Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura.
Filosofia del segle XIX és una assignatura obligatòria del segon curs del grau de filosofia. L’objectiu general de l'assignatura és copsar, des d’una perspectiva ontològica, i tant en clau històrica, com, sobretot, en clau sistemàtica, fins i tot en els seus contraforts en el pensament contemporani, la transformació que s’esdevé, en el sí del pensament occidental, del logos de la metafísica. Es parteix de la hipòtesi que, el s. XIX no és només un segle de grans transicions polítiques i socials, sinó també d’ordres discursius. A classe, s’identificaran i analitzaran els indicis d’aquesta transformació en l’obra de Hegel, Kierkegaard i Nietzsche i se’n constatarà el ressò en autors cabdals del pensament del s. XX.
Els objectius específics d'aquesta assignatura són:.
a) Assolir una comprensió del pas del pensament metafísic al postmetafísic.
b) Comprendre els principals conceptes relacionats amb aquest pas.
c) Llegir i analitzar textos dels autors considerats.
d) Observar la filiació genealógica del pensament contemporani en la filosofia del s. XIX
Claus ontològiques de la filosofia del s.XIX Tema 1. L’ontologia i la metafísica Tema 2. L’ontologia i altres disciplines filosòfiques L’ontologia i la relació Tema 3. Hegel: l’amo i l’esclau Tema 4. Kierkegaard: Déu i l’individu Tema 5. Nietzsche: el vitalisme |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació del curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de textos significatius. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia | 45 | 1,8 | 2, 6, 7, 8, 13, 9, 11, 15, 17, 16, 18, 20, 21, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 22,5 | 0,9 | 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de temes i textos (dossier). Preparació d'exposició. Preparació comentari de text. Ampliació bibliogràfica | 75 | 3 | 2, 10, 7, 13, 12, 15, 18, 20, 21, 4, 22, 19, 14 |
A les classes, la professora introduirà els temes i farà una breu introducció als textos que es comentaran en comú. És molt recomanable que l'estudiant vagi a classe amb els apunts i els textos llegits. És molt important assistir i participar a classe. Caldrà elaborar un comentari de text, segons una pauta treballada, i fer-ne una exposició a classe, per assolir els continguts exposats. Es farà us del Campus Virtual. Si cal establir un contacte amb les professores, caldrà fer-ho en les hores de despatx i, excepcionalment, a través del correu electrònic. Les proves escrites es lliuraran en còpia en paper. En cas de docència telemàtica, el contacte es farà via e-mail i a través de la plataforma Microsoft Teams. Cas que en el departament o altres contextos docents rellevants tinguin lloc activitats formatives rellevants per als continguts del curs, convindrà assistir-hi. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text 20 % Exposició a classe 20% | Prova oral i escrita | 2,5 | 0,1 | 2, 10, 6, 7, 8, 13, 9, 11, 12, 15, 17, 16, 18, 20, 21, 4, 22, 23, 14 |
Examen 40% Mapes conceptuals 10% | Prova escrita | 4 | 0,16 | 1, 24, 5, 6, 17, 3, 16, 19, 23 |
Preparació i participació a classe 10 % | Prova escrita | 1 | 0,04 | 2, 8, 13, 11, 20, 23 |
L'avaluació del curs és continuada i pressuposa l'assistència a classe, tot i no ser obligatòria, i el seguiment constant del curs. Per aprovar l'assignatura cal que la nota de l’examen final sigui, com a mínim, de 5. Si l'estudiant no compleix aquesta condició, caldrà que es presenti a la reavaluació. Tot estudiant, però, es pot presentar a la reavaluació per apujar la nota dels exàmens. El comentari, l’exposició i el mapa conceptual no són objecte de reavaluació en cap cas. Hom qualificarà amb no avaluable l'estudiant que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior al 30%. No hi ha segona convocatòria. |
Le professores assignaran un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagin avaluat les activitats del curs i hagin posat la nota global de qualificació. L'alumnat que ha de fer la reavaluació tindra un dia específic de revisió un cop hagi fet l'esmentada activitat de reavaluació.
Examen, comentari de text i exposició. L'examen consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe i que serveix de base a l’exposició.
Participació a classe. Atès que l’assignatura es conforma com a seminari, les professores valoraran la participació activa a la classe més enllà de l’exposició obligatòria. Preparar a casa les classes, ampliar continguts, fer aportacions, etc. són activitats que, a part del valor que tenen en l'avaluació del curs, contribuiràn a arrodonir la nota.
AVALUACIÓ ÚNICA.
Evidències: Examen (consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe), Comentari de text corresponent a un.a autor.a del dossier amb ampliació de l'Exercici de lectura comparada. Les tres proves es duran a terme/s'entregaran el mateix dia.
Pes evidències: Examen 50%, Comentari de text 25% i Exercici de lectura comparada 25%.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L’alumnat tindrà a la seva disposició un dossier de textos per a l’estudi i per a les exposicions i treball a classe.
G.W. Hegel, La fenomenologia de l'esperit
S.Kierkegaard, Temor i tremolor
F. Nietzsche, El naixement de la tragèdia
No cal programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |