Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2500501 Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
no n'hi ha
L'objectiu d'aquesta assignatura és estudiar, a partir de diferents aspectes (família, matrimoni, patrimoni, església, classe social, treball i pensament) el paper de les dones en diferents èpoques entre el segle V i el XV i en diferents espais geogràfics i polítics del món europeu occidental. La visió que ens han transmès els intel·lectuals, principalment d'església, d'època medieval, sovint exclou les dones o simplement està impregnada d'idees misògines sobre el gènere femení. Més escassos són els testimonis directes de dones i encara menys de les dones pageses o menestrals. Existeixen, però, àmplies possibilitats de recerca mitjançant la documentació generada per motius molt diversos: des dels textos d’exegesi de la Bíblia fins als testaments o compravendes de patrimoni immoble. També, des del punt de vista de l'arqueologia, hi ha molt a fer i poca atenció prestada a aquestes qüestions. En general, els estudis històrics i arqueològics sobre gènere i dones s'han segregat respecte els temes de recerca i poques vegades queden integrats en el discurs historiogràfic.
1- Història i historiografia de les dones a l'edat mitjana. Els conceptes.
2- L'herència de les idees: la tradició cristiana.
3- Família, relacions de parentiu, matrimoni i patrimoni familiar
4- Dones i església: monestirs femenins.
5- Dones instruïdes i nobles.
6- Dones i poder: comtesses, princeses i reines
7- Dones i treball: pagesia, comerç, artesania.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes magistrals i comentaris de text | 86 | 3,44 | 1, 2, 4, 6, 8, 13, 14, 16, 19, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
avaluació | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 13, 14, 17, 20, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
treball escrit | 27 | 1,08 | 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 24 |
Es faran classes magistrals i classes pràctiques a l'aula, basades en comentaris de text i debats
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
examen 1 | 35% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 19, 21, 22, 23 |
examen 2 | 35% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 22, 24 |
treball escrit | 30% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
L'avaluació es basarà en:
Les dates de lliurament s'indicaran a l'inici del semestre.
L’assistència i participació en les activitats de classe es valoraran per arrodonir notes
Els exàmens inclouran comentaris de text i preguntes de teoria.
Per superar l'assignatura cal haver presentat totes les evidències.
No es farà mitjana amb alguna de les notes suspeses per sota d’un 4.
La mitjana mínima per poder fer la recuperació ha de ser de 3,5.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
La recuperació consistirà en un examen. Només podran presentar-se a avaluació si s’han realitzat totes les activitats. El treball no es podrà recuperar. La nota màxima global serà 5/10
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació
significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es
produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la
qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
Avaluació única:
La data de lliurament del treball i exàmens serà única (gener 2024).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
En el moment de realització de cada activitat d’avaluació, el professor o la professora
informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
A. M. Aguado ... [et al.], Textos para la historia de las mujeres en España. Cátedra, 1994
M. Aurell, Les noces del comte. Matrimoni i poder a Catalunya (785-1213). Omega, Barcelona 1998
M.M. Rivera, Textos y espacios de mujeres (Europa siglos IV-XV). Icaria, Cerdanyola del Vallès, 1990.
C. Segura (Ed.),La Voz del silencio I. Fuentes directas para la historia de las mujeres (siglos VIII-XVIII),
Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992.
C. Segura (Ed.),La Voz del silencio II: Historia de las mujeres: compromiso y método, Asociación Cultural
Al-Mudayna, 1993
T. Vinyoles, Història de les dones a la Catalunya medieval. Eumo Editorial, Pagès Editors, Lleida, 2005.
P. Dronke, Las Escritoras de la Edad Media, Crítica, Barcelona 1994
J.I. Saranyana, La discusión medieval sobre la condición femenina (siglos VIII al XIII). Publicaciones de la
Universidad Pontificia de Salamanca. Salamanca, 1997
J.M. Bennett, R M.Karras (eds.), The Oxford handbook of Women and Gender in Medieval Europe. Oxford
University Press, Oxford, 2013
no cal cap programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |