Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2500501 Història | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis que marca la normativa del grau: haver cursat l'assignatura "Introducció a la Història Medieval" o "Història Medieval" de primer curs, a fi i efecte d'haver assolit els coneixements mínims sobre els grans processos de l'edat mitjana en l'espai i el temps. Sobre aquesta base, s'aprofundirà en els continguts del temari corresponent a l'època d'estudi.
Llegir en català, castellà, francès i anglès.
Estudiar el passat de les societats europees entre els segles XII i XV. S'analitzaran les conquestes feudals, la consolidació de les monarquies europees i la fixació dels fonaments del món modern.
Rebran una atenció específica l'expansió de la cristiandat llatina; el desenvolupament comercial i financer; les causes principals dels conflictes de l'època; l'anomenada "crisi" del segle XIV; les transformacions sorgides d'aquesta crisi; les relacions entre tots aquests processos i el desenvolupament de les formes de pensament i d'expressió que connectaran amb les societats modernes.
Tot i que el referent central de l'assignatura serà la història d'Europa, caldrà entendre els vincles entre els processos europeus i els desenvolupats a l'Orient Proper i al Nord d'Àfrica.
Tot el contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
1. L'expansió de la cristiandat llatina (segles XII-XIII). Les croades.
2. Les noves dimensions del comerç a Europa. Rutes i tècniques.
3. La "crisi" del segle XIV.
4. Les ciutats baixmedievals.
5. Els estats europeus baixmedievals. Fiscalitat, guerres i conflictes dinàstics.
6. L'Església a la Baixa Edat Mitjana. L'Humanisme.
7. Les noves dimensions del món. La fi de Bizanci i d'al-Andalus.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 2, 5, 9, 15, 29, 26, 28, 30, 32, 19, 21, 20, 35, 34, 38, 39, 25, 45, 44 |
Sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat | 15 | 0,6 | 2, 7, 5, 10, 9, 24, 12, 17, 29, 27, 26, 28, 30, 32, 31, 19, 35, 34, 38, 39, 40, 36, 46, 45, 44, 42 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció de treballs (orals i escrits) i per a la preparació del contingut teòric i pràctic | 20 | 0,8 | 5, 11, 17, 23, 29, 35, 37, 8, 45 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 49 | 1,96 | 2, 7, 10, 9, 11, 1, 15, 17, 29, 27, 26, 28, 19, 21, 20, 18, 35, 34, 38, 8, 40, 45 |
Realització de treballs i comentaris analítics | 30 | 1,2 | 2, 7, 5, 10, 9, 24, 12, 1, 17, 23, 29, 27, 26, 28, 30, 32, 31, 19, 20, 18, 35, 34, 37, 38, 39, 8, 40, 36, 41, 45, 46, 25, 44, 42 |
1. Activitats dirigides.
2. Activitats supervisades (tutories).
3. Activitats autònomes.
El professorat informarà al començament del curs de l’horari de tutories presencials que tindrà al llarg del quadrimestre, amb la finalitat d’orientar a l’alumnat en la realització dels treballs i en la preparació general del contingut pràctic i teòric de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova de síntesi 1 | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 7, 5, 10, 9, 24, 12, 1, 15, 16, 17, 23, 29, 27, 26, 28, 13, 21, 20, 35, 37, 38, 39, 40, 25, 44 |
Prova de síntesi 2 | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 7, 5, 10, 9, 24, 12, 1, 15, 16, 17, 23, 29, 27, 26, 28, 13, 21, 20, 35, 37, 38, 39, 40, 25, 44 |
Treball(s) pràctic(s) | 40% | 12 | 0,48 | 14, 2, 7, 5, 6, 3, 4, 11, 24, 12, 1, 15, 16, 17, 23, 22, 29, 27, 26, 28, 30, 32, 31, 13, 19, 21, 20, 18, 35, 34, 33, 37, 38, 39, 8, 40, 36, 41, 43, 45, 46, 25, 44, 42 |
Avaluació continuada
El sistema d’avaluació continuada es regirà per la realització de tres activitats. Tot seguit, s’expressen els tipus de prova i el percentatge que representa cadascuna en el global de l’avaluació:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura, s’ha d’obtenir una nota mitjana de 5 o superior entre totes les activitats avaluatives. A més, per a poder fer mitjana, s’ha d’aprovar necessàriament una de les dues proves de síntesi amb una nota mínima de 5. També s’ha d’obtenir una nota mínima de 3,5 en les altres tasques d’avaluació. En cas de tenir una nota inferior a 3,5 en alguna de les activitats avaluatives, l’estudiant només podrà aprovar l’assignatura si es presenta i aprova l’examen de recuperació.
L'alumne/a que hagi suspès les dues proves de síntesi haurà de presentar-se a l'examen de recuperació, sigui quina sigui la mitjana ponderada final.
Qualsevol tasca avaluativa no feta o no lliurada serà qualificada com a 0 per a propòsits de fer mitjana.
Es podrà accedir a la recuperació sempre que les activitats d'avaluació hagen estat lliurades o realitzades en els terminis establerts pel professorat de l'assignatura. No es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el període de recuperació.
Per participar en el procés de recuperació, l’estudiant ha d’haver estat avaluat en 2/3 parts de les proves avaluables.
La recuperació de les proves de síntesi consistirà en un examen escrit sobre la totalitat del temari del curs i es realitzarà en la data establerta per la facultat.
Hi haurà la possibilitat de recuperar el treball pràctic. La recuperació del treball suspès consistirà en el lliurament d’un altre exercici de les mateixes característiques, seguint les indicacions que proporcionarà el professorat de l’assignatura.
La nota màxima de qualsevol exercici de recuperació serà un 5.
La recuperació en cap cas es considerarà una alternativa per a pujar nota.
L’estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" sempre que no hagi lliurat o realitzat les 2/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no seran recuperables.
En tots elsexercicis, es valorarà la correcció ortogràfica, la claredat expositiva i la correcció en la redacció. Les mancances greus en aquests aspectes podran suposar la no superació de l’assignatura.
Avaluació única
El sistema d’avaluació única es regirà per la realització de tres activitats. Tot seguit,s’expressen els tipus de prova i el percentatge que representa cadascuna en el global de l’avaluació:
El professorat anunciarà la primera setmana de classe, tant a l’aula com a través del Campus Virtual, la data única de realització i lliurament de les proves avaluatives.
En el moment de realització de les activitats avaluatives, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura, s’ha d’obtenir una nota mitjana de 5 o superior entre totes les activitats avaluatives. A més, per a poder fer mitjana, s’ha d’aprovar necessàriament una de les dues proves de síntesi amb una nota mínima de 5. També s’ha d’obtenir una nota mínima de 3,5 en la resta de tasques d’avaluació. En cas de tenir una nota inferior a 3,5 en alguna de les activitats avaluatives, l’estudiant només podrà aprovar l’assignatura si es presenta i aprova l’examen de recuperació.
L'alumne/a que hagi suspès les dues proves de síntesi haurà de presentar-se a l'examen de recuperació, sigui quina siguila mitjana ponderada final.
Qualsevol tasca avaluativa no feta o no lliurada serà qualificada com a 0 per a propòsits de fer mitjana.
Es podrà accedir a la recuperació sempre que totes les activitats d'avaluació hagen estat lliurades o realitzades en la data única establerta pel professorat de l'assignatura. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
L’estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" sempre que no hagi lliurat o realitzat les 2/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no seran recuperables.
En tots els exercicis, es valorarà la correcció ortogràfica, la claredat expositiva i la correcció en la redacció. Les mancances greus en aquests aspectes podran suposar la no superació de l’assignatura.
Bibliografia bàsica recomanada
Arias Guillén, Fernando: Las cruzadas. La guerra santa cristiana. Madrid: Catarata, 2023.
Astarita, Carlos: Revolución en el burgo. Movimientos comunales en la Edad Media: España y Europa. Madrid: Akal, 2019.
Bartlett, Robert: La formación de Europa. Conquista, civilización y cambio cultural, 950-1350. València: Publicacions Universitat de València, 2003.
Baschet, Jérôme: La civilización feudal. Europa del año mil a la colonización de América. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2010.
Bois, Guy: La gran depresión medieval: siglos XIV-XV. El precedente de una crisis sistémica. València: Publicacions de la Universitat de València, 2001.
Boucheron, Patrick, Denis Menjot i Marc Boone: Historia de la Europa Urbana. II. La ciudad medieval. València: Publicacions de la Universitat de València, 2010.
Cohn, Norman: En pos del milenio. Revolucionarios, milenaristas y anarquistas místicos de la Edad Media. Logroño: Ed. Pepitas de calabaza, 2015.
Contamine, Philippe, Marc Bompaire, Stéphane Lebecq i Jean-Luc Sarrazin: La economía medieval. Madrid: Akal, 2000.
Fiore, Alessio i Alma Poloni: L'economia medievale. Un profilo storico (secoli V-XV). Carocci Editore, 2024.
Hoffman, Richard C.: Frontier Foods for Late Medieval Consumers: Culture, Economy, Ecology. Environment and History, no. 2 (2001): 131-67.
Mitre Fernández, Emilio: La Iglesia en la Edad Media. Madrid: Editorial Síntesis, 2010.
Morsel, Joseph: La aristocracia medieval: el dominio social en Occidente, siglos V-XV. València: Publicacions de la Universitat de València, 2008.
Tyerman, Christopher: The Crusades. A very short introduction. Oxford University Press, 2005 (on line
Watts, John: La formación de los sistemas políticos. Europa (1300-1500). València: Publicacions de la Universitat de València.
Bibliografia complementària
Black, Antony: El pensamiento político en Europa, 1250-1450. Madrid: Akal, 2003.
Boucheron, Patrick, Denis Menjot i Marc Boone: Historia de la Europa Urbana. II. La ciudad medieval. València: Publicacions de la Universitat de València, 2010.
Calvo Gómez, José Antonio: El clero y los religiosos en la Edad Media. Madrid: Editorial Síntesis, 2017.
Epstein, Stephan R.: Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa, 1300-1750. València: Publicacions de la Universitat de València, 2009.
Epstein, Steven A.: Urban Society. En David Abulafia (ed.): The New Cambridge Medieval History. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, p. 26-37.
García Espada, Antonio: El imperio mongol. Madrid: Editorial Síntesis, 2017.
Guijarro González, Susana: Enseñanzas, saberes y universidades en la Europa medieval. Madrid: Editorial Síntesis, 2018.
Hilton, Rodney: L'alliberament dels serfs. Els moviments camperols medievals i la revolta anglesa de 1381. València: Publicacions de la Universitat de València, 2013.
Maalouf, Amin: Las cruzadas vistas por lo árabes. Madrid: Alianza editorial, 1989.
Monsalvo Antón, José Maria: Los conflictos sociales en la Edad Media. Madrid Editorial Síntesis, 2016.
Reyerson, Kathrin L.: Commerce and Communications. En David Abulafia (ed.): The New Cambridge MedievalHistory. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, 50-70.
Tyerman, Christopher: Las guerras de Dios. Una nueva historia de las cruzadas. Barcelona: Editorial Crítica, 2010.
Vinyoles Vidal, Teresa: Història de les dones a la Catalunya medieval. Lleida: Pagès Editors, 2005.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |