Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir coneixements d’Història contemporània universal, d'Espanya i de Catalunya adquirits al Batxillerat.
En aquesta assignatura s’abordarà les principals idiosincràsies que presenta el procés de construcció de la Catalunya del darrer terç del segle XIX i de la primera meitat del segle XX, a través de l’anàlisi dels nous models econòmic, social, polític i cultural assentats i consolidats entre 1868 i 1939. En aquest sentit, el seu eix passa per l'explicació i anàlisis dels diferents moviments que han marcat la transformació i les contradiccions de la societat catalana amb l’objectiu d’entendre els múltiples conflictes interns existents. En aquest sentit, tres seran els corrents que protagonitzaran aquest període: el republicanisme, l'obrerisme i el catalanisme. La interacció entre aquests i la dinàmica política, social i cultural construiran un marc històric fortament convuls que ens permetrà endinsar-nos en els grans eixos de fons que han marcat la contemporaneïtat catalana convertint-la en especialment rellevant en el devenir de la història d'Espanya i incorporant-la en el seu context general europeu com un actor més.
1. Catalunya entre el Sexenni Democràtic (1868) i la Setmana Tràgica o Revolució de 1909
2. Barcelona com a metròpolis europea i els contrastos amb la realitat territorial catalana (1890-1930)
3. Una societat civil dinàmica: de l’associacionisme a la conflictivitat social i política (1900-1930)
4. Un primer assaig d’autonomia. La Mancomunitat (1914-1925)
5. Autonomia. La Generalitat republicana (1931-1936)
6. Catalunya en el si de l’Europa d’entreguerres
7. La complexitat de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
Pràctiques i seminaris orientats pel professor, lectura comprensiva de textos, coneixement d'arxius i fonts documentals per a la recerca. | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació de les classes, treballs i pràctiques. Ressolució personalitzada de dubtes. | 15 | 0,6 | 1, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i/o col·lectiu de l'alumne per a preparar materials i apunts, exposicions i pràctiques. | 50 | 2 | 1, 5, 7, 11, 12 |
Assistència a classes teòriques impartides pel professor, amb el debat que l'estudiantat pugui suscitar.
Assistència, si s'escau, a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de recensions, treballs i comentaris analítics de textos.
Preparació, si s'escau, de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites | 70 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9, 10 |
Treballs pràctics: anàlisi comprensiu de textos, identificació i interpetació de fonts d'arxius | 30 % | 25 | 1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12 |
La matèria s'avaluarà aplicant els següents criteris:
- Proves escrites de tipus examen sobre el contingut del temari: 70%
- Realització de treballs, recensions de llibres llegits o similars, comentaris analítics sobre textos, imatges o documents proposats (30 %).
La qualificació de l’assignatura s’establirà a partir de la mitjana obtinguda en les proves escrites (70%) i la resta d’exercicis (el 30% restant). La no presentació d'aquests altres exercicis impedirà de concórrer al/s examen/s i, per tant, de superar l'assignatura.
Aquells alumnes que, en l'avaluació global de l'assignatura, hagin obtingut una nota inferior a 5 però igual o superior a 3 (i un mínim de 3,5 en els exercicis o treballs) podran presentar-se a un examen de recuperació.
Aquells estudiants que per raons de força major no puguin seguir l’avaluació continuada estaran obligats a presentar-se al/s examen/s, així com reforçar els continguts amb activitats suplementàries a concretar per part del professor. En aquest supòsit, caldrà acreditar documentalment la seva absència a les sessions presencials.
La còpia de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) comportarà un 0 a la qualificació de l'exercici.
L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades en les dates i els horaris que estableixi el professor.
Avaluació única
Les persones que s'acullin a l'avaluació única hauran de realitzar les mateixes proves escrites i treballs que s'exigiran per a l'avaluació continuada i aquestes tindran el mateix pes percentual que les de l'avaluació continuada. Podran realitzar o presentar les proves i treballs en un únic dia. La matèria s'avaluarà aplicant els mateixos criteris que hem descrit per a l'avaluació continuada.
- Casanova, J., República y Guerra Civil, Barcelona, Crítica, 2014.
- Culla i Clara, Joan B., El republicanisme lerrouxista a Catalunya (1901-1923), Barcelona, Curial, 1986.
- Fontana, J., La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Vic, Eumo, 2014.
- Sobrequés i Callicó, J. (ed.), “Història Contemporània de Catalunya (I)”, Barcelona, Columna, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran transformació 1790 – 1860, volum 6, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran consolidació del món burgés 1860 - 1900, volum 7, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. L’època dels nous moviments socials 1900-1930, volum 8, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. De la gran esperança a la gran ensulsiada 1930-1939, volum 9, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1999.
- RISQUES, Manuel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria, Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut, Barcelona, Mina Editorial, 2006.
- Termes, J., “De la revolució de setembre a la Guerra Civil. 1868 – 1939”, Barcelona, Edicions 62, 1993
- Roig Rosich, Josep Maria, Recuperació i superació d'uns anhels identitaris: la Generalitat republicana i la Guerra Civil (1931-1939), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2022.
- Izquierdo Ballester, Santiago, L'organització política de la identitat catalana (1901-1936), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2019.
Amb caràcter general, no s'utilitzaran mitjans tecnològics especials.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |