Logo UAB

Filosofia moderna

Codi: 100310 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500246 Filosofia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Alejandro Mumbrú Mora
Correu electrònic:
alejandro.mumbru@uab.cat

Equip docent

(Extern) Àlex Mumbrú Mora

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 No hi ha prerequisits.


Objectius

Entenem per filosofia moderna el conjunt de filosofies produïdes en el món occidental després dels processos de la Reforma i la Contrareforma, i que no reneguen del nou mode de llei que la ciència ha descobert en la natura. Les guerres de religió deixen pas a un període de pau relativa, amb la constitució de l’estat nació i de les religions nacionals. D’altra banda, la revolució galileana fa possible de pensar una forma de llei eterna no lligada a la revelació bíblica, sinó a la matematització de la naturalesa. Queda enrere doncs la gran retòrica naturalista del Renaixement. L’obra de Descartes inaugura una nova època en la filosofia. En efecte, allà on el Renaixement centrava tot pensament en la centralitat de la figura humana, fi últim de la creació divina, Descartes introdueix un subjecte deduït de manera purament racional del propi pensament. La filosofia, a més, es posa a parlar les llengües nacionals. Amb ells culmina el gran esforç de recuperar una metafísica que no sigui esclava de la revelació teològica i que respecti la nova forma de causalitat no aristotèlica introduïda per la ciència. Així, la unicitat extraordinària de la substància en Spinoza i la multiplicitat infinita de les substàncies de Leibniz preparen el que serà la gran obra crítica de la raó en el segle següent.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Situar les idees i els arguments filosòfics més representatius d'una època en el seu rerefons històric i relacionar els autors més rellevants de cada època en qualsevol de les disciplines filosòfiques.
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  3. Construir arguments filosòfics amb rigor.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  5. Discriminar els trets que defineixen el lloc d'un autor en el context d'una problemàtica i reorganitzar-los en un esquema coherent.
  6. Distingir i esquematitzar el contingut fonamental d'un text filosòfic.
  7. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  8. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
  9. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  10. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  11. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  12. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  13. Indicar els principals temes de la història de la filosofia.
  14. Indicar i discutir les principals característiques del pensament definitori d'una època, emmarcant-les en el context.
  15. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  16. Llegir comprensivament textos filosòfics de la història de la filosofia.
  17. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  18. Relacionar diversos ordres que es poden descobrir entre les idees filosòfiques de diferents autors i moments històrics.
  19. Resoldre problemes de manera autònoma.
  20. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.
  21. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la filosofia.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

  1. Consideracions generals sobre la Modernitat 

  2. R. Descartes

  3. El segle XVII i la recepció de l’obra cartesiana: racionalisme i empirisme

  4. El racionalisme: B. Spinoza i G. Leibniz

  5. Margaret Cavendish i Anne Conway

  6. Presentació general de l'empirisme


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes a l'aula 50 2 10, 15
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals supervisats 30 1,2 2, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 21
Tipus: Autònomes      
Treball individual autònom 50 2 5, 6, 7, 8, 15, 16, 18, 19, 20, 21

Les classes s'organitzen al voltant de les explicacions del professor, amb espai per a qüestions i debats amb la participació de l'alumnat.

L'alumnat treballa a partir de les exposicions i de la bibliografia recomanada.

En una atenció personalitzada, l'alumnat pot formular dubtes, demanar esclariments o ampliacions de la bibliografia.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 8 0,32 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21
Examen parcial 20% 4 0,16 9, 12, 21
Un treball a presentar en la data que s'indiqui 30% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

AVALUACIÓ CONTINUADA

L’avaluació de l’assignatura consistirà en l’entrega d'un treball (30%), la realització d'un examen parcial (20%) i un examen final (50%). El format del treball i les dates dels exàmens s'indicaran a principi de curs. 

No s'acceptarà cap treball que no s'entregui en la data fixada. Qualsevol indici de plagi serà penalitzat amb un 0 en l'activitat presentada. 

Per a poder presentar-se a l'examen de recuperació s'haurà d'haver estat avaluat d'un mínim de 2/3 parts de les proves avaluatives. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació de l’assignatura consistirà en l’entrega de dos treballs (25+25%) i un examen final (50%). El format dels treballs i la data de l'examen s'indicaran a principi de curs. 

No s'acceptarà cap treball que no s'entregui en la data fixada. Qualsevol indici de plagi serà penalitzat amb un 0 en l'activitat presentada. 

 

OBSERVACIONS

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L'alumnat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l'alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA

Fonts:

BERKELEY, George, Tratado sobre los principios del conocimiento humano, trad. C. Mellizo, Alianza editorial, Madrid, 1992. 

--- : Tres diálogos entre Hilas y Filonús, trad. G. L. Sastre, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

CONWAY, ANNE, Principios de la filosofía más antigua y moderna, trad. de Bernardino Orio de Miguel, Universidad Politécnica de Valencia, 2004. 

CAVENDISH, MARGARET, Philosophical Letters, or Modest Reflections Upon some Opinions in Natural Philosophy, 1664 (disponible en línia)

DESCARTES, René, Regles per a la direcció de l’enginy, trad. Salvi Turró, Barcelona, Edicions 62, 1998.

--- : Discurs del mètode, trad. Pere Lluís Font, Barcelona, Edicions 62, 1996.

---: Meditacions metafísiques, trad. Miquel Costa, Barcelona, Edicions 62, 2008.

--- : Libertad y generosidad. Textos morales, trad. i ed. Salvi Turró, ed. Proteus, 2010. 

HUME, David, Investigación sobre el entendimiento humano, ed. bilingüe, trad. V. Sanfélix y C. Ors, Madrid, ed. Istmo, 2004.

KANT, Immanuel, Crítica de la razón pura, trad. P. Ribas, ed. Alfaguara, Madrid, 1978.

LEIBNIZ, Gottfried Wilhelm, Meditaciones sobre el conocimiento, la verdad y las ideas, trad. Miguel Candel Sanmartín (versión hipertexto en http://www.ub.es/telemac)

--- : Discurs de metafísica; Monadologia, trad. JosepOlesti, Barcelona, Marbot ed., 2018. 

--- : Nous assaigs sobre l'enteniment humà, trad. Josep Olesti, Barcelona, ed. 62, 1997.  

LOCKE, John, Ensayo sobre elentendimiento humano, trad. Edmundo O’Gorman, FCE, México, 1999.

SPINOZA, Baruch, Tratado de la reforma del entendimiento, trad. Atilano Domínguez, Madrid, Alianza, 1988. 

--- : Ètica demostrada segons l’ordre geomètric, trad. J. Olesti, Marbot ed., Barcelona, 2013.

 

Bibliografia secundària:

AA.VV., Estudis cartesians, Societat Catalana de Filosofia, Barcelonesa d’Edicions, Barcelona, 1996.

AYER, Alfred J., Hume, Madrid, Alianza Editorial, 1980.

BELAVAL, Yvon (dir.), Historia de la filosofía, Siglo XXI, Madrid, 1974. Vol. 6: Racionalismo, empirismo e Ilustración.

CASSIRER, Ernst, El problema del conocimiento en la filosofía y en la ciencia modernas, México, FCE, 1979 (vol. I y II).

DELEUZE, Gilles, Empirismo y subjetividad, ed. Gedisa, 1981. 

DUQUE, Félix, Historia de la Filosofía moderna: la era de la crítica, ed. Akal, 1998. 

DUSSEL, Enrique, 1492. El encubrimiento del otro. Hacia el origen del “mito de la modernidad”, Plural editores, La Paz, 1994. 

--- : El primer debate filosófico de la Modernidad, Clacso, 2020. 

 FOUCAULT, Michel, Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, ed. Siglo XXI, 1968.  

HAZARD, Paul, La crisis de la conciencia europea, Madrid, Alianza, 1983.

--- : El pensamiento europeo en el siglo XVIII, Madrid, Alianza, 1985.

HEIDEGGER, Martin, “La era de la técnica” i “La época de la imagen del mundo” (Die Zeit des Weltbildes) en Caminos del bosque (Holzwege), trad. Helena Cortés y Arturo Leyte, Madrid, Alianza, 1995.

MARTÍNEZ MARZOA, Felipe, Historiade la filosofía, Madrid, ed. Istmo,1973 y 1994, (vol. II).

--- : Cálculo y ser (Aproximación a Leibniz), Madrid, Visor, 1991.

MILLS, Charles W., The Racial Contract, Cornell University Press, 1997.

MORRIS, Charles, Locke, Berkeley y Hume, Oxford University Press, 1987.

TURRÓ, Salvi, Descartes. Del hermetismo a la nueva ciencia, Barcelona, ed. Anthropos, 1987.

--- : Filosofia i Modernitat. La reconstrucció de l’ordre del món, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 2016.

 

Materials en línia:

http://www.philosophica.info/

-http://plato.stanford.edu 

-http://frank.mtsu.edu/~rbombard/RB/spinoza.new.html (Studia Spinoziana)

-www.leibniz.es

-http://www.maths.tcd.ie/~dwilkins/Berkeley/

-http://www.davidhume.org

 

 

 

 


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt