Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals col·lectives, sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a “Dret Sindical”.
L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió del marc jurídic relatiu als mecanismes de representació dels treballadors a l’empresa -tan de tipus unitari com sindical-, i també del corresponent a la negociació col.lectiva i a les mesures de conflicte col.lectiu, particularment al dret de vaga.
TEMA 1: LA PARTICIPACIÓ I LA REPRESENTACIÓ DE LES PERSONES TREBALLADORES A L’EMPRESA: CONFIGURACIÓ GENERAL
1. Participació de les persones treballadores
1.1. Concepte
1.2. Tipus: participació interna i participació externa
2. Representació
2.1. Concepte
2.2. Models teòrics: representació unitària i representació sindical
TEMA 2: LA REPRESENTACIÓ UNITÀRIA (I): ASPECTES ORGÀNICS
1. Els òrgans de representació unitària: visió general
2. Delegats/des de personal i comitè d’empresa
2.1. Configuració general i àmbit d’actuació.
2.2. Procediment electoral
2.3. Durada i extinció del mandat representatiu
3. El Comitè Intercentres
TEMA 3: LA REPRESENTACIÓ UNITÀRIA (II): ASPECTES FUNCIONALS
1. Competències: informació, consulta, fiscalització i d’altres
2. Garanties en sentit estricte
2.1. Expedient contradictori
2.2. Dret d’opció en acomiadament improcedent
2.3. Prohibició de discriminació
2.4. Prioritat de permanència
3. Garanties instrumentals
3.1. Llibertat d’expressió i d’informació
3.2. Dret a disposar de tauler d’anuncis i local
3.3. Dret de crèdit horari
3.4. Dret de reunió
TEMA 4: REPRESENTACIÓ SINDICAL
1. Representació sindical de les persones treballadores a l’empresa: visió general
2. Seccions sindicals
2.1. Concepte i àmbit d’actuació
2.2. Requisits de constitució i drets
3. Delegats/des sindicals
3.1. Concepte i àmbit d’actuació
3.2. Requisits i regles de designació
3.3. Competències
3.4. Garanties
TEMA 5: NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA: CONFIGURACIÓ GENERAL
1. Autonomia col·lectiva i negociació col·lectiva.
2. La negociació col·lectiva
2.1 Concepte
2.2 Caràcters
2.3 Manifestacions.
3. Reconeixement constitucional de la negociació col·lectiva i desenvolupament normatiu.
4. Tipologia d’instruments negociables: convenis col·lectius estatutaris, convenis col·lectius extraestatutaris, acords d' empresa i acords marc.
TEMA 6: CONVENI COL·LECTIU ESTATUTARI (I): ASPECTES GENERALS I PROCEDIMENT DE NEGOCIACIÓ
1. Conveni col·lectiu estatutari.
1.1. Concepte.
1.2. Classes.
1.2. Eficàcia
2. Procediment de negociació del conveni col·lectiu estatutari
2.1. Unitats de negociació: àmbit, parts negociadores i la seva capacitat i legitimació negociadora
2.2. Procediment: iniciativa, comunicacions, obligació de negociar, constitució de la comissió negociadora, deliberació i adopció d’acords
2.3. Registre, dipòsit i publicació
TEMA 7: CONVENI COL·LECTIU ESTATUTARI (II): CONTINGUT I APLICACIÓ
1. Contingut del conveni col·lectiu estatutari
2. Aplicació del conveni col·lectiu estatutari
2.1. L’eficàcia general
2.2. Validesa, control de legalitat i impugnació.
2.3. Vigència, durada i denuncia.
2.4. Interpretació
2.5. Concurrència i articulació
2.6. Adhesió i extensió dels convenis col·lectius
TEMA 8: ALTRES INSTRUMENTS NEGOCIABLES
1. Convenis col·lectius extraestatutaris
1.1. Concepte i fonaments
1.2. Classes
1.3 Règim jurídic
2. Acords d'empresa
2.1. Concepte, característiques i tipus
2.2. Procediment de negociació
3. Acords marc
TEMA 9: MESURES DE CONFLICTE COL·LECTIU (I): VISIÓ GENERAL I DRET DE VAGA
1. Les mesures de conflicte col·lectiu: visió general.
2. El dret de vaga:
2.1. Concepte i tipus.
2.2. Marc normatiu: reconeixement constitucional i desenvolupament legislatiu.
2.3. Titularitat.
2.4. Procediment d’exercici
2.5. Límits: serveis de seguretat i manteniment, serveis mínims i serveis essencials.
2.6. Qualificació i efectes.
TEMA 10 : MESURES DE CONFLICTE COL·LECTIU (II): DRET DE TANCAMENT PATRONAL
1. Concepte i caràcters.
2. Reconeixement i desenvolupament normatiu.
3. Titularitat.
4. Causes i límits del tancament patronal.
5. Procediment.
6. Efectes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 22 | 0,88 | 5, 8, 6, 10, 7, 9, 4, 11, 12 |
Classes teòriques | 22 | 0,88 | 5, 6, 7, 9, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de resolució de dubtes | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 8, 6, 10, 7, 9, 4, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Seguiment de les classes teòriques, execució de les activitats pràctiques i preparació d'activitats d'avaluació | 96 | 3,84 | 3, 5, 8, 6, 10, 7, 9, 4, 11 |
El procés d’aprenentatge de l’alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:
1. ACTIVITATS DIRIGIDES
Les activitats dirigides són totes aquelles que responen a una programació horària predeterminada, requereixen la direcció presencial del professorat i es desenvolupen a l’aula. En aquest apartat s’inclouen les classes teòriques i les classes pràctiques.
1.1. CLASSES TEÒRIQUES
Les classes teòriques consistiran en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tot l’alumnat disposi durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral actualitzada.
1.2. CLASSES PRÀCTIQUES
Les classes pràctiques consistiran en l’execució d’entre deu i dotze activitats pràctiques, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula. Tan un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca deconvenis col·lectius, resolució de casos pràctics, elaboració de documents jurídics, etc. En la part corresponent al treball previ les activitats pràctiques s’hauran d’executar ordinàriament en grups de 3 o 4 persones, que es conformaran a iniciativa de l’alumnat al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons els casos.
Les activitats pràctiques s’estructuraran en tres grans blocs temàtics: 1) la representació dels treballadors a l'empresa; 2) la negociació col·lectiva; i 3) els mitjans de conflicte col·lectiu. Cada bloc temàtic inclourà dues o tres activitats pràctiques ordinàries i una activitat pràctica d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cada bloc, que inclourà un qüestionari test i un cas pràctic. Per a poder realitzar les activitats d’avaluació serà imprescindible la prèvia entrega dels documents que en cada cas es demanin en relació a les activitats pràctiques del bloc corresponent. Les dates d’aquestes tres activitats d’avaluació corresponents als blocs temàtics es faran públiques al començament del semestre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual.
A més de les tres activitats pràctiques d’avaluació corresponents als diferents blocs temàtics de l’assignatura, es durà a terme una quarta activitat pràctica d’avaluació en la que es valorarà la participació i el seguiment de l’alumnat durant les sessions corresponents a les activitats pràctiques ordinàries, a través d’exposicions orals, resolució de qüestionaris i/o resolució de casos pràctics breus.
2. ACTIVITATS SUPERVISADES
Les activitats supervisades són les que desenvolupa l’alumnat de forma autònoma, amb la supervisió més o menys puntual del personal docent. En el marc d’aquesta assignatura les activitats supervisades es concreten en les tutories de resolució de dubtes en relació al contingut de les classes teòriques o pràctiques i sobre les activitats d’avaluació.
3. ACTIVITATS AUTÒNOMES
Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l’alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques, al treball d’execució de les activitats pràctiques fora de l’aula i a la preparació de les diferents activitats d’avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada realitzada en el marc de les activitats pràctiques | 50 % | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 8, 10, 11, 12 |
Examen final teòric | 50 % (veure requisits a la descripció) | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 8, 6, 10, 7, 9, 4, 11 |
1. AVALUACIÓ ORDINÀRIA
Aquest sistema combina l’avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d’un examen final teòric.
1.1 Avaluació continuada de les activitats pràctiques (50 % de la nota)
La nota corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a les quatre activitats pràctiques d'avaluació que es duran a terme durant el semestre.
1.2 Examen final teòric ordinari (50 % de la nota)
S'hi poden presentar tots/es els/les alumnes, amb independència de si han participat o no a les Activitats pràctiques d'avaluació continuada i de la nota mitjana que hagin obtingut en aquestes.
Consistirà en la resolució de 7 o 8 preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a cada pregunta.
1.3 Qualificació de l'assignatura a l'avaluació ordinària
La qualificació de l'assignatura a l'avaluació ordinària és la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i a l'examen final teòric ordinari. L'assignatura s'aprovarà quan aquesta mitjana sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superior a 4 punts sobre 10. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.
Les persones que no superin l’assignatura a través de l’avaluació ordinària tindran dret a reavaluació en els termes que s’especifiquen a l’apartat 3.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si els valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llinda, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
2. AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones que hagin sol·licitat i obtingut l’avaluació única s’hauran de sotmetre, en un mateix dia, a les següents activitats d’avaluació:
2.1. Un qüestionari test (25 % de la nota)
Integrat per 20 preguntes amb quatre respostes possibles i només una correcta.
2.2. Un examen pràctic (25 % de la nota)
Tindrà les mateixes característiques que l’examen pràctic de reavaluació descrit posteriorment al punt 3.2.
2.3. Un examen teòric (50 % de la nota)
Tindrà les mateixes característiques de l’examen final teòric ordinari descrit al punt 1.2.
2.4. Qualificació de l'assignatura a l'avaluació única
L’assignatura es considerarà superada per avaluació única quan la suma de les notes obtingudes a les tres activitats d’avaluació indicades, en funció del pes que en cada cas els hi correspon, superi 5 punts sobre 10,sempre que la nota corresponent a l’examen teòric indicat al punt 2.3 sigui com a mínim de 4 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.
Les persones que nosuperin l’assignatura per avaluació única tindran dret a reavaluació en els termes que s’especifiquen a l'apartat 3. Respecte a la consideració com a no avaluable, s’aplicarà el mateix criteri establert en relació al sistema d’avaluació ordinària.
3. REAVALUACIÓ
Consta d’una part teòrica (examen teòric) i, per algunes persones, també d’una part pràctica (examen pràctic). Hi pot accedir l’alumnat que no hagi superat l’assignatura a través de l’avaluació ordinària o l’avaluació única.
3.1 Examen teòric (50 % de la nota)
Consistirà en la resolució de 7 o 8 preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent.
3.2 Examen pràctic (50 % de la nota)
Consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen, similar als que s’han resolt durant les activitats pràctiques sotmeses a avaluació continuada.
Les persones que hagin realitzat les activitats pràctiques d’avaluació continuada i hagin obtingut en elles una nota superior a 5 punts sobre 10 no hauran de realitzar aquest examenpràctic i se’ls hi mantindrà la nota obtinguda a com a qualificació de part pràctica de reavaluació.
3.3. Qualificació de l'assignatura a l'examen de reavaluació
La qualificació final de l'examen de reavaluació s'obtindrà fent la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda a la part teòrica i la pràctica. L'assignatura s'aprovaràquan aquesta mitjana sigui igualo superiora5 punts sobre 10, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superiora 4 punts sobre 10. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA (només les parts que especifiqui el professorat responsable de l'assignatura)
1. Manuals
- SALA FRANCO, Tomás: Derecho Sindical, 4ª ed., Tirant lo Blanch, València, 2022. Accessible en format electrònic a través del Servei de Biblioteques de la UAB.
- MERCADER UGUINA, Jesús R.: Lecciones de Derecho del Trabajo, 15ª ed., Tirant lo Blanch, 2023. Accessible en format electrònic a través del Servei de Biblioteques de la UAB.
2. Normativa
Código Laboral y de Seguridad Social. Accessible en format electrònic a través de la pàgina web del Boletín Oficial del Estado (BOE) (https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos)
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |