Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 |
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
S’hi descriu l’evolució econòmica i social del món occidental durant els segles XIX i XX a partir dels canvis en la demografia, l’estructura econòmica, el pensament econòmic, l’acció dels Estats i l'impacte ecològic. Primer, es para atenció al trànsit del feudalisme desenvolupat al capitalisme, amb els processos d’industrialització i urbanització; segonament, s’aborda l’era del capitalisme monopolista, amb la segona industrialització i l’imperialisme; en tercer lloc, es caracteritzen els grans sistemes econòmics del segle XX, el capitalisme i el socialisme, en versió desenvolupada i no; a la fi es dibuixa una panoràmica de l'evolució socioeconòmica de les darreres dècades.
PART 1: LA TRANSFORMACIÓ ECONÒMICA D’ÈPOCA CONTEMPORÀNIA (1750-1850)
1.1. Els canvis demogràfics
1.2. Les reformes agràries: propietat i tecnologia
1.3. Les primeres industrialitzacions
1.4. La urbanització
1.5. L’Estat fiscal-militar
1.6. Els economistes clàssics
PART 2: EL ZENIT DEL CAPITALISME (1850-1918)
2.1. Les relacions comercials internacionals
2.2. Imperialisme i colonialisme: l’economia-món
2.3. La segona industrialització
2.4. Els inicis de l’Estat tutelar
2.5. Entre natura i cultura
2.6. Corrents del pensament econòmic
PART 3: CONTESTACIÓ I REAFIRMACIÓ (1918-2000)
3.1. Els models alternatius: socialisme i feixisme
3.2. El subdesenvolupament
3.3. L'Estat del benestar
3.4. El neoliberalisme econòmic
3.5. El neocapitalisme i el balanç ambiental
3.6. Els reptes socioeconòmics d'avui
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 45 | 1,8 | 1, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Confecció de dossier-treball final | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 6, 8, 11 |
Estudi personal | 50 | 2 | 8 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 10 | 0,4 | 2, 6, 11 |
Classes teòriques dirigides pel professor, en la mesura que les circumstàncies sanitàries ho permetin. En cas contrari, s'empraran fórmules no presencials alternatives.
Sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva i analítica de textos.
Realització d’exercicis pràctics, treballs i comentaris analítics.
Utilització exhaustiva de recursos en xarxa com a vehicle de comunicació (Aula Moodle) o com a fons d’informació (Internet)
Estudi personal.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Només es podrà entrar a l'aula durant els primers 5 minuts de la classe i només se'n podrà sortir durant els darrers 5 minuts de classe. No es podrà consumir menjar ni begudes durant la classe. No es podrà consultar el telèfon mòbil mentre duri la classe. Qualsevol excepció degudament justificada a aquestes normes ha de rebre explícitament l'aprovació prèvia del professor de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dossier de pràctiques finals | 25% | 4,7 | 0,19 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 |
Examen final | 50% | 1,3 | 0,05 | 1, 3, 4, 5, 10 |
Pràctiques de seminaris | 25% | 9 | 0,36 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB, sempre assegurant que tot l’estudiantat hi podrà accedir.
Es considerarà un/a alumne/a "No avaluable" si ha lliurat menys del 33% de les evidències avaluables del total de l'assignatura.
La recuperació consistirà a un examen sense materials de suport; la nota màxima que s'hi podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0. Els/les alumnes no avaluables no poden accedir a la recuperació.
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professor establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA:
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Bibliografia general i obligatòria
CAMERON, Rondo. Historia económica mundial, desde el Paleolítico hasta el presente. Madrid: Alianza Editorial, 2000 (4a) (disponible en xarxa).
FERGUSON, Niall, Dinero y poder en el mundo moderno, 1700-2000. Madrid: Taurus, 2001.
KINDLEBERGER, Charles P., Problemas históricos e interpretaciones económicas. Estudios de historia financiera. Barcelona: Crítica, 1993.
LANDES, David. La riqueza y la pobreza de las naciones. Barcelona: Crítica, 2018 (4a) (disponible en xarxa).
TORTELLA, Gabriel, Introducción a la economía para historiadores. Madrid: Tecnos, 1986.
WALLERSTEIN, Immanuel. El capitalismo histórico. Mèxic: Siglo XXI, 1988 (disponible en xarxa).
ZAMAGNI, Vera. Historia económica de la Europa contemporánea: de la revolución industrial a la integración europea. Barcelona: Crítica, 2004 (disponible en xarxa).
Bibliografia d’ampliació
BAIROCH, Paul, De Jericho à Mexico: villes et économie dans l’histoire. París: Gallimard, 1985.
BELTRÁN, Lucas, Historia de las doctrinas económicas. Barcelona: Teide, 1989 (4ª).
CIPOLLA, Carlo M., Historia económica de la población mundial. Barcelona: Crítica, 2000 (8a).
GALBRAITH, John K., Un viaje por la economía de nuestro tiempo. Barcelona: Ariel, 1984 (en paper i e-book a la Biblioteca).
LACOSTE, Yves, Geopolítica. La larga historia del presente. Madrid: Síntesis, 2009.
LICHTEIM, George, Breve historia del socialismo. Madrid: Alianza editorial, 1979 (3a).
LINDERT, Peter H., Economía internacional. Barcelona: Ariel, 1994.
LIVI BACCI, Massimo, Historia de la población europea. Barcelona: Crítica, 1999.
MARIS, Bernard, Carta abierta a los gurús de la economía que nos toman por imbéciles. Barcelona: Granica, 2001.
PIKETTY, Thomas, El capital en el siglo XXI. Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2014.
POUNDS, Norman. J. G., Geografía histórica de Europa. Barcelona: Crítica, 1990.
SKIDELSKI, Robert, John Maynard Keynes. Barcelona: RBA, 2013.
Mireu https://ddd.uab.cat/pub/guibib/112365/modelchicago_a2021a.pdf
Paquet Microsoft Office, especialment Excel.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |