Logo UAB

Tècniques de negociació i resolució de conflictes

Codi: 100476 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Enrique Baleriola Escudero
Correu electrònic:
enrique.baleriola@uab.cat

Equip docent

Irene Carracedo Gil

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

A part dels requisits i coneixements oficials necessaris per al correcte seguiment de l'assignatura, no es requereix cap altre coneixement previ. A més, a docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

Contextualització:

El conflicte forma part de la nostra realitat, no com un fet aïllat, sinó com una realitat constant i quotidiana. Molt poques vegades els conflictes són percebuts com una oportunitat o una experiència inevitable del bagatge humà, no obstant això els conflictes suposen una eina fonamental de la nostra evolució. 

La realitat social ha impulsat formes de gestionar el conflicte, entre les quals es troba la negociació, on les regles del joc impulsen una confrontació del guanyar-perdre, és a dir, que el que un guanya, necessàriament ho perd l'altre.  Aquesta modalitat propícia formes de regulació en la qual el que un guanya, necessàriament ho perd l'altre. No obstant això, negociar implica a més d'aconseguir acords, que aquests mateixos acords resultin satisfactoris per ambdues parts, perquè responen als diferents interessos en conflicte. Aquesta modalitat integrativa de guanyar-guanyar, es presenta com a millor model de resposta a l'entorn negocial.

Objectius:

- Conèixer les característiques de la teoria de la Conflictología com a paradigma en la resolució de conflictes.
- Reconèixer les situacions conflictives, analitzar-les en cada cas i detectar la seva estructura, visible i invisible.
- Aprendre a identificar i interpretar els condicionants propicis per a l'aparició del conflicte i a partir de l'ús de models d'anàlisis, oferir solucions per a la seva intervenció.
- Aprendre a utilitzar formes comunicatives no violentes i tècniques afins.
- Conèixer en la pràctica les tècniques i estratègies bàsiques en la resolució de conflictes: negociació i mediació.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Aplicar tècniques quantitatives i qualitatives de recerca social en l'àmbit laboral.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Dissenyar un manual d'acollida i documentar un pla de formació per als col·lectius que estan al propi càrrec en relació amb les necessitats que tinguin.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Elaborar projectes de comunicació interna per als grups laborals.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Proposar solucions als conflictes laborals i a les situacions que puguin provocar-los a través de la mediació i de la negociació.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Comprendre el desenvolupament de les organitzacions.
  4. Comprendre els processos intragrupals de cooperació, competició i cohesió.
  5. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  6. Conèixer els elements bàsics de la gestió dels recursos humans.
  7. Conèixer els elements i els factors clau en el desenvolupament dels equips.
  8. Conèixer els grups i els equips de treball.
  9. Conèixer la metodologia i les eines per a fer una auditoria sociolaboral.
  10. Conèixer les estratègies en la presa de decisions.
  11. Entendre i relacionar la formació i els plans de carrera en les organitzacions.
  12. Identificar les estratègies de prevenció i de resolució del conflicte.
  13. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  14. Reconèixer els fonaments i les tècniques de negociació.
  15. Reconèixer les situacions de conflicte i saber trobar-hi solucions
  16. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  17. Saber les vies necessàries per reclutar i seleccionar personal.
  18. Saber utilitzar formes comunicatives no violentes.
  19. Saber utilitzar les eines i la metodologia adequada en matèria de gestió de recursos humans.
  20. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  21. Treballar de manera autònoma.
  22. Treballar en equip.

Continguts

1. Introducció a la teoria del conflicte
Introducció conceptual sobre la teoria del conflicte, posant l'accent principalment en la seva composició, conseqüències, estructura, actituds i models per a la seva anàlisi.

2. Les dinàmiques psicosocials en la comprensió del conflicte
Acostament als principis psicosocials bàsics del conflicte, identificant aquells elements que propicien l'aparició del conflicte i la seva classificació.

3. Les dinàmiques sociològiques en la comprensió del conflicte

Acostament als principis sociològics envers les arrels dels conflictes i la seva classificació


4. Resolució de conflictes: la negociació
Introducció a la negociació: fases, estratègia, models i obstacles.

5. Resolució de conflictes: la mediació
Introducció a la mediació: fases, models i obstacles.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de classes magistrals 18 0,72 12, 15, 14
Sessions de docència col·laborativa 6 0,24 1, 14, 20, 3
Sessions de resolució de casos, defensa e intervenció; Disseny d´anàlisis d'un conflicte 12 0,48 16, 12, 18, 13, 15, 14, 2, 20, 5, 21
Tipus: Supervisades      
Supervisió virtual del projecte i possibles dubtes 5 0,2 12, 18, 13, 15, 14, 20, 3, 5, 21
Tutorías grupals 3 0,12 16, 12, 18, 13, 15, 20, 5
Tipus: Autònomes      
Cerca d' informació 12 0,48 1, 16, 13, 21
Desenvolupar el treball d' anàlisis del conflicte 32 1,28 1, 16, 12, 18, 13, 15, 14, 2, 20, 3, 5, 21
Estudi i assimilació de continguts i conceptes 20 0,8 12, 15, 14, 20, 3, 21
Lectura y anàlisis de textos 20 0,8 1, 13, 14, 2, 20, 3, 21
Resolució de casos 22 0,88 1, 16, 18, 13, 14, 20, 5, 21

La metodologia docent que s'emprarà per a aquesta assignatura serà variada, combinant la classe magistral (classe presencial) amb el treball pràctic per part de l'estudiant (classe no presencial). Els estudiants tindran una documentació descriptiva al campus virtual de totes les activitats que tindran lloc durant el curs, així com informació de suport.


Activitats formatives:

Classes magistrals on es desenvoluparan els conceptes més rellevants de l'assignatura.
Elaboració i desenvolupament de casos.
Seminaris de discussió de textos, articles o llibres relacionats amb el conflicte i les seves formes d'intervenció-regulació.
Elaboració d'exercicis escrits i reflexions crítiques, vinculats amb els continguts de l'assignatura.
Desenvolupament de casos pràctics, rol playings i debats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1. Treball grupal: Anàlisi de conflictes 30 0 0 1, 4, 16, 12, 18, 19, 6, 7, 8, 9, 17, 10, 13, 15, 14, 2, 20, 11, 3, 5, 21, 22
Ev2. Treball individual: assaig reflexiu 30 0 0 16, 12, 18, 13, 15, 14, 3, 21
Ev3. Treball grupal: Resolució de casos 40 0 0 16, 12, 18, 6, 13, 15, 14, 2, 20, 5, 21

Avaluació continuada: L'avaluació de l'assignatura requereix el 80% d'assistència presencial en classe i es realitza sobre la base de la superació dels següents exercicis:

-Treball en grup: anàlisi d'un conflicte (30%)

- Individual: assaig reflexiu (30%)

- Individual i/o grupal: activitats i exercicis a l'aula (40%)

En cas contrari l'estudiant no podrà ser avaluat.

Avaluació única

L'avaluació única contempla la presentació a l'examen final (50% de la nota) i el lliurament en el dia de l'examen final d'un conjunt d'activitats basades en els casos treballats en classe, que també es penjaran en Moodle (50% de la nota)

Recuperació:
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació contínua


Bibliografia

Obligatòria:

  • Vinyamata, E. (2005). Conflictología: Teoría y práctica en resolución de conflictes. Ariel Practicum: Barcelona.

Recomanada:

  • Cornelius, H. y Faire, S. (1989). Tu ganas, yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Gais Ediciones: Madrid.

  • Fisher, R.; Ury, W. y Patton, W. (1998). Obtenga el sí: El arte de negociar sin ceder. Gestión 2000: Barcelona.

  • Freund, J. (1995). Sociología del conflicto. EME: Madrid.

  • Menduate, L. y Martínez, J.M. (1998). Conflicto y Negociación. Pirámide: Madrid.

  • Redorta, J. (2004). Cómo analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación. Paidós: Barcelona.

  • Ury, W. (1998). Cómo negociar con personas que adoptan postures inflexibles. Gestión 2000: Barcelona.

 


Programari

No aplicable.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol segon quadrimestre tarda