Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Entenem per filosofia moderna el conjunt de filosofies produïdes en el món occidental després dels processos de la Reforma i la Contrareforma, i que no reneguen del nou mode de llei que la ciència ha descobert en la natura. Les guerres de religió deixen pas a un període de pau relativa, amb la constitució de l’estat nació i de les religions nacionals. D’altra banda, la revolució galileana fa possible de pensar una forma de llei eterna no lligada a la revelació bíblica, sinó a la matematització de la naturalesa. Queda enrere doncs la gran retòrica naturalista del Renaixement. L’obra de Descartes inaugura una nova època en la filosofia. En efecte, allà on el Renaixement centrava tot pensament en la centralitat de la figura humana, fi últim de la creació divina, Descartes introdueix un subjecte deduït de manera purament racional del propi pensament. La filosofia, a més, es posa a parlar les llengües nacionals. Amb ells culmina el gran esforç de recuperar una metafísica que no sigui esclava de la revelació teològica i que respecti la nova forma de causalitat no aristotèlica introduïda per la ciència. Així, la unicitat extraordinària de la substància en Spinoza i la multiplicitat infinita de les substàncies de Leibniz preparen el que serà la gran obra crítica de la raó en el segle següent.
Consideracions generals sobre la Modernitat
R. Descartes
El segle XVII i la recepció de l’obra cartesiana: racionalisme i empirisme
El racionalisme: B. Spinoza i G. Leibniz
Margaret Cavendish i Anne Conway
Presentació general de l'empirisme
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes a l'aula | 50 | 2 | 10, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs individuals supervisats | 30 | 1,2 | 2, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual autònom | 50 | 2 | 5, 6, 7, 8, 15, 16, 18, 19, 20, 21 |
Les classes s'organitzen al voltant de les explicacions del professor, amb espai per a qüestions i debats amb la participació de l'alumnat.
L'alumnat treballa a partir de les exposicions i de la bibliografia recomanada.
En una atenció personalitzada, l'alumnat pot formular dubtes, demanar esclariments o ampliacions de la bibliografia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 8 | 0,32 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21 |
Examen parcial | 20% | 4 | 0,16 | 9, 12, 21 |
Un treball a presentar en la data que s'indiqui | 30% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació de l’assignatura consistirà en l’entrega d'un treball (30%), la realització d'un examen parcial (20%) i un examen final (50%). El format del treball i les dates dels exàmens s'indicaran a principi de curs.
No s'acceptarà cap treball que no s'entregui en la data fixada. Qualsevol indici de plagi serà penalitzat amb un 0 en l'activitat presentada.
Per a poder presentar-se a l'examen de recuperació s'haurà d'haver estat avaluat d'un mínim de 2/3 parts de les proves avaluatives.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació de l’assignatura consistirà en l’entrega de dos treballs (25+25%) i un examen final (50%). El format dels treballs i la data de l'examen s'indicaran a principi de curs.
No s'acceptarà cap treball que no s'entregui en la data fixada. Qualsevol indici de plagi serà penalitzat amb un 0 en l'activitat presentada.
OBSERVACIONS
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
BIBLIOGRAFIA
Fonts:
BERKELEY, George, Tratado sobre los principios del conocimiento humano, trad. C. Mellizo, Alianza editorial, Madrid, 1992.
--- : Tres diálogos entre Hilas y Filonús, trad. G. L. Sastre, Espasa Calpe, Madrid, 1996.
CONWAY, ANNE, Principios de la filosofía más antigua y moderna, trad. de Bernardino Orio de Miguel, Universidad Politécnica de Valencia, 2004.
CAVENDISH, MARGARET, Philosophical Letters, or Modest Reflections Upon some Opinions in Natural Philosophy, 1664 (disponible en línia)
DESCARTES, René, Regles per a la direcció de l’enginy, trad. Salvi Turró, Barcelona, Edicions 62, 1998.
--- : Discurs del mètode, trad. Pere Lluís Font, Barcelona, Edicions 62, 1996.
---: Meditacions metafísiques, trad. Miquel Costa, Barcelona, Edicions 62, 2008.
--- : Libertad y generosidad. Textos morales, trad. i ed. Salvi Turró, ed. Proteus, 2010.
HUME, David, Investigación sobre el entendimiento humano, ed. bilingüe, trad. V. Sanfélix y C. Ors, Madrid, ed. Istmo, 2004.
KANT, Immanuel, Crítica de la razón pura, trad. P. Ribas, ed. Alfaguara, Madrid, 1978.
LEIBNIZ, Gottfried Wilhelm, Meditaciones sobre el conocimiento, la verdad y las ideas, trad. Miguel Candel Sanmartín (versión hipertexto en http://www.ub.es/telemac)
--- : Discurs de metafísica; Monadologia, trad. JosepOlesti, Barcelona, Marbot ed., 2018.
--- : Nous assaigs sobre l'enteniment humà, trad. Josep Olesti, Barcelona, ed. 62, 1997.
LOCKE, John, Ensayo sobre elentendimiento humano, trad. Edmundo O’Gorman, FCE, México, 1999.
SPINOZA, Baruch, Tratado de la reforma del entendimiento, trad. Atilano Domínguez, Madrid, Alianza, 1988.
--- : Ètica demostrada segons l’ordre geomètric, trad. J. Olesti, Marbot ed., Barcelona, 2013.
Bibliografia secundària:
AA.VV., Estudis cartesians, Societat Catalana de Filosofia, Barcelonesa d’Edicions, Barcelona, 1996.
AYER, Alfred J., Hume, Madrid, Alianza Editorial, 1980.
BELAVAL, Yvon (dir.), Historia de la filosofía, Siglo XXI, Madrid, 1974. Vol. 6: Racionalismo, empirismo e Ilustración.
CASSIRER, Ernst, El problema del conocimiento en la filosofía y en la ciencia modernas, México, FCE, 1979 (vol. I y II).
DELEUZE, Gilles, Empirismo y subjetividad, ed. Gedisa, 1981.
DUQUE, Félix, Historia de la Filosofía moderna: la era de la crítica, ed. Akal, 1998.
DUSSEL, Enrique, 1492. El encubrimiento del otro. Hacia el origen del “mito de la modernidad”, Plural editores, La Paz, 1994.
--- : El primer debate filosófico de la Modernidad, Clacso, 2020.
FOUCAULT, Michel, Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, ed. Siglo XXI, 1968.
HAZARD, Paul, La crisis de la conciencia europea, Madrid, Alianza, 1983.
--- : El pensamiento europeo en el siglo XVIII, Madrid, Alianza, 1985.
HEIDEGGER, Martin, “La era de la técnica” i “La época de la imagen del mundo” (Die Zeit des Weltbildes) en Caminos del bosque (Holzwege), trad. Helena Cortés y Arturo Leyte, Madrid, Alianza, 1995.
MARTÍNEZ MARZOA, Felipe, Historiade la filosofía, Madrid, ed. Istmo,1973 y 1994, (vol. II).
--- : Cálculo y ser (Aproximación a Leibniz), Madrid, Visor, 1991.
MILLS, Charles W., The Racial Contract, Cornell University Press, 1997.
MORRIS, Charles, Locke, Berkeley y Hume, Oxford University Press, 1987.
TURRÓ, Salvi, Descartes. Del hermetismo a la nueva ciencia, Barcelona, ed. Anthropos, 1987.
--- : Filosofia i Modernitat. La reconstrucció de l’ordre del món, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 2016.
Materials en línia:
- http://www.philosophica.info/
-http://frank.mtsu.edu/~rbombard/RB/spinoza.new.html (Studia Spinoziana)
-http://www.maths.tcd.ie/~dwilkins/Berkeley/
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |