Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Seguretat Social I”, “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals individuals i col·lectives i a les institucions bàsiques de la Seguretat Social sense les quals no es poden entendre ni analitzar adequadament les matèries que es tracten a “Dret de la Seguretat Social II”.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és, a més de l’ampliació dels coneixements bàsics relacionats amb l’acció protectora de la Seguretat Social, l’estudi d’algunes de les prestacions contributives més importants dintre del Sistema (Jubilació, Incapacitat Permanent i Prestacions derivades de Mort i Supervivència) i de les prestacions no contributives de Jubilació i Invalidesa.
TEMA 1. INCAPACITAT PERMANENT
1.-Concepte.
2.-Graus.
3.-Subjectes beneficiaris i requisits.
4.-Prestacions.
5.-Gestió i dinàmica de les prestacions.
6.-Compatibilitats y Revisió
7.-Les lesions permanents no invalidants.
TEMA 2. JUBILACIÓ
1. Concepte.
2. Subjectes beneficiaris. Requisits.
3. Prestacions. Supòsits especials de jubilació anticipada.
4. Gestió i dinàmica de les prestacions.
TEMA 3. MORT I SUPERVIVÈNCIA
1. Concepte i situacions protegides.
2. Subjecte causant i fet causant. Requisits.
3. Subjectes beneficiaris. Requisits.
4. Prestacions.
5. Gestió i dinàmica de les prestacions.
TEMA 4. LES PRESTACIONS NO CONTRIBUTIVES
1. Marc constitucional i legal de les prestacions no contributives.
2. Supòsits protegits i prestacions: invalidesa i jubilació.
3. Prestació no contributiva de invalidesa.
3.1. Concepte.
3.2. Subjectes beneficiaris i requisits.
3.3. Quantia.
3.4. Gestió i dinàmica de la pensió.
4. Prestació no contributiva de jubilació.
4.1. Concepte.
4.2. Subjectes beneficiaris i requisits.
4.3. Quantia.
4.4. Gestió i dinàmica de la prestació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 6, 8, 10, 11, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques | 22,5 | 0,9 | 2, 12, 14, 16, 4, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 100 | 4 | 8, 5, 15, 16, 7, 17 |
METODOLOGIA
El procés d'aprenentatge dels/les alumnes en el marc d'aquesta assignatura s'organitzarà a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s'exposen a continuació:
1. ACTIVITATS DIRIGIDES
Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per a l'assignatura i sota la direcció del professor.
Consisteixen en l'exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els esquemes que prèviament s'hauran facilitat a través de l'Espai Docent de l'assignatura dins del Campus Virtual. Per al correcte seguiment de les classes teòriques, és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques d'una recopilació de normativa de seguretat social degudament actualitzada. També farà falta una edició actualitzada de l'Estatut dels Treballadors.
2. ACTIVITATS SUPERVISADES
Les activitats supervisades suposaran la realització d'una sèrie de tasques de format divers que s'executaran fora o dins de l'aula, però que posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball a l'aula proposat en el marc de la mateixa activitat: visionat i comentari de pel·lícules relacionades amb el tema, identificació i estudi del marc normatiu d'una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de fonts bibliogràfiques, càlculs de cotització i de prestacions, exposició pels alumnes de la resolució de casos pràctics prèviament proposats, etc. En alguns casos l'objectiu de les activitats pràctiques serà aprofundir sobre aspectes analitzats en el marc de les classes teòriques i enuns altres tractar qüestions noves, que no s'hauran abordat abans en aquell context.
Consistiran en l'execució de 3 activitats pràctiques, cadascuna de les quals inclou treball previ i posterior fora de l'aula i un treball presencial a l'aula. Dos d'aquestes tres activitats finalitzaran amb una avaluació consistent en la resolució d'un cas pràctic, pel qual es podrà disposar de tota la legislació i del material de consulta que l'alumne consideri necessari (manuals, anotacions, etc.).
El treball previ i les activitats pràctiques en les quals així s'indiqui, es podran executar en grup. La resolució dels casos pràctics avaluables s'executaran individualment, en tots els casos.
El plantejament de les activitats pràctiques es durà a terme a partir dels supòsits que es presentaran en classe per part del professor responsable.
3. ACTIVITATS AUTÒNOMES
Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les estudiants organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l'estudi de bibliografia, l'elaboració d'esquemes o resums, cerca de documentació i jurisprudència, etc. En el marc d'aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques, a la preparació de l'examen final teòric, i a la preparació i realització de les activitats pràctiques supervisades propostes
Es dediquen a l’execució de 4 activitats pràctiques, cadascuna de les quals inclou un treball previ fora de l’aula (d’un volum aproximat de 8 hores) i un treball presencial a l’aula (diferents sessions segons la materia d’1,5 hores). A més, pot haver-hi una practica inicial d’una sola sessió, consistent en el visionat i comentari d’una pel·lícula relacionada amb l’assignatura.
Les activitats pràcticas suposaràn la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució,lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de fonts bibliogràfiques, calculs de cotitzacio y de prestacions, etc. La segona sessió presencial a l’aula inclourà una activitat d’avaluació. En alguns casos l’objectiu de les activitats pràctiques serà aprofundir sobre aspectes analitzats en el marc de les classes teòriques i en d’altres tractar qüestions noves, que no s’hauran abordat abans en aquell context.
En la part corresponent al treball previ, les activitats pràctiques es podran executar en grup o individualment. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran individualment, en tots els casos.
El plantejament de les activitats pràctiques es durà a terme a partir dels supòsits pràctics que es presentaran a classe per part del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DE DOS CASOS PRÀCTICS | 30 PER CENT DE LA NOTA FINAL | 3 | 0,12 | 1, 12, 14, 8, 10, 9, 11, 5, 15, 16, 7, 4, 17 |
EXAMEN TEÒRIC | 50 PER CENT DE LA NOTA FINAL | 1,5 | 0,06 | 12, 8, 13, 16, 17 |
PARTICIPACIÓ, ASSISTÈNCIA I PRESENTACIÓ DE TREBALLS | 10 PER CENT DE LA NOTA FINAL | 0 | 0 | 1, 2, 3, 12, 6, 14, 8, 10, 9, 11, 5, 13, 15, 16, 7, 4, 17, 18 |
TEST DE CONSOLIDACIÓ I COMPRENSIÓ TEÒRIC-PRÀCTIC | 10 PER CENT | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 6, 8, 10, 9, 11, 5, 13, 15, 16, 7 |
SISTEMES D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ
1.-ORDINARI: combina l'avaluació continuada de les activitats pràctiques, la consolidació i comprensió dels coneixements teòrics/pràctics i la resolució d'un examen final teòric. Podran acollir-se a aquest sistema tots els alumnes matriculats en l'assignatura. La qualificació màxima de l'assignatura és de 100 punts que es desglossen.
1.1 Avaluació continuada de les classes pràctiques. (activitats supervisades)
a/ Requereix lliurar la documentació que en cada cas s'indiqui i resoldre a l'aula les activitats propostes. Es ponderarà: la presentació dels treballs proposats pel docent responsable de pràctiques, així com la seva qualitat i esforç en la seva elaboració Pondera l'assistència, l'actitud en classe i la participació: 10 Punts màxim.
b/ Dues activitats d'avaluació consistents en la resolució de casos pràctics de forma individual a l'aula, en la qual l'alumne disposarà de la legislació vigent i del material de consulta que consideri necessari. Aquestes activitats es realitzaran en els dies fixats al cronograma que s'exposarà al Campus Virtual i es realitzaran (orientativament) en els mesos de novembre i desembre. 10 Punts cada activitat pràctica, la qual cosa suposa un total de 20 punts màxim.
1.2: Prova de consolidació i comprensió de coneixements teòric/pràctics, consistent en la resolució d'un Test amb respostes alternatives, que es resoldrà l'últim dia de classe (excepte una altra indicació que constarà al cronograma). Les respostes errònies descomptaran nota proporcionalment. Puntuació màxima 10 punts.
1.3 Examen final teòric que es realitzarà en les dates fixades per la Universitat. Podran presentar-se a aquest examen tots els alumnes matriculats en l'assignatura. Constarà de 5 preguntes d'extensió mitjana totes elles relacionades amb les matèries contingudes al programa de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l'examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació màxima serà de 50 punts. Dues preguntes en blanc o amb resposta totalment equivocada, suposen el suspens de l'examen. En aquest cas la qualificació final màxima de l'assignatura serà de 4.
Per aprovar l'assignatura cal que es donin conjunta i simultàniament les següents circumstàncies:
.-Que la suma de totes les activitats d'avaluació arribi a 50 punts.
.-Haver aprovat l'examen final teòric, la qual cosa suposa haver obtingut una nota mínima de 25 punts en aquesta prova i no haver deixat dues preguntes en blanc o mal contestades íntegrament.
La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de totes les activitats avaluables indicades dividida entre 10, operació a la qual solament tindran dret els alumnes que hagin aprovat l'examen teòric final en les condicions anteriors descrites (25 punts mínim i no haver deixat en blanc o contestat totalment malament dues preguntes). En un altre cas, com s'ha indicat, la qualificació màxima de l'alumne o alumna serà de 4 i haurà de presentar-se a l'examen de reavaluació en les condicions que es detallen a continuació.
La regla anterior té la següent excepció: Quan la qualificació conjunta obtinguda superi els 50 punts, però la nota final de l'examen teòric sigui de 25, la nota final de l'assignatura serà de 5, sense queprocedeixi promig.
2.-SISTEMA DE REEVALAUCIÓ
Podran acollir-se a aquest sistema:
a/ Els alumnes que no hagin superat el sistema ordinari descrit anteriorment, o que no s'hagin presentat a l'examen teòric ordinari. Podran optar entre mantenir la nota obtinguda mitjançant el sistema d'avaluació pràctica més el test, en aquest cas solament hauran de realitzar l'examen teòric o recuperar la totalitat de l'assignatura.
b/ Els/les estudiants que no s'hagin presentat al sistema d'avaluació ordinari, que hauran de realitzar les dues proves d'avaluació previstes.
El sistema de reavaluació es basa en la resolució d'un examen que constarà de dues parts:
2.1 Una part teòrica que consistirà en la resolució de 5 preguntes d'extensió mitjana totes elles relacionades amb les matèries contingudes al programa de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l'examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació d'aquesta part s'obtindrà de la suma de la puntuació total obtinguda en cada pregunta, amb un màxim de 50 punts. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota final. Quan la qualificació de l'examen final teòric sigui inferior a 25 la nota final de l'assignatura serà suspès. Dues preguntes en blanc o amb resposta totalment equivocada, suposen el suspens de l'examen. En aquests casos la nota màxima final serà de 4.
2.2 Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d'un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecto d'examen. Per a la resolució d'aquesta part només es podrà disposar,com a material de suport, d'una recopilació de normativa laboral i de Seguretat Social, calculadora i calendari. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota. La qualificació màxima a obtenir seria de 50 punts.
La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de la nota de la suma de les dues proves descrites dividida entre 10, operació a la qual solament tindran dret els alumnes que hagin aprovat l'examen teòric final en les condicions anteriors descrites (25 punts mínim i no haver deixat en blanc o contestat totalment malament dues preguntes). En un altre cas, com s'ha indicat, la qualificació màxima de l'alumne o alumna serà de 4 i suposa el suspens de l'assignatura. Tampoc superaran l'assignatura els i les estudiants que, sumant la nota obtinguda en l'examen teòric i en el pràctic, no arribin a 50 punts. En aquest cas, la nota màxima final serà de 4.
La regla anterior té la següent excepció: Quan la qualificació conjunta obtinguda superi els 50 punts, però la nota final de l'examen teòric sigui de 25, la nota final de l'assignatura serà de 5, sense que procedeixi fer el promig
3. DATES DELS EXÀMENS
Les dates de l'examen final teòric i la de la prova de recuperació seran les que determini la Facultat de Dret.
Per a la resta de les activitats avaluables, en cada grup de docència es publicaran al campus virtual la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables sense perjudici que, excepcionalment i per causes de força major es puguin modificar amb el preavís i l'antelació suficients.
4.-PROCEDIMENT DE REVISIÓ
La correcció i qualificació, tantdels dos casos pràctics avaluables com del test de consolidació i comprensió, podran ser revisats. prèvia petició dels alumnes interessats, en la data que fixada pel professor responsable.
Per dur a terme la revisió de l'examen final teòric i/o de la prova de reavaluació, es fixarà una data pel docent responsable, que serà comunicada amb antelació suficient als alumnes interessats.
4. CONVOCATÒRIES
El nombre de convocatòries està establert en la normativa de permanència.
Tant en els exàmens finals com en els exàmens subsidiaris, presentar-se i suspendre o retirar-se després d'haver estat comunicades les preguntes, implica esgotar la convocatòria.
CONDUCTES FRAUDULENTES
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
L'AVALUACIÓ ÚNICA, podrà realitzar-la l'alumnat que compleixi amb els requisits establerts en la normativa de la Facultat i sempre que el professorat de l'assignatura tingui coneixement de l'elecció d'aquesta modalitat dins del termini i en la forma escaient.
A.- CONVOCATÒRIA ORDINÀRIA
L'alumnat realitzarà:
1.- Examen tipus test eliminatori.3 punts. Puntuació mínima a aconseguir: 2 punts.
Cada resposta errònia redueix la meitat de la puntuació d'una resposta correcta.
2.- L'alumnat que superi el *examenanterior, haurà de realitzar:
2.1. Un examen oral sobre el programa de l'assignatura. 5 punts
2.2. Un cas pràctic de respostes objectives. 2 punts. Cada resposta errònia redueix la meitat de la puntuació d'una resposta correcta.
B.- CONVOCATÒRIA EXTRAORDINÀRIA
Per a acudir a ella,es requereix haver aconseguit una qualificació mínima de 3 punts en la convocatòria ordinària de l'avaluació única.
Tipus d'avaluació: la mateixa que en la convocatòria ordinària i en les respostes objectives, cada resposta errònia redueix la meitat d'una resposta correcta.
QUALIFICACIO COM A NO AVALUABLE:
Un alumne se l’ha de qualificar com a “no avaluable”. Aquesta situació es dona quan l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació de l’assignatura (art 266.9 Normativa Acadèmcia UAB): L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
1. BIBLIOGRAFIA
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
- GORELLI HERNÁNDEZ, JUAN; RODRÍGUEZ RAMOS, MARÍA JOSÉ; VÍLCHEZ PORRAS, MAXIMILIANO: Sistema de Seguridad Social, Tecnos
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA (RECOMANADA)
- ALARCON CARACUEL, MANUEL RAMÓN; GONZALEZ ORTEGA, S.: Compendio de SeguridadSocial, Tecnos
- ALMANSA PASTOR, JOSE MANUEL: Derecho de la Seguridad Social, Tecnos
- ALONSO OLEA, MANUEL; TORTUERO PLAZA, JOSE LUIS: Instituciones de Seguridad Social, Civitas
- DE LA VILLA GIL, LUIS ENRIQUE, DESDENTADO BONETE, AURELIO: Manual de Seguridad Social, Aranzadi, Pamplona
- BLASCO LAHOZ, JOSE FRANCISCO: “Curso de Seguridad Social I. Parte General”, Tirant lo Blanc
2. Enllaços web
http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/gent_gran/pensions_no_contributives/
No es requereix cap programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |