Logo UAB

Delinqüència i psicopatologia

Codi: 100447 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Collazos Sanchez
Correu electrònic:
francisco.collazos@uab.cat

Equip docent

Amanda Rodriguez Urrutia
Lara Grau Lopez
Raquel Vidal
Maria Pilar Lusilla Palacios
José Antonio Navarro Sanchís
Jose Antonio Ramos Quiroga
Gemma Parramon Puig
Marc Ferrer Vinardell
Jose Salavert Jimenez
Laura Gisbert Gustemps

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

les classes s'imparteixen en castellà


Objectius

Aquesta assignatura opcional s'integra en la Menció en Execució Penal del quart curs del Grau de Criminologia i com a objectiu oferir als alumnes una visió general dels principals trastorns mentals i quina és la seva relació amb la comissió de delictes. S'estudia, per una banda, les bases de la psicopatologia i dels trastorns psiquiàtrics més importants, així com l'associació entre aquests trastorns i la comissió de delictes. D'altra banda, es contemplen els aspectes relacionats amb el maneig d'aquest tipus de delinqüents i s'ofereix una perspectiva des de la psiquiatria forense.


Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

Introducció

 Aquesta assignatura consta de 6 crèdits del model ECTS. Cada un d'aquests crèdits comprèn 25 hores lectives, el que fa un total de 150 hores repartides de la següent manera:

- 13 sessions presencials de 3 hores: 39 hores (19,5 de teoria i 19,5 de seminari)

- Hores de treball extern dels alumnes: 106 hores (5 hores d'estudi per cadascuna de les classes presencials; 25 hores de preparació del treball grupal y 16 hores de preparació del peritatje).

- Tutories i Avaluació: 5 hores

Sessions Presencials: 13

Les sessions presencials es duran a terme al llarg del primer trimestre del curs 2024-25 (començament el 13 de setembre de 2024 i finalització, 20 de desembre de 2024), els divendres de 12:00 hores a 15:15 hores (amb quinze minuts de descans ), ocupant la primera part a exposició teòrica i la segona a seminaris pràctics.

Programa

Mòdul 1

El primer mòdul de les classes (cuatre primeres classes) estableix les bases teòriques sobre les quals se sustenta l'assignatura:

1. 13 setembre 2024

Psiquiatria Forense I: Introducció, conceptes generals. Dr. Francisco Collazos

Psicopatologia i Delictogénesis en Menors. Dr. Josep Salavert

2. 20 setembre 2024
Psiquiatria Forense II: Elperitatge psicològic
Dr. Francisco Collazos

3. 27 setembre 2024
Història de la Psiquiatria
Psicopatologia General i Exploració psicopatològica
Dra. Amanda Rodríguez

4. 4 octubre 2024
Avaluació psicològica: cognitiva, emocional, conductual, personalitat
Dra. Raquel Vidal

Mòdul 2

En el segon mòdul de classes s'aborden aquells trastorns psiquiàtrics amb una major repercussió legal. Es realitza a la primera part d'aquestes classespresencials un plantejament clínic i, a continuació, aprofitant per a això els seminaris, un psiquiàtric-legal de cada un d'ells.

5. 11 octubre 2024

Trastorns mentals orgànics i demències. Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat en l'Adult.

Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga

6. 18 octubre 2024

Trastorns relacionats amb substàncies
Dra. Lara Grau

7. 25 Octubre 2024

Trastorns psicòtics.
Dra. Gemma Parramón

8. 8 novembre 2024

Trastorns de l'espectre autista. Síndrome alcohòlica fetal
Dra. Laura Gisbert

9. 15 novembre 2024
Trastorns de la personalitat.
Dr. Marc Ferrer

10. 22 novembre 2024

Trastorns afectius i trastorns d'ansietat. Conducta suicida
Dra. Pilar Lusilla

11. 29 novembre 2024

Parafilias. 
Dr. José Antonio Navarro

12. 13 desembre 2024

La simulació
Dr. Francisco Collazos

13. 20 desembre 2024

Presentació treballs grupals

Dr. Francisco Collazos


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teòriques 19,5 0,78 1, 2, 7
Seminaris 19,5 0,78 4, 2, 6
Tipus: Supervisades      
Avaluació 5 0,2 4, 1, 3, 2, 7, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Elaboració d'un peritatje psicopatològic 16 0,64 4, 1, 3, 2, 7, 6
Elaboració d'un treball escrit sobre alguns dels temes de l'assignatura i la seva presentació oral en els seminaris 25 1 4, 1, 3, 2, 7, 5
Preparació de les classes presencials (5 hores d'estudi per cada una de les 13 sessions presencials). 65 2,6 1, 2, 7, 5

Metodologia del curs

Al llarg del curs es desenvoluparà la part teòrica en la primera part de cadascuna de les classes presencials. Aquestes classes es distribueixen en dos mòduls. El primer estableix les bases teòriques sobre les quals se sustenta l'assignatura. El gruix de l'assignatura es desenvolupa en el segon mòdul, en què s'alternen les classes eminentment clíniques, on es presenten els principals trastorns psiquiàtrics amb implicació legal i forense, amb aquelles sessions en què es planteja la relació entre aquests trastorns i la comissió de delictes.

Els seminaris queden reservats per aclarir, des d'una perspectiva més pràctica aquells aspectes que permetin una millor comprensió de l'assignatura. En aquests seminaris es tractarà d'il·lustrar, amb exemples pràctics, el contingut teòric de les classes presencials. Els seminaris es duran a terme a la segona part dels dies de les classes presencials. A més, en aquests espais docents els alumnes hauran de realitzar exposicions amb un enfocament pràctic sobre els temes que s'hagin desenvolupat a la part teòrica i que hauran d'haver ampliat amb el treball fora de l'aula.

Activitats externes de l'alumnat

Per assolir les competències de l'assignatura, els alumnes hauran de completar 106 hores de treball extern:

- Preparació de les classes presencials (5 hores d'estudi per cadascuna de les 13 sessions presencials): 65 hores.

- Elaboració d'un treball escrit sobre algun dels temes de l'assignatura i la seva presentació oral en els seminaris: 25 hores.

 - Elaboració d'un peritatje psicopatològic:16 hores.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i partiicpació 20 0 0 4, 1, 3, 2, 7, 5, 6
Exàmen 50 0 0 4, 1, 2, 7, 5, 6
Treball grupal (20%) y peritatje psicopatològic (10%) 30 0 0 3

Model d’avaluació

L’estudiant podrà optar per una avaluació única o una avaluació continuada.

Avaluació continuada:

  • L'assistència a les classes presencials és obligatòria. És absolutament necessari per aprovar l'assignatura assistir a un mínim del 80% de les classes presencials. Les classes comencen puntualment i no s'admet l'entrada un cop han començat
  • Presentació de treballs, o casos pràctics, en els diferents seminaris. El contingut d'aquests treballs versarà sobre algun dels temes tractats al llarg de l'assignatura i serà supervisat pel professor responsable.
  • Examen
  • Presentació de treballs, o casos pràctics, en els diferents seminaris. El contingut d'aquests treballs versarà sobre algun dels temes tractats al llarg de l'assignatura i serà supervisat pel professor responsable.

Qualificacions finals

L'avaluació de l'assignatura serà el resultat dels següents elements:

  • a) Assistència a les classes presencials (20%  del total de la qualificació)
  • b) Realització de treballs (30% del total de la qualificació)
  • c) Examen (50% del total de la qualificació)

Conductes fraudulentes

La còpia o intent de còpia a l'examen conduirà a un 0 en la nota final, perdent l'alumne el dret a la re-avaluació. El plagi serà sancionat amb un 0. Els casos més greus conduiran a un 0 a l'assignatura i a la pèrdua del dret a la re-avaluació.

Treball final del grau

  • S'ofereix la possibilitat de realitzar  dos treballs de final de grau que s'han d'ajustar a la normativa establerta pel Grau de Criminologia. Un d'ells serà un Treball de recerca i l'altre, Treball de intervenció pràctica.
  • Aquests dos treballs s'oferiran als alumnes de forma oberta i seran assignats a aquells que presentin millor expedient dins dels sol·licitants

Alumnat no Evaluable

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable. 

Avaluació única:

Pel que fa al sistema d'avaluació única s'estableix l`obligatorietat de realitzar l’examen tipus test de 50 preguntes al final de l’assignatura. La qualificació d’aquest examen suposarà el 50% de la nota final. Els alumnes que optin per aquest sistema d'avaluació única també hauran de defensar un peritatge psicopatològic (25% de la qualificació) i fer una entrevista individualitzada amb el coordinador de l'assignatura on s'avaluarà el grau d'adquisició de competències (25%).

Per poder preparar les diferents proves d’avaluació única, els estudiants hauran de consultar el material en PDF corresponent a les classes i que estarà disponible al Campus Virtual. A més, ésde lectura aconsellable la bibliografia que hi ha al final d'aquesta guia docent.

En cas de no superar l’examen es podrà recuperar.


Bibliografia

Material obligatori

Cadascuna de les classes de teoria s'acompanyarà d'una presentació en Power Point el contingut pot considerar-se el text de referència, de coneixement necessari i suficient per a poder aprovar l'examen. La seva lectura és, per tant, obligatòria.

A continuació s'exposa una llista de textos la lectura no és obligatòria però sí aconsellable. Es recomana la lectura dels mateixos per complementar el contingut teòric exposat en les classes presencials. Tots els textos citats estan a disposició dels alumnes en el Servei de Psiquiatria de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (Despatx Dr. Collazos, a l'Edifici Escola d'Infermeria, 5a Planta).

Bibliografia de consulta

Abernhe T. (1997). Criminologie et psychiatrie. Ed. Ellipses.
American Psychiatric Association. (2000).  Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-IV-TR (4th ed., text rev.). Masson.
American Psychiatric Association (2002). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales Texto revisado. Masson.
Appelbaum, P., & Gutheil, T. G. (1991). Clinical handbook of psychiatry and the law (2nd ed.). Williams & Wilkins.
Blugrass, R., & Bowden, P. (Eds.). (1990). Principles and practice of forensic psychiatry. Churchill Livingstone.
Carrasco, J. J., & Martín, J. M. (2010). Tratado de Psiquiatría Legal y Forense (4th ed.) Wolters Kluwer
Fuertes Rocañín J. C., Cabrera Forneiro J., & de la Gándara Martín J. J. (2004). La Salud mental en los tribunales. Arán.
Gelder, M. G., López-Ibor, J. J., & Andreasen, Nancy. (2003). Tratado de psiquiatría. Oxford University Press.
Gunn J & Taylor Pamela. (1993). Forensic psychiatry: clinical, legal and ethical issues. Butterworth/Heinemann.
Kaplan, H., & Sadock, B. (Eds.). (2000). The comprehensive textbook of psychiatry (7th ed.). Williams & Wilkins.
Simon, R. L. (1992). Clinical psychiatry and the law (2nd ed.). American Psychiatry Press.
Vallejo, J. (Ed.). (2002). Introducción a la psicopatología y a la psiquiatría (5th ed.), (pp.651-679). Masson.
Vallejo, J., & Leal, Carmen (Eds.). (2010). Tratado de psiquiatría.  Ars Medica
Volavka, J. (1995). Neurobiology of Violence. American Psychiatric Press.


Programari

L'assignatura no fa servir cap programa informàtic específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt