Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2500501 Història | OB | 2 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeix cap prerequisit específic, si be és recomanable que els estudiants interessats tinguin nocions bàsiques d'Història Antiga.
L'assignatura es centrarà en l'anàlisi dels processos socials i dels sistemes econòmics generats als mons pròxim-oriental i greco-romà. A més d'abordar els elements socials i econòmics propis dels estats pròxim-orientals, així com de grecs i romans, plurals i en continua evolució, s'analitzarà l'impacte que va tenir l'expansió comercial i militar protagonitzada per aquests en els seus respectius àmbits geogràfics d'actuació, tractant casos concrets d'estudi.
Al final del curs, l'alumne ha d'assolir un coneixement bàsic de les principals estructures socials i econòmiques tant del món pròxim-oriental com del greco-romà, així com ser capaç d'analitzar, processar i interpretar qualsevol mena de material addicional, tant fonts primàries com secundàries (bibliografia), demostrant una primera assimilació dels principis bàsics de la metodologia de la recerca històrica.
1.- Història de la disciplina.
2.- Conceptes econòmics. Karl Polanyi.
3.- Economia i societat al POA. La figura del mercader.
4.- Economía i societat a l’Egipte faraònic.
5.- Estructures socioeconòmiques del món greco-romà. La pólis i la ciuitas.
6.- Formes de dependència.
7.- Territorium.
8.- Negotium.
9.- Otium.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 5, 7, 10, 12, 15, 16, 19, 24, 27, 31, 40, 42 |
Estudi comprensiu de textos i documents de l'antiguitat | 5,5 | 0,22 | 1, 5, 17, 31, 32, 39, 40 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 9, 10, 19, 34, 40 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Lectura comprensiva de textos i intepretació de documents | 45 | 1,8 | 1, 7, 8, 13, 17, 31, 34, 40 |
Redacció de ressenyes, treballs i anàlisis | 15 | 0,6 | 5, 8, 9, 11, 13, 14, 18, 21, 22, 23, 29, 34, 35, 36, 41, 42, 43 |
- Assistència a sessions teòriques dirigides pel professor/a.
- Lectura comprensiva de textos i interpretació de mapes, gràfiques, documents arqueològics.
- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
- Estudi personal.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Recordatori:
Només es podrà entrar a l'aula durant els primers 5 minuts de la classe i només se'n podrà sortir durant els darrers 5 minuts de classe.
No es podrà consumir menjar ni begudes durant la classe.
No es podrà consultar el telèfon mòbil mentre duri la classe.
Qualsevol excepció degudament justificada a aquestes normes ha de rebre explícitament l'aprovació prèvia del professor de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat Bibliogràfica | 30% | 17 | 0,68 | 6, 8, 11, 14, 23, 34, 35, 36, 38, 40, 43 |
Activitat de fonts i comprensió lectora | 30% | 16 | 0,64 | 1, 3, 4, 8, 11, 13, 17, 18, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 43 |
Examen | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 24, 27, 29, 31, 33, 38, 40, 42 |
L’avaluació de l’assignatura es farà a partir de 2 notes:
1.- AVALUACIÓ CONTÍNUA (60% nota global). Es plantejaran 2 activitats pràctiques obligatòries de les quals caldrà lliurar un treball escrit, amb l’obligació per part de l’estudiant d’utilitzar bibliografia especialitzada. Les activitats pràctiques consistiran en:
a) Activitat bibliogràfica i de disseny de recerca (30%).
b) Activitat de fonts primàries i comprensió lectora (30%).
2.- AVALUACIÓ PROVA ESCRITA (40% nota global): Es farà un Examen final, que consistirà, d’una banda, en 2 preguntes a desenvolupar (relatives a temes transversals) a triar-ne una (25%) i, d’altra banda, un comentari de text (d’una font primària o secundària) (15%). La prova es farà en horari de classe (90 min.).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La nota mínima per poder fer mitja de les activitats d’avaluació contínua i de la prova escrita serà de 4. Tanmateix, la mitja final (suma de tots els elements avaluables) sempre haurà de ser igual o superior a 5.
El lliurament de les pràctiques, així com la realització de la prova escrita, són requisits indispensables per a poder optar a la reavaluació. En aquest sentit, la reavaluació consistirà en la realització d’una prova equivalent a la suspesa, si bé la nota màxima que es podrà aconseguir serà de 5.
Cal advertir que qualsevol irregularitat (plagi o còpia) que es detecti suposarà un zero (0) i la pèrdua del dret a la reavaluació.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 50% de les activitats d’avaluació.
Es valorarà positivament l’assistència i la participació durant les sessions teòriques.
AVALUACIÓ ÚNICA
- En la modalitat d'avaluació única, juntament amb la PROVA ESCRITA (40% nota final) s'hauràm de completar dos exercicis presencials, un relatiu a les activitats bibliogràfiques i de diseny d'una recerca (30% d ela nota final), i un altre sobre fonts primàries i comprensió lectora (30% de la nota).
Pròxim Orient i Egipte.
- GELB, I.J., Historia de la escritura, Alianza, Madrid 1993.
- GONZÁLEZ-WAGNER, C., El Próximo Oriente Antiguo, Síntesis, Madrid 1993.
- GRIMAL, N., Historia del Antiguo Egipto, Akal, Madrid 1996.
- KEMP, B.J., El Antiguo Egipto. Anatomía de una civilización, Crítica, Barcelona 1992.
- KLIMA, J., Sociedad y cultura en la Antigua Mesopotamia, Akal, Madrid 1983.
- LIVERANI, M., El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía, Crítica, Barcelona 1995.
- MARGUERON, I.-C., Los mesopotámicos, Cátedra, Madrid 2002.
- MESKELL, L., Private Life in New Kingdom Egypt, Princeton 2002.
- PADRÓ, J., Historia del Egipto faraónico, Alianza, Madrid 2001.
- REDMAN, C.L., Los orígenes de la civilización, Crítica, Barcelona 1990.
- ROBINS, G., Women in Ancient Egypt, Cambridge 1993.
- SERRANO, J.M., Textos para la historia antigua de Egipto, Cátedra, Madrid 1993.
- SHAW, I. (ed.), The Oxford History of Ancient Egypt, OUP, Oxford 2000.
- SNELL, D., A Companion to Ancient Near East, Blackwell, Oxford 2005.
- TRIGGER, B.G. et alii, Historia del Egipto Antiguo, Crítica, Barcelona 1997.
- VAN DE MIEROOP, M., A History of the Ancient Near East, Blackwell, Malden 2007.
Grècia i Roma.
- ANNEQUIN, J. et alii, Formas de explotación del trabajo y relaciones sociales en la Antigüedad clásica, Madrid 1979.
- ARIÉS, P.; DUBY, G. (dirs.), Historia de la vida privada, 1, Taurus, Madrid 1992.
- AUSTIN, M.M.; VIDAL-NAQUET, P., Economía y sociedad en la Grecia Antigua, Barcelona 1986.
- BADIAN, E., Roman Imperialism in the Late Republic, Blackwell, Oxford 1968.
- BRUNT, P.A., Conflictos sociales en la República romana, Buenos Aires 1973.
- CANTARELLA, E., La mujer romana, Santiago de Compostela 1991.
- CARANDINI, A., L'Anatomia della Scimmia, Turín 1979.
- COTTERELL, A., Los orígenes de la civilización europea, Crítica, Barcelona 1986.
- CRAWFORD, M.H., Coinage and Money Under the Roman Republic, Londres 1985.
- DE LA VILLA, J. (ed.), Mujeres de la Antigüedad, Alianza, Madrid 2004.
- DE MARTINO, F., Historia económica de la Roma antigua (2 vols.), Akal, Madrid 1985.
- DOMÍNGUEZ MONEDERO, A., La Polis y la expansión colonial griega, Síntesis, Barcelona 1991.
- DOMÍNGUEZ MONEDERO, A., Solón y Atenas, Alianza, Madrid 1999.
- ECKSTEIN, A., Mediterranean Anarchy, Interstate War and the Rise of Rome, Berkeley 2006.
- ERDKAMP, P. (ed.), A Companion to the Roman Army, Blackwell, Oxford 2007.
- ÉTIENNE, R., La vida cotidiana en Pompeya, Temas de Hoy, Madrid 1992.
- FANTHAM, E. et alii (eds), Women in the Classical World, Nova York 1994.
- FINLEY, M.I., El mundo de Odiseo, FCE, México 1961.
- FINLEY, M.I., Economía y sociedad en la antigua Grecia, Crítica, Barcelona 1984.
- FINLEY, M.I. (ed.), Estudios sobre Historia Antigua, Akal, Madrid 1981.
- FORNIS, C., Esparta: historia, sociedad y cultura de un mito, Crítica, Madrid 2003.
- GARNSEY, P.; SALLER, R., El Imperio Romano. Economía, sociedad y cultura, Crítica, Barcelona 1990.
- GREENE, K., The Archaeology of the Roman Economy, Berkeley 1986.
- GRIMAL,P., La formación del Imperio romano, Siglo XXI, Madrid 1990.
- HARRIS, W.V., Guerra e imperialismo en la Roma republicana, Siglo XXI, Madrid 1989.
- HINDESS, B.; HIRST, P.Q., Los modos de producción precapitalistas, Barcelona 1977.
- HOPKINS, K., Conquistadores y Esclavos, Barcelona 1981.
- HUMBERT, M., Institutions politiques et sociales de l'Antiquité, Précis Dalloz, París 1986.
- KOVALIOV, S.I., Historia de Roma, Akal Textos, Madrid 1973.
- LÉVÊQUE, P., VIDAL-NAQUET, P., Clisthène l’Athénien, Les Belles Lettres, París 1964.
- LYNN, S., MACINTOSH, J. (eds.), Women in Antiquity, Routledge, Londres 2016.
- MACLEAN, R., Freed Slaves and Roman Imperial Culture: Social Integration and the Transformation of Values, Cambridge 2018.
- MARROU, H.-I., Historia de la educación en la Antigüedad (2 vols.), Akal, Madrid 1985.
- MORLEY, N., Trade in Classical Antiquity, Cambridge 2007.
- MOSSÉ, C., Les institutions politiques grecques, Armand Colin, París 1967.
- MOSSÉ, C., Historia de una democracia: Atenas, Akal, Madrid 1987.
- MOSSÉ, C., La mujer en la Grecia Antigua, Nerea, Madrid 1990.
- NAVARRO, M., Perfectissima femina: Femmes de l'élite dans l'Hispanie romaine, Ausonius, Bordeaux 2023.
- NICOLET, C., Roma y la conquista del mundo mediterráneo (2 vols), Labor, Barcelona 1982.
- OLIVA, P., Esparta y sus problemas sociales, Akal, Madrid 1983.
- PEACHIN, M., The Oxford Handbook of Social Relations in the Roman World, Blackwell, Oxford 2014.
- PLÁCIDO, D., Introducción al Mundo Antiguo: problemas teóricos y metodológicos, Madrid 1993.
- PLESSIS, P. et alii (eds.), The Oxford Handbook of Roman Law and Society, Blackwell, Oxford 2016.
- POMEROY, S., Diosas, Rameras, Esposas y Esclavas, Akal, Madrid 1991.
- POMEROY, S. et alii, La AntiguaGrecia, Crítica, Barcelona 2001.
- ROLDÁN, J.M., El Imperialismo romano: Roma y la conquista, Síntesis, Madrid 1994.
- ROSENSTEIN, N.; MORSTEIN, R. (eds.), A Companion to the Roman Republic, Blackwell, Oxford 2006.
- ROWLANDSON, J., Women and society in Greek and Roman Egypt: a sourcebook, Cambridge University Press, Cambridge 1998.
- ROUGÉ, J., Les institutions romaines, Armand Colin, París 1969.
- RÜPKE, J. (ed.), A Companion to Roman Religion, Blackwell, Oxford 2011.
- SCHEIDEL, W. et alii (eds.), The Cambridge Economic History of the Greco-Roman World, Cambridge 2007.
- SNODGRASS, A., Archaic Greece: The Age of Experiment, Londres 1980.
- STAERMAN, E.M.; TROFIMOVA, M.K., La esclavitud en la Italia Imperial, Madrid 1979.
- STE. CROIX, G.E.M., La lucha de clases en el mundo griego antiguo, Crítica, Barcelona 1988.
- STRUVE, V.V., Historia de la Antigua Grecia, Akal Textos, Madrid 1979.
- SYME, R., La Revolución Romana, Taurus, Madrid 1989.
- VEYNE, P., La sociedad romana, Madrid 1990.
- VLACHOS, G.C., Les sociétés politiques homériques, PUF, París 1974.
- WINTERLING, A., Politics and Society in Imperial Rome, Blackwell, Oxford 2009.
Cap.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |