Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana el coneixement de la llengua anglesa a nivell de comprensió lectora per tenir accés a una part important de la literatura sobre la temàtica del curs.
OBJETIU GENERAL
Aquesta assignatura ofereix un quadre històric i sistemàtic dels principals problemes filosòfics abordats per la teoria crítica desenvolupada principalment per l’anomenada Escola de Frankfurt. Amb aquesta finalitat s’estudien successivament alguns dels principals textos que han produït les tres generacions de filòsofs que fins ara podem adscriure a aquesta corrent del pensament, incloent la teoria crítica feminista.
OBJETIUS ESPECÍFICS
1. La comprensió dels principals problemes i conceptes utilitzats per la teoria crítica.
2. Habilitat per identificar, analitzar i explicar conceptes i arguments.
3. El coneixement dels principals enfocaments teòrics.
4. La familiarització amb els principals textos de la tradició crítica.
5. El correcte ús de la terminologia filosòfica
6. Desenvolupar les habilitats per a l’argumentació de l'estudiant
7. Potenciar l'exposició escrita i oral dels coneixements adquirits
8. Prendre consciència del potencial conceptual, analític i metodològic que ofereix
els corrents de la teoria crítica.
9. Establir un diàleg entre la tradició de la teoria crítica i altres corrents contemporànies de la filosofia continental
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats a classe | 7 | 0,28 | 1, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 24, 27 |
Classes teòriques | 38 | 1,52 | 10, 12, 18, 23, 24 |
Discussió en grups | 10 | 0,4 | 14, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Direcció treballs | 12,5 | 0,5 | 11, 18, 19, 27 |
Tutories despatx i seguiment personalitzat | 10 | 0,4 | 4, 6, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de bibliografia obligatória i recomanada | 40 | 1,6 | 7, 8, 9, 16, 20, 24, 25, 27 |
Redacció treballs | 25 | 1 | 13, 15, 16, 18, 21 |
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Parcials | 50% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Redacció d'un assaig breu (2000 paraules) | 25% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 15, 20, 21, 22, 26 |
Seguiment treballs | 25% | 2 | 0,08 | 20, 21, 25 |
L'avaluació serà continuada y consta de las siguientes parts:
TIPUS DE PROVA Punts 1.Realització de dos exàmens parcials Parcial 1 4 (punts) Parcial 2 4 (punts)
2. Redacció d'un assaig de 2000 paraules 2 (punts) Informació general - A principis de curs es comunicarà el format a seguir per a la redacció de l'assaig filosòfic i es proporcionarà una llista ampliada de lecturas recomenades. - En el calendari d'activitats que s'adjuntarà a l'inici del curs s'indiquen les dates de realització dels exàmens escrits i del lliurament dels restants exercicis. Per a una correcta avaluació continuada, no s'acceptaran treballs fora de les dates fixades. Per a més informació, veure els criteris de reavaluació. |
- Qualsevol canvi en les dates d'avaluació o dels continguts s'avisarà amb suficient temps d'antelació a classe.
- En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. ALUMNES NO AVALUABLES
Els / les estudiants que no es presentin com a mínim a un dels dos exàmens parcials no seran avaluats al final del curs, llevat que es posin contacte amb el responsable de l'assignatura amb el suficient de temps d'antelacióper a considerar unaforma d'avaluació alternativa consensuada entre el professor i l'alumne / a.
Criteris de la recuperació (Avaluació continuada)
Per tenir una nota final cal que l'estudiant s'avalui de tant dels parcials com de l'assaig.
Data de reavaluació: per determinar.
Criteris de la recuperació (Avaluació única):
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
ADVERTÈNCIA - ELS ESTUDIANTS QUE DESITGEN PRESENTAR-SE A la reavaluació HAN DE POSAR-SE EN CONTACTE ELECTRÒNIC AMB LA PROFESSORA DE L'ASSIGNATURA ALMENYS AMB DOS SETMANES D'ANTELACIÓ A LA DATA ESTABLERTA. PER FAVOR, NO OBLIDEU ENVIAR-ME UN CORREU ELECTRÒNIC al meu correu institucional: Gerard.Vilar@uab.cat
|
Bibliografia
Adorno, Th. y Horkheimer, M., Dialèctica de la Il.lustració
Adorno, Dialèctica Negativa
Arendt, Hannah, Entre passat i futur
Benjamin, L’obra dels passatges
Fraser, Nancy, Fortunes del feminisme
Habermas, J., Teoria de l'acció comunicativa
Honneth, A., La lluita pel reconeixement
Horkheimer, M., Teoria crítica i teoría tradicional
Horkheimer, M, Crítica de la raó instrumental
Jaeggi, Rahel, Crítica de les formes de vida
Marcuse, H., Eros i Civilització
En començar el curs s'indicaran les págines que resulten de lectura oblicatòria i les de lectura recomanable.
Bibliografia complementària
Benhabib, S. (2006). El Ser y el otro en la ética contemporánea: feminismo, comunitarismo y posmodernismo. Barcelona: Gedisa.
Benhabib, S. et al (1995). Feminist contentions: a Philosophical Exchange. Londres: Routledge.
Fraser, Nancy (1997). Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición “postsocialista”. Bogotá: Siglo del hombre editores y Universidad de los Andes.
–––– (2008). Escalas de justicia. Trad. Antonio Martínez Rui. Barcelona: Herder.
Habermas, J. (1989). El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus.
Jay, M. (1988). La imaginación dialéctica. Madrid: Taurus.
Honneth, A., et al. (2019), The Routledge Companion to the Frankfurt School, Routledge.
McCarthy, Th. (1992). Ideales e ilusiones. Reconstrucción y deconstrucción en la teoría crítica. Madrid: Tecnos.
Rush, F. (ed.) (2004). The Cambridge Companion to Critical Theory. Cambridge: CUP
Wiggershaus, R. (2012). La Escuela de Fráncfort. Madrid: FCE.
No s'usa cap programari específic en aquest curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |