Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 3 |
2500501 Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Lectura en anglès. Maneig d'eines informàtiques de dibuix.
-Conèixer l'estat de la qüestió dels estudis arqueològics sobre les pràctiques agràries medievals.
-Relacionar les recerques arqueològiques amb les grans qüestions historiogràfiques sobre les pràctiques agràries i les pagesies medievals i preindustrials, en general.
-Conèixer les característiques generals de les agricultures medievals i els registres arqueològics i textuals que les fan recognoscibles.
-Familiaritzar-se amb les tècniques pròpies de l'estudi dels espais agraris, específicament d'època medieval.
Teoria
1. Introducció: Per què una arqueologia agrària de les societats medievals?
2. Pagesos i pràctiques agràries a l’alta edat mitjana i en les societats feudals
3. Pagesos y espais agraris d'al-Andalus
4. L’impacte de les conquestes feudals
Pràctiques d'aula
Elaboració d’un projecte de recerca arqueològic sobre espais i pràctiques agràries medievals
Pràctiques de camp
Realització d'una activitat de camp i del corresponent informe
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques; sessions pràctiques i seminaris | 40,5 | 1,62 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19, 28, 31, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs | 25 | 1 | 2, 3, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs; informes de les pràctiques de camp | 75 | 3 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Dirigides: classes teòriques i pràctiques
Supervisades: plantejament i resolució d'exercicis pràctics; realització de les pràctiques de camp.
Autònomes: llegir i interpretar estudis arqueológics sobre pràctiques i espais agraris; desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi; comunicar oralment i per escrit; fer exercicis teòrics i pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe pràctiques de camp | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Un exercici pràctic (PAUL) | 30% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34 |
Una prova escrita (teoria) | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12, 17, 19, 20, 30, 31 |
1. Teoria: Una prova escrita dividida en dos exàmens parcials --> 50% de la nota final (25% cada examen)
2. PAUL: Un exercici pràctic --> 30% de la nota final
3. PCAM: Un informe de les pràctiques de camp --> 20% de la nota final
La nota final mínima per aprovar l'assignatura és 5. Només podran fer mitjana per a la nota final les notes iguals o superiors a 4 en cada prova o exercici avaluable. Una nota inferior comportarà anar a recuperació, o suspendre l’assignatura si no s’arriba a 4 en la recuperació. Les proves o exercicis avaluables amb una nota inferior a 3 no es podran recuperar i l’assignatura estarà suspesa directament.
L'estudiant que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per un valor mínim corresponent a un 60% de la nota final serà qualificat amb un "No Avaluable", i no es podrà presentar a la recuperació.
Les pràctiques de camp no es podran recuperar.
En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una prova o exercici d’avaluació la nota serà un 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les proves o exercicis d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Ballesteros Arias, P.; Kirchner, H.; Eiroa, J.; Fernández Mier, M.; Ortega Ortega, J.; Quirós Castillo, J.A.; Retamero, F.; Sitjes, E.; Torró, J.; Vigil-Escalera Guirado, A. 2010, "Por una arqueología agraria de las sociedades medievales hispánicas. Propuesta de un protocolo de investigación". En H. Kirchner (ed.) Por una arqueología agraria: perspectivas de investigación sobre espacios de cultivo en las sociedades medievales hispánicas. Archeopress, Oxford. 2010, p. 185-202
Baydal, Vicent, Esquilache, Ferran, eds. (2023), La herencia reconstruida. Crecimiento agrario y transformaciones del paisaje tras las conquistas de al-Andalus (siglos XII-XVI), Universitat Jaume I, Castelló de la Plana.
Esquilache, Ferran (2021) "Més enllà de la ‘revolució verda’. El paper dels cultius en la formació de l’agrosistema andalusí", E. Vicedo-Rius (ed.), Cultius, especialització i mercats, Lleida: Institut d’Estudis Ilerdencs, 2021, 21-48.
-Fernández Mier, Margarita (2018) "De la Arqueología del paisaje a la Arqueología Agraria". Juan Antonio Quirós Ed. Treinta años de arqueología medieval en España. Oxford: Archaeopress, 2018: 225-270.
-Kirchner, Helena (2020) "Arqueología del campesinado en época alto medieval. Reflexiones y propuestas". Imago Temporis Medium Aevum 14: 462-497
-Miret Mestre, Josep (2008) "L'experimentació sobre sitges tradicionals. Aportacions de l'arqueologia i l'agronomia". Revista d'Arqueologia de Ponent, núm.18, p. 217-240
-Quirós, J.A. ed. (2016) Social complexity inEarly Medieval rural communities. The North-Western Iberia. Archaeopress, Oxford
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2012) Hidráulica agraria y sociedad feudal. Prácticas, técnicas, espacios, PUV, València.
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2018), Trigo y ovejas. El impacto de las conquistas en los paisajes andalusíes (siglos XI-XVI), PUV,València.
-Vigil, Alfonso et al (2013), Horrea, barns and silos. Storage and incomes in Early Medieval Europe. Bilbao. (Documentos de Arqueología Medieval, 5).
*
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |