Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OT | 4 |
2500786 Dret | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Nota important
1) Cal un nivel d'anglès alt per poder seguir les classes que seran integrament en anglès, així com les lectures. Cal també un mínim de castellà/català per poder interactuar als treballs de grup amb la resta de company/es de classe
2) Tot treball o exercici escrit que s'hagi de presentar haurà de portar les fonts d'on s'ha extret la informació (cites, bibliografia i referències). La no inclusió baixarà la nota.
3) El mètode ordinari d'avaluació és continua i per tant l'assitència és obligatòria
L'assignatura s’adequa als Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS)
El curs pretén oferir a l'estudiant una visió i comprensió dels problemes centrals del dret penal internacional i dels drets humans, així com l'abast i el contingut de les respostes legals que la comunitat internacional ha dissenyat per a la seva protecció i salvaguarda. S’estudiaran conceptes com drets humans, crims de guerra, crims contra la humanitat, genocidi, víctimes i justícia (transicional). Es persegueix que l’alumnat assoleixi un coneixement ampli i profund dels temes rellevants, així com el desenvolupament d’habilitats acadèmiques mitjançant l’anàlisi del drets humans internacionalment reconeguts (i eventualment protegits), els crims internacionals tipificats, les respostes i l’atenció a les víctimes tant al pla teòric com a la pràctica recent.
NOTA: les lectures obligatòries per preparar les sessions, així com els temes i/o preguntes a preparar s'assenyalaran al campus virtual (moodle) seguint el calendari de classe. Tota la documentació serà en anglès.
PRIMER BLOC: MARC GENERAL
Tema 1 (introductori): El individu davant el sistema internacional
Alguns malentesos sobre la societat internacional i el seu ordenament jurídic
Els principals actors a nivell internacional i el seu paper en la gestació de normes internacionals
Els individus. De objecte a subjecte en el sistema internacional?
Tema 2: Conceptualització, sinèrgies i diferències dels règims internacionals que es dirigeixen directament a l’individu i la seva integració dins el Dret Internacional Públic
a) protecció internacional dels drets humans
b) dret internacional humanitari
c) dret penal internacional
d) cooperació penal internacional
Tema 3: La diferent naturalesa de la responsabilitat per violació de drets humans i per la comissió de crims internacionals
Tema 4: La determinació de víctima davant crims internacionals i/o violacions de drets humans
SEGON BLOC: ELS CRIMS INTERNACIONALS
Tema 5: Introducció al Dret Penal Internacional
Tema 6: Les dificultats al voltant de el crim de genocidi
Tema 7: El cas especial de crim contra la humanitat
Tema 8: Els crims deguerra avui
Tema 9: La doble naturalesa del crim d'agressió
TERCER BLOC: LA PREVENCIÓ i ELS REMEIS ARBITRATS PER LES VICTIMES DE CRIMS INTERNACIONALS
Tema 10: El paper de les jurisdiccions internes: qüestions generals
Problemes conceptuals al voltant de la persecució domèstica dels responsables de crims internacionals
a) El debat a la societat sobre justícia i/o pau
b) El paper del "deure de protegir"
Tema 11: Respostes alternatives al model tradicional d'actuació de les jurisdiccions internes: la jurisdicció universal i la justicia transicional
Tema 12: La persecució de crims internacionals per Tribunals internacionals específics: Els tribunals ad hoc i els tribunals híbrids
Tema 13: La proposta de persecució internacional dels crims internacionals amb caràcter permanent: La Cort Penal Internacional
a) La presència de les víctimes a la CPI
b) Reparació v/s assistència a la CPI: el paper de Fons Fiduciari
c) La pràctica
Tema 14: La Cort Penal Internacional a la pràctica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 22 | 0,88 | 1, 4, 3, 7, 6, 2, 12, 13 |
classes teòriques i participació, | 22 | 0,88 | 1, 4, 3, 2, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories sobre el treball final i la lectura obligatoria del llibre | 24 | 0,96 | 10, 1, 6, 2, 5, 12 |
tutoria per a la supervisió de lectures | 22 | 0,88 | 10, 4, 3, 6, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Llibre | 16 | 0,64 | 1, 4, 6, 9, 11 |
Preparació de les sessions | 15 | 0,6 | 1, 6, 2, 9, 5, 11 |
Treball de recerca | 29 | 1,16 | 10, 1, 4, 7, 8, 9, 11 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ACTIVITATS PRÀCTIQUES AL FINAL DE CADA BLOC (preparació i participació | 15 % | 0 | 0 | 10, 1, 4, 3, 6, 12, 13 |
PARTICIPACIÓ A CLASSE | 5 % | 0 | 0 | 10, 3, 6, 2, 9, 5 |
POSTER | 15% | 0 | 0 | 10, 3, 8, 12, 13 |
PREPARACIÓ DE LES CLASSES | 25% | 0 | 0 | 4, 7, 6, 9, 5, 11, 12 |
RECERCA | 30% | 0 | 0 | 10, 1, 4, 7, 6, 8, 2, 9 |
SEMINARI LITERARI | 10 % | 0 | 0 | 10, 3, 6, 5, 11 |
ACTIVITATS AVALUABLES
1.- RECERCA. (30% de la qualificació final). Anàlisi d'un cas concret o una qüestió específica a partir d'una sentència / informe oficial.
Elaboració d'una recerca de revisió teòrica a partir d'un document oficial (sentència / informe) relacionat amb un cas o tema concret. Per a la determinació de l'objecte d'investigació que s'analitzarà és imprescindible haver tingut prèviament el vistiplau de professorat.
L'alumne haurà de presentar per escrit un esquema de la recerca i els seus resultats finals una setmana abans de la prova escrita sobre la mateixa. Es lliurarà en castellà, català o anglès.
NOTA: per a ser considerat avaluable la recerca haurà d'obtenir una qualificació superior a 3.6. Els criteris per a determinar la nota son: Document escrit (40%); Prova escrita sobre la recerca (60%)
punts |
conceptes |
0,5 |
Estructura |
0,5 |
Biliografia |
1 |
Aplicació i gestió dels conceptes treballats al curs |
1,5 |
Contingut valoratiu final |
1 |
Rigor |
6 |
Prova escrita de la recerca |
10 |
TOTAL |
2.- PREPARACIÓ DE LES SESSIONS. (25% de la qualificació final)
A l'ésser una assignatura d'avaluació continuada, -sense examen final-, cada setmana s'haurà de preparar la sessió segons els que s'assenyali per a cada ocasió en el campus virtual. Per a la seva avaluació s'efectuarà a cada sessió una prova de verificació i a final de curs es calcularà aquest 25% la nota final utilitzant com a referència la mitjana del 80% de proves de verificació que s'hagin efectuat a les sessions, és a dir, es calcularà sobre les millors 8 proves de les 10 programades.
3.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES (preparació i participació) (15% de la qualificació final).
S'efectuaran 3 pràctiques avaluables (5% cadascuna) que es correspondran amb el final de cada bloc temàtic. Els detalls concrets de cada activitat s'especificaran al campus.
4.- PÒSTER. (15% de la qualificació final). Preparació i exposició oral d'una situació o estudi de cas amb ajuda d'un pòster (10%) + participació activa en la presentació de les altres presentacions (5%)
A l'inici de curs es podrà escollir -o si no serà assignada- una situació o cas real que haurà de ser presentada a la resta de la classe mitjançant l'explicació d'un pòster. En elles, a mesura que transcorri el curs, s'haurand'anar integrant els conceptes que s'hagin anat treballant. El pòster i la presentació suposaran el 10% de la qualificació final i s'avaluarà independentment de la sessió de preguntes i debat que s'obrirà a partir de les presentacions el qual suposarà l’altre 5%.
5.- TERTÚLIA LITERÀRIA. (10% de la qualificació final). Lectura, fitxa i participació en un seminari temàtic sobre un dels següents llibres:
a) East-West Street. On the origins of genocide and crimes against humanity. Philippe Sands, Weindenfeld & Nicolson, London, 2016 (387 pàgs.) (Assaig Històric. La gestaciójurídica dels crims internacionals: el nazisme i els crims de Genocidi i lesa humanitat)
b) Half of a Yellow Sun. Chimamanda Ngozi Adichie, Collins, 2007 (448 pàgs) (Novel·la històrica ambientada a l'Àfrica: la guerra de Biafra 1967-1970)
c) The Reader, Bernhard Schlink, Random House, 2011 (224 pàgs.) (novel·la romàntica amb contingut històric, nazisme) + Small Country, Gael Faye, Random House, 2019 (194 pàgs) (novel·la històrica que narra la infància d'un nen enmig de la gestació d'un genocidi)
6.- PARTICIPACIÓ A LES CLASSES (5% de la qualificació final).
L'actitud activa de l'alumne i les intervencions al llarg del curs és obligatòria i representarà el 5% de la nota final. Atenció: la mera "assistència" o "presència" a classe sense aportacions no es considera participació.
REEVALUCIÓ
Per a l'alumnat que del conjunt de l'avaluació continuada no hagi obtingut durant el curs la nota mínima de 5, però hagi obtingut com a nota final més de 4, hi ha la possibilitat d'un examen que tindrà lloc en la data assignada per la facultat per a la re-avaluació. L'estructura l'examen serà de 10 preguntes breus relacionades amb els continguts de el curs i la nota final màxima que es podrà obtenir de l'assignatura serà 6.5
CONDUCTES FRAUDULENTES
1) La no autoria personal dels treballs quan així s'exigeixi es qualificarà amb un 0 d'aquella part de l'avaluació per a les persones implicades.
2) L'alumnat que plagiï o faci servir com a propi texttos fets amb chat gpt a les pràctiques, comentaris o treballs serà qualificat amb un "0" de nota final de l'assignatura, i per tant sense dret a re-avaluació.
SITUACIÓ D'AVALUABLE
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”.
AVALUACIÓ ÚNICA
Existeix la possiblitat d'avaluació única que tindrà lloc el dia programat per la Facultat per fer l'exàmen final. Aquesta avaluació es comprendrà
a) Un exàmen escrit dels conceptes teòrics treballats a classe en base a la temàtica prevista a la guia docent i el material pujat al campus virtual
b) La resolució d'un cas pràctic que esdonarà a principi de curs i respecte al qüal el dia de l'exàmen es faràn preguntes
c) La elaboració d'un poster que s'haurà de presentar i defensar oralment. El poster ha de ser el resultat de l'anàlisi d'una notícia o esdeveniment d'actualitat mitjançant l'aplicaicó d'alguns delsconceptes treballats al curs
Legislació Bàsica:
Dret Penal Internacional
Rome Statute of the International Criminal Court & Elements of the Crime. Adopted by the United Nations Diplomatic Conference of Plenipotentiaries on the Establishment of an International Criminal Court on 17 July 1998, UN-Dok. A/Conf. 183/9.
Basic Principles and Guidelines on the right to a remedy and reparation for victims of gross violations of IHRL and serious violations of IHL, Res. 60/147, 16 December 2005 https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/remedyandreparation.aspx
Dret internacional dels drets humans
Universal Treaties: https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/coreinstruments.aspx
European Convention for the protection of Human Rights and Fundamental Freedoms https://www.ohchr.org/EN/Issues/ESCR/Pages/RegionalHRTreaties.aspx
American Convention on Human Rights https://www.ohchr.org/EN/Issues/ESCR/Pages/RegionalHRTreaties.aspx
African Charter on Human and Peoples Rights https://www.ohchr.org/EN/Issues/ESCR/Pages/RegionalHRTreaties.aspx
Altra normativa:
Planes webs:
Organitzacions intergovernamentals; de Drets Humans i Dret Penal Internacional:
United Nations Human Rights Council
United Nations Special Procedures
United Nations Security Council
United Nations Economic and Social Council
International Labour Organisation (LBO), Geneva, Switzerland
OHCHR United Nations Office of the High Commissioner for Human Rights
United Nations Commission for the Status of Women
Un High Commissioner for Refugees, Geneva, Switzerland
UN Division for the Advancement of Women
OHCHR International Law Link to UN Human Rights instruments
www.echr.coe.int/hudoc.htm The European Court of Human Rights Case law
Organitzacions No Governamentals:
Global Rights A human rights advocacy group that partners with local activists to challenge injustice and amplify new voices within the global discourse
Human Rights Watch A global independent organisationdedicated to defending and protecting human rights.
Amnesty International A global charity which campaigns for internationally recognised human rights for all
Save the Children International Charity which campaigns on behalf of children
The International Committee of the Red Cross An organisation dedicated to the protection of the lives and dignity of victims of armed conflict and other violence.
Index on Censorship Organisation promotingfreedom of expression
Minority RightsGroup, International International organisation working to secure the rights of minorities and indigenous peoples
World Organisation against Torture A coalition of non-governmental organisations fighting against torture, summary executions and other inhumane treatment
www.iccnow.org/ coalition for the International Criminal Court coalition of non-governmental organizations lobbying in favor of the ICC
International Women's Rights Action Watch (IWRAW) organized in 1985 at the Third World Conference on Women in Nairobi, Kenya, to promote recognition of women’s human rights under the United Nation’s Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (the CEDAW Convention), an international human rights treaty
Freedom House Independent nongovernmental organization that supports the expansion of freedom in the world.
http://www.bayefsky.com/bystate.php This free website includes an extensive documents library organized by country and subject matter. You can find information on ratification, reservations and declarations, state reports, and other key documents.
Bibliografia complementària:
Dret Internacional Públic-general:
Brownlie,Ian, Principles of Public International Law. 5. Aufl. Oxford 1998. Disponible en/a la biblioteca digital de la UAB
Simma, Bruno, International Human Rights Law and General International Law: A Comparative Analysis. In: Academy of European Law (Hrsg.), Collected courses of the Academy ofEuropean Law. Vol. IV (1995), Book 2, S. 153-236.
Rehman, Javaid. International human rightslaw (2nd. Edition) Pearson education ltd. Harlow, 2009. Disponible en/a la biblioteca digital de la UAB.
Dret Penal Internacional:
Akhavan, Payam. “The core elements of international crimes” in Reducing Genocide to Law: Definition, Meaning and the Ultimate Crime, Cambridge University Press, 2012, pp. 27-55. Disponible en/a la biblioteca digital de la UAB.
Ambos, Kai y Wirth, Steffen. “The Current Law of Crimes against Humanity”, en Crim. L. F., núm. 13, 2002.
Arsanjani, Mahnoush H. “The Rome Statute of the International Criminal Court, en AJIL, núm. 93, 1999, pp. 22 ss
Askin, Kelly., “Crimes within the jurisdiction of the ICC”, en Crim. L.F., núm. 10, 1999
Barboza, Julio. “International Criminal Law”, en Receuil des Cours, núm. 278, 1999, pp. 9, 59;
Bassiouni, Cherif., Crimes against Humanity in International Criminal Law, 2ª ed., 1999
Boot, Machteld., Genocide, Crimes against Humanity, War Crimes nullum Crimen sine Lege and the Subject Matter Jurisdiction of the ICC, 2002, par. 415 ss
Cassese, Antonio., International Criminal Law, 2nd ed., Oxford University Press, 2008.
Clark, Roger S., “Crimes against humanity and the Rome Statute”, en Clark, Feldbrugge, Pomorski (eds.). Essays in Honour of George Ginsbugs, 2001, pp. 139, 15
De Hoogh, André J.j., “Articles 4 and 8 of the 2001 ILC Articles on State Responsability…”, en BYIL,núm. 72, 2001/2002, pp. 255.
Gómez-Benítez, José Manuel., “Elementos comunes de los crímenes contra la humanidad en el Estatuto de la CPI…”,en Cuadernos de Derecho Judicial, Escuela Judicial, Consejo General del Poder Judicial, vol. VII, 2001,
Guifoyle, Douglas., International Criminal Law, Oxford Univ. Press, 2016
Human Rights Watch, “Commentary on the 4th Preparatory Commission meeting for the ICC”, marzo de 2000, p. 3.
Human Rights Watch, Genocide, War Crimes, Crimes against Humanity: Topical digest of the case law of the ICTR and ICTY, New York et al. 2004.
Kress, Claus., “War crimes committed in non-international armed conflict and the emerging systemof international criminal justice”, en Isr. Y.B. Hum. Rts., núm. 30, 2000, pp. 103 ss
Lee, Roy., (ed.). The International Criminal Court – Elements of Crimes and Rules of Procedure and Evidence, 2001
McAuliffe de Guzmán, Margaret (2000). “The Road from Rome: The Developing Law of Crimes against Humanity”, en Human Rights Quarterly (HRQ) 22 (2000), págs. 335-403.
Meron, Theodor (1995). “International Criminalization of Internal Atrocities”, en American Journal of International Law (AJIL) 89, págs. 554 - 577.
Ntanda Nsereko, en McDonald y Swaak-Goldman. Substantive and Procedural Aspectsof International Criminal Law, vol. I, 2000, pp. 113 ss
O’Keefe, Roger. “State Immunity and Human Rights: Headsand Walls, Hearts and Minds”, Vaderbilt Journal of Transnational Law, 2011, Vol 45, pp. 999-1045
Olásolo, Hector, Int. Criminal LawReview (ICLR) 5 (2005), 122,
Philip Sands (ed.), From Nuremberg to the Hague: The Future of International Criminal Justice, Cambridge University Press, 2003, pp. 1-29
Robinson, Darryl. “Serving the Interests of Justice: Amnesties, Truth Commissions and the International Criminal Court”, en European Journal of International Law, num. 14,2003, 481 y ss.
Robinson, Darryl. “Defining crimes against Humanity at the Rome Conference”, en AJIL, núm. 93,1999,
Sánchez, Joseline., Inter-American Court, Crimes Against Humanity and Peacebuilding in South America. ICIP, WP2010/2, http://www20.gencat.cat/docs/icip/Continguts/Publicacions/WorkingPapers/Arxius/WP10_2_ANG.pdf
Sandesh Sivakumaran, “Identifying an armed conflict not of an international character” in The Emerging Practice of the International Criminal Court, C. Stahn and G. Sluiter (ed.), Martinus Nijhoff, 2009, pp. 363-380
Schaack, Beth Van, “The Definition of Crimes against Humanity: Resolving the Incoherence”, Columbia Journal of Transnational Law (ColJTL) 37 (1999), págs. 787-850.
Schabas, William. An Introduction to the International Criminal Court, 4rd ed., Cambridge University Press, 2011
Schabas, William. “Judicial Activism and the Crime of Genocide” in Darcy and Powderly (ed.), Judicial Creativity at the International Criminal Tribunals, Oxford UniversityPress, 2010, pp. 63-79
Schabas, William. “Follow up to Rome: preparing for entry into force of the international Criminal Court Statute, en Hum. Rts. L. J., núm. 20, 1999, pp. 157 ss
Sharga, D. “The Second Generation UN-Based Tribunals: A Diversity of Mixed Jurisdictions” in C. Romano, A. Nollkaemper, J. Kleffner (ed.), Internationalized Criminal Courts, Oxford University Press, 2004, pp. 15-38.
Simma, Bruno / Paulus, Andreas, The Responsibility of Individuals for Human Rights Abuses in Internal Conflicts: A Positivist View. AJIL 93 (1999), S. 302-316.
Triffterer, Otto., “Genocide, its particular intent to destroy in whole or in part the group as such”, en Leid. Journ. Int’l. L., núm. 14, 2001, pp. 399 y ss.;
VEURE CAMPUS VIRTUAL
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |