Logo UAB

Arqueologia del Territori Medieval

Codi: 100330 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500241 Arqueologia OT 3
2500241 Arqueologia OT 4
2500501 Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Marti Castello
Correu electrònic:
ramon.marti@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els que són propis de les assignatures optatives dels plans d'estudis d'Arqueologia i Història.


Objectius

En la darrera etapa dels estudis de grau, aquesta assignatura ofereix als alumnes interessats per l’Arqueologia i la Història Medieval o, genèricament, per l’estudi històric del territori, les eines i els recursos necessaris per a analitzar i comprendre les estructures territorials que són pròpies de l’Edat Mitjana, així com els seus successius components.
Aquí, des de l’anàlisi arqueològica i documental, s’estudien les pautes socials i econòmiques que regeixen la constitució i les transformacions dels districtes territorials durant el període medieval, tot atenent les seves fórmules organitzatives, els seus sistemes de defensa i les tendències que segueix la distribució del poblament.
En la seva diacronia, es prioritza l’estudi dels centres de poder i dels seus organismes de representació o de govern, així com el desenvolupament i la gestió de les fortificacions o, també, les principals transformacions que regeixen la distribució de l’hàbitat en l’àmbit rural.


Competències

    Arqueologia
  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Història
  • Contextualitzar els processos històrics i analitzar-los des d'una perspectiva crítica
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa. Saber utilitzar de manera experta les possibilitats d'Internet.
  3. Dominar l'estructura diacrònica general del passat.
  4. Dominar la història universal de l'edat mitjana.
  5. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  6. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  7. Identificar els mètodes propis de l'arqueologia i la seva relació amb l'anàlisi històrica.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Interpretar les fonts materials i documentals.
  10. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  11. Utilitzar el vocabulari tècnic específic d'interpretació i comentari dels textos antics.
  12. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.

Continguts

1. Els districtes medievals: entre el territori antic i les jurisdiccions modernes

1.1. Els quatre recursos bàsics: les fonts escrites; el registre arqueològic i monumental; els registres toponomàstics; els recursos cartogràfics

1.2. El territorium clàssic i les villae: civitates, agri et fundi

2. Les ciutats i el poblament rural durant l'antiguitat tardana.

2.1. Les explotacions agropecuàries i el seu model social i econòmic

2.2. Les fundacions eclesiàstiques

2.3. Les fortificacions tardoantigues

2.4. L'Estat islàmic inicial i els seus recursos

2.5. L’Estat carolingi i els seus recursos

3. La formació de noves societats

3.1. Vil·les, alqueries i altres explotacions rurals: el segle IX

3.2. Els principats territorials i els processos d'encastellament

3.3. La innovació urbana en al-Andalus

3.4. La cristianització i la islamització rural

4. El canvi feudal i els seus recursos

4.1. El castrum

4.2. La parrochia

4.3. Els mansi

4.4. La gènesi dels mercats

5. Les monarquies feudals

5.1. Les granges mercantils

5.2. Les noves viles de la BEM

5.3. Crisi d'un model contradictori

5.4. Els masos moderns

6. Presentació de treballs i balanç del curs


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
clàsses teòriques i de discussió 40 1,6 3, 4, 7, 11, 12
Tipus: Supervisades      
tutories 20 0,8 1
Tipus: Autònomes      
recerca d'informació, redacció de treballs i presentació dels mateixos 90 3,6 4, 6, 7, 11, 12

- Assistència a classes teòriques i de discussió dirigides pel professor .
- Estudi personal i recopilació de dades en el marc del desenvolupament d’un treball de curs (individual o col·lectiu).
- Redacció del treball i presentació oral del mateix.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació, assistència i progressió 10% 0 0 3, 4, 7, 12
Presentació oral de resultats 20% 0 0 3, 5, 8, 10, 12
Redacció d'un treball de curs 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

L'avaluació es verifica mitjançant l'elaboració d'un treball de curs. Només tenen opció de recuperar els treballs lliurats en el termini establert. No són avaluables els treballs presentats més tard de la data de recuperació.

A l'inici del curs es fixaran tres terminis de seguiment i de lliurament d'evidències sobre l'elaboració dels treballs amb el professor: primer amb una entrevista personal, on es determinaran els objectius; després amb el guió del treball i la bibliografia bàsica; i al capdavall amb el lliurament del treball final.
La participació, assistència i progressió no és recuperable.
La còpia de fonts escrites (internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici i que l'alumne perdi la convocatòria del total de l'assignatura.
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Es tindran en compte els casos particulars que, per poder rebre un tractament específic, requerirà que l’alumne exposi i justifiqui adequadament el seu cas.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

THULIN, C.: Corpus agrimensorum romanorum. Opuscula agrimensurum veterum, Stuttgart 1913 i 1971.
MARTÍ, R.: Territoria en transició al Pirineu medieval, Actes del 3er curs d'arqueologia d'Andorra, Andorra
1995, pag.37-83.
SABATÉ, F.: El territori de la Catalunya medieval. Percepció de l'espai i divisió territorial al llarg de l'Edat
Mitjana, Barcelona 1997.
BOLÒS, J.: Els Orígens medievals del paisatge català : l'arqueologia del paisatge com a font per a conèixer la
història de Catalunya. Institut d'Estudis Catalans, Barcelona 2004.
CONTAMINE, BOMPAIRE i altres: La economía medieval. Akal. Madrid, 2000.
WICKHAM, C: Una historia nueva de la alta Edad Media. Crítica, Barcelona, 2009.
ACRAM: (I, II, III i IV) Congrés d'Arqueologia Medieval i Moderna a Catalunya, Igualada, Sant Cugat, Sabadell, Tarragona i Barcelona 2000, 2003, 2007, 2011 i 2014.

 
Recursos infogràfics:
 
http://www.icc.cat/vissir3/
https://www.instamaps.cat/#/
https://www.ign.es/iberpix/visor/
http://calaix.gencat.cat/
https://egipci.cultura.gencat.cat/
http://invarque.cultura.gencat.cat/
http://invarquit.cultura.gencat.cat/
https://www.fundacionoguera.com/
https://oncat.iec.cat/entrada.asp

 


Programari

No precisa programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt