Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.
La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L'assignatura s'imparteix en Català, a excepció del Seminari 13 que serà en Castellà
Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:
L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:
1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.
2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:
1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial
2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.
3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència
4. Aplicar els mètodes d´investigació criminològica en l’ àmbit de la prevenció de la delinqüència.
Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura.
Bloc I. Bases de la Prevenció.
1. Antecedents propedèutics:
1.1. Conceptes bàsics per l’assoliment de l’assignatura
1.2. La Prevenció. Primària, Secundària, Terciària.
2. Anàlisi dels Factors de Risc i de Protecció
2.1. Factors estàtics versus dinàmics
2.2. Triple Risc Delictiu
3. Avaluació i Gestió del Risc Delictiu.
3.1. Detecció de necessitats
3.2. Instruments i eines d'avaluació
4. Disseny i avaluació d'un programa de prevenció.
Bloc II. Models teòrics de prevenció de la delinqüència
5. Model clàssic i neoclàssic
6. Model situacional
7. Model ecològic. Enfoc CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design)
8. Model dels processos de socialització. Micro
8.1. Família. Conceptes i modelatges.
8.2. Escola i grup d'iguals.
9. Model dels processos de socialització. Macro
9.1. Comunitat
9.2. Mitjans de comunicació
10. La Prevenció de la víctima.
Bloc III. Ciberdelinqüència. Ciberprevenció.
11. Micro i Macro Ciberdelinqüència. Organitzacions transnacionals.
12. Les Xarxes Socials en la prevenció.
13. Reptes tecnològics de la prevenció. Intel·ligència Artifical i aprenentatge automàtic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 18, 1, 4, 2, 10, 14, 15, 8, 13, 16, 22, 19, 20, 21 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 18, 1, 4, 2, 10, 14, 15, 8, 13, 16, 22, 19, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen final | 5 | 0,2 | 18, 2, 10, 6, 22, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. | 76 | 3,04 | 18, 1, 4, 2, 11, 10, 7, 6, 14, 15, 12, 8, 13, 16, 22, 19, 20, 21 |
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) | 30 | 1,2 | 18, 1, 4, 3, 2, 11, 10, 7, 6, 9, 14, 15, 8, 13, 5, 16, 22, 23, 19, 20, 21 |
El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:
1. Classes teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions.
2. Seminari. En grups de treball.
2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals.
2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.
3. Visita guiada a l'antiga presó "la Model" de Barcelona.
4. Tutories. L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).
5. Treballs individuals. Dos treballs individuals.
6. Treball en grup. Realitzar i presentar virtualment un programa de prevenció de la delinqüència.
7. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test i la segona de diversos casos pràctics a desenvolupar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i Participació | 10 % | 0 | 0 | 18, 1, 4, 2, 10, 14, 15, 8, 13, 16, 22, 19, 20, 21 |
Examen Final | 35% | 0 | 0 | 18, 1, 4, 2, 10, 6, 14, 15, 8, 13, 5, 16, 22, 19, 20, 21 |
Treball en grup | 25% | 0 | 0 | 18, 1, 4, 3, 2, 11, 10, 7, 6, 9, 14, 15, 8, 13, 16, 22, 17, 23, 19, 20, 21 |
Treballs individuals (2) | 30% | 0 | 0 | 18, 1, 4, 2, 10, 7, 14, 15, 12, 8, 13, 16, 22, 19, 20, 21 |
AVALUACIO CONTINUA
1. Condicions per a ser avaluat
Participar activament en les classes i seminaris, així com confeccionar els dos treballs individuals, el treball grupal i la prova final. L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats, el pes de les quals, equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no s'arriba a aquest llindar, el professorat pot considerar l'alumne/a com a no avaluable.
2. Requisits per a superar l’assignatura
Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.
Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.
Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (25%), Prova Final (35%), Assistència i participació (10%).
Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris. Les absències hauran de ser degudament justificades, per causes de força major o raons autoritzades pel professorat.
Presentacions fora de termini, no s'accepten. La còpia o plagi d'un treball o de l'examen final comportarà la seva suspensió, amb advertiment i opció de repetició. La reincidència comportarà la suspensió de l'assignatura.
3. Recuperacions
Si un alumne/a no assolir alguna de les activitats, tindrà la possibilitat de superar-la a l'examen final de recuperació.
4. Qüestions d'ordre general
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització. Salvant casos justificats.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura també té l'opció d'avaluació única, segons els criteris de la Facultat de Dret, amb un examen final consistent en una primera part teòrica (60%) i una segona part de casos pràctics (40%). La part teòrica versarà en les presentacions a classe i la bibliografia obligatòria. Els casos pràctics, serà sobre el treball desenvolupat als seminaris i degudament documentat al campus virtual. Si no es supera la prova única, es podrà realitzar un examen final de recuperació. https://www.uab.cat/doc/PautesAvaluacioUnica
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA
Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría criminológica unificada. El origen de los delitos (pp. 209-269). Tirant lo Blanch
San-Juan, C. & Vozmediano, L. (2021). Guía de prevención del delito. (pp.1-61). Bosch
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Cid, J. & Larrauri, E. (2023). Teorías criminológicas: Explicación y prevención de la delincuencia (2ª ed.). Bosch.
College of policing (2024). Crime reduction toollkit. https://www.college.police.uk/research/crime-reduction-toolkit
Farrington, D. & Welsh, B. (2008). Saving children from a life of crime: Early risk factors and effective interventions. Oxford University Press.
Lab, S. P. (2014). Evaluación de la prevención de la criminalidad. Crime prevention: Approaches, practices, and Evaluations (8th edition) (pp.35-50). Routledge. Taylor & Francis Group.
Medina, J. (2011). La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad Ciudadana. (pp.1-43). Edisofer.
National Institute of Justice (2024). Crime solutions. https://crimesolutions.ojp.gov
Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Dulac.
Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Ed. Oberon.
Redondo, S. & Garrido, V. (2023). Principiosde Criminologia(5ª ed.). Tirant lo Blanch.
Redondo, S. & Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situación europea. Psicotema, 14(1, extra), 164-173.
Rojas, L. (2004). Las Semillas de la Conducta Violenta. Espasa Calpe.
Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de Derecho, 14, 135-158
Velasco de la Fuente, P. (2021). Homo criminalis: el crimen a un clic. Los Nuevos riesgos de la sociedad actual (pp. 315-399). Ariel
Campus Virtual de la UAB. Aula Moodle
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |