Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia social

Codi: 100448 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Blanca Callen Moreu
Correu electrònic:
blanca.callen@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

L'idioma d'impartició de les sessions de teoria serà el castellà. L'idioma d'impartició dels seminaris serà: 11 i 12, per confirmar (segons el professorat assignat); 13, castellà. 


Objectius

1. Demostrar conèixer i comprendre els fonaments de la psicologia social, la seva relació amb el treball criminològic, i reflexionar críticament sobre això.
2. Utilitzar els mètodes de l'anàlisi criminològica per a analitzar les dades, experiències de conflicte i de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball.
3. Dotar als/a les participants de les eines bàsiques per al treball en equips multidisciplinaris.


Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

PART I. INTRODUCCIÓ

1. Què és la Psicologia Social? Psicologia Social i/per a Criminologia

PART II. PENSAMENT SOCIAL

2. Formació d'impressions i teories implícites de personalitat

3. Autopresentació i gestió d'impressions

4. Biaixos i heurístics cognitius

i.   Biaixos/heurístics d'entrada d'informació

ii.  Biaixos de procés d'atribució

iii. Biaixos de sortida d'informació

PART III. ACTITUDS I INFLUÈNCIA SOCIAL

5. Actituds i influència(s) sobre elles

6. Conformisme i pressió a la uniformitat

7. Obediència a la autoritat

8. Persuasió

PART IV. IDENTITAT

9. Categorització social i estereotips

10. Identitat individual i identitat social

11. Relacions intergrupals, prejudicis i discriminació social

PART V. RECURSOS HUMANS I EQUIPS DE TREBALL

12. Cohesió

13. Lideratge


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78
Seminari (inclou EV4) 19,5 0,78
Tipus: Supervisades      
Tutories 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Examen (EV5) 5 0,2
Treball Grupal (EV3) 41 1,64
Treballs individuals (EV1, EV2) 64 2,56

EV1, EV2. Lliuraments individuals (16%+16% del valor de la nota final): Anàlisi d'experiències pròpies i/o lectures aplicant contingut teòric desenvolupat a l'aula i estès amb bibliografia.
EV3. Entrega de grup (18% del valor de la nota final): Anàlisi de sentencia.
EV4. Participació activa i positiva en les sessions de dinàmica de grups (inclòs en les hores de seminari de l'aula) (10% del valor de la nota final).
EV5. Examen final (40% del valor de la nota final): Exàmen de resposta d'elecció múltiple.

Tots els materials de l'assignatura (guia, materials de sessions, sol·licitud de lliuraments, etc.) estan revisats per a garantir un ús no sexista del llenguatge. Així mateix els lliuraments sol·licitats hauran d'adequar-se a un llenguatge ni sexista ni discriminatori per raó de pertinença a qualsevol grup o categoria social.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 I EV2. Treballs individuals 32 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7
EV3. Treball en grup 18 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
EV4. Participació activa y positiva en les sesiones de dinàmicas de grupo 10 0 0 1, 2, 4, 6, 7
EV5. Examen 40 0 0 1, 2, 4, 5

A) SISTEMA D'AVALUACIÓ CONTINUADA

1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l’alumnat, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l’alumnat pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
L’alumnat presentarà 2 evidències d'aprenentatge individuals i una grupal. Al seminari es durà a terme treball col.laboratiu, que serà avaluat. Al final del semestre l’estudiantat farà una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura.
L'assistència és obligatòria al 80%, excepte justificació raonable. Les absències només es podràn justificar per: a) malaltia (justificada); b) causes de força major i c) assistència a activitats acadèmiques, autoritzades prèviament pel professorat.

2. Condicions de l’avaluació

  • Només s'avaluaran les evidències que segueixen les instruccions recollides a la guia de cada evidència.
  • L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, l’estudiant es considera com a no avaluable.

3. Requisits per a superar l’assignatura

Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80%, excepte justificació raonable).

Cal obtenir un 4 com a mínim a cadascuna de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final).

La nota màxima de la recuperació de la prova final i els treballs serà un aprovat (5).

4. Recuperacions
En cas de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l’estudiant haurà de recuperar la matèria.

Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats, segons el calendari estipulat.

La prova final es podrà recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.

5. Plagi i còpia
Si hi ha evidència d'haver fet ús d'alguna eina de IA o d'haver plagiat i/o copiat en algunes de les evidències d'aprenentatge aquella evidència, es qualificarà amb un 0 i no es podrà recuperar. Tenint en compte els requisits per a superar l'assignatura, això implica suspendre l'assignatura.

6.Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.

B) SISTEMA D'AVALUACIÓ ÚNICA

1. Prova d'examen de resposta d'elecció múltiple: (40% del valor de la nota final)

En aquesta prova s'inclouran els continguts de les classes teòriques així com els materials i la bibliografia obligatòria indicada per a cada tema.

2. Informe d'anàlisi i reflexió (35% del valor de la nota final), que inclogui: 

i. Un apartat sobre formació i gestió d'impressions.
ii Un apartat el desenvolupament d'una experiència de manipulació.
iii Un apartat sobre l'anàlisi psicosocial d'una sentència.

Aquest informe tindrà un màxim de 10 pàgines i es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.

Pel desenvolupament d'aquest informe s'haurà d'utilitzar obligatòriament els materials i la bibliografia proporcionats a la secció "tallers" del Moodle de l'assignatura.

3. Una síntesi del material proporcionat per a la realització de les dinàmiques de grup: (25% del valor de la nota final)

Aquesta síntesi es realitzarà amb els materials proporcionats en l'apartat de dinàmiques de grup del Moodle de l'assignatura i haurà de contemplar tots els temes de les 5 dinàmiques de grup proposades.

L'informe de síntesi es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.

Recuperació: En cas d'haver de recuperar algunes de les proves que composen el sistema d'avaluació única, es podran recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.

 


Bibliografia

Bibliografia obligatoria:

Per a cada tema de l'assignatura en l'apartat de Teoria del Moodle de l'assignatura es proporcionen les lectures obligatòries corresponents. 

Bibliografia recomanada:

Ibáñez, T. (Coord.). (1997). Psicología Social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

Feliu, J. (Coord.), Calsamiglia, A., Cubells, J., Martínez, L., Pallí, C., & Pujal, M. (2019). Bases Psicosociales en Criminología. UOC.

Bibliografia complementària:

Albert, L., & Simon, P. (1989). Las Relaciones Interpersonales. Herder.

Albert, L., & Simon, P. (1989). Las Relaciones Interpersonales. Manual Del Animador. Herder.

Barker, M., & Scheele, J. (2017). Queer. Una Historia Gráfica. Melusina.

Burr, V. (1995). Introducción al Construccionismo Social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya i Proa.

Cardona, P. (2011). Cómo Desarrollar das Competencias de Liderazgo. EUNSA Ediciones Universidad de Navarra.

Feliu, J. (Coord.), Calsamiglia, A., Cubells, J., Martínez, L., Pallí, C., & Pujal, M. (2019). Bases Psicosociales en Criminología. UOC.

Gordo, A. J., & Linaza, J. L. (Eds.). (1996). Psicologías, Discursos y Poder. Visor.

Ibáñez, T. (Coord.). (1997). Psicología Social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

Ibáñez, T. (2001). Psicología Social Construccionista. Universidad de Guadalajara.

Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo Personal a lo Social: Un Recorrido Conceptual. En E. Crespo (Ed.), La Constitución Social de la Subjetividad (pp. 209-225). Catarata.

Moscovici, S. (1985). Psicología Social I y II. Ediciones Paidós.

Sánchez, E. (2000). Teoría del Liderazgo Situacional en la Administración Local: Validez del Modelo. Psicothema, 12(3), 435-439.

Shotter, J. (1993). Realidades Conversacionales. La Construcción de la Vida a través del Lenguaje. Amorrortu.

 

Programari

Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació iretoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt