Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estructura social

Codi: 100475 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Correu electrònic:
oscar.rebollo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

Les sessions de Teoria s’imparteixen en català. Els seminaris s’impartiran en castellà


Objectius

L’objectiu de l’assignatura és introduir l’alumnat en l’anàlisi i comprensió dels processos d’estructuració i estratificació social: com es construeix i reprodueix el mapa de la desigualtat social i quins grups socials es generen a partir dels diferents eixos d’estructuració social: classe, edat, gènere i ètnia.


Competències

  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les bases sociològiques aplicades a la criminologia.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases sociològiques per analitzar situacions de criminalitat.

Continguts

1.           Estructura social i desigualtat: origen i tipus de desigualtat. Perquè la desigualtat és social. Estructura i grups socials.

2.           Què entendre per estructura social. Estructura i estratificació.

3.           Estat, mercat i societat civil en la configuració del mapa de les desigualtats socials. La reproducció i legitimació de la desigualtat.

4.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: les classes socials.

5.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: edat.

6.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: gènere.

7.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: ètnia.

8.           El canvi social i la mobilitat individual.

9.           Processos d’exclusió i inclusió social.

10.         Desigualtat i medi ambient.

11.         Els agents del canvi social. Vells i nous moviments socials.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 6, 7
Seminari. Aprenentatge cooperatiu (treball en petits grups) i metodologia mixta (bidireccional) 19,5 0,78 1, 2, 3, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Avaluació. 5 0,2 1, 3, 5, 7
Treball extern de l'alumnat 106 4,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final dels continguts del curs (lectures obligatòries i classes teòriques) 50 % 0 0 1, 3, 4, 5, 7
Participació als seminaris i presentació en grup d'una de les lectures obligatòries 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 7
Treball en grup sobre un dels diversos temes oferts a l'alumnat 30 % 0 0 1, 2, 3, 6, 7

La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:

-          Un examen final (50% de la nota final)

-          Un treball en grup (30% de la nota final)

-          Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)

Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.

Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.

L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.

L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per superar l'assigntura. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.

Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic

Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi a les pràctiques o que no es puguin justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.

Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

Avaluació Única 

Consistirà en les següents tres activitats avaluables

  • Examen tipus text sobre els continguts del llibre Requena i altres (2013) (60%)
  • Realització d’una presentació oral de 10’ de durada, on l’alumne ha d’explicar Què son les classes socials i la seva validesa per a l’anàlisi de les estructures socials contemporànies (20%)
  • Treball individual pràctic: Fer un recull de premsa, amb un mínim de 5 articles o referències periodístiques, comentades, que facin referència a conflictes socials propis dels processos de l’estructura social a la societat catalana durant el període 2020-2023  (20%) i presentació oral de 10' de durada.

Bibliografia avaluació única:

- Requena, M.; Salazar, L.; Rald, J. (2013). Estratificació Social. UNED-McGraw-Hill


Bibliografia

1. Lectures obligatòries

La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual

Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe es pot recórrer a la bibliografia següent

2. Manuals y obres de referència

Kerbo, H. (2004). Estratificación Social y Desigualdad. McGRAW-HILL

Macgarvey, D. (2018). Safari en la Pobreza. Capitán Swing

Miguelez, F., Garcia, T., Rebollo, O., Sanchez, C., Romero, A. (1997). Desigualtat i canvi. Proa/UAB

Piketty, T. (2021). Breve historia de la Igualdad. Deusto

Rendueles, C. (2020). Contra la Igualdad de Pportunidades. Seix Barral

Requena, M., Salazar, L., Radl, J.(2013). Estratificación Social. UNED. MacGraw-Hill

Servigne, P.,  Stevens, R. (2020). Colapsología. Arpa

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Desigualdad: Un anàlisis de la (In)felicidad colectiva. Turner

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Igualdad. Capitan Swing


Programari

No s'utilitzarà cap programa específic en l'assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt