Logo UAB

Fonts de dades en criminologia

Codi: 100455 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gustavo Javier Fondevila Perez
Correu electrònic:
gustavo.fondevila@uab.cat

Equip docent

Helena Mulero Alcaraz
Judit Xufre Calafell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Llengua del curs:

Teoria: espanyol

Seminaris: 11 i 12: Català / 13: espanyol


Objectius

L'objectiu general a assolir en aquesta assignatura ve formulat de la següent manera: "L'alumnat del Grau en Criminologia serà capaç d'utilitzar els mètodes i tècniques de recerca propis de l'anàlisi criminològic per analitzar les dades i experiències de conflicte, de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles, i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball".

En aquest context, l'assignatura de Fonts de Dades en Criminologia té com a objectius concrets els següents:

  • Conèixer les bases de dades sobre la delinqüència.
  • Conèixer i saber interpretar les dades sobre els indicadors de la delinqüència.
  • Relacionar i valorar críticament les informacions sobre la criminalitat.
  • Aprendre la normativa que regula la realització d'un treball amb rigor acadèmic.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els mètodes de recerca per analitzar xifres relacionades amb la delinqüència.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases de dades sobre delinqüència en recerques criminològiques.

Continguts

Els continguts de l'assignatura s'estructuren en dues parts. La primera part pretén oferir a l'alumnat instruments metodològics adequats per a l'estudi i recerca en criminologia. La segona part pretén informar sobre els principals indicadors de la delinqüència. Amb aquest objectiu es durà a terme una anàlisi teòrica dels mateixos i s'examinaran recerques criminològiques en les quals s'utilitzen aquests indicadors. 

1. INSTRUMENTS METODOLÒGICS. LA RECERCA CIENTÍFICA

Les dades en la investigació criminològica. Instruments de recerca i tractament d'informació. Redacció de peticions formals per a la demanda de dades. Les bases de dades bibliografiques. Les revistes acadèmiques i la revisió sistemàtica de literatura. Normativa APA. 

2. INTRODUCCIÓ A EXCEL

Referències absolutes i relatives (Ús dels $)

Utilització de condicionals a les fórmules (SI)

Creació i treball amb taules dinàmiques

Representació gràfica en Excel

3. INDICADORS DE LA DELINQÜÈNCIA

Sistema de justícia penal i dades. Els indicadors de la delinqüència. La investigació i les fonts d'informació en criminologia. La validesa i la fiabilitat de les diferents fonts o indicadors. Incidència i prevalença.

4. FONTS DE DADES OFICIALS

Concepte, característiques i utilitat. Classes de fonts oficials: a) fonts policials, b) fonts judicials, c) dades penitenciaries o de execució. Models nacionals i internacionals. La seva utilitat en la investigació de la delinqüència. Valoració i crítica d'aquesta classe de fonts. Perspectiva nacional i internacional.

5. LES ENQUESTES DE VICTIMITZACIÓ

Concepte i origen de les enquestes de victimització. Com s'interpreten. Les enquestes de victimització realitzades a Espanya i les internacionals. Inconvenients i avantatges d'aquesta classe d'instruments. Les taxes de victimització en relació a alguns delictes. 

6. LES ENQUESTES DE DELINQÜÈNCIA AUTOINFORME

Concepte, característiques i utilitat. Com neixen aquesta classe d'indicadors. Com s'interpreten. Algunes dades obtingudes a través d'enquestes autoinforme. Validesa i problemes d'aquesta classe d'instruments.

7. PERSPECTIVA INTERNACIONAL

Principals bases i fonts de dades europees i internacionals i el seu ús.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 3, 5, 6, 7
Seminaris 19,5 0,78 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Treballs grupals i individuals. 106 4,24 2, 3, 5, 6, 7

Activitats:

El treball que ha de realitzar l'alumnat per l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

   Activitats dirigides. Les activitats que a continuació es detallen es realitzaràn a l'aula:

  • Classes teòriques en les que s'examinaran els continguts teòrics de l'assignatura.
  • Un cop presentats els continguts fonamentals de cada un dels temes de l'assignatura, en els seminaris / tallers, es realitzaràn discusions de pràctiques en grup. L'activitat duta a terme en aquests seminaris serà eminentment pràctica i consistirà en la realització d'exercicis a l'aula individuals i en grup.

   Activitats autònomes: Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:

  • Treball en grup. L'objectiu d'aquest treball és que els alumnes siguin capaços d'analizar un fenòmen criminològic mitjançant l'ús de diferents bases de dades, presentant els seus resultats davant d'una audiència.
  • Treball individual, Estudi i preparació individual de les materies tractades a classe, realització de tallers i preparació de les proves i activitats pràctiques i teòriques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació: treball amb dades 10% 1 0,04 1, 3, 5, 7
Test part teòrica 30% 1 0,04 3, 5
Treball grupal 30% 1 0,04 1, 2, 4, 6, 7
Treball individual (Exercicis pràtics metodològics) 30% 2 0,08 1, 3, 5, 7

Model d'avaluació.

El model d'avaluació és continuada. L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre. 

Condicions per ser avaluat i superar l'assignatura.

L'assistència a classe i seminaris és obligatòria. Per superar l'avaluació és necessari assistir a un mínim del 80% de les classes i lliurar totes les activitats individuals i grupals d'avaluació previstes.

Per a ser avaluat/a, és necessari presentar almenys 2/3 de les activitats programades.

Per aprovar és necessari obtenir una nota mínima de 4 en cada una de les diferents activitats d'avaluació previstes, i que la mitjana final sigui de 5.

Activitats avaluables.

1. Activitats individuals (70%):

  • 3 treballs individuals (30%)
  • Exercicis pràctics de la part metodològica (excel) 10%
  • Test de la part teòrica (30%)

2. Activitats en grup (30%)

  • Un treball acadèmic en grup en el qual s'utilitzin fonts de dades criminològiques i la seva presentació PwP (25%). Haurà de realitzar-se una tutoria i enviar-se l'esborrany abans de ser definitiu.

Recuperacions.

En cas de no assolir la nota mínima exigida, el professor oferirà la possibilitatde recuperar aquelles activitats que no aconsegueixin els mínims. Per això s'obrirà un període de recuperació, si fos necessari, el professor suggerirà la forma de recuperar laresta d'activitats.

No es podrà recuperar activitats No Presentades, excepte si no s'han presentat degut a causes de força major, i es justifica adequadament. En cas de no lliurar el treball es computarà amb nota de 0, tret que es justifiqui adequadament.

Conductes fraudulentes.

En el cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs o activitats, el treball quedará suspés amb un 0 sense possibilitat de recuperació.

Puntualitat.

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.

Sistema d’avaluació única

Consistirà en 3 proves. Es obligatori obtenir un mínim de 4 en les tres proves y una mitjana de 5. En cas de no superar l’examen es tindrà dret a la recuperació.

1ª). 4 preguntes a desenvolupar sobre les lectures obligatòries del curs.

2ª). Un exercici en que l’alumne haurà de demostrar el seu coneixement de l’Excel.

3ª) Un exercici pràctic en que l’alumne haurà de demostrar que sap accedir a les bases de fonts de dades de criminalitat i justícia.


Bibliografia

1. Manuals i lectures de consulta

- Aebi, M. (2008). Temas de criminología. Dykinson.

- Aebi, M. i Chopin, J. (2017). Annual penal statistics of the council of Europe. SPACEI & SPACE II. https://www.coe.int/en/web/prison/space 

- Aebi, M. i  Linde, A. (2010). El misterioso caso de la desaparición de las estadísticas policiales españolas. Revista Electrónica de Ciencia penal y Criminologia, 12, 1-30. http://criminet.ugr.es/recpc/12/recpc12-07.pdf

- Fernández-Molina, E., i Bartolomé , R. (2020). Juvenile crime drop: What is happening with youth in Spain and why?. European Journal of Criminology17(3), 306-331. https://doi.org/10.1177/1477370818792383

- García-España, E., Díez-Ripollés, J. L., Pérez-Jiménez, F., Benítez-Jiménez., M.J. i Cerezo-Domínguez, A.I. (2010). Evolución de la delincuencia en España: análisis longitudinal con encuestas de victimización. Revista Española de Investigación Criminológica8, 1-27. https://doi.org/10.46381/reic.v8i0.52

- Perestelo-Pérez, L. (2013). Standards on how to develop and report systematic reviews in Psychology and Health. International Journal of Clinical and Health Psychology13(1), 49-57. https://doi.org/10.1016/S1697-2600(13)70007-3

- Pérez-Cepeda, A. I. i  Benito-Sánchez, D. (2013). Estudio de los instrumentos existentes para medir la delincuencia. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 15, 1-34. http://criminet.ugr.es/recpc/15/recpc15-08.pdf

- Rodríguez-Yagüe, C. (2018). Un análisis de las estrategias contra la sobrepoblación penitenciaria en España a la luz de los estándares europeos. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 20, 1-68. http://criminet.ugr.es/recpc/20/recpc20-05.pdf 

2. Lectures obligatòries

- Cerezo, A., i Izco, M. (2022). Análisis de las fuentes de datos estadísticos oficiales en materia de violencia de género en España. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1-27. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.503

- Giménez-Salinas, A., i Pérez Ramírez, M. (2022). La trazabilidad de los datos oficiales sobre delincuencia en España. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1-23. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.525

- Linde García, A., i Summers, L. (2021). Fuentes de datos para la investigación de la delincuencia en España. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1–20. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.633

- López-Riba, J. M. (2021). El análisis cuantitativo de las identificaciones y las detenciones policiales en España: Datos disponibles, limitaciones e implicaciones. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1–30. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.499

- Martí, M., Güerri, C., i Pedrosa, A. (2021). Fuentes de datos para la investigación criminológica en el ámbito penitenciario en España. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1–31. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.515

- Pedrosa, A. (2018). ¿Discrimina el código penal español a las mujeres?. Revista Española de Investigación Criminológica, 16, 1-22. https://doi.org/10.46381/reic.v16i0.150

- Siddaway, A. P., Wood, A. M., i Hedges, L. V. (2019). How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and meta-syntheses. Annual Review of Psychology70, 747-770.

- Sobrino Garcés , C., Murrià Sangenís , M., i González Murciano, C. (2021). Las encuestas de victimización como fuente de datos para la investigación criminológica. Un ejemplo a partir de la Encuesta de Victimización del Área Metropolitana de Barcelona. Revista Española de Investigación Criminológica19(2), 1–31. https://doi.org/10.46381/reic.v19i2.509

3. Enllaços web. 

APA style web: https://apastyle.apa.org/

Boletín Criminológico - http://www.uma.es/criminologia/boletin.html

Bureau of Justice Statistics - http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/

Consejo General del Poder Judicial - http://www.poderjudicial.es/eversuite

Encuesta Social Europea. http://www.upf.edu/ess/

Estadísticas Penitenciarias Catalanas. http://www.gencat.cat/justicia/estadistiques_serveis_penitenciaris/

European Sourcebook - http://www.europeansourcebook.org/

Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/home?

Indescat. Web Estadística Oficial de Catalunya - http://www.idescat.cat/

Instituto Nacional de Estadística - http://www.ine.es/

Memorias Fiscalia General del Estado - http://www.fiscal.es/Documentos.html?cid=1240559967610&pagename=PFiscal%2FPage%2FFGE_sinContenido

Ministerio del Interior (español). Instituciones Penitenciarias - http://www.mir.es/INSTPEN/

Revista Electrónica de Ciencia penal y Criminología - http://criminet.ugr.es/recpc/

Sociedad Española de Investigación Criminológica (SEIC)- http://www.criminologia.net/reic.html

*La resta de material bibliogràfic necessari per preparar els seminaris es facilitarà a través del Moodle.

Programari

Per a realitzar algunes de les activitats avaluables de l'assignatura és necessàri comptar amb el programa Microsoft Excel.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt