Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història de les Dones a l’Edat Mitjana

Codi: 100368 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500241 Arqueologia OT 3
2500241 Arqueologia OT 4
2500501 Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Helena Kirchner Granell
Correu electrònic:
helena.kirchner@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

no n'hi ha


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és estudiar, a partir de diferents aspectes (família, matrimoni, patrimoni, església, classe social, treball i pensament) el paper de les dones en diferents èpoques entre el segle V i el XV i en diferents espais geogràfics i polítics del món europeu occidental. La visió que ens han transmès els intel·lectuals, principalment d'església, d'època medieval, sovint exclou les dones o simplement està impregnada d'idees misògines sobre el gènere femení. Més escassos són els testimonis directes de dones i encara menys de les dones pageses o menestrals. Existeixen, però, àmplies possibilitats de recerca mitjançant la documentació generada per motius molt diversos: des dels textos d’exegesi de la Bíblia fins als testaments o compravendes de patrimoni immoble. També, des del punt de vista de l'arqueologia, hi ha molt a fer i poca atenció prestada a aquestes qüestions. En general, els estudis històrics i arqueològics sobre gènere i dones s'han segregat respecte els temes de recerca i poques vegades queden integrats en el discurs historiogràfic.


Competències

    Arqueologia
  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en arqueologia.
    Història
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera crítica els discursos divulgatius, especialment en relació amb la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes.
  2. Analitzar les qüestions clau que permetin abordar l'estudi dels fenòmens històrics des d'una perspectiva de gènere.
  3. Aplicar les tècniques i els instruments d'anàlisi adequats als casos d'estudi.
  4. Aplicar tant els coneixements com la capacitat d'anàlisi a la resolució de problemes relatius al camp d'estudi propi.
  5. Aprendre de manera autònoma.
  6. Avaluar i resoldre críticament problemàtiques històriques pròpies de la història del gènere.
  7. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  8. Conèixer els debats historiogràfics principals referents a l'antiguitat.
  9. Descriure les estructures econòmiques, socials i polítiques de les societats clàssiques.
  10. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  11. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  12. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  13. Interpretar i analitzar les fonts documentals.
  14. Llegir i interpretar adequadament manuscrits, inscripcions i diplomes de l'antiguitat, de l'Edat Mitjana, Moderna i Contemporània.
  15. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  16. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  17. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  18. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  19. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  20. Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats del treball i de la seva presentació.
  21. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  22. Resoldre els problemes metodològics que planteja l'ús de les fonts historiogràfiques medievals
  23. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  24. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.

Continguts

1- Història i historiografia de les dones a l'edat mitjana. Els conceptes.

2- L'herència de les idees: la tradició cristiana.

3- Família, relacions de parentiu, matrimoni i patrimoni familiar

4- Dones i església: monestirs femenins.

5- Dones instruïdes i nobles.

6- Dones i poder: comtesses, princeses i reines

7- Dones i treball: pagesia, comerç, artesania.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals i comentaris de text 86 3,44 1, 2, 4, 6, 8, 13, 14, 16, 19, 24
Tipus: Supervisades      
avaluació 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 13, 14, 17, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Autònomes      
treball escrit 27 1,08 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 24

Es faran classes magistrals i classes pràctiques a l'aula, basades en comentaris de text i debats

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
examen 1 35% 2 0,08 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 19, 21, 22, 23
examen 2 35% 2 0,08 2, 4, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 22, 24
treball escrit 30% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

L'avaluació es basarà en:

  • un treball per parelles (30%)
  • examen 1 (35%)
  • examen 2 (35%)

Les dates de lliurament s'indicaran a l'inici del semestre.

L’assistència i participació en les activitats de classe es valoraran per arrodonir notes

Els exàmens inclouran comentaris de text i preguntes de teoria.

Per superar l'assignatura cal haver presentat totes les evidències.

No es farà mitjana amb alguna de les notes suspeses per sota d’un 4.

La mitjana mínima per poder fer la recuperació ha de ser de 3,5.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

La recuperació consistirà en un examen. Només podran presentar-se a avaluació si s’han realitzat totes les activitats. El treball no es podrà recuperar. La nota màxima global serà 5/10

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació

significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte

d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es

produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la

qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

Avaluació única:

  • un treball (30%)
  • examen 1 (35%)
  • examen 2 (35%)

La data de lliurament del treball i exàmens serà única (gener 2024).

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o la professora

informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.


Bibliografia

A. M. Aguado ... [et al.], Textos para la historia de las mujeres en España. Cátedra, 1994

M. Aurell, Les noces del comte. Matrimoni i poder a Catalunya (785-1213). Omega, Barcelona 1998

M.M. Rivera, Textos y espacios de mujeres (Europa siglos IV-XV). Icaria, Cerdanyola del Vallès, 1990.

C. Segura (Ed.),La Voz del silencio I. Fuentes directas para la historia de las mujeres (siglos VIII-XVIII),

Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992.

C. Segura (Ed.),La Voz del silencio II: Historia de las mujeres: compromiso y método, Asociación Cultural

Al-Mudayna, 1993

T. Vinyoles, Història de les dones a la Catalunya medieval. Eumo Editorial, Pagès Editors, Lleida, 2005.

P. Dronke, Las Escritoras de la Edad Media, Crítica, Barcelona 1994

J.I. Saranyana, La discusión medieval sobre la condición femenina (siglos VIII al XIII). Publicaciones de la

Universidad Pontificia de Salamanca. Salamanca, 1997

J.M. Bennett, R M.Karras (eds.), The Oxford handbook of Women and Gender in Medieval Europe. Oxford

University Press, Oxford, 2013


Programari

no cal cap programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt