Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Idioma seminaris:
seminari 11: espanyol
Seminari 12: català
Seminari 13: espanyol
L'objectiu general de l'assignatura és introduir als alumnes al Dret penal i desenvolupar l'anomenada part general del dret penal: la teoria jurídica del delicte.
En aquest context, l'assignatura de Dret penal part general té com a objectius específics els següents:
1.- Situar el dret penal dins del context general del control social formal i informal.
2.- Conèixer les normes de la part general del dret penal.
3.- Conèixer i saber interpretar els elements de la teoria jurídica del delicte i la pena.
PART PRIMERA
FONAMENTS DEL DRET PENAL
TEMA 1
1. Concepte de Dret i norma penal.- 2. Relació entre el Dret penal i altres branques de l'ordenament jurídic, amb especial referència al Dret administratiu i processal.- 3. La ciència penal.- 4. Els principis informadors i limitadors del “ius puniendi" (I): a) Principi d'exclusiva protecció de béns jurídics; b) Principi d'intervenció mínima; c) Principi de culpabilitat; d) Principi d'humanitat de les penes i de dignitat de la persona.
TEMA 2
1. Els principis informadors i limitadors del “ius puniendi" (II): El principi de legalitat: a) Garantia criminal: la reserva de llei i la reserva de llei orgànica; el principi de taxativitat i de seguretat jurídica; la irretroactividad; la prohibició d'analogia i l'analogia “in bonam partem”; el “non bis in idem”; b) Garantia jurisdiccional; c) Garantia de legalitat en l'execució.
TEMA 3
1. Finalitats i funcions del Dret penal.- 2. Les teories de la pena com a teories legitimadores del Dret penal: a) Teories absolutes: retribucionisme; b) Teories relatives: la prevenció general, la prevenció especial; c) Teories mixtes.
PART SEGONA
TEORIA JURÍDICA DEL DELICTE
TEMA 4
1. Concepte i elements del delicte.- 2. Classificació de les infraccions penals en el Codi penal espanyol.- 3. Be jurídic protegit: concepte i funció.- 4. La tipicitat: concepte, funcions i elements.
TEMA 5
1. Els delictes dolosos: a) concepte i estructura del tipus dolós; b) concepte, elements i classes de dol; c) l'error.- 2. Els delictes imprudents: a) concepte i estructura del tipus imprudent; b) sistema legal d'incriminació de la imprudència; c) classes d'imprudència.- 3. Els delictes d'omissió: a) concepte; b) classes d'omissió.
TEMA 6
1. Iter criminis o fases de desenvolupament del delicte.- 2. Els actes preparatoris: a) règim general d'incriminació; b) classes: la conspiració, proposició i provocació per delinquir.- 3. La temptativa: concepte, fonament i classes.- 4. La consumació del delicte.
TEMA 7
1. Autoria i participació: qüestions generals.- 2. Concepte i classes d'autor: a) autor immediat, b) autor mediato, c) coautor.- 3. Concepte i classes de participació: a) inducció, b) cooperació necessària, c) complicitat.- 4. La teoria de l' accesorietat.
TEMA 8
1. L'antijuridicitat: concepte i funció.- 2. Les causes de justificació recollides al Codi penal: a) La legítima defensa: fonament i requisits; b) L'estat de necessitat: fonament i requisits; delimitació entre l'estat de necessitat i la legítima defensa; c) L'exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec i el compliment d'un deure: fonament i requisits.
TEMA 9
1. La culpabilitat: concepte i funció.- 2. Classificació de les causes d'exclusió de la culpabilitat.- 3. La inimputabilitat: a) anomalia o alteració psíquica; b) intoxicació plena i síndrome d'abstinència; c) alteracions en la percepció.- 4. La minoria d'edat penal.- 5. La inexigibiltat d'una altra conducta: la por insuperable.- 6. L'error de prohibició.- 7. La punibilitat: concepte, funció i causes d'exclusió de la punibilitat.
TEMA 10
1. Les circumstàncies modificatives de la responsabilitat criminal: a) concepte i classes; b) regles aplicatives: comunicabilitat, inherència i compatibilitat; c) efectes de la seva apreciació sobre la determinació de la pena.- 2. El concurs de delictes: a) concepte i distinció del concurs aparent de lleis; b) Classes: concurs real; concurs ideal; concurs medial; delicte continuat.
PART TERCERA
CONSEQÜÈNCIES JURÍDIQUES DEL DELICTE
TEMI 11
1. Principis informadors del sistema de penes i mesures.- 2. La pena: concepte i classes.- 3. Les penes privatives de llibertat: la presó, la localització permanent i la responsabilitat penal subsidiària per impagament de multa.- 4. Penes privatives de drets: a) qüestions generals; b) la pena de treball en benefici de la comunitat; c) la pena de multa: el sistema de dies-multa.- 5: Les mesures de seguretat: concepte i classes.
TEMA 12
1. La determinació de la pena: qüestions generals.- 2. Sistema i fases en la determinació de la pena: determinació qualitativa i quantitativa.- 3.-La responsabilitat civil derivada del delicte: qüestions generals.- 4. L'extinció de la responsabilitat penal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 3, 5, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs amb texts, mapes conceptuals i casos pr?ctics | 106 | 4,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
El treball que haurà de realitzar-se per a l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.
Activitats dirigides. Les activitats que es realitzin a l'aula consistiran en:
Activitats autónomes. Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats grupals | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen test | 50% | 2 | 0,08 | 8, 10 |
Treballs individuals | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 6, 8, 10, 11 |
1. Model d'avaluació continuada
Les classes comencen i acaben puntualment, no s'admetrà l'entrada després del començament de la classe ni la sortida abans de la finalització, excepte amb causa justificada.
L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre, per a això es requereix l'assistència regular de l'alumnat a les classes (80%) i la realització de les activitats que es detallen a continuació.
Avaluació continuada (50% de la nota final). Les activitats d'avaluació continuada són de 3 tipus:
Si algú no es presenta a alguna de les activitats d'avaluació individual, aquesta només podrà recuperar-se si la falta és justificada. L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació totalde l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
2. Avaluació única
L'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de superar un examen que constarà de tres activitats a realitzar en 2,5 hores el dia de la prova final.
Igual que la resta de l'alumnat, l'alumnat que opti per l'avaluació única tindrà dret a sol·licitar l'atenció del professorat responsable de l'assignatura, al llarg de tot el semestre, en l'horari establert per a les tutories.
3. Normes per a superar l'assignatura i reavaluació
Per a superar l'avaluació és necessari obtenir una nota de 5 (tant en el model d'avaluació continuada com única).
Per a poder-se sumar les notes és necessari haver aconseguit, com a mínim, una nota de 2/5 en el test (4 sobre 10). Si la nota del test és inferior a 2 s'haurà de reavaluar.
Si la nota del test és igual o superior a 2 i la suma amb la nota continuada de les altres activitats no arriba a 5 s'haurà de fer la reavaluació. Per a això es proposarà un cas/casos i/o el test.
En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà l'opció de suspens directe sense opció arecuperació.
Manuals de consulta obligatoris:
Muñoz Conde, F. & García Arán, Mercedes. (2022). Derecho penal. Parte general. Tirant lo blanch (accesible online a la biblioteca UAB)
Quintero, G., Carbonell, J. C., Morales, F., García-Albero, R. & Álvarez, F. J. (Dirs.) (2018). Esquemas de teoría jurídica del delito y de la pena. Tirant lo Blanch.
Maqueda Abreu, María Luisa & Laurenzo Copello, Patricia. (2022). El Derecho penal en casos: teoría y práctica. Tirant lo Blanch (accesible online a la biblioteca UAB).
La resta de material necessari per als seminaris seran facilitats a l'inici del curs a través del Moodle.
No s'utilitza cap programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |