Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements sumaris d’història moderna, especialment de la Monarquia Hispànica als segles XVI-XVIII.
Coneixements de geografia descriptiva.
El tema, juntament amb el d'Història d'Amèrica Contemporània, conforma la matèria d'Història d'Amèrica del Grau en Història. Tenint en compte la seva extensió cronològica i el rang geogràfic a tractar, el fet que l’estudiant hagi d’afrontar una sèrie de problemes molt específics de la realitat panamericana estarà molt present. Per aquest motiu, l'objectiu principal de l'assignatura és que l’alumnat pugui entendre els processos històrics fonamentals d'Amèrica ibèrica que expliquen la realitat actual del continent, bàsicament des del punt de vista de la història política, social i econòmica, basada en la primers temps de la conquesta i colonització d’Amèrica. També és un objectiu de la matèria, i per tant d’aquest tema, que l’alumnat pugui interpretar les especificitats del món americà, correlacionades amb l’evolució de la història universal. El contingut de l'assignatura serà sensible a aspectes relacionats amb la història cultural i la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 3, 5, 9, 10 |
Exercicis pautats d'aprenentatge | 7,5 | 0,3 | 5, 6 |
Seminaris i pràctiques dirigides | 6 | 0,24 | 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 3, 4, 5, 6 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 30 | 1,2 | 1, 3, 5, 6 |
Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Preparació de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament d'un treball | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves escrites parcials | 50% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 10 |
Pràctiques d'aula | 30% | 4,5 | 0,18 | 1, 7, 8, 10 |
Avaluació continuada:
Les pràctiques de classe no requereixen una programació o avís previ de realització. Les pràctiques no realitzades per manca d’assistència de l’alumnat no poden recuperar-se. L'alumne que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació continuada programades al llarg del curs serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
Avaluació única: Consistirà en una prova escrita (40% de la nota); prova oral (30% de la nota); i un treball de curs (30% de la nota). La prova escrita i l’examen oral es realitzaran a la mateixa sessió. La recuperació de l'avaluació única s'efectuarà de la mateixa manera que la continuada (mateixa prova, mateix dia i hora i aula). L'alumne que no superi la nota de 3,5 punts en la ponderació de totes les activitats d’avaluació serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat (plagi, còpia, ús no referenciat d’IA...), que pugui conduir a una variació de la qualificació d’un acte d’avaluació es qualificarà amb 0 l’acte d’avaluació. En cas que es produeixin dues irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0 (Suspès), amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.
La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la recuperació és de 5,0 (Aprovat).
D'acord amb les orientacions de la coordinació del grau en Història, a les proves escrites i treballs de curs de l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de tres punts descomptats. Les faltes repetides poden descomptar.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (aula moodle, correu electrònic institucional) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.
AMORES CARREDANO, Juan B. (coord.): Historia de América, Ariel, Barcelona, 2006.
BERNAND, Carmen i GRUZINSKI, Serge: Historia del Nuevo Mundo. Vols. I-II, FCE, México D.F., 1996-1999.
BERTRAND, Michel: L'Amérique ibérique. Des découvertes aux indépendances, París, Armand Colin, 2019.
BETHELL, Lesley (ed.): Historia de América Latina. Vols. I-IV, Crítica, Barcelona, 1990.
CERVANTES, Fernando: Conquistadores. Una historia diferente, Turner, Madrid, 2021.
CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo: América hispánica, 1492-1898, Marcial Pons, Madrid, 2009.
CHOCANO MENA, Magdalena: La América colonial (1492-1763): Cultura y vida cotidiana, Síntesis, Madrid, 2000.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: La invasión de América, Arpa, Barcelona, 2022.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: Plata y sangre. La conquista del imperio Inca y las guerras civiles del Perú, Desperta Ferro, Madrid, 2019.
ESPINO LÓPEZ, Antonio: Vencer o morir. Una historia militar de la conquista de México, Desperta Ferro, Madrid, 2021.
GARAVAGLIA Juan C. i MARCHENA, Juan: América latina de los orígenes a la Independencia, 2 vols., Crítica, Barcelona, 2005.
GRUZINSKI, Serge: Las cuatro partes del mundo. Historia de una mundialización, Fondo de Cultura Económica, México, 2010.
HERNANDEZ, Bernat: Bartolomé de las Casas, Taurus, Madrid, 2019.
Historia general de América Latina (HGAL). Vols. 2-5. Trotta-UNESCO, Madrid, 1999.
MIRA CABALLOS, Esteban: Francisco Pizarro. Una nueva visión de la conquista del Perú, Crítica,Barcelona,2018.
MIRA CABALLOS, Esteban: Hernán Cortés. Una biografía para el siglo XXI, Crítica, Barcelona, 2021.
PEREZ HERRERO, Pedro: La América Colonial, (1491-1763). Política y sociedad. Síntesis, Madrid, 2002.
RESTALL, Matthew i LANE, Kris: Latin America in Colonial Times, Cambridge University Press, 2011.
*
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |