Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per dotar l'alumnat d'una formació bàsica en les tendències historiogràfiques actuals que es deriven dels estudis històrics, cal que els estudiants tinguin uns coneixements previs en Història en general, des de l'Antiga fins a l'Època contemporània.
L’objectiu principal de l’assignatura és formar els estudiants en el coneixement de les tendències historiogràfiques actuals atenen a les seves pròpies genealogies històriques en el passat. En aquest sentit, s’abordaran les bases del naixement de la historia com a narrativa i disciplina de coneixement, i les concepcions temporals en les que està inscrita.
Alhora s’ubicaran les grans tendències interpretatives actuals en el marc de les reflexions historiogràfiques generades des de l’antiguitat fins a l’eclosió del projecte de la modernitat, a cavall entre el segle XVIII i XIX, per comprendre les bases de les que parteix la nostra ciència, el seu significat dins de les construccions socials i culturals i la seva doble naturalesa de narrativa i forma de coneixement.
Partint d’aquesta base, l’assignatura tractarà les grans escoles i tendències historiogràfiques que han marcat el desenvolupament de la disciplina, des del materialisme històric o l’historicisme fins arribar a la postmodernitat. Tot això ens ha de permetre produir una reflexió sobre les interpretacions històriques i les metodologies que s’empren tant en el camp de la investigació com de l’ensenyament de la història.
1- Temps i història
2- Orígens: La diversitat de camins de la història
3- Els teixits de la història en el projecte de la modernitat.
4- El factor inesperat: La revolució entra a la història.
5- La via alemanya: l’historicisme, la “ciència” i la institucionalització de la història.
6- El materialisme històric.
7- L’esgotament acadèmic i l’atac a la història.
8- L’estranya derrota: Bloch, Benjamin i el fracàs de la “història”.
9- La història econòmica i social.
10- Les propostes del Annals.
11- La historiografia marxista britànica.
13- La virada cultural.
14- Estructuralisme, postestructuralisme i gir lingüístic.
15- Noves propostes: estudis subalterns, gènere, història transnacional i identitats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques d'àula | 39 | 1,56 | 1, 2, 4, 6, 7, 10, 12, 14, 16, 17, 20, 25 |
Pràctiques d'aula i exercicis pautats d'aprenentatge | 13,5 | 0,54 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 14, 20, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 75 | 3 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.
Debats historiogràfics, desenvolupats en grup i a l’aula, dirigits pel professor sobre temes centrals de la historiografia actual (exposicions orals en grups de discussió), per exemple: debats d’història social/gènere, naturalesa de règims polítics, interpretacions sobre fenòmens socials com Estat, nació, etc.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics individuals i/o col·lectius.
Lectura comprensiva de textos.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 6, 7, 9, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 25 |
Proves d'avaluació continuada (lectures, debats, comentaris, etc.) | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Treballs dirigits | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 25, 26, 27 |
Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades. Les proves escrites computaran un 50% de la nota final i per poder aprovar el global de l'assignatura aquestes hauran d'estar com a mínim aprovades. Els treballs (50% de la nota) podran incloure la redacció d'assaigs, ressenyes de llibres, comentari de documentació històrica, presentacions orals i debats historiogràfics amb exposicions orals en grups de discussió.
La modalitat concreta dels treballs a realitzar s'explicarà el primer dia de classe i s'exposarà també en el Campus Virtual.
Normativa de correcció ortogràfica. Com a iniciativa de la comissió de docència del grau d'Història a partir del curs 2017-2018 es pot fer constar a les guies docents una clàusula sobre correcció ortogràfica, d'expressió, lèxic i sintaxi dels documents escrits de l'avaluació continuada i dels exàmens. D'acord amb les guies d'expressió escrita del nostre grau, la penalització pot ser d'entre 0'2-0'25 per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de nota descomptada de 4 punts.
L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluacio programats a l'aula o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per valor superior al 60% de la nota final serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
Tota irregularitat comesa per un alumne durant la realització d'una prova (còpia, plagi) implicarà una nota de zero en l'apartat concret d'avaluació. Diverses irregularitats comeses implicaran una nota global de zero.
La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
Es podrà establir amb l'alumnat que no pugui assistir a les classes o seguir de manera presencial l'assignatura i pugui justificar-ho, un pla específic de evaluació que cada docent concretarà.
Procediment de revisió de les qualificacions: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Opció d'Avaluació única
En cas de que Gestió Acadèmica accepti la possibilitat de realitzar per part de l’estudiant una avaluació única, aquesta es realitzarà a partir d’una única data de realització/lliurament de les evidències d’avaluació. Aquestes seran les següents.
- Lliurament d’un treball: 40% de la nota final
- Examen de continguts: 30% de la nota final
- Comentari de text: 30% de la nota final.
- Balcells. Albert (coord.) (2004). Història de la historiografia catalana. IEC, Barcelona.
- Burguière, André, La escuela de los Annales. Una historia intelectual, València, Universitat de València, 2009.
- Burke, Peter, La revolución historiògrafica francesa. La escuela de los Annales: 1929 – 1989, Barcelona, Gedisa, 1994.
- Fontana, J., La història dels homes, Barcelona, Crítica, 2000.
- Eley, Geoof, Una línea torcida. De la historia cultural a la historia de la sociedad, València, Universitat de València, 2008.
- Iggers, Georg G., La ciència històrica en el siglo XX, Barcelona, Idea Universitaria, 1998.
- Kaye, Harvey J., Los historiadores marxistas britanicos, Waldhuter, 2019.
- Scott, Joan W,. Género e Historia, Mèxic, FCE, 2010.
- Simon, A., Tendències de la historiografía catalana, València, PUV, 2009.
No fa falta un programari específic per aquesta assignatura més enllà de l'entorn Office o equivalents
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |