Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'objectiu d'aquesta assignatura és, en primer lloc, fer una introducció a les nocions lògiques fonamentals: conseqüència lògica, satisfactibilitat, consistència i equivalència lògica. En segon lloc, es pretén dotar a l'estudiantat de les tècniques bàsiques per a l'anàlisi lògica dels raonaments deductius, amb especial atenció als raonaments filosòfics. L'assignatura, però, pot ser cursada per persones d'altres especialitats. La naturalesa de l'assignatura és fonamentalment pràctica, però també es reflexionarà sobre els principals problemes de Filosofia de la Lògica. Al llarg de tot el curs utilitzarem diferents eines, com els jocs deductius (pràctiques) i els debats orals, que tenen com a finalitat potenciar la creativitat en l'argumentació filosòfica.
Com a últim objectiu, l’assignatura posarà èmfasis en el rigor i l’estructura de l’assaig filosòfic, element indispensable que ha de dominar tot estudiant de filosofia.
1. Introducció a la lògica formal.
2. La lògica proposicional: Primers passos cap a la simbolització. Connectives. Enunciats.
3. Semàntica de la lògica proposicional. Assignacions de valors de veritat. Taules de veritat. Tautologies, contradiccions i fórmules contingents.
4. Satisfactibilitat i conseqüència lògica. Equivalència lògica.
5. Deducció natural per a la lògica proposicional.
6. Història i Filosofia de la Lògica.
7. Sintaxi de la lògica de primer ordre.
8. Semàntica de la lògica de primer ordre. Estructures. Veritat en una estructura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resoldre excercicis a classe | 29 | 1,16 | 6, 7 |
Taller de jocs deductius | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Lliga de debat | 24 | 0,96 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de conceptes | 25 | 1 | 6, 7, 10 |
Resoldre problemes. | 30 | 1,2 | 6, 10 |
Combinació de classes teòriques i pràctiques.
Jocs deductius.
Participació en una lliga de debat.
Resolució conjunta d'exercicis.
Activitats d'autoaprenentatge.
Introducció de diferents nivells de dificultat en les pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques a l'àula | 10% | 8 | 0,32 | 2, 4, 5, 6, 8, 10 |
Test de síntesis | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 7, 10 |
Treball taller de jocs deductius i lliga de debat | 40% | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10 |
Hi ha dues modalitats d’avaluació, la continuada i l’única.
Avaluació continuada. Hi haurà tres tipus d'activitats avaluatives: una prova de síntesi (sobre el contingut dels punts 1-4 del temari), pràctiques a classe, i la participació en diferents activitats entre les quals l'alumnat podrà escollir (jocs deductius, lliga de debat argumentatiu, exercicis sobre formalismes lògics...) on es treballaran els punts 5-8 del temari.
La prova de síntesi valdrà un 50% de la nota, les pràctiques a classe un 10%, i l'avaluació de la participació en les altres activitats un 40%. L'alumnat que no pugui assistir a totes les classes d'una activitat presencial, no serà avaluat d'aquella activitat, i a final de curs haurà de realitzar una pràctica alternativa a classe sobre els continguts dels punts del temari corresponents. Les pràctiques no són recuperables, s'han de fer i lliurar el mateix dia de classe.
Per a poder fer la recuperació s'haurà d'haver obtingut, com a mínim, un 3,5 en la suma de les tres parts de l’avaluació.
Avaluació única. Per poder acollir-se a l’avaluació única, serà necessari omplir una sol·licitud oficial. En una única prova, on hi haurà preguntes teòriques i practiques, s’examinarà el contingut de tot el temari. L'avaluació única es prepararà amb el llibre Forallx (https://forallx.openlogicproject.org), aquest llibre inclou un material d’autoaprenentatge, que es podrà treballar al llarg del curs amb l'ajut de tutories amb el professorat de l’assignatura.
El professorat informarà l'alumnat (via Moodle) delprocediment i data de l'avaluació i la revisió de les qualificacions de totes les activitats avaluatives.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat completi les enquestes d'avaluació de l'acompliment docent i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Obligatòria: P.D. Magnus, Forallx, University at Albany, State University of New York, modificada per T. Button, University of Cambridge, sota llicència Creative Commons, 2023, https://forallx.openlogicproject.org/
Recomanada:
C. Badesa, I. Jané, R. Jansana, Elementos de lógica formal, Ariel, 2007.
J. Barwise and J. Etchemendy, The Language of first-order logic, 3era ed., Center for the Study of Language and Information, cop. 1992.
Franks, C. "Propositional Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/entries/logic-propositional/>.
The Logic Café, http://thelogiccafe.net/PLI/
Ampliación
Copi, I. M; Cohen, C; Rodych, V. Introduction to logic. Routledge, 2018.
Doxiadis, A. & C. H. Papadimitriou . Logicomix : una búsqueda épica de la verdad. Madrid: Sinsentido, 2011. Print. (novel·la gráfica)
Ewald, W. "The Emergence of First-Order Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/logic-firstorder-emergence/>.
Lavin, A. Thinking well. A logic and critical thinking textbook. Creative commons.
Shapiro, S. & T. Kouri Kissel, "Classical Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2022 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/logic-classical/.
Sider, T. Logic for philosophy. Oxford University Press, USA. 2010
Thomason, R. "Logic and Artificial Intelligence", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2020 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/sum2020/entries/logic-ai/.
No hi ha cap software específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |