVALUACIÓ
L'alumnat amb una nota promig inferior a 5,0 podràn optar per la re-avaluació.
NO PRESENTATS/DES
L'alumnat que iniciï el procés d’avaluació continuada esgota la convocatòria i tindrà una nota final de l’assignatura, però en cap cas serà un no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no-presentat.
CASOS ESPECIALS
En els casos en els que l'alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el coordinador/a de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les dues proves escrites (35% cadascuna) i del conjunt de les activitats proposades (30%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior a 4,0 en cadascuna de les proves escrites. Superar l'assignatura suposa obtenir una nota promig igual o superior a 5,0. En cas de no superar-la s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
CONDUCTES FRAUDULENTES
“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. L'alumnat que presenti una pràctica en què hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.
Carrasco Bengoa, Cristina i Díaz Corral, Carme (eds.) Economía feminista: desafíos, propuestas, alianzas. Entrepobles: Barcelona, 2017 (ISBN: 9788416828173).
McConnell, C. R., Brue, S.L y Macpherson (2008) Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid.
Recio, A. (1997) Trabajo, Personas, Mercados. Icaria/Fuhem, Barcelona/Madrid.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Durant el curs es proveiran lectures complementàries relatives a la actualitat del mercat laboral i als diferents temes analitzats a classe.
L'assignatura no requereix un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |