Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat prèviament amb èxit l’assignatura Sociologia de l’Empresa de segon curs del grau.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs, segon semestre. Forma part de les assignatures que configuren la Menció Organització del Treball i s’inclou en l’àmbit de la Sociologia. Els seus objectius son que en finalitzar l’assignatura l’alumnat pugui:
Aquests objectius es complementen amb els de l’adquisició d’habilitats bàsiques pel que fa a la cerca i anàlisi de dades, així com les d’aquelles que potencien el treball en equip i l’autoorganització en el propi treball.
El programa s’estructura entorn de quatre grans temes:
I- ELEMENTS CONCEPTUALS I ENFOCAMENTS TEÒRICS
I.1. La perspectiva sociològica sobe les qualificacions en el treball
I.2. La importància de les qualificacions en el treball. Aproximació als conceptes de qualificació i de competències.
II-SOCIETAT DEL CONEIXEMENT, INNOVACIÓ TECNOLÒGICA I CANVIS EN LES QUALIFICACIONS
II.1. La denominada “societat del coneixement” i les seves febleses. Les necessitats de formació i de qualificació en la “societat del coneixement”. L’Estratègia Europea d’Ocupació i l’impúls a l’augment de les qualificacions
II.2. La innovació tecnològica i el seu impacte sobre les qualificacions: ¿augment, reducció o polarització de les qualificacions?
II.3. La concreció de les competències i de les qualificacions al’empresa. L’organització del treball, els requeriments empresarials i la seva incidència sobre les qualificacions
III-FORMES D’ADQUISICIÓ DE QUALIFICACIONS I COMPETÈNCIES
III.1. Els mecanismes formals. Instruments educatius y formatius y les relacions entre formació i ocupació. Integració dels mecanismes de formació per a l'ocupació: formació modular i acreditació de les competències.
III.2. Importància del "Catálogo Nacional de Cualificaciones". La formació ocupacional i la formació continua i la seva connexió amb el "Catálogo". Combinació d’elements formatius i pràctiques professionals: els tallers ocupacionals, les Escoles-Taller i d’altres iniciatives de formació per a l’ocupació.
III.3. Els mecanismes informals d’obtenció de competències i qualificacions. La experiència professional, el procés de socialització i l’experiència vital.
IV-L’ADEQUACIÓ DE LA FORMACIÓ AMB LES QUALIFICACIONS
IV.1.Els problemes d’adequació: actituds i aptituds.
IV.2. Accions d’adequació en l’àmbit local. Mecanismes de formació i la seva adaptació a les necessitats d’ocupació territorials
IV.3. ¿Cap a un model integrat de formació?. Reptes i deficiències del model espanyol i català
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 6, 7, 10, 12, 11, 3, 4, 8, 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions a classe i cerca i tractament lectures | 10 | 0,4 | 6, 7, 12, 8, 1, 13, 14 |
Seminaris | 7,5 | 0,3 | 6, 10, 11, 4, 1, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'alumne/a | 45 | 1,8 | 6, 7, 11, 3, 4, 8, 1, 2, 13 |
Treball en grup | 40 | 1,6 | 6, 7, 11, 9, 14 |
Els objectius del curs s’assoliran mitjançant una metodologia activa i participativa, combinant les classes magistrals amb mètodes que impliquen la participació activa de l’alumnat.
D’aquesta manera, el desenvolupament del curs es basa en els següents grups d’activitats:
a) Classes magistrals.
El professorat realitza exposicions i explicacions dels principals conceptes i idees per a cada unitat del temari de l’assignatura. Això permet a l’alumnat assolir les bases dels àmbits temàtics impartits, completant-les amb l’estudi personal dels temes tractats.
b) Seminaris i Presentacions a classe.
Els seminaris consisteixen en l’exposició, discussió i debat de lectures seleccionades i significatives pel contingut de l’assignatura. A l’inici del curs el professorat proveirà les esmentades lectures i el calendari de presentacions i debats de les mateixes.
Es dividirà la classe en grups i cadascun d’ells farà la presentació de la lectura pertinent en una data concreta. El grup responsable de la presentació podrà ferservir mitjans audiovisuals (power point preferentment) i elaborarà un breu informe pel professor de la lectura realitzada. La resta de l’alumnat haurà llegit la lectura presentada i participarà dels debats sobre la mateixa.
c) Treball en grup
Es faran grups de tres o quatre persones. Cada grup haurà de fer un treball que combini els materials de lectura amb dades vinculades a les temàtiques de l’assignatura. El treball consistirá en la el·laboració i anàlisi d'un pla de formació a una empresa.
d) Treball autònom.
Cada alumne/a haurà de preparar-se per una prova escrita individual que es desenvoluparà al finalitzar el curs acadèmic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentacions a classe i Seminaris | 15% | 3 | 0,12 | 6, 5, 7, 3, 8, 1, 14 |
Prova final individual | 45% | 2 | 0,08 | 6, 7, 10, 12, 11, 4, 8, 1, 2, 13 |
Treball en grup | 40% | 2,5 | 0,1 | 6, 5, 7, 10, 4, 8, 1, 2, 9, 14 |
L’avaluació es realitza al llarg del curs, en part individualment i en part en grup. Consta dels següents elements:
1) Avaluació individual. Prova escrita.
Es porta a terme mitjançant una prova escrita individual desenvolupada al finalitzar el calendari acadèmic del segon semestre. La prova avalua els coneixements teòrics i conceptuals assolits per part de l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
Aquesta prova comporta el 45% de la nota final. Però caldrà obtenir un 3,5 sobre 10 en la prova per tal de poder aprovar l’assignatura.
2) Treball en grup.
Cada grup, de tres o quatre persones i escollit pel propi alumnat, elaborarà un treball el qual es basarà en la el·laboració i anàlisi d'un pla de formació a una empresa.
La cerca d’informació i el seu tractament constitueix una part important del treball en grup. La connexió amb els aspectes teòrics tractats a l’assignatura és, també, un aspecte significatiu d’aquest treball.
El treball en grup té una incidència del 40% sobre la nota final.
3) Presentacions a classe i Seminaris.
Els seminaris consisteixen en l’exposició i debat de lectures seleccionades en funció del contingut de l’assignatura.
Es dividirà la classe en grups i cadascun d’ells es farà càrrec de la presentació de una lectura pertinent per a l’assignatura en una data concreta. A l’inici del curs el professorat proveirà les lectures seleccionades i el calendari de presentacions de les mateixes.
El grup responsable de la presentació podrà fer servir mitjans audiovisuals (power point preferentment) i elaborarà un breu informe pel professor de la lectura realitzada. L’alumnat que no presenta una determinada lectura, l’haurà llegit i participarà dels debats sobre la mateixa.
La presentació a classe (10%) i la presencia i participació en els debats sobre la resta delectures no presentades pel grup en qüestió (5%) té una incidència total del 15% sobre la nota final.
Avaluació Única
Aquelles persones que optin per l'avaluació única, s'avaluaràn amb tres components:
1- Prova escrita a la data que s'estableixi al calendari d'avaluacions de la Facultat de Dret per l'assignatura (50% de la nota)
2 - Pla de formació d'una empresa / organització, que s'ha de lliurar el mateix dia de la prova escrita (35% de la nota)
3 - Una breu ressenya d'una lectura dels seminaris
Recuperació: S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada
L’alumnatserà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
LECTURES OBLIGATÒRIES
Les lectures obligatòries de el curs corresponen a les lectures de seminaris. Aquestes lectures estan disponibles en línia
Lectura recomanada:
-González Rodríguez, F. (2011), El Sistema Nacional de Cualificaciones y Formación Profesional, Madrid, Vértice.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
-Bertrans, O. (1997), Evaluación y certificación de competencias y cualificaciones profesionales, París. Instituto Internacional de Planificación de la Educación (IIPE), UNESCO.
-Bessant, J. (1992), “Microelectrónica cambio en el trabajo. Experiencias en la aplicación de la microelectrónica”, a AAVV, Tecnologías avazadas, microelectrónica y cambios en el trabajo, el comercio, las oficinas y los servicios de salud, Madrid, Ministerio de Trabajo.
-Butera, F. (1988), “El diseño conjunto de la tecnología, la organización y el desarrollo de las personas”, a Sociología del Trabajo nº 5.
-Castillo, J.J. (comp.) (1991), La automación y el futuro del trabajo: tecnologías, organización y condiciones de trabajo, Madrid, Ministerio de Trabajo.
-Castillo, C. I Terren, E. (1994), “De la cualificación a la competencia. Elmentos para una reconstrucción epistemológica”, a Cuadernos de Relaciones Laborales nº 4.
-Cejas, M. (2004), La formación en la empresa. ¿Un factor clave para el desarrollo de las competencias del trabajador?, trabajo de investigación de doctorado, Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia, UAB..
-CEDEFOP (2009),Skills for Europe’s future: anticipating occupational skill needs, Luxembourg,Office for Official Publications of the European Communities.
-CEDEFOP (2009), De nouvelles comptétences pour de nouveaux emplois:anticiper les compétences requises et adapter l’offre de compétences aux besoins du marché du travail (resumen en francés del texto inglés), Luxembourg,Office for Official Publications of the European Communities
-CEDEFOP (2010), Skills supply and demand in Europe: Medium-term forecast up to 2020, Luxembourg,Office for Official Publications of the European Communities
-CEDEFOP (2010), Futura oferta de cualificaciones en Europa: previsiones a medio plazo hasta 2020 (resumen en españoldel texto inglés), Luxembourg,Office for Official Publications of the European Communities
-Comisión de las Comunidades Europeas (2008), Nuevas Capoacidades para Nuevos Empleos. Previsión de las capacidades necesarias y su adecuación a las exigencias del mercado laboral, COM, Comunicación de la Comisión, Bruselas.
-Fernández Steinko, A. (2001), “El sabor agridulce de los grupos de trabajo” a Cuadernos de Relaciones Laborales nº 18
-Fernández Rodríguez, C. (2007), Vigilar y organizar. Una introducción a los Critical Management Studies, Madrid, Siglo XXI
-Köhler, H-D. i MartínArtiles, A. (2011, 3ª ed.), Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Madrid, Delta.
-Giret, J.F.; López, A. y Rose, J. (2005), Quelles formations pour quels emplois?, París, La Decouverte.
-Green, A. (2011), “Modelos de formación a lo largo de toda la vida y la “sociedad del conocimiento” en Europa, a Papers, Revista de Sociologia nº 96
<spanstyle="font-family: Times New Roman;">-Homs, O. (2008), La formació professional a Espanya. Cap a la societat del coneixement, Barcelona, Obra Social Fundació La Caixa
-Lassnigg, L. (2006), “Aprendizaje permanente, de la escuela al trabajo y las transiciones del mercado de trabajo”, a Toharia, L. (ed.), Los mercados de trabajo transicionales: Nuevos enfoques y políticas sobre los mercados de trabajo europeos, Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
-Leney, T. et. Al. (2004), Achieving the Lisbon Goal. The Contribution of VET. Report to the European Comission, London, Qualification and Currirulum Authority
-Lope, A. (2006), “Innovación tecnológica, gestión de los recursos humanos y cualificación en la empresa: del discurso optimizador a las prácticas controladoras, a Revista de Estudios Económicos y Gerenciales nº 2 año 4
-Lope, A. y otros (Grup d’Estudis Socològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball-QUIT-) (2000), ¿Sirve la formación para el empleo?, Madrid, Consejo Económico y Social.
-Lope, A. (1996), Innovación tecnológica y cualificación: la polarización de las cualificaciones en la empresa, Madrid, Consejo Económico y Social..
-Lope, A. i Martín, A. (1993), “Cambio técnico y recualificación. Formación y adquisición de las cualificacions en la empresa, a Sociologia del Trabajo nº 19.
-Martín, A. y Lope, A. (1999), ¿Sirve la formaciónpara tener empleo?, a Papers, Revista de Sociologia nº 58.
-Martín, A. y Lope, A. (1994), Dinàmica de las cualificaciones y políticas de recursoshumanos”, a Economía y Sociología del Trabajo nº 21-22.
-Planas, J. (2011), La relación entre educación y empleo en Europa, a Papers, Revista de Sociologia nº 96.
.-Rolle, P. (2005), “Asir y utilizar la actividad humana. Cualidad del trabajo, cualifiación y competencia”, en AAVV, Lo que el trabajo esconde. Materiales para un replanteamiento del anàlisis sobre el trabajo, Madrid, Traficantes de Sueños
-Salais, R. i Villeneuve, R. (2003), Europe and politics of capabilities (mimeo).
-Sala, G. (2004),Reconocimiento de competencias laborals: el caso del sector bancario en el Estado español, tesis doctoral, Departamento de Sociología, Universidad Autónoma de Barcelona.
-Sala, G. i Planas, J. (2009), “Retos teóricos e implicaciones metodológicas del enfoque de competencia laboral”, a Sociología del Trabajo nº 66.
-Sanchís, E. (1989), “Cambio técnico y cualificaciones. Ultimas contribuciones a un debate siempre abierto”, a Sistema nº 90.
-Sennet, R. (2000), La corrosión del caràcter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo, Barcelona, Anagrama.
-Verd, J.M. i Massó, M. (2007), “Las competencias y el trabajo invisible en el trabajo administrativo de consultas externas hospitalarias”, a Papers, Revista de Sociologia nº 83.
-Zukersteinova, A. i Strietska-Ilina, O. (eds.) (2007), Towards European Skilss Needs Forecaating, Cedefop Panorama Series nº 137, Luxembourg
No es requereix programari especific per l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |