Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Les sessions de Teoria s’imparteixen en català. Els seminaris s’impartiran en castellà
L’objectiu de l’assignatura és introduir l’alumnat en l’anàlisi i comprensió dels processos d’estructuració i estratificació social: com es construeix i reprodueix el mapa de la desigualtat social i quins grups socials es generen a partir dels diferents eixos d’estructuració social: classe, edat, gènere i ètnia.
1. Estructura social i desigualtat: origen i tipus de desigualtat. Perquè la desigualtat és social. Estructura i grups socials.
2. Què entendre per estructura social. Estructura i estratificació.
3. Estat, mercat i societat civil en la configuració del mapa de les desigualtats socials. La reproducció i legitimació de la desigualtat.
4. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: les classes socials.
5. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: edat.
6. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: gènere.
7. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: ètnia.
8. El canvi social i la mobilitat individual.
9. Processos d’exclusió i inclusió social.
10. Desigualtat i medi ambient.
11. Els agents del canvi social. Vells i nous moviments socials.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Seminari. Aprenentatge cooperatiu (treball en petits grups) i metodologia mixta (bidireccional) | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació. | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 7 |
Treball extern de l'alumnat | 106 | 4,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final dels continguts del curs (lectures obligatòries i classes teòriques) | 50 % | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7 |
Participació als seminaris i presentació en grup d'una de les lectures obligatòries | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7 |
Treball en grup sobre un dels diversos temes oferts a l'alumnat | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7 |
La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:
- Un examen final (50% de la nota final)
- Un treball en grup (30% de la nota final)
- Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)
Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.
Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.
L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.
L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per superar l'assigntura. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.
Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic
Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi a les pràctiques o que no es puguin justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.
Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
Avaluació Única
Consistirà en les següents tres activitats avaluables
Bibliografia avaluació única:
- Requena, M.; Salazar, L.; Rald, J. (2013). Estratificació Social. UNED-McGraw-Hill
1. Lectures obligatòries
La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual
Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe es pot recórrer a la bibliografia següent
2. Manuals y obres de referència
Kerbo, H. (2004). Estratificación social y desigualdad. McGRAW-HILL
Macgarvey, D. (2018). Safari en la pobreza. Capitán Swing
Miguelez, F., Garcia, T., Rebollo, O., Sanchez, C., Romero, A. (1997). Desigualtat i canvi. Proa/UAB
Piketty, T. (2021). Breve historia de la igualdad. Deusto
Rendueles, C. (2020). Contra la igualdad de oportunidades. Seix Barral
Requena, M., Salazar, L., Radl, J.(2013). Estratificación social. UNED. MacGraw-Hill
Servigne, P., Stevens, R. (2020). Colapsología. Arpa
Wilkinson, R.G & K. Pickett (2009). Desigualdad: Un anàlisis de la (in)felicidad colectiva. Turner
Wilkinson, R.G & K. Pickett (2009). Igualdad. Capitan Swing
No s'utilitzarà cap programa específic en l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |