Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Epigrafia i Numismàtica

Codi: 100382 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500241 Arqueologia OT 3
2500241 Arqueologia OT 4
2500501 Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Alessando Ravotto
Correu electrònic:
alessandro.ravotto@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Nocions bàsiques de morfologia i gramàtica llatina.


Per la part de numismàtica no hi ha necessitat de tenir coneixements previs de numismàtica


Objectius

L'epigrafia llatina com a font històrica i la seva relació amb l'arqueologia. Aprofitament de la recíproca utilitat entre aquestes dues disciplines.


La numismàtica antiga i medieval com a disciplina històrica aplicada a l'arqueologia: principis bàsics de classificació i seriació de monedes, lectura com a documents arqueològics per a la interpretació històrica d'un jaciment.


Competències

    Arqueologia
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en arqueologia.
    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Dominar la metodologia del treball paleogràfic per a les diverses etapes històriques.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques que permeten una comprensió ràpida i global del text llatí.
  2. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa. Saber utilitzar de manera experta les possibilitats d'Internet.
  4. Dominar les principals tècniques de la recerca històrica.
  5. Establir protocols de recerca per a projectes de recerca originals.
  6. Llegir i interpretar adequadament manuscrits, inscripcions i diplomes de l'antiguitat, de l'Edat Mitjana, Moderna i Contemporània.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Resoldre exercicis d'aplicació de coneixements gramaticals.
  9. Saber llegir textos històrics escrits en suports diversos.
  10. Transcriure i interpretar textos epigràfics.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  12. Utilitzar textos epigràfics com a font històrica.

Continguts

1. L'Epigrafia. Conceptes, aplicacions, metodologia. Epigrafia i arqueologia.
2. Tipologia de les inscripcions segons la seva finalitat.
3. El suport epigràfic i el seu context.
4. El text epigràfic. Lletra, fòrmules, abreviatures.
5. Inscripcions religioses.
6. Inscripcions funeràries.
7. Inscripcions honorífiques; inscripcions monumentals.
8. Inscripcions jurídiques.
9. Altres tipus d'inscripcions.
10. Inscripcions cristianes.
11. L'evolució de l'epigrafia. Inscripcions medievals.
12. Corpus i repertoris epigràfics.

13. La moneda. Definició i principis bàsics
14. Emissions, seques i fabricació
15. Documentació i classificació de la moneda
16. Moneda grega
17. Emissions d'Emporion i Rhode
18. Moneda fenícia i cartaginesa
19. La moneda romano-republicana
20. La moneda ibèrica
21. La moneda romano-provincial a Hispania
22. La moneda romano-imperial
23. La interpretació històrica: la moneda en arqueologia
24. La interpretació històrica: circulació monetària
25. Les monedes medievals: els contextos socials
26. Les monedes alt-medievals: sueves, vàndales, bizantines i visigodes (segles V-VIII)
27. La moneda andalusina (segles VIII-XV)
28. Les monedes dels comtats catalans i dels regnes hispànics (segles X-XV)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 75 3 1, 3, 6, 8, 9, 10, 12
Teoria 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12


Exposició dels elements necessaris per tal de poder llegir i interpretar una inscripció.

Pràctica continuada de lectura d'inscripcions a classe.

Visita a algun museu/jaciment arqueològic que contingui material epigràfic.

Les classes de la part de numismàtica es farà amb el suport gràfic d'un ampli repertori monetal.

També és faran pràctiques de documentació numismàtica a classe

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici pràctic sobre metodologies treballades a classe (I) 50 0 0 1, 9, 10, 12
Exercici pràctic sobre metodologies treballades a classe (II) 40 0 0 1, 9, 10, 12
Participació activa a classe 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació continuada:



Part d'epigrafia:

Es farà a partir dels exercicis que es faran a classe al llarg del curs i d'una prova final, tot basat sempre en la lectura i interpretació de diferents inscripcions.

Part de numismàtica:

L'avaluació de la part de numismàtica es portarà a terme a partir d'una prova anunciada prèviament.

La nota de l'assignatura és global, feta a partir de les notes finals de les dues parts que la conformen, és a dir sumant les parts d'epigrafia i numismàtica.

L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats a l'aula o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per un valor igual o superior al 60% de la nota final serà qualificat amb un 'No Avaluable', i no podrà presentar-se a la reavaluació.



Avaluació única:

L'avaluació única es realitzarà mitjançant una prova escrita que contempli ambdues parts (epigrafia i numismàtica)

L'avaluació corresponent a la "participació activa a classe" se substituirà amb l'elaboració d'un treball individual, que s'haurà d'entregar el mateix dia de la prova escrita.

 

Reavaluació:

La reavaluació se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas no es podrà plantejar la reavaluació per a millorar la qualificació de l'estudiant que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada.

 

Totairregularitat comesa per un alumne durant la realització d'una prova (còpia, plagi) implicarà una nota de zero en l'apartat concret d'avaluació. Diverses irregularitats comeses implicaran una nota global de zero.

L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professor establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.

Es tindran en compte els casos particulars que rebran, com no podria ser d'altra manera, un tractament particular.


Bibliografia

Bibliografia epigrafia:

Andreu, Javier, Fundamentos de Epigrafía Latina, Madrid 2009.

Bruun, Christer; Edmondson, Jonathan (eds.) (2014), The Oxford Handbook of Roman Epigraphy, Oxford-New York.

Calabi, Ida, Epigrafia latina, Milano, 1991.

Corbier, Paul, Epigrafia latina, Universidad de Granada, 2004.

Di Stefano, Ivan, Mestiere di epigrafia, Roma, 1987.

Iglesias, José Manuel / Santos, Juan, Vademecum para la epigrafía y numismática latinas, Santander, 2002

Lassère, Jean Marie, Manuel d'épigraphie romane, Paris, 2005.

López Barja, Pedro, Epigrafía latina: las inscripciones romanas desde los orígenes al siglo III d.C., Santiago de Compostela, 1993.

Susini, Gian Carlo, Epigrafia romana, Roma, 1982.


Repertoris de numismàtica antiga:

Crawford, M. H., Roman Republican Coinage , Cambridge, 1974.

Amandry, M.,  Burnett, A. M.,  Mairat, J.,  Metcalf, W. E., Roman Provincial Coinage , Paris‐Londres, 1992

A.A. V.V., Roman Imperial Coinage, 9 vols., Londres, 1923‐2007.


Catàlegs i obres de referència per a numismàtica medieval:

Balaguer, A. M. Història de la moneda dels comtats catalans , 1999

Crusafont, M., Acuñaciones de la Corona Catalano-Aragonesa y de los Reinos de Aragón y Navarra. Medioevo y tránsito a la Edad Moderna, Editorial Vico & Segarra, Madrid, 1992

Vico, J. et al., Corpus nummorum visigothorum , Madrid, 2006

Vives Escudero, A, Monedas de las dinastías arábigo-españolas , 1893 (ed. facsímil, Extramuros, 2008).


Programari

No requerix de programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt