Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània de Catalunya I, del Catalanisme a la Generalitat Republicana

Codi: 100340 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500501 Història OB 2
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Pomes Vives
Correu electrònic:
jordi.pomes@uab.cat

Equip docent

Arnau Gonzalez Vilalta

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements d’Història contemporània universal, d'Espanya i de Catalunya adquirits al Batxillerat.


Objectius

En aquesta assignatura s’abordarà les principals idiosincràsies que presenta el procés de construcció de la Catalunya del darrer terç del segle XIX i de la primera meitat del segle XX, a través de l’anàlisi dels nous models econòmic, social, polític i cultural assentats i consolidats entre 1868 i 1939. En aquest sentit, el seu eix passa per l'explicació i anàlisis dels diferents moviments que han marcat la transformació i les contradiccions de la societat catalana amb l’objectiu d’entendre els múltiples conflictes interns existents. En aquest sentit, tres seran els corrents que protagonitzaran aquest període: el republicanisme, l'obrerisme i el catalanisme. La interacció entre aquests i la dinàmica política, social i cultural construiran un marc històric fortament convuls que ens permetrà endinsar-nos en els grans eixos de fons que han marcat la contemporaneïtat catalana convertint-la en especialment rellevant en el devenir de la història d'Espanya i incorporant-la en el seu context general europeu com un actor més.

 

 

 

 


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar els principals models teòrics que intenten explicar les característiques de la societat catalana actual.
  5. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts de recerca per a l'estudi de la Catalunya contemporània.
  6. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  12. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

1.      Catalunya entre el Sexenni Democràtic (1868) i la Setmana Tràgica o Revolució de 1909

2.     Barcelona com a metròpolis europea i els contrastos amb la realitat territorial catalana (1890-1930)

3.      Una societat civil dinàmica: de l’associacionisme a la conflictivitat social i política (1900-1930)

4.   Un primer assaig d’autonomia. La Mancomunitat (1914-1925)

5.  Autonomia. La Generalitat republicana (1931-1936)

6.     Catalunya en el si de l’Europa d’entreguerres

7.    La complexitat de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 3, 4, 5, 6, 9, 10
Pràctiques i seminaris orientats pel professor, lectura comprensiva de textos, coneixement d'arxius i fonts documentals per a la recerca. 20 0,8 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories d'orientació de les classes, treballs i pràctiques. Ressolució personalitzada de dubtes. 15 0,6 1, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Treball individual i/o col·lectiu de l'alumne per a preparar materials i apunts, exposicions i pràctiques. 50 2 1, 5, 7, 11, 12

Assistència a classes teòriques impartides pel professor, amb el debat que l'estudiantat pugui suscitar. 
Assistència, si s'escau, a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de recensions, treballs i comentaris analítics de textos.
Preparació, si s'escau, de presentacions orals.
Estudi personal.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites 70 % 0 0 2, 3, 4, 6, 9, 10
Treballs pràctics: anàlisi comprensiu de textos, identificació i interpetació de fonts d'arxius 30 % 25 1 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12

La matèria s'avaluarà aplicant els següents criteris:

- Proves escrites de tipus examen sobre el contingut del temari: 70%

- Realització de treballs, recensions de llibres llegits o similars, comentaris analítics sobre textos, imatges o documents proposats (30 %).

La qualificació de l’assignatura s’establirà a partir de la mitjana obtinguda en les proves escrites (70%) i la resta d’exercicis (el 30% restant). La no presentació d'aquests altres exercicis impedirà de concórrer al/s examen/s i, per tant, de superar l'assignatura.

Aquells alumnes que, en l'avaluació global de l'assignatura, hagin obtingut una nota inferior a 5 però igual o superior a 3 (i un mínim de 3,5 en els exercicis o treballs) podran presentar-se a un examen de recuperació.

Aquells estudiants que per raons de força major no puguin seguir l’avaluació continuada estaran obligats a presentar-se al/s examen/s, així com reforçar els continguts amb activitats suplementàries a concretar per part del professor. En aquest supòsit, caldrà acreditar documentalment la seva absència a les sessions presencials.
La còpia de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) comportarà un 0 a la qualificació de l'exercici.

L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades en les dates i els horaris que estableixi el professor.

 

Avaluació única

Les persones que s'acullin a l'avaluació única hauran de realitzar les mateixes proves escrites i treballs que s'exigiran per a l'avaluació continuada i aquestes tindran el mateix pes percentual que les de l'avaluació continuada. Podran realitzar o presentar les proves i treballs en un únic dia. La matèria s'avaluarà aplicant els mateixos criteris que hem descrit per a l'avaluació continuada.


Bibliografia

- Casanova, J., República y Guerra Civil, Barcelona, Crítica, 2014.

- Culla i Clara, Joan B., El republicanisme lerrouxista a Catalunya (1901-1923), Barcelona, Curial, 1986.

- Fontana, J., La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Vic, Eumo, 2014.

- Sobrequés i Callicó, J. (ed.), “Història Contemporània de Catalunya (I)”, Barcelona, Columna, 1997.

- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran transformació 1790 – 1860, volum 6, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.

- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran consolidació del món burgés 1860 - 1900, volum 7, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996.

- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. L’època dels nous moviments socials 1900-1930, volum 8, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.

- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. De la gran esperança a la gran ensulsiada 1930-1939, volum 9, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1999.

- RISQUES, Manuel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria, Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut, Barcelona, Mina Editorial, 2006.

- Termes, J., “De la revolució de setembre a la Guerra Civil. 1868 – 1939”, Barcelona, Edicions 62, 1993

- Roig Rosich, Josep Maria, Recuperació i superació d'uns anhels identitaris: la Generalitat republicana i la Guerra Civil (1931-1939), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2022.

- Izquierdo Ballester, Santiago, L'organització política de la identitat catalana (1901-1936), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2019.


Programari

Amb caràcter general, no s'utilitzaran mitjans tecnològics especials.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt