Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver superar el curs de teories criminològiques.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
La docència de les classes teòriques, així com dels seminaris 11 i 13, serà en espanyol.
La docència del seminari 12 serà en català.
El curs aborda el tema de la delinqüència juvenil en diverses dimensions: el sistema jurídic, l'estudi de diferents qüestions de la delinqüència juvenil, i els mitjans de prevenció i intervenció amb joves i joves infractors. Al final del curs, l'alumne serà capaç d'aplicar un model de prevenció atenent a la tipologia delictiva, avaluar el risc i necessitats dels joves infractors, executar la mesura d'intervenció i conèixer els diferents programes i entitats que treballen a la prevenció i intervenció amb joves.
Contingut
Tema 1: Antecedents i contextualització. Evolució de la delinqüència i del sistema de justicia juvenil.
Tema 2: Desenvolupament, maduresa i delicte.
Tema 3: Factors de risc i protecció en joves.
Tema 4: De les teories criminològiques a l'avaluació del risc.
Tema 5: Programes de prevenció i intervenció en joves.
Tema 6: Sistemes juvenils: protecció i reforma.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 10, 12 |
Examen | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 15 |
Seminari | 19,5 | 0,78 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 106 | 4,24 | 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14 |
A) Classes magistrals
Durant les classes teòriques, es realitzaran activitats per a promoure la reflexió i debat, duent a terme un control de l'aprenentatge.
B) Seminaris
Els estudiants hauran de preparar un treball o realitzar una altra activitat per a preparar-se per a li seminari. Durant el seminari, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar diferents opinions de la resta de companys i professors, resoldran dubtes, debatran les idees principals i en conseqüència, augmentaran l'aprenentatge sobre la delinqüència juvenil. Els temes dels seminaris s'indicaran al campus virtual a l'inici del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 10, 11, 12, 14 |
Examen | 40% | 5 | 0,2 | 3, 5, 9, 11, 13 |
Exposició Individual | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 9, 11, 13 |
Pòster | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 |
Treball en Grup (Seminaris) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 13 |
Avaluació Continua
El sistema d'avaluació de l'assignatura és el d'avaluació contínua, que es detalla a continuació:
Condicions par a ser avaluat i superar l’assignatura
L'alumnat només podrà superar l’assignatura si assisteix un mínim del 80% de les classes magistrals i els seminaris.
Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres raons de força major i acadèmiques convenientment autoritzades pel professorat.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5 a l'examen.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a "no avaluable".
Ítems d'avaluació
a) Treball seminaris (50%).
i) Exposició Individual (10%).
ii) Treball en Grup (10%).
iii) Pòster (30%).
b) Assistència i participació (10%).
c) Examen (40%)
Recuperacions
En el cas de no superar una activitat d'avaluació continuada o l'examen es podrà recuperar.
Altres aspectes importants de l'avaluació
No s'acceptarà cap pràctica fora de termini, l'alumnat tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.
Conductes fraudulentes
L'alumnat que copiï o intenti copiar en un examen, obtindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a reavaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el qual hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret de recuperació.
Puntualitat
Les classes comencen i acaben puntualment. No s'admet l'entrada a l'aula després del seu començament ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.
Revisió de Qualificacions
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única.
Avaluació Única
En aquest cas, l'alumnat que compleixi amb els requisits establerts en la normativa de la UAB, serà avaluat sobre la base d’una prova final, enla que l’alumnat ha de demostrar que ha adquirit el conjunt de competències de l’assignatura:
1. Disseny d'una recerca en delinqüència juvenil: l'alumnat haurà de dissenyar una recerca en un tema donat sobre l'àmbit de la delinqüència juvenil - 30 min. - 20%
2. Exposició oral: l'alumnat haurà de defensar la seva proposta amb un pòster davant del professor de l'assignatura. - 15 min. - 30%
3. Examen final de síntesi: l'alumnat haurà de respondre a les qüestions plantejades a l'exàmen final de l'assignatura. - 90 min. - 50%
En cas de no superar la primera convocatòria d'avaluació única, l'alumnat tindrà dret a recuperació.
Bibliografia obligatòria
Vázquez González, C. (2019). Delincuencia juvenil. Dykinson S.L. [caps 1, 2, 5, 6, 7, 9 i 10]
Redondo, S., & Garrido, V. (2023). Principios de criminología (5ª ed.). Tirant Lo Blanch. [caps 12 i 20]
Andrés-Pueyo, A. & Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psicothema, 22 (3), 403-409.
Fernández E. & Bernuz, M. J. (2018). Justicia de menores. Síntesis. [caps 2, 3, 4 y 7]
A més els alumnes hauran de treballar els textos i el material que s’indicarà a principis de curs per a preparar els seminaris.
Bibliografia recomanada
Agnew, R. & Brezina, T. (2005). Juvenile delinquency: Causes and control. Oxford Universty Press.
Blanch, M., Capdevila, M., Ferrer, M., Framis, B., Ruíz, U., Mora, J., Batlle, A. & López, B. (2017). La Reincidència en la justícia de menors. Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia. Centre d’Estudis Jurídics i de Formació Especialitzada. Recuperat de: http://cejfe.gencat.cat/ca/recerca/cataleg/crono/2017/reincidencia-jj/
Heilbrum, K., Sevin-Goldstein, N. & Reeding, R. (Eds.) (2005). Juvenile delinquency: Prevention, assessment and intervention. Oxford University Press.
Ibabe, I., & Jaureguizar, J. (2011). El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental. Revista Española de Investigación Criminológica, 9, 1-19. https://doi.org/10.46381/reic.v9i0.63
Montero, T. &de Vicente,R. (2016). Justicia juvenil. Tirant lo Blanch.
Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know, and what we can do [trad espanyola: Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata, 1998]
Otto, R. i Douglas, K. (Eds.) (2009). Handbook of violence risk assessment. Routledge.
Perry, A., McDougall, C. & Farrington, D., (Eds.) (2006). Reducing crime: The effectiveness of criminal justice intervention. Willey & Sons, Ltd.
Rechea, C. & Cuervo, A.L. (2010). Menores agresores en el ámbito familiar: Un estudio de casos. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 353-375.
Singh, J., Grann, M. & Fazel, S. (2011). A comparative study of violence risk assessment tools: A systematic review and metaregression analysis of 68 studies involving 25.980 participants. Clinical Psychology Review, 31 (3), 499-513. 10.1016/j.cpr.2010.11.009
No es requereix cap programa específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |