Logo UAB

Dret del treball I

Codi: 100489 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Gutierrez Colominas
Correu electrònic:
david.gutierrez@uab.cat

Equip docent

Francisco Javier Bosch Casas
Jessica Andrea Romero Fuentes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits. L'assoliment previ de les competències/resultats d'aprenentatge de Dret Civil (1r curs, 1r semestre) i de Dret Constitucional (1r curs, 1r semestre) és una base necessària per a l'adequada comprensió jurídica de Dret del Treball I. La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

Assolir el coneixement de les nocions jurídiques bàsiques del Dret del Treball. L'assignatura és la base a partir de la qual es desenvoluparan Dret del Treball II i III; Dret de la Seguretat Social, Dret Sindical i d'altres assignatures jurídiques relacionades amb l’àmbit general de les relacions de treball. Es proposa com a contingut bàsic delimitar quines són les relacions jurídiques regulades pel Dret del Treball, conèixer el sistema normatiu de la disciplina i delimitar quins són els subjectes de les relacions laborals.


Competències

  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els conceptes de treballador, empresari, sindicat i patronal. Resoldre els problemes presentats en els casos pràctics.
  2. Analitzar i resoldre les qüestions laborals, aplicant la legislació i els criteris jurisprudencials.
  3. Analitzar les diferències entre la legislació del treball i el dret del treball. Resoldre les qüestions sorgides en el desenvolupament del sindicalisme.
  4. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  5. Descriure els pressupòsits ideològics de la legislació i el dret del treball.
  6. Identificar les fonts del dret del treball.
  7. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  8. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  9. Relacionar els antecedents preliberals de la normativa laboral amb l'intervencionisme en les relacions de treball.
  10. Treballar de manera autònoma.
  11. Treballar en equip.

Continguts

LLIÇÓ 1. CONCEPTE, CARÀCTERS i FUNCIÓ DEL DRET DEL TREBALL. DELIMITACIÓ (I)

  1. Concepte introductori de Dret del Treball
  2. Caràcters i funció
  3. Delimitació de l'objecte de les relacions regulades pel Dret del Treball. Aspectes generals

LLIÇÓ 2. DELIMITACIÓ (II). PRESSUPÒSITS DE LA RELACIÓ LABORAL

  1. Delimitació de l'objecte: treball voluntari, per compte aliè, subordinació i retribució salarial
  2. Exclusiones i inclusions
  3. Supòsits afins
  4. Treball autònom: règim ordinari i en dependència econòmica

LLIÇÓ 3. FONTS DEL DRET DEL TREBALL (I)

  1. Jerarquia de les normes
  2. Fonts del Dret del Treball. Les fonts estatals
  3. Constitució espanyola i Dret del Treball
  4. Les lleis i les normes reglamentàries
  5. Fonts europees i internacionals

LLIÇÓ 4. FONTS DEL DRET DEL TREBALL (II). ALTRES INSTRUMENTS REGULADORS DE LA RELACIÓ LABORAL 

  1. El conveni col·lectiu
  2. El costum laboral
  3. El valor de la jurisprudència
  4. L'autonomia de la voluntat. Manifestacions i límits
  5. El poder d'organització i direcció. Manifestacions i límits
  6. Aplicació i interpretació

LLIÇÓ 5 SUBJECTES DE LES RELACIONS LABORALS (I)

  1. La persona treballadora
    1. Concepte
    2. Tipologia
  2. La persona ocupadora o "empresària"
    1. Concepte i tipologia
    2. Empresa i centre de treball
    3. Grup d'empreses
  3. Empresa de treball temporal (remissió Dret del Treball II)

LLIÇO 6 SUBJECTES DE LES RELACIONS LABORALS (II)

  1. El sindicat: concepte,tipologia, representativitat
  2. Configuració constitucional i desenvolupament legal de la llibertat sindical
    1. Àmbit subjectiu: inclusions, limitacions i exclusions
    2. Llibertat sindical individual / col·lectiva. Classificació
    3. Dret d’afiliació, dret de no afiliació, dret d’activitat sindical individual i col·lectiva
  3. Les associacions empresarials: concepte, tipologia, representativitat

LLIÇÓ 7 ADMINISTRACIÓ I JURISDICCIÓ LABORALS

  1. Dret al treball. Tutela administrativa i judicial
  2. Agencia Estatal de Empleo i Serveis autonòmics
  3. Accés a l'ocupació i intermediació laboral (remissió Dret del Treball II)

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 19,5 0,78 1, 2, 5, 6
Classes pràctiques 19,5 0,78 1, 3, 2, 5, 8, 6, 7, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Elaboració d'esquemes. Cerca i lectura de materials per a la resolució de pràctiques avaluables. Redacció a l'aula d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 20 0,8 1, 3, 2, 8, 6, 7, 11
Localitzar jurisprudència, legislació i bibliografia 5 0,2 2, 6, 11
Redacció de treballs 10 0,4 7, 10
Tutorització final 6 0,24 1, 2, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 3, 6, 7, 10
Lectura de textos jurídics 10 0,4 6, 7, 10
Redacció/resolució d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 15 0,6 1, 2, 8, 6, 7, 10

El procés d’aprenentatge en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

Activitats dirigides. Responen a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció del docent i que es desenvolupa en grup (classes magistrals) o subgrups (pràctiques a l’aula, seminaris)

  1. Classes magistrals. Es tracta d’una activitat on el protagonisme principal recau en la persona docent i tenen un caràcter essencialment teòric. Consistiran en l’exposició de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els materials que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual.
  2. Classes pràctiques. Amb un protagonisme compartit entre les persones docent i estudiants, aquestes activitats tindran un caràcter pràctic i consistiran en l’execució de tres UNITATS PRÀCTIQUES, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula basat en la resolució i discussió col·lectiva de casos pràctics i/o elaboració de documents jurídics, etc. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en equip o individualment, segons es determini.

Activitats supervisades. Aquelles que, tot i que es poden desenvolupar de manera autònoma, requereixen la intervenció més o menys puntual del personal docent (tutories, etc). Es desenvoluparan individualment o en equips reduïts, i estaran  orientades a la preparació de les pràctiques avaluables. Consistiran en la següent tipologia (orientativa)

Elaboració de fitxes-resum de sentències o de normativa. Realització d’esquemes conceptuals d’epígrafs del temari. Cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics.

Activitats autònomes. Són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en equip, com la recerca i l’estudi, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. També la resolució de casos/qüestions pràctiques quan s'hagi de realitzar previament al lliurament i/o debat a l'aula. En aquesta assignatura una part essencial de les activitats autònomes es vincula a completar, analitzar i estudiar els continguts de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PRÀCTIQUES AVALUABLES. Es faran 3 proves (1 per cada UNITAT PRÀCTICA. Temps aproximat 1h) 50 per 100 de la nota 3 0,12 1, 2, 5, 8, 6, 4, 11
Prova escrita 50 per 100 de la nota (100 per 100 de la nota si no s'ha aprovat pràctiques per curs) 2 0,08 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10

Conductes fraudulentes: la còpia o intent de còpia en un examen implicarà la qualificació de 0 en l'assignatura i la pèrdua d'un eventual dret a la reavaluació. El lliurament d'una pràctica avaluable en la qual hi hagi indicis de plagi o quan, en el treball en equips, es faci constar una coautoria falsa o inexacta qualitativa i/o quantitativa implicarà un 0 en aquella activitat i un primer advertiment. En cas de reiteració de la conducta la persona o les persones implicades suspendran l'assignatura (0) i perdran el dret a la recuperació.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable

I. AVALUACIÓ CONTINUADA: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final.

1 Avaluació continuada de les classes pràctiques.
 
a) Es faran tres unitats pràctiques puntuables al llarg del curs. Cadascuna tindrà una activitat d'avaluació. La puntuació final de les activitats serà la mitjana de les tres notes obtingudes (entre 0 i 10 punts).
Abans de l’inici de la docència es publicaran al Campus Virtual la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.
b) Desenvolupament de les pràctiques. Cada unitat pràctica es desenvoluparà en principi en dues o tres sessions (una sessió cada setmana) irequerirà una assistència regular al llarg del curs. En cada pràctica, les primeres sessions seran de preparació, en les quals l'alumnat haurà d'haver elaborat individualment o en equips de treball el desenvolupament teoricopràctic de la matèria objecte d'estudi, per al seu debat i/o resolució d'exercicis a l'aula (en equip o individualment). Hi haurà una posterior sessió que consistirà en l'AVALUACIÓ de la unitat pràctica, mitjançant la resolució d'un cas pràctic i/o de preguntes curtes o de tipus test sobre la matèria treballada. Aquesta avaluació podrà tenir una part de resolució individual i una part de resolució en equip.
 
2 Examen D'AVALUACIÓ: consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament sobre la matèria tractada en la docència teòrica i pràctica. Es valoraran especialment la comprensió i l'expressió jurídiques, així com la capacitat de relacionar i aplicar els conceptes jurídics bàsics de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana corresponent. 
 
3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació. Càlcul de la nota de l'assignatura si la puntuació de l'examen d'avaluació és igual o superior a 4'5: la puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la nota i la puntuació obtinguda a l'examen final d'avaluació tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de punts 5 sobre 10.
 
Atenció: quan la qualificació de l'examen d'avaluació sigui inferior a 4'5 sobre 10, la nota de l'assignatura serà suspens (a l'acta hi constarà la nota sobre 10 obtinguda a l'examen d'avaluació o la mitjana entre la nota de pràctiques i la de l'examen, si aquesta mitjana és inferior a la nota de l'examen).

 

II. REAVALUACIÓ en l'avaluació continuada: 

ATENCIÓ: l'alumnat que al llarg del desenvolupament de l'assignatura no s'hagi presentat a activitats avaluables que en conjunt sumin un 2/3 parts de la nota de l'assignatura NO TINDRÀ DRET A REAVALUACIÓ. 

1. Reavaluació d'alumnes que han aprovat les pràctiques, han fet l'examen d'avaluació i han suspès l'assignatura en el sistema d'avaluació continuada. Se'ls conserva la nota de pràctiques. Faran un examen teòric de reavaluació, amb els mateixos criteris de contingut i qualificació aplicats en el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació.

2. Reavaluació d'alumnes que  han obtingut una nota inferior a 5 en l'avaluació continuada de les pràctiques i que s'hagin presentat a l'examen d'avaluació.

Per a l'alumnat que tingui dret a la reavaluació es realitzarà un examen teoricopràctic que constarà de dues parts: 

  • Una part teòrica que consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota. 
  • Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic ambel contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
  • En aquesta reavaluació la nota final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment (nota mínima 5 sobre 10) cadascuna de les dues parts de l'examen teoricopràctic. En cas de no superar una de les parts, la nota de l'assignatura serà SUSPENS (a l'acta hi constará la nota sobre 10 obtinguda en la part suspesa).

III. AVALUACIÓ ÚNICA

Només per a l’alumnat que l'ha sol·licitada i li ha estat concedida

Convocatòria/es. Dates, horaris, aules: establerts oficialment per la Facultat

  • Contingut: test (20% nota), cinc preguntes de desenvolupament (40% nota), resolució d’un cas pràctic amb/sense materials de consulta a criteri de la persona docent que n’informarà amb l’antelació necessària (40% de la nota)
  • Durada de la prova: 2h i 30m
  • Qualificació: cadascuna de les parts es qualificarà de 0 a 10. A la puntuació obtinguda a cada part se li aplicaran els percentatges indicats i s’obtindrà la nota final de 0 a 10. Per tal d’aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mínima total de 5 sobre 10 i que tant a la part corresponent a les preguntes de desenvolupament com a la resolució del cas pràctic s’hagi obtingut una nota mínima de 4’5 punts a cadascuna. Si no es compleix aquest requisit, la nota que constarà a l’acta serà la mitjana obtinguda, amb un màxim de 4’4 punts

Recuperació

  • Només tindrà dret a reavaluació l’alumnat que s’hagi presentat a l’Avaluació Única i hagi obtingut una nota total igual o superior a 3’5 punts sobre 10
  • No es conservarà la nota de cap de les parts de l’examen d’avaluació en cas d’estar aprovada
  • Contingut, criteris, qualificació: els mateixos que s’apliquen a la prova suspesa

 IV. REVISIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ 

Exàmens d'avaluació/reavaluació i d'avaluació única: el professorat fixarà dia i hora de revisió publicant una nota al campus virtual i/o mitjançant informació el dia de l'examen.

Activitats d'avaluació continuada fetes al llarg del semestre: l'alumnat interessat a revisar les qualificacions haurà de posar-se en contacte per correu electrònic amb el professor/a corrector de les proves per fixar dia i hora de revisió, dins del termini que s'hagi indicat en la publicació de cadascuna de les notes.


Bibliografia

1. BIBLIOGRAFIA GENERAL: a l’inici de la docència el professorat responsable detallarà els aspectes per a la seva utilització sobre la base dels següents materials i criteris.

a) OBLIGATÒRIA (objecte d’avaluació en les parts que indiqui l'equip docent): en  format electrònic accessible a través d’internet

Manual ACCESSIBLE ON LINE DES DE LA BIBLIOTECA (és probable que només hi pugueu accedir des de l'entorn UAB). Abans d'accedir al manual us heu de connectar a  Biblioteca Virtual Tirant. Una vegada connectats podreu accedir al manual (el proveïdor permet fer d'impressions parcials limitades). El personal docent indicarà els continguts de consulta obligatòria

  1. Lecciones de Derecho del Trabajo   Jesús R. Mercader Uguina,Tirant lo blanch, Valencia, última edició, accés on line

b) Recomanada (no té caràcter obligatori) A efectes informatius s'indica la referència d'altres manuals que serviran de base per a la preparació de la docència teòrica i pràctica de l'assignatura: 

  1. GPS LABORAL. CARLOSL. ALFONSO MELLADO; GEMMA FABREGAT MONFORT,   Tirant lo blanch, última edició, 2022, accés on line
  2. Compendio de Derecho del Trabajo: Cruz Villalón; Jesús. Madrid,Tecnos, última edició
  3. Derecho del Trabajo: Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín. Madrid, Tecnos, última edició
  4. Per a les classes pràctiques: Pérez Amorós, Francesc i Solà Monells, Xavier (Directors): Materials per a l'aprenentatge del Dret del Treball (Adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior), Col·lecció Materials, Servei de Publicacions de la UAB, edició 2015

2. NORMATIVA NECESSÀRIA 

CONSULTEU la "Biblioteca Jurídica General" del BOE (Boletín Oficial del Estado), d’accés gratuït i actualitzada permanentment. Per a l'assignatura Dret del Treball a COLECCIÓN CÓDIGOS ELECTRÓNICOS UNIVERSITARIOS, descarregueu-vos el CÓDIGO UNIVERSITARIO DE DERECHO DEL TRABAJO

 

3. Altra normativa, resolucions judicials, convenis col·lectius i altra documentació jurídica d’interès

DISPOSEU D'UN AMPLI catàleg de recursos electrònics (BASES DE DADES DE DRET) accessibles des del web de la Biblioteca  o des del  Cercador. S'hi pot accedir des del Campus UAB i TAMBÉ DES DE FORA DE LA UAB: en aquest cas és possible que hagueu d'accedir a l'enllaç ARE: https://www-uab-cat.are.uab.cat/biblioteques/

RECOMANATS PER DRET DEL TREBALL 

  1. Aranzadi Instituciones -Normativa, jurisprudència
  2. vLex. V-lex - Normativa, sentències  
  3. La Ley. Articles en revistes, sentències, etc
  4. Biblioteca Virtual Tirant. Tirant on Line - Bibliografia, normativa, jurisprudència, doctrina, formularis 

En vista de les reformes normatives, la consulta i l'estudi de la matèria s'han de fer amb la redacció vigent de les normes. Manuals i repertoris de normativa: NOMÉS és vàlida l'última edició, amb les actualitzacions que indiqui el professorat. És del tot desaconsellable utilitzar materials (apunts, etc) de cursos anteriors.


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol segon quadrimestre tarda