Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dictadures i Democràcies al Segle XX

Codi: 100383 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500501 Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Espasa De la Fuente
Correu electrònic:
andreu.espasa@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha


Objectius

L'assignatura té per objectiu l'estudi de la història política dels Estats Units d'Amèrica, posant un èmfasi especial en l'evolució de la democràcia nord-americana i els intents d'expandir la seva influència al món.


Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  9. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i l'evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  10. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

Introducció: dictadures i democràcies, conceptes generals.

1. La construcció d'una nació: de l'Amèrica colonial a la Guerra de Secessió.

2. Era Daurada i Era Progressista.

3. Les dues guerres mundials i el sorgiment del Segle Americà.

4. La Guerra Freda.

5. Del consens keynesià a l'auge del neoliberalisme.

6. Epíleg: de 1991 als nostres dies.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 45 1,8 3, 5, 6, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 3, 5, 6, 7, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració d'un article (30.000 caràcters) 15 0,6 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10
Elaboració d'un treball de dimensions reduïdes (10.000 caràcters) 5 0,2 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11
Estudi personal 40 1,6 1, 3, 4, 9
Lectura de textos 8 0,32 1, 4, 9

- Classes magistrals.

- Pràctiques d'aula.

­- Presentació oral de les lectures obligatòries.

- Debats en grup sobre les lectures obligatòries.

­- Elaboració de treballs.

- Lectura d'articles.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració d'un article (30.000 caràcters) 35% 15 0,6 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10
Elaboració d'un treball de dimensions reduïdes (10.000 caràcters) 15% 5 0,2 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11
Examen 50% 2 0,08 2, 3, 4, 9, 10

L'examen pot incloure preguntes sobre els temes tractats a classe i sobre les lectures obligatòries.

L'article tindrà com a objecte d'estudi un film de ficció. En el procés d'escollir-lo, l'estudiant haurà de formular una proposta al professor per obtenir-ne el vistiplau.

El treball de dimensions reduïdes consistirà en una ressenya d'un llibre d'història d'Estats Units. En el procés d'escollir el llibre per ressenyar, l'estudiant haurà de formular una proposta al professor per obtenir-ne el vistiplau.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Totes les activitats d'avaluació seran reavaluables de forma independent, mantenint el seu pes en la nota total.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per poder superar l'avaluació contínua cal assolir una nota mitjana igual o superior a 5 de les tres activitats avaluables. També és necessari haver superat una nota de 4 a l'examen final.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas d'optar per l'avaluació única, aquesta consistirà en un examen escrit, que inclourà dues preguntes de desenvolupament general (50%), un estudi de cas (25%) i una anàlisi de fonts primàries (25%).


Bibliografia

 

LECTURES OBLIGATÒRIES: 

 

Michael SANDEL, El descontento democrático. En busca de una filosofía pública, Barcelona: Debate, 2023, pp. 27-77.

Gerardo GURZA, "Donald Trump y Andrew Jackson: el significado de una comparación", en Ana Rosa SUÁREZ ARGÜELLO (coordinadora), Descifrando a Trump desde la Historia, Ciudad de México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, 2020, pàg. 17-35.

Frederick DOUGLASS, Vida d'un esclau americà explicada per ell mateix, Girona: Edicions de la Ela Geminada, 2020, pp. 25-76.

Angela Y. DAVIS, Dones, raça i classeBarcelona: Tigre de Paper, 2022, pàg. 77-92.

Sam PIZZIGATI, Los ricos no siempre ganan: el triunfo sobre la plutocracia que originó la clase media, Madrid, Capitán Swing, 2015, pp. 151-186.

Aurora BOSCH, “Estados Unidos en los años treinta: ¿Un socialismo imposible?”, Historia Social, núm. 11. otoño de 1991, pàg. 39-55.

Daniel IMMERWAHR, Cómo ocultar un imperio. Historia de las colonias de Estados Unidos, Madrid: Capitán Swing, 2023, pp. 357-409.

Peter NOVICK, Judíos, ¿vergüenza o victimismo?: el holocausto en la vida americana, Madrid: Marcial Pons, 2007, pàg. 143-162.

Jonathan NEALE, La Otra historia de la guerra del Vietnam, Barcelona: El Viejo Topo, 2003, pp. 85-109.

Gary GERSTLE, Auge y caída del orden neoliberal. La historia del mundo en la era del libre mercado, Barcelona: Península, 2023.

Samuel P. HUNTINGTON, ¿Quiénes somos?: los desafíos a la identidad nacional estadounidense, Barcelona: Paidós, 2004, pàg. 259-297. 

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL: 

Christian G APPY, La guerra de Vietnam: una historia oralBarcelona: Crítica, 2012 

Aurora BOSCH, Historia de los Estados UnidosBarcelona: Crítica, 2010.

Alan BRINKLEY, Historia de Estados Unidos: un país en formaciónColumbus: McGraw-Hill Education, 2018.

Luciano CANFORA, La Democracia: historia de una ideologíaBarcelona: Crítica, 2004.

Noam CHOMSKY, El miedo a la democraciaBarcelona: Crítica, 2009.

Roxanne DUNBAR-ORTIZ, La historia indígena de Estados UnidosMadrid: Capitán Swing, 2018.

Steve FRASER i Gary GERSTLE, Ruling America: a History of Wealth and Power in a Democracy, Cambridge: Harvard University Press, 2009.

Gary GERSTLE, Libertad y coacción: la paradoja del gobierno estadunidense desde su fundación hasta el presenteCiudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2017.

Richard HOFSTADTER, La tradición política norteamericana y los hombres que la formaronMéxico: Fondo de Cultura Económica, 1984.

Maurice ISSERMAN i Michael KAZIN, America divided: the civil war of the 1960sNew York: Oxford University Press, 2008.

David M. KENNEDY, Entre el miedo y la libertad: los EE.UU., de la Gran Depresión al fin de la Segunda Guerra Mundial (1929-1945)Barcelona: Edhasa, 2005.

James T. PATTERSON, El gigante inquieto: Estados Unidos, de Nixon a G. W. BushBarcelona: Crítica, 2006.

Ronald E. POWASKI, La guerra fría: Estados Unidos y laUnión Soviética, 1917-1991, Barcelona: Crítica, 2015.

Kristin THOMPSON, David BORDWELL i Jeff SMITH, Film history: an introduction, New York: McGraw Hill, 2022.

John A. THOMPSON, A Sense of Power: The Roots of America's Global RoleIthaca: Cornell University Press, 2016.

Alexis DE TOCQUEVILLE, La democracia en América, Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2020.

Adam TOOZE, El diluvio. La Gran Guerra y la reconstrucción del Orden Mundial (1916-1931), Barcelona: Crítica, 2018.

Lars SCHOULTZ, Beneath the United States: A History of U.S. Policy toward Latin America, Cambridge: Harvard University Press, 1998.

Odd Arne WESTAD, La Guerra Fría, Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2018.

Gordon S. WOOD, La revolución norteamericana, Barcelona: Mondadori, 2003. 


Programari

Excel, Word i PowerPoint.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt