Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2500501 Història | OT | 4 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics. Tanmateix, és convenient que haver cursat les assignatures d'Història Antiga obligatòries de cadascuna de les titulacions.
El principal objectiu de l'assignatura és el d'analitzar el fenomen de l'imperialisme al llarg del món antic, així com el paper de la guerra en la creació dels imperis antics. L'assignatura analitzarà les diverses fonts històriques que utilitzen els historiadors per a la seva tasca, des de les fonts literàries antigues a l'arqueologia, passant per l'epigrafia.
1.- Introducció a l'estudi de la guerra i l'imperialisme al món antic
2.- Guerra i imperialisme al Pròxim Orient Antic: Mesopotàmia i Egipte (III-I mil·lennis).
3.- Guerra i imperialisme al món grec: la guerra homèrica, la guerra hoplítica, la falange macedònia.
4.- Guerra i imperialisme al món romà: de la Roma monàrquica a l'Antiguitat Tardana.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17, 18, 21, 26, 27, 29, 32, 34, 35, 39, 40, 41, 43, 44 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 18, 19, 22, 23, 24, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
Tutories | 10 | 0,4 | 5, 8, 10, 18, 19, 22, 24, 30, 32, 33, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels materials del curs i lectura de bibliografia | 69 | 2,76 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 22, 24, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Contínua | 60% | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46 |
Examen | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 18, 19, 20, 22, 24, 26, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 39, 40, 41, 42, 43, 44 |
L'avaluació es basarà en tres activitats:
Activitat 1: Consistirà en la cerca bibliogràfica de 20 articles científics sobre guerra i imperialisme al món antic (30%).
Activitat 2: Assaig a partir de la lectura crítica d'un article proposat a classe (30%).
Activitat 3: Examen (40%)
La nota final procedirà de la suma dels percentatges respectius de les diverses activitats. Caldrà haver obtingut una nota mínima de 4 a les dues primeres activitats per a què puguin comptar per la nota final. Per poder optar a la reavaluació, s'hauran d'haver realitzat les tres activitats d'avaluació.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats queofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. L'avaluació es basarà igualment en tres activitats, com l'avaluació continuada:
Activitat 1: Cerca bibliogràfica de 20 articles científics sobre guerra i imperialisme al món antic (30%).
Activitat 2: Assaig a partir de la lectura crítica d'un article proposat a classe (30%).
Activitat 3: Examen (40%)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Abrahami, Ph. / Battini, L. (eds.), 2008: Les armées du Proche-Orient ancien (IIIe-Ier mil. Av. J.C.). Oxford.
Arrayás, I., 2024: Estudios sobre la integración de los territorios anatólicos en el Imperio romano: violencia, diplomacia y control social en tiempos tardohelenísticos. Zaragoza.
Arrayás, I., 2022: Reflexiones sobre la reorganización romana de Oriente y de Occidente tras los conflictos mitridático y sertoriano. La acción pompeyana en Anatolia, Siria e Hispania. Madrid.
Beard, M., 2012: El triunfo romano. Madrid.
Cadiou, Fr., 2018: L'armée imaginaire. París.
De Souza, Ph. (ed.), 2009: La guerra en el mundo antiguo. Madrid.
Everson, T., 2004: Warfare in Ancient Greece. Trupp.
Fuller, J.F.C., 2012: Las batallas decisivas del mundo antiguo. Barcelona.
Goldsworthy, A., 2012: En el nombre de Roma. Madrid.
Goldsworthy, A., 2011: César. Madrid.
Goldsworthy, A., La caída de Cartago. Las guerras púnicas. Barcelona.
Hanson, V.D., 1989: The Western Way of War. Nueva York.
Hanson, V.D., 2004: Matanza y cultura. Batallas decisivas en el auge de la civilización occidental. México.
Hanson, V.D. (ed.), 2012: El Arte de la Guerra en el Mundo Antiguo. De las guerras persas a la caída de Roma. Barcelona.
Heckel, W., 2010: Las conquistas de Alejandro Magno. Barcelona.
Kagan, D. / Viggiano, G. (eds.), 2017: Hombres de Bronce. Hoplitas en la Antigua Grecia.
Le Bohec, Y., 1989: L'armée romaine sous le Haut-Empire. París.
Le Bohec, Y., 2001: César, chef de guerre: César stratège et tacticien. París.
Le Bohec, 2021: Histoire des guerres romaines: Milieu du VIIIe siècle av. J.-C - 410 ap J.-C. París.
Lendon, J.E., 2011: Soldados y fantasmas. Barcelona.
Nadali, D. / Vidal, J., 2014: The Other Face of the Battle. The impact of war on civilians in the Ancient Near East. Münster.
Parker, G. (ed.), 2010: Historia de la guerra. Madrid.
Quesada, F., 2014: Armas de Grecia y Roma. Madrid.
Sabin, P.A.G et alii (eds.), 2007. The Cambridge History of Greek and Roman Warfare (2 vols.). Cambridge.
Van Wees, H., 2005: Greek Warfare: Myths and Realities. Londres.
Vidal, J. (ed.), 2010: Studies on War in the Ancient Near East. Münster.
Vidal, J. / Antela, B. (eds.), 2011: La guerra en la Antigüedad desde el presente. Zaragoza.
No és necessària la utilització de cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |