Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Conquesta i Colonització d'Amèrica (Segles XVI-XVIII)

Codi: 100348 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500501 Història OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Bernat Hernandez Hernandez
Correu electrònic:
bernat.hernandez@uab.cat

Equip docent

Antonio Espino Lopez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements sumaris d’història moderna, especialment de la Monarquia Hispànica als segles XVI-XVIII.

Coneixements de geografia descriptiva.


Objectius

El tema, juntament amb el d'Història d'Amèrica Contemporània, conforma la matèria d'Història d'Amèrica del Grau en Història. Tenint en compte la seva extensió cronològica i el rang geogràfic a tractar, el fet que l’estudiant hagi d’afrontar una sèrie de problemes molt específics de la realitat panamericana estarà molt present. Per aquest motiu, l'objectiu principal de l'assignatura és que l’alumnat pugui entendre els processos històrics fonamentals d'Amèrica ibèrica que expliquen la realitat actual del continent, bàsicament des del punt de vista de la història política, social i econòmica, basada en la primers temps de la conquesta i colonització d’Amèrica. També és un objectiu de la matèria, i per tant d’aquest tema, que l’alumnat pugui interpretar les especificitats del món americà, correlacionades amb l’evolució de la història universal. El contingut de l'assignatura serà sensible a aspectes relacionats amb la història cultural i la perspectiva de gènere.


Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  2. Coordinar el treball de caràcter interdisciplinari amb altres equips.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts d'informació per a la recerca històrica de l'Espanya contemporània.
  5. Identificar i utilitzar fonts d'informació per a la recerca històrica panhispànica.
  6. Llegir i interpretar textos historiogràfics o documents originals i transcriure, resumir i catalogar informació generada a l'època colonial.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

 
1. Colom. Exploracions i conquesta a les Antilles.
 
2. La consolidació territorial a Índies, 1519-1571.
 
3. El món indígena davant la Conquesta. Els components socials de les Índies hispàniques.
 
4. Les bases econòmiques de l’imperi colonial hispànic.
 
5. Religió i cultura del món colonial.
 
6. Les transformacions del segle XVIII.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 3, 5, 9, 10
Exercicis pautats d'aprenentatge 7,5 0,3 5, 6
Seminaris i pràctiques dirigides 6 0,24 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 2, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 3, 4, 5, 6
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica 30 1,2 1, 3, 5, 6

Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.

Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.

Lectura comprensiva de textos.

Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Preparació de presentacions orals.

Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament d'un treball 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves escrites parcials 50% 3 0,12 1, 3, 5, 6, 10
Pràctiques d'aula 30% 4,5 0,18 1, 7, 8, 10

Avaluació continuada:

  • 50% Dues proves escrites parcials programades (25% + 25%): poden incloure preguntes de síntesi, comentaris sobre textos i altres documents de l’aula moodle (quadres, gràfics, mapes, imatges...), classe o bibliografia de curs.
  • 30% Pràctiques de classe (comentaris de mapes, textos, lectures de curs...).
  • 20% Realització de treballs, assaigs, ressenyes o resums, amb data concreta de lliurament.

Les pràctiques de classe no requereixen una programació o avís previ de realització. Les pràctiques no realitzades per manca d’assistència de l’alumnat no poden recuperar-se. L'alumne que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

Avaluació única: Consistirà en una prova escrita (40% de la nota); prova oral (30% de la nota);  i un treball de curs (30% de la nota). La prova escrita i l’examen oral es realitzaran a la mateixa sessió. La recuperació de l'avaluació única s'efectuarà de la mateixa manera que la continuada (mateixa prova, mateix dia i hora i aula). L'alumne que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.

 

En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat (plagi, còpia, ús no referenciat d’IA...), que pugui conduir a una variació de la qualificació d’un acte d’avaluació es qualificarà amb 0 l’acte d’avaluació. En cas que es produeixin dues irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0 (Suspès), amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.

La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).

D'acord amb les orientacions de la coordinació del grau en Història, a les proves escrites i treballs de curs de l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de tres punts descomptats. Les faltes repetides poden descomptar.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (aula moodle, correu electrònic institucional) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.


Bibliografia

AMORES CARREDANO, Juan B. (coord.): Historia de América, Ariel, Barcelona, 2006.

BERNAND, Carmen i GRUZINSKI, Serge: Historia del Nuevo Mundo. Vols. I-II, FCE, México D.F., 1996-1999.

BERTRAND, Michel: L'Amérique ibérique. Des découvertes aux indépendances, París, Armand Colin, 2019.

BETHELL, Lesley (ed.): Historia de América Latina. Vols. I-IV, Crítica, Barcelona, 1990.

CERVANTES, Fernando: Conquistadores. Una historia diferente, Turner, Madrid, 2021. 

CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo: América hispánica, 1492-1898, Marcial Pons, Madrid, 2009.

CHOCANO MENA, Magdalena: La América colonial (1492-1763): Cultura y vida cotidiana, Síntesis, Madrid, 2000. 

ESPINO LÓPEZ, Antonio: La invasión de América, Arpa, Barcelona, 2022.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: Plata y sangre. La conquista del imperio Inca y las guerras civiles del Perú, Desperta Ferro, Madrid, 2019.

ESPINO LÓPEZ, Antonio: Vencer o morir. Una historia militar de la conquista de México, Desperta Ferro, Madrid, 2021.

GARAVAGLIA Juan C. i MARCHENA, Juan: América latina de los orígenes a la Independencia, 2 vols., Crítica, Barcelona, 2005.

GRUZINSKI, Serge: Las cuatro partes del mundo. Historia de una mundialización, Fondo de Cultura Económica, México, 2010.

HERNANDEZ, Bernat: Bartolomé de las Casas, Taurus, Madrid, 2019.

Historia general de América Latina (HGAL). Vols. 2-5. Trotta-UNESCO, Madrid, 1999.

MIRA CABALLOS, Esteban: Francisco Pizarro. Una nueva visión de la conquista del Perú, Crítica,Barcelona,2018.

MIRA CABALLOS, Esteban: Hernán Cortés. Una biografía para el siglo XXI, Crítica, Barcelona, 2021.

PEREZ HERRERO, Pedro: La América Colonial, (1491-1763). Política y sociedad. Síntesis, Madrid, 2002.

RESTALL, Matthew i LANE, Kris: Latin America in Colonial Times, Cambridge University Press, 2011.


Programari

*


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt