Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
2500501 Història | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els que són propis de les assignatures optatives dels plans d'estudis d'Arqueologia i Història.
En la darrera etapa dels estudis de grau, aquesta assignatura ofereix als alumnes interessats per l’Arqueologia i la Història Medieval o, genèricament, per l’estudi històric del territori, les eines i els recursos necessaris per a analitzar i comprendre les estructures territorials que són pròpies de l’Edat Mitjana, així com els seus successius components.
Aquí, des de l’anàlisi arqueològica i documental, s’estudien les pautes socials i econòmiques que regeixen la constitució i les transformacions dels districtes territorials durant el període medieval, tot atenent les seves fórmules organitzatives, els seus sistemes de defensa i les tendències que segueix la distribució del poblament.
En la seva diacronia, es prioritza l’estudi dels centres de poder i dels seus organismes de representació o de govern, així com el desenvolupament i la gestió de les fortificacions o, també, les principals transformacions que regeixen la distribució de l’hàbitat en l’àmbit rural.
1. Els districtes medievals: entre el territori antic i les jurisdiccions modernes
1.1. Els quatre recursos bàsics: les fonts escrites; el registre arqueològic i monumental; els registres toponomàstics; els recursos cartogràfics
1.2. El territorium clàssic i les villae: civitates, agri et fundi
2. Les ciutats i el poblament rural durant l'antiguitat tardana.
2.1. Les explotacions agropecuàries i el seu model social i econòmic
2.2. Les fundacions eclesiàstiques
2.3. Les fortificacions tardoantigues
2.4. L'Estat islàmic inicial i els seus recursos
2.5. L’Estat carolingi i els seus recursos
3. La formació de noves societats
3.1. Vil·les, alqueries i altres explotacions rurals: el segle IX
3.2. Els principats territorials i els processos d'encastellament
3.3. La innovació urbana en al-Andalus
3.4. La cristianització i la islamització rural
4. El canvi feudal i els seus recursos
4.1. El castrum
4.2. La parrochia
4.3. Els mansi
4.4. La gènesi dels mercats
5. Les monarquies feudals
5.1. Les granges mercantils
5.2. Les noves viles de la BEM
5.3. Crisi d'un model contradictori
5.4. Els masos moderns
6. Presentació de treballs i balanç del curs
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
clàsses teòriques i de discussió | 40 | 1,6 | 3, 4, 7, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 20 | 0,8 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
recerca d'informació, redacció de treballs i presentació dels mateixos | 90 | 3,6 | 4, 6, 7, 11, 12 |
- Assistència a classes teòriques i de discussió dirigides pel professor .
- Estudi personal i recopilació de dades en el marc del desenvolupament d’un treball de curs (individual o col·lectiu).
- Redacció del treball i presentació oral del mateix.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació, assistència i progressió | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 7, 12 |
Presentació oral de resultats | 20% | 0 | 0 | 3, 5, 8, 10, 12 |
Redacció d'un treball de curs | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació es verifica mitjançant l'elaboració d'un treball de curs. Només tenen opció de recuperar els treballs lliurats en el termini establert. No són avaluables els treballs presentats més tard de la data de recuperació.
A l'inici del curs es fixaran tres terminis de seguiment i de lliurament d'evidències sobre l'elaboració dels treballs amb el professor: primer amb una entrevista personal, on es determinaran els objectius; després amb el guió del treball i la bibliografia bàsica; i al capdavall amb el lliurament del treball final.
La participació, assistència i progressió no és recuperable.
La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total de l'assignatura.
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Es tindran en compte els casos particulars que, per poder rebre un tractament específic, requerirà que l’alumne exposi i justifiqui adequadament el seu cas.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
THULIN, C.: Corpus agrimensorum romanorum. Opuscula agrimensurum veterum, Stuttgart 1913 i 1971.
MARTÍ, R.: Territoria en transició al Pirineu medieval, Actes del 3er curs d'arqueologia d'Andorra, Andorra
1995, pag.37-83.
SABATÉ, F.: El territori de la Catalunya medieval. Percepció de l'espai i divisió territorial al llarg de l'Edat
Mitjana, Barcelona 1997.
BOLÒS, J.: Els Orígens medievals del paisatge català : l'arqueologia del paisatge com a font per a conèixer la
història de Catalunya. Institut d'Estudis Catalans, Barcelona 2004.
CONTAMINE, BOMPAIRE i altres: La economía medieval. Akal. Madrid, 2000.
WICKHAM, C: Una historia nueva de la alta Edad Media. Crítica, Barcelona, 2009.
ACRAM: (I, II, III i IV) Congrés d'Arqueologia Medieval i Moderna a Catalunya, Igualada, Sant Cugat, Sabadell, Tarragona i Barcelona 2000, 2003, 2007, 2011 i 2014.
No precisa programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |