Logo UAB

Història Moderna de Catalunya

Codi: 100353 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500501 Història OT 4
2502758 Humanitats OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Oscar Jane Checa
Correu electrònic:
oscar.jane@uab.cat

Equip docent

Antoni Simon Tarres
Oscar Jane Checa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

L’objectiu global de l’assignatura és proporcionar un coneixement general dels processos històrics que tenen lloc a Catalunya durant el període modern. Això es farà analitzant les transformacions socials, econòmiques i polítiques. Es tindrà una mirada especial sobre alguns casos comparatius Catalunya-Europa.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes bàsics diacrònics i temàtics propis de la ciència històrica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Humanitats
  • Analitzar críticament la cultura contemporània.
  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar els processos històrics en què s'inscriu la cultura contemporània.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica
  2. Analitzar els processos històrics que condueixen als conflictes bèl·lics
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Avaluar críticament els diferents enfocaments actuals de l'estudi de la història de Catalunya
  5. Avaluar críticament els diferents enfocaments actuals de l'estudi de la història de Catalunya.
  6. Avaluar críticament els models que expliquen les etapes històriques.
  7. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  8. Escriure en un text acadèmic utilitzant el vocabulari propi de la disciplina
  9. Explicar els processos històrics més rellevants de l'Època Moderna.
  10. Identificar els conceptes clau que permetin explicar l'Època Moderna.
  11. Identificar els conceptes històrics clau de les societats espanyola i catalana actuals.
  12. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  13. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  14. Identificar les tensions socials i econòmiques que marquen el pas de l'Edat Mitjana a l'Època Moderna.
  15. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  16. Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada a l'Edat Mitjana.
  17. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  18. Organitzar i sintetitzar les diverses explicacions existents sobre les causes del canvi social en les diferents etapes històriques de la societat catalana
  19. Organitzar i sintetitzar les diverses explicacions existents sobre les causes del canvi social en les diferents etapes històriques de la societat catalana.
  20. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  21. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions dels altres participants.
  22. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  23. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  24. Reconèixer les bases de dades bibliogràfiques més idònies per obtenir les fonts sobre un tema determinat.
  25. Treballar en equip respectant les diverses opinions.
  26. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  27. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  28. Utilitzar les fonts de recerca pròpies de l'estudi de la història de Catalunya.

Continguts

Temari general:

  1. Les visions contemporànies sobre l'època moderna.
  2. Catalunya en el pas de l'edat mitjana i l'època moderna: identitats i contraidentitats en un món de monarquies compostes.
  3. La població catalana i les dinàmiques socials.
  4. Institucions i formes de govern abans dels Decrets de Nova Planta.
  5. Bandolerisme, violències i vida quotidiana.
  6. La Guerra dels Segadors i els seus antecedents.
  7. Catalunya durant la segona meitat del segle XVII: del tractat dels Pirineus a la mort de Carles II.
  8. Guerra i Cultura durant els segles XVII i XVIII a través dels escrits personals. Una història en primera persona.
  9. Les transformacions econòmiques.
  10. La Guerra de Successió. Dels antecedents a la repressió. Una mirada social i política.
  11. Catalunya en l'era dels Borbons.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 2, 1, 4, 9, 10, 13, 14, 17, 18, 26, 24, 27, 28
Seminaris 10 0,4 2, 1, 6, 4, 8, 25, 9, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 26, 24, 27, 28
Tipus: Supervisades      
Participació i treball en grup 17,5 0,7 1, 6, 8, 25, 21, 9, 13, 15, 17, 18, 26, 24, 27, 28
Treball i anàlisi de textos 10 0,4 1, 6, 4, 9, 13, 14, 15, 18, 24, 22, 27, 28
Tipus: Autònomes      
Lectures i treball individual 75 3 1, 4, 10, 13, 15, 17, 18, 26, 24, 27, 28

 

 

Seguiment de classes teòriques dirigides.

Participació a sessions de seminaris i pràctiques dirigides.

Lectura comprensiva de textos.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Preparació de presentacions orals.

Estudi personal.

 

Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html

 

Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites 60 % (30% + 30%) 0 0 2, 7, 1, 6, 4, 5, 8, 20, 9, 10, 11, 13, 14, 12, 15, 17, 18, 26, 16, 23, 24, 3, 27, 28
Resums, participació a classe i/o fòrum virtual, anàlisi de films. 10 % 0 0 6, 4, 8, 25, 21, 20, 9, 13, 15, 17, 19, 18, 26, 16, 23, 24, 3, 22, 27, 28
Treball en grup i exposició. 30 % 0 0 2, 7, 1, 6, 4, 5, 25, 21, 9, 10, 13, 14, 15, 17, 19, 18, 23, 24, 3, 22, 27, 28

- Proves escrites: 60% (exàmens escrits): dues proves escrites  d'un pes de 30% (exam 1) i 30% (exam 2) respecte de la nota final.

- Treballs i altres: 10 % (ressenyes, resums i altres documents, intervencions de seminari, comentaris de films, participació a classe i/o al fòrum virtual).

- Treball en grup: 30 % (una petita recerca històrica i exposició oral). Caldrà fer com a mínim una tutoria abans de finals del mes d'octubre.

 

 

- Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades.

- La revisió: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. Només es poden recuperar els exàmens escrits.

* Nota: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

*** Aquesta assignatura/mòdul preveu el sistema d’avaluació única:

Examen de síntesi – 60%
Treball de recerca – Metodologia, bibliografia, arxiu, proposta d'investigació – 20%
Ressenya de lectures (tria de 3 llibres) – 20%

El lliurament de les proves i l'examen tindran lloc el mateix dia de l'examen 2 de l'Avaluació Continuada del mes de gener.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

 


Bibliografia

Llibres de referència pel curs:

BALCELLS, Albert (dir.). Història de Catalunya. Barcelona: L’Esfera dels llibres, 2004. (Només el capítol sobre Història Moderna, d'Antoni Simon i Tarrés)

ESPINO LÓPEZ, Antonio i MARTÍ ESCAYOL, Maria Antònia. Manual d'Història Moderna Universal. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2012.

 

Obres generals:

ALBAREDA, Joaquim. La guerra de Successió i l'Onze de setembre. Barcelona: Empúries, 2000.

ALBAREDA, Joaquim (dir.). Desfeta política i embranzida econòmica. Segle XVIII. Dins: Borja de RIQUER (dir.), Història, Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. Vol. V. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1995.

DD.AA., Atles d’Història de Catalunya, Barcelona, Ed. 62, 1995.

ELLIOTT, John H. La Revolta catalana, 1598-1640. Barcelona: Vicens-Vives, 1966.

ESPINO, Antonio: Catalunya durante el reinado de Carlos II, Bellaterra, Monografies Manuscrits 5, 1999.

FERRO, Víctor. El Dret Públic Català. Les Institucions a Catalunya fins al Decret de Nova Planta. Vic: Eumo, 1987.

FONTANA, Josep. La fi de l'Antic Règim i la industrialització, 1787-1868. Dins: Pierre VILAR (dir.). Història de Catalunya. Vol. V. Barcelona: Edicions 62, 1988.

GIRALT I RAVENTÓS, Emili (dir.). Història agrària dels Països Catalans. Vol. III. Barcelona: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, 2008.

JANÉ, Oscar: Catalunya i França al segle XVII. Identitats, contraidentitats i ideologies a l’època moderna (1640-1700), Barcelona-Catarroja, Afers, 2006.

MIRALLES, Eulàlia: Versos per vèncer. Poesia de la Guerra dels Segadors (1640-1652), vol. I. Barcelona: Editorial Barcino, 256 p.

PÉREZ LATRE, Miquel: La Generalitat de Catalunya en temps de Felip II. Política, administració i territori, Barcelona-Catarroja, Afers, 2004.

SERRA, Eva i TORRES, Xavier (dirs.). Crisi institucional i canvi social. Segles XVI i XVII. Dins: Borja de RIQUER (dir.). Història, Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. Vol. IV. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1997.

SIMON TARRÉS, Antoni: Els orígens ideològics de la revolució catalana de 1640, Barcelona, PAM, 1999.

TORRES, Xavier: Els bandolers (s. XVI-XVII), Vic, Eumo, 1991.

VILAR, Pierre. Catalunya dins l’Espanya Moderna. Barcelona: Edicions 62, 1966-1968, 4 vols.


Programari

Cap en concret.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt