Logo UAB

Psicologia criminal aplicada

Codi: 100446 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Garrido Gaitán
Correu electrònic:
elena.garrido@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixement d'anglès Nivell B1

Altament recomanable tenir superada l'assignatura de Fonaments de la Psicologia Criminal.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

La docència de l’assignatura s’impartirà en castellà i els materials i lectures seran en català i anglès


Objectius

Els objectius marc de l’assignatura intenten ser un reflex d’alguns els objectius primordials del grau. Així, l'assignatura es planteja com un aprofundiment dels continguts treballats a l'assignatura de 1r curs, Fonaments de la Psicologia Criminal, com ara conèixer els conceptes i fonaments psicològics de la Criminologia i familiaritzar-se amb el lèxic psicològic propi del grau.

En concret, l'alumnat haurà de comprendre els processos psicològics bàsics i els factors de personalitat fonamentals per a l’estudi criminològic des del punt de vista de la Psicologia. En aquest cas, els coneixements seran de tipus aplicat, aprofundint sobre el coneixement de les tipologies de personalitats i la seva influència en la generació i manteniment de conductes delicitives. Alhora, i com a objectiu primordial, s'haurà d'assolir la integració d'elements propis de la psicologia en la feina diària de criminòleg / criminòloga, com l'estudi de la qualitat del testimoniatge, les tècniques d'entrevista i la comprensió de la personalitat i la motivació delictiva en funció dels tipus de delicte. Cal destacar que, part dels objectius, es centren en la millora de les competències vinculades a la millora de la reinserció en contextos d'execució penal, així com d'ajut i suport a víctimes.


Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

1. Investigació criminal i perfilació psicològica

  • Fonaments teòrics, històrics i definició
  • Tècniques de perfilació
  • Aplicacions actuals de les tècniques de perfilació
  • Generació de perfils

 2. Tipologies de perfils psicològics

  • Inductiu vs. Deductiu
  • Anàlisi psicològic de l'escena criminal
  • Tipologies de perfils en funció de la tècnica d'obtenció de la informació
  • Tipologies de perfils en funció del tipus de delicte

3. Motivació delictiva

  • Estudi motivacional de la conducta delictiva
  • Estudi de la motivació delictiva
  • Motivació delictiva segons el tipus de delicte
  • Aspectes psicològics aplicats a l'estudi de la delinqüència

4. Psicologia Criminal Aplicada a la Investigació criminal

  • Psicologia del Testimoni (Memòria, Exactitud i Credibilitat)
  • Estudi de la presa de decisions judicials

5. Predicció del risc de violència

  • Fonaments de la predicció del risc
  • Estratègies de predicció de risc de reincidència

6. Tècniques per a millorar l'obtenció de la informació

  • Bases psicològiques per l'eficàcia de l'interrogatori /entrevista
  • Una proposta psicològica per a millorar la recuperació: Entrevista cognitiva
  • Eines d'entrevista aplicades a la investigació criminal
  • Eines d'entrevista aplicades al procés d'execució penal

Nota: A l'inici delcurs l'alumnat disposarà d'un calendari de sessions i un cronograma de lliuraments a través de la Plataforma Moodle.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 19,5 0,78 1, 2, 4, 6, 7
Sessions presencials dirigides 19,5 0,78 1, 2, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura de materials 40 1,6 1, 2, 4, 5
Treball de grup (final) 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treballs de reflexió o discussió 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Es seguirà una metodologia de classes teòriques dirigides en les quals l'alumnat rebrà continguts teòrics i tècnics sobre els elements a estudiar. A les sessions de seminari, es facilitaran eines i recursos per poder estudiar de forma més aplicada i propera els conceptes a treballar, mitjançant casos pràctics, treball en grup en exercicis de deducció i proposant linies d'intervenció des de la Psicologia Criminal. Finalment, de forma autònoma, l'alumnat haurà de realitzar els treballs de curs per assolir la superació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1 treball final de curs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
2 exàmens parcials 40% 0 0 1, 2, 4, 5
2 treballs de reflexió / discussió 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació dels i de les estudiants de l’assignatura que permeti procedir a l’avaluació continuada. Es dura a terme una avaluació mesurada a través de les pràctiques, els comentaris escrits sobre les lectures i un treball final. 

EVIDÈNCIES D'AVALUACIÓ

Per aprovar l’assignatura caldrà haver superat amb un mínim de 5 cadascuna de les àrees avaluades:

a) 2 treballs individuals de reflexió / discussió (30% de la nota final). Aquests treballs s’aniran demanant en el decurs del semestre i es centraran en comentaris de lectures del campus.

b) 1 treball final grupal de curs amb exposició oral (30% de la nota final). S'analitzarà un cas que serà proposat a l’inici del curs. Sobre aquest cas, desenvoluparan de forma profunda i reflexionada, les preguntes que se’ls plantejaran i que desenvoluparan al llarg del semestre, per finalment, exposar-ho davant el seu grup. 

c) 2 exàmens parcials (40% de la nota final). 2 exàmens sobre el contingut teòric impartit al curs.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura (tot i que recordem que cal superar cada evidència amb un mínim de 5). Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar (per exemple si només lliura o es presenta a 1 evidència), la professora de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable. 

ASSISTÈNCIA

1. L’assistència és obligatòria al 100% (normativa del Grau).  Es realitzarà un sistema de control de l'assistència. Qui no assisteixi a un mínim de 80% de les sessions no podrà ser avaluat/da.

2. Si un alumne/a no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà superar l'assignatura

3. Les absències justificades no computaran negativament i el professor possibilitarà que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només podenser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.

4. En cas de que l'activitat docent no pugui ser realitzada per vaga de l'alumnat o del professorat, l'alumnat resta obligat a preparar-se la matèria pel seu compte. En tot cas tota la matèria prevista en la guia docent serà objecte d'avaluació. El professorat podrà facilitar a l'alumnat material específic per a preparar la matèria que s'hagués tractat a l'aula. (Acord de la comissió mixta del grau, de juny del 2012).

5. Les classes comencen puntualment, salvant casos justificats, no acceptant-se la incorporació a l'aula més tard de la hora prevista, així com tampoc l'abandonament de l'aula abans de l'hora prevista. 

REAVALUACIÓ

Els i les estudiants que no superin els requisits de l’avaluació continuada quedaran suspesos/es, a l’espera de que puguin recuperar els treballs individuals en el decurs del semestre.

En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.

L'alumnat que presenti una pràctica o treball amb indicis de plagi obtindrà un 0 i una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el seu dret a recuperació.

Pel que fa a l'examen, es podrà recuperar en les setmanes de recuperació programades a tal efecte, si bé la nota màxima a l'exàmen de recuperació serà un 7

UNIVERSITAT A L'ABAST

Degut a la seva especial condició en aquest curs, es prega a l'alumnat de la Universitat a l'Abast que contacti amb la responsable de l'assignatura a inicis del curs per poder fixar els objectius d'avaluació i seguiment del curs. 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que triï l'avaluació única ho haurà d'indicar a l'equip docent. L'avaluació consistirà en una única sessió d'examen en la que es lliurarà el treball d'anàlisi de cas fent també la seva defensa oral (final de curs que equival a un 30%), així com es realitzarà:

- Examen únic que inclourà els coneixements teòrics del curs (40%), basats en el material disponible en el Moodle i en la Bibliografia

- Examen que inclourà els coneixements de les lectures obligatòries (30%), que estaran disponibles en el Moodle

 Per aprovar l’assignatura caldrà haver superat amb un mínim de 5 cadascuna de les evidències. 


Bibliografia

A la plataforma virtual, l'alumnat trobarà el material de lectura obligatòria per l'assignatura. Per cada tema analitzarem extractes de les següents fons bibliogràfiques:

  • Burón, J. (2011). Psicología médico-forense (2ª ed.). Desclée de Brouwe.
  • Garrido, E.; Lovelle, I.; Mora, S & Pina, R. (2022). Introducción a la psicología forense. Principios para la evaluación. Editorial UOC
  • Garrido, E., Masip, J. & Herrero, M. C. (Coord) (2006). Psicología jurídica. Pearson Educación.
  • Garrido, V. (2005). ¿Qué es la psicología criminológica? Biblioteca Nueva
  • Garrido, V. & Redondo, S. (2013). Principios de criminología. 4a edicion. Tirant lo Blanch.
  • Sierra, J. C., Jiménez, E. M. y Buela-Casal, G. (Coords.)(2006). Psicología forense: Manual de técnicas y aplicaciones. Biblioteca Nueva.
  • Soria, M. A. - coord. (2005). Manual de psicología jurídica e investigación criminal. Pirámide
  • Soria, M. A. & Sáiz, D. (Coords.) (2006). Psicología criminal. Pearson Educación.
  • Vázquez, B. (2005). Manual de psicología forense. Síntesis

Programari

Sistema Moodle


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt