Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
A part dels requisits i coneixements oficials necessaris per al correcte seguiment de l'assignatura, no es requereix cap altre coneixement previ. A més, a docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Contextualització:
El conflicte forma part de la nostra realitat, no com un fet aïllat, sinó com una realitat constant i quotidiana. Molt poques vegades els conflictes són percebuts com una oportunitat o una experiència inevitable del bagatge humà, no obstant això els conflictes suposen una eina fonamental de la nostra evolució.
La realitat social ha impulsat formes de gestionar el conflicte, entre les quals es troba la negociació, on les regles del joc impulsen una confrontació del guanyar-perdre, és a dir, que el que un guanya, necessàriament ho perd l'altre. Aquesta modalitat propícia formes de regulació en la qual el que un guanya, necessàriament ho perd l'altre. No obstant això, negociar implica a més d'aconseguir acords, que aquests mateixos acords resultin satisfactoris per ambdues parts, perquè responen als diferents interessos en conflicte. Aquesta modalitat integrativa de guanyar-guanyar, es presenta com a millor model de resposta a l'entorn negocial.
Objectius:
- Conèixer les característiques de la teoria de la Conflictología com a paradigma en la resolució de conflictes.
- Reconèixer les situacions conflictives, analitzar-les en cada cas i detectar la seva estructura, visible i invisible.
- Aprendre a identificar i interpretar els condicionants propicis per a l'aparició del conflicte i a partir de l'ús de models d'anàlisis, oferir solucions per a la seva intervenció.
- Aprendre a utilitzar formes comunicatives no violentes i tècniques afins.
- Conèixer en la pràctica les tècniques i estratègies bàsiques en la resolució de conflictes: negociació i mediació.
1. Introducció a la teoria del conflicte
Introducció conceptual sobre la teoria del conflicte, posant l'accent principalment en la seva composició, conseqüències, estructura, actituds i models per a la seva anàlisi.
2. Les dinàmiques psicosocials en la comprensió del conflicte
Acostament als principis psicosocials bàsics del conflicte, identificant aquells elements que propicien l'aparició del conflicte i la seva classificació.
3. Les dinàmiques sociològiques en la comprensió del conflicte
Acostament als principis sociològics envers les arrels dels conflictes i la seva classificació
4. Resolució de conflictes: la negociació
Introducció a la negociació: fases, estratègia, models i obstacles.
5. Resolució de conflictes: la mediació
Introducció a la mediació: fases, models i obstacles.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de classes magistrals | 18 | 0,72 | 12, 15, 14 |
Sessions de docència col·laborativa | 6 | 0,24 | 1, 14, 20, 3 |
Sessions de resolució de casos, defensa e intervenció; Disseny d´anàlisis d'un conflicte | 12 | 0,48 | 16, 12, 18, 13, 15, 14, 2, 20, 5, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió virtual del projecte i possibles dubtes | 5 | 0,2 | 12, 18, 13, 15, 14, 20, 3, 5, 21 |
Tutorías grupals | 3 | 0,12 | 16, 12, 18, 13, 15, 20, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d' informació | 12 | 0,48 | 1, 16, 13, 21 |
Desenvolupar el treball d' anàlisis del conflicte | 32 | 1,28 | 1, 16, 12, 18, 13, 15, 14, 2, 20, 3, 5, 21 |
Estudi i assimilació de continguts i conceptes | 20 | 0,8 | 12, 15, 14, 20, 3, 21 |
Lectura y anàlisis de textos | 20 | 0,8 | 1, 13, 14, 2, 20, 3, 21 |
Resolució de casos | 22 | 0,88 | 1, 16, 18, 13, 14, 20, 5, 21 |
La metodologia docent que s'emprarà per a aquesta assignatura serà variada, combinant la classe magistral (classe presencial) amb el treball pràctic per part de l'estudiant (classe no presencial). Els estudiants tindran una documentació descriptiva al campus virtual de totes les activitats que tindran lloc durant el curs, així com informació de suport.
Activitats formatives:
Classes magistrals on es desenvoluparan els conceptes més rellevants de l'assignatura.
Elaboració i desenvolupament de casos.
Seminaris de discussió de textos, articles o llibres relacionats amb el conflicte i les seves formes d'intervenció-regulació.
Elaboració d'exercicis escrits i reflexions crítiques, vinculats amb els continguts de l'assignatura.
Desenvolupament de casos pràctics, rol playings i debats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Treball grupal: Anàlisi de conflictes | 30 | 0 | 0 | 1, 4, 16, 12, 18, 19, 6, 7, 8, 9, 17, 10, 13, 15, 14, 2, 20, 11, 3, 5, 21, 22 |
Ev2. Treball individual: assaig reflexiu | 30 | 0 | 0 | 16, 12, 18, 13, 15, 14, 3, 21 |
Ev3. Treball grupal: Resolució de casos | 40 | 0 | 0 | 16, 12, 18, 6, 13, 15, 14, 2, 20, 5, 21 |
Avaluació continuada: L'avaluació de l'assignatura requereix el 80% d'assistència presencial en classe i es realitza sobre la base de la superació dels següents exercicis:
-Treball en grup: anàlisi d'un conflicte (30%)
- Individual: assaig reflexiu (30%)
- Individual i/o grupal: activitats i exercicis a l'aula (40%)
En cas contrari l'estudiant no podrà ser avaluat.
Avaluació única:
L'avaluació única contempla la presentació a l'examen final (50% de la nota) i el lliurament en el dia de l'examen final d'un conjunt d'activitats basades en els casos treballats en classe, que també es penjaran en Moodle (50% de la nota)
Recuperació:
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació contínua
Obligatòria:
Recomanada:
Cornelius, H. y Faire, S. (1989). Tu ganas, yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Gais Ediciones: Madrid.
Fisher, R.; Ury, W. y Patton, W. (1998). Obtenga el sí: El arte de negociar sin ceder. Gestión 2000: Barcelona.
Freund, J. (1995). Sociología del conflicto. EME: Madrid.
Menduate, L. y Martínez, J.M. (1998). Conflicto y Negociación. Pirámide: Madrid.
Redorta, J. (2004). Cómo analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación. Paidós: Barcelona.
Ury, W. (1998). Cómo negociar con personas que adoptan postures inflexibles. Gestión 2000: Barcelona.
No aplicable.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |